var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=81411;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מעלת הפורום - ע\"פ ר' נחמן מברסלב","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=348")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("81411","0","מחשש 'כי יפול הנפל ממנו'","25/10/20 09:40","ז חשון","תשפ"א","09:40","עלי","לכן 'ועשית מעקה לגגך' מצוה התורה.
והנה למדנו היום :
אָמַר אַבָּיֵי כּוֹתֶל שֶׁבֵּין שְׁתֵּי חֲצֵירוֹת גָּבוֹהַּ עֲשָׂרָה טְפָחִים וְהִנִּיחַ סוּלָּם רָחָב אַרְבָּעָה מִכָּאן וְסוּלַּם רָחָב אַרְבָּעָה מִכָּאן וְאֵין בֵּין זֶה לָזֶה שְׁלֹשָׁה טְפָחִים מְמַעֵט שְׁלֹשָׁה אֵינוֹ מְמַעֵט וְלָא אֲמַרַן אֶלָּא דְּלָא הָוֵי כּוֹתֶל אַרְבָּעָה אֲבָל הָוֵי כּוֹתֶל אַרְבָּעָה אֲפִילּוּ מוּפְלָג טוּבָא נָמֵי.
כלומר כותל שגגו רחב רק כדי ארבעה טפחים ועולים לגגו בשני סולמות משני צידיו, נחשב ממעט, אפילו אם הסולמות אינם מכוונים כלל זה לעומת זה, וצריך העולה בסולם מצד אחד להלך או לזחול על גג הכותל עד לסולם השני. ולא נזכר שקיים חיוב במצב כזה לקיים מצוות 'מעקה לגגך' לאורך צידי גג הכותל.
יש אנשים רבים שאם הכותל גבוה דיו, רק מהסתכלות מטה יקבלו סחרחורת ועלולים לאבד את שיווי משקלם וליפול ולהיפגע.
האמנם במצב כזה אין חיוב כנ"ל ?
ואינני מבין, אבל אם רוחב גג הכותל הינו רק שלשה וחצי טפחים, והמרחק בין הסולמות שלשה טפחים, הרי אביי קבע שממעט, ויוצא שכדי לעבור מצד לצד צריך לעלות לראש גג הכותל, ללכת או לזחול עליו לסולם השני ולרדת, וכי אז אינו עלול ליפול, הרי אינו אפילו ארבעה טפחים ? אם כן במקרה כזה עוד יותר יש לקיים מעקה לגגך ?
נא לאלפני בינה.","209","","1287","True","True","False","","527","194.114.146.227","0","0","עירובין|עז ע"א",""),new Message("81413","81411","אתה מקבל סחרחורת בגובה עשרה טפחים?","25/10/20 13:30","ז חשון","תשפ"א","13:30","Almuaddib",".


ממה נפשך,

אם הכותל נמוך יחסית, ונוח לשים עליו דברים - הדיון על ה'ממעט' של הסולמות, רלבנטי.
אם הכותל גבוה - כותל של חמישה מטר, נניח, מי ירצה להניח בראשו דברים, ואז לעלות בסולמות של מעל 4 מטר גובה?","107","","1287","True","True","False","","114","87.71.91.119","0","81411","עירובין|עז ע"א",""),new Message("81421","81413","לפי רש"י","25/10/20 19:59","ז חשון","תשפ"א","19:59","עלי","שאני מצטט בזה
סולם רחב ד' מכאן. בחצר זו וכן בזו ובהן עולין ויורדין מזו לזו: ואין בין זה לזה ג'. כלומר אפי' אינן מכוונין זה כנגד זה אבל אין מרוחקין זה מכנגד זה ג' הוו כמכוונין והוי פתח ואם רצו מערבין אחד אבל מרוחקין זה מכנגד זה ג' טפחים לאו פתח הוא: ולא אמרן. אלא בכותל צר שאין נוח להלך עליו: אבל. יש ברוחבו ד' אפילו מופלג טובא שהרי עולה לראשו ומהלך בראשו עד שמגיע לסולם חבירו:
יוצא שהסולמות מאפשרים מעבר מחצר לחצר מעל הכותל. לא רק להשתמש בו לשים עליו דברים, ולכן כשהולכים על גבי כותל צר כזה כדכתב רש"י, קיימת בעיה של סכנת נפילה בעת הילוך על גביו, ולכך התייחסתי ושאלתי.
רש"י לא התייחס כלל לגובהו של הכותל. ברור שככל שהכותל גבוה יותר וצר יותר סכנת הנפילה חמורה יותר. אולם גם מכותל שגובהו רק מטר עלולים ליפול ולהיחבל.
האם נקבע גבול גובה שרק עד אליו מערבים חצרות ?
והרי פסק הרמב"ם בהלכות שמירת הנפש ,יא :
ד. אחד הגג ואחד כל דבר שיש בו סכנה וראוי שייכשל בו אדם וימות, כגון שהייתה לו באר או בור בחצרו בין שיש בהן מים בין שאין בהן מים--חייב לעשות להן חוליה גבוהה עשרה טפחים, או לעשות לה כסוי כדי שלא ייפול בה אדם וימות.
ה וכן כל מכשול שיש בו סכנת נפשות--מצות עשה להסירו ולהישמר ממנו ולהיזהר בדבר יפה יפה, שנאמר "הישמר לך ושמור נפשך" (דברים ד,ט). ואם לא הסיר, והניח המכשולות המביאין לידי סכנה--ביטל מצות עשה, ועבר על "לא תשים דמים" (דברים כב,ח).
ו [ה] הרבה דברים אסרו חכמים מפני שיש בהם סכנת נפשות; וכל העובר עליהן ואמר הריני מסכן בעצמי ומה לאחרים עליי בכך, או איני מקפיד על כך--מכין אותו מכת מרדות.","209","","1287","True","True","False","","97","77.126.102.175","0","81411","עירובין|עז ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82640);