var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=82517;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("דף יומי - יתרונות מול חסרונות","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=729")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","38"),new MostViewed("107157","הגהות הגר"א בבא מציעא עא, עב, עג","אוריאל שלמוני","13/05/24 17:21","605","22"),new MostViewed("107163","הגהות הגר"א בבא מציעא עו","אוריאל שלמוני","14/05/24 18:18","605","12")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("82517","0","חישוב אורך אלכסון","30/10/20 09:33","יב חשון","תשפ"א","09:33","רון אליהו","שלום לכולם,
אשמח להבין איך מחושב אורך האלכסון שבו מונח הסולם.
למשל לדעה לפיה אורך הסולם צריך להיות 14 כדי שיגיע לגובה 10 כשהוא נמצא במרחק 4 מהקיר. לפי החישוב שלי כדי להגיע לאלכסון של 14 (שהוא אורך הסולם) יש למקם אותו במרחק של בערך 10 מהקיר. כנ"ל לגבי שאר הדעות של אורך הסולם.
תודה רבה.","1234","","1293","True","True","False","","608","37.142.207.96","0","0","עירובין|עח ע"א",""),new Message("82518","82517","כך שואל התוס'","30/10/20 10:25","יב חשון","תשפ"א","10:25","אבי גרינבלט","השאלה כמובן לפי ההסבר של רש"י.
יש לי סברה שלא ראיתי בשום מקום היות ופשוט לי לחלוטין שרש"י ידע את "משפט פיתגורס" , זו לא מתמטיקה חדשה.","539","","1293","True","True","False","","102","77.124.49.18","0","82517","עירובין|עח ע"א",""),new Message("82547","82518","מאיפה פשוט לך שרשי ידע את משפט פיתגורס?","01/11/20 12:10","יד חשון","תשפ"א","12:10","אביגדור","התשבץ והראש הזכירו את משפט פיתגורס.
מאידך, הר"ש (כלאיים פ"ה מ"ה ד"ה ד על ד) כתב שמשפט פיתגורס לא נכון.
רש"י בשלוש סוגיות מחשב את אורך היתר כסכום שני הניצבים: עירובין ה. ד"ה בקרן זוית, עירובין עח. ד"ה סולם ארבעה עשר, עירובין צד: ד"ה וקירויו.
ותוס' בשלוש המקומות הללו העירו על חוסר הדיוק הזה של רש"י.
הרשבם (ב"ב קב: למעלה) כותב שאלכסון של ה על ה שווה לזה של ד על ו. ושוב, תוס' הקשו עליו.

בקיצור, לא כל הראשונים הכירו (וקיבלו) את משפט פיתגורס (זה נכון שמשפט פיתגורס אינו חדש כלל, והוא היה עוד לפני פיתגורס, אבל לא כל מה שהיה ידוע לחלק קטן מחכמי אומות העולם בתקופה מסוימת היה ידוע בהכרח לכל חכמי ישראל בכל התקופות).

ובכלל, ברש"י מצאנו בכמה מקומות אי התאמה לכללים הגאומטרים הידועים לנו: הוא קישר בין ההיקף לשטח (סוכה ח. ד"ה מכדי, עירובין יד: ד"ה מכדי), ותוס' העירו שאין זה נכון.
הרש"ש (בב יד:) הוכיח שרש"י סבר ששטחו של עיגול שווה לסכום שטחיהם של שני עיגולים שסכום רוחבם שווה לרוחבו, וחישוב זה אינו נכון.
גם בתוס' מצאנו חישובים שאינם מתאימים לכללים שלנו: בהמרת מידות שונות (אצבעות מדבריות, ירושלמיות וציפוריות) לחישוב נפח, תוס' (פסחים קט.) מחשב רק את הגובה והרוחב ולא את האורך. ואכן נימוקי הגרי"ב, עטרת רא"ש שהובא בו ורא"מ הורוויץ תמהו עליהם.","571","","1291","True","True","False","","190","95.86.105.210","0","82517","עירובין|עח ע"א",""),new Message("82548","82547","זו בדיוק הסברה שלי","01/11/20 12:29","יד חשון","תשפ"א","12:29","אבי גרינבלט","(מה ענין דעת הר"ש לנושא שלנו שהרי רש"י אינו טוען כך ?)
כאן בסוגיא הנוכחית שרש"י התכוון לסכום הצלעות.
הגמרא ציינה סולם של 14 כך שההסבר של תוס' לא ממש פותר לנו את השאלה.
הערתך מהרשב"ם יכולה להיפתר בזה שאכן מדובר באורכים קרובים זל"ז (פער של מעט יותר מעשירית).
לא הצלחתי לראות בכל מה שכתבת שרש"י לא ידע את משפט פיתגורס","539","","1291","True","True","False","","85","77.124.49.18","0","82517","עירובין|עח ע"א",""),new Message("82549","82548","לא כתבתי בשום מקום שרשי לא ידע","01/11/20 12:37","יד חשון","תשפ"א","12:37","אביגדור","את משפט פיתגורס.
רק אתה כתבת "היות ופשוט לי לחלוטין שרש"י ידע את "משפט פיתגורס" , זו לא מתמטיקה חדשה",
ועל כך כתבתי שהנחתך אינה ברורה כלל.
(אם יש לך ראיה לכך - בבקשה)
הבאתי מכמה מקומות חוסרי דיוק בולטים בגאומטריה בראשונים, גם ברשי (ולא את כולם אפשר להסביר ב"לא דק"), והבאתי לך שאחד הראשונים - הר"ש - כתב בפירוש נגד משפט פיתגורס.
די בזה להפריך את ההנחה דלעיל","571","","1291","True","True","False","","137","95.86.105.210","0","82517","עירובין|עח ע"א",""),new Message("82550","82549","נתתי סברה","01/11/20 12:39","יד חשון","תשפ"א","12:39","אבי גרינבלט","לא כתבתי "לא דק".
כ"א ימשיך כדרכו (אכן לא כתבת במפורש אבל כך הבנתי את דבריך) במיוחד כל עוד לא הוכח בנקודה שציינתי, אחרת.","539","","1291","True","True","False","","68","77.124.49.18","0","82517","עירובין|עח ע"א",""),new Message("82551","82550","כתבת (לגבי הרשבם)","01/11/20 12:46","יד חשון","תשפ"א","12:46","אביגדור",""שאכן מדובר באורכים קרובים זל"ז"
(אגב, מתוס שם משמע שהם לא הבינו שרשבם רק עיגל אורכים הקרובים זה לזה, אלא כתבו עליו "ולא יתכן". גם ברשבם שם קשה לדחוק שהוא עיגל : "דמאי שנא ה' על ה' מארבע אמות על ו' אידי ואידי חד שיעורא הוא הלכך אלכסון שניהן שוה ").

לאור המקורות דלעיל, ועוד מקורות בסוגיות דומות, אין מקום להניח מסתמא שהוא כן ידע.","571","","1291","True","True","False","","186","95.86.105.210","0","82517","עירובין|עח ע"א",""),new Message("82552","82551","7.07 אכן אינו 7.21","01/11/20 12:50","יד חשון","תשפ"א","12:50","אבי גרינבלט","בדף של אתמול בכל שלל חשבונות הסאה והכלי המכיל 217 ביצים מסתבר שגם שליש ביצה אינו מהווה שינוי (ואפילו יותר מכך) ולכן הפער שבכותרת , אינו מהווה פקטור לענ"ד.

מכל הנ"ל , לא הבנתי עדיין כיצד הגמרא מציינת אורך 14 טפחים או שאינך דן בנקודה זו כלל.

אינני מאלה שטוענים שהכל היה ידוע לראשונים , פשוט לחלוטין שלא כך אלא שבמקרה דנן , יש לי סברה ועדיין נותרה עמדי.

אכן כפי שציינתי , כ"א ימשיך עפ"י הבנתו.","539","","1291","True","True","False","","70","77.124.49.18","0","82517","עירובין|עח ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82818);