var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=80577;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("למי שלא לומד דף יומי","http://daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=31807")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","70"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","61"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("80577","0","דִּלְמָא יוֹסֵף שֵׁידָא אַמְרִינְהוּ","23/09/20 20:35","ה תשרי","תשפ"א","20:35","עלי","כדי לומר סוגיה זהה בשני מקומות שמרחק רב ביניהם באותו יום צריך לנסוע באותו יום מהמקום האחד למקום השני ולכאורה רק שד שמבצע 'קפיצת הדרך' או מישהו שאינו שומר תחומי שבת ונוסע בשבת יכול לעשות זאת.
אולם כבר קרו לא מעט מקרים בהיסטוריה האנושית שהיו תאומים זהים שקבלו גם חינוך זהה וידיעותיהם שוות היו והציבור כלל לא ידע שהם תאומים וחשבו שיש רק אחד וכש'הופיע' בשני מקומות שונים תוך זמן קצר חשבו שהוא שד, וכמובן שזוג תאומים כאלו יכלו לנצל את אמונתו התמימה של הציבור לטובתם בכל מיני עניינים.
ברור שאינני יכול להוכיח שכך היה בעניינו של יוסף שידא אך לא אתפלא אם זה ההסבר הטבעי וההגיוני בעניין....","209","","1318","True","True","False","","577","87.70.101.203","0","0","עירובין|מג ע"א",""),new Message("80585","80577","שב שמעתא, לא מימרא אחת שתוכל לתלות בה","24/09/20 09:14","ו תשרי","תשפ"א","09:14","Almuaddib","ועוד, מילא תתלה כאן בתאומים שהמצאת, מה תעשה עם ההלכות שלימד יוסף השד את רב פפא?

אבל מילא זה, וכי אינך חושש מחמת זעמו של אחד הגולשים כאן, שמעונו מעבר לאטלנטי, שיחרפך כדרכו במי שאומר שאין שדים?","107","","1317","True","True","False","","125","77.124.64.181","0","80577","עירובין|מג ע"א",""),new Message("80586","80577","ראה דבריו המרתקים של האור זרוע כאן","24/09/20 10:43","ו תשרי","תשפ"א","10:43","יום יום ידרשון",""מורי ה"ר יהודה חסיד זצ"ל היה אומר שהשדים מאמינים בתורה ועושים כל מה שאמרו חכמים...
ושוב הקשו משמעתין דאסקינן דיוסף שידא אמרינהו אלמ' לא מינטר שבתא,
והשיב דיוסף שידא אמרינהו כגון שהיה שד אחד בסוריא ויוסף שידא בפומבדיתא ואמר לו אותו שידא דבסורא דרך לוח חלול וארוך ואמרם יוסף שידא קמיה דרב' בפומבדיתא ולעולם שדים מנטרי אפי' תורה שבעל פה".","919","","1317","True","True","False","","135","213.151.41.221","0","80577","עירובין|מג ע"א",""),new Message("80587","80586","להיפך","24/09/20 13:39","ו תשרי","תשפ"א","13:39","עלי","לפי ההסבר שהצעתי הם לא היו צריכים לחלל שבת. פשוט אחים תאומים המתואמים ביניהם וכל אחד חי ופועל בעיר אחרת אלא שהציבור אינו מבין כיצד יתכן שאדם אחד יכול להיות בשני מקומות. הם בהחלט יכולים להיות אפילו ת"ח ולכן להעביר את אותו שיעור בשני המקומות. העובדה שהחכמים בגמרא לא ידעו שזה אפשרי נובעת מהסיבה שגם הציבור לא ידע. כי התאומים הזהים הסתירו זאת ועשו עצמם כאילו הם מעבירים מידע במהירות הבזק מאחד לשני אף שהיו מתואמים מראש. ( את המידע ביניהם יכלו להעביר למשל ע"י יונים או שליחי סתר אחרים ).
העובדה שהציבור וגם החכמים בעת העתיקה האמינו בכל לב שקיימים שדים ממש אינה אומרת שאנו חייבים להאמין בזה אחרי שהניסיון המעשי בימינו שולל זאת בדיוק כמו שהוא שולל קיומן של רוחות רפאים ושאר עבמי"ם ( למרות שיש הממשיכים להאמין בהם ).
אגב, זה היווה בסיס לכמה סרטים 'פסיכולוגיים' שנעשו בעבר, הבנויים על הרעיון שתאומים /תאומות יכולים לבצע פשעים ובשל הקושי לזהותם ליצור לעצמם אליבי מזוייף ולהתחמק מעונש.","209","","1317","True","True","False","","80","77.126.54.172","0","80577","עירובין|מג ע"א",""),new Message("80589","80587","לא חשבתי שהאור זרוע מתאים לדבריך","24/09/20 14:44","ו תשרי","תשפ"א","14:44","יום יום ידרשון","רק הבאתי אותו בתור עוד מקור מענין בסוגיה.

ולעצם דבריך, לא הבנתי מה שכתבת על 'הנסיון המעשי בימינו' ששולל את קיום השדים, על מה מדובר? הנסיון המעשי שולל גם את התגלותו של אליהו?","919","","1317","True","True","False","","114","213.151.41.221","0","80577","עירובין|מג ע"א",""),new Message("80590","80589","אינני יודע","24/09/20 16:00","ו תשרי","תשפ"א","16:00","עלי","דבר על התגלות אליהו. האם אתה מכיר מישהו בדורנו שאמר על עצמו שהיה לו גילוי אליהו ? האם הוא הסביר מה כוונתו 'התגלות' או 'גילוי' ?
לא התייחסתי בדברי לאפשרות שהיה שד במובן המקובל - יצור דמוי אנושי שאיננו אנושי אלא באופן חלקי - מפני שאפשרות זו אינה מוכרת לנו ונראית בעינינו דמיונית בלבד. אם מדובר בדמיון בלבד אז להסבר שלי יש מקום. אם נאמר שהאפשרות אינה דמיונית אף כי אין לנו ניסיון כזה, אין צורך בהסבר שלי, אלא שלפי הניסיון האנושי המקובל של רוב בני האדם בימינו בהעדר ניסיון ותיאורים של אנשים מהימנים או תצלום וכדו' אפשרות זו אינה באמת אלא דמיון ולכן הצעתי את ההסבר שלי.","209","","1317","True","True","False","","112","77.126.54.172","0","80577","עירובין|מג ע"א",""),new Message("80591","80590","אפשר את ההסבר שלך גם בלי תאומים. סתם שני","24/09/20 16:26","ו תשרי","תשפ"א","16:26","Almuaddib","אנשים.

אם התאומים יכולים להחליט מראש מה ידברו בשבת - כל שני אנשים יכולים כך.

הרי לא ידוע מי אמרו את אותן שב שמעתא, לכן אפשר לטעון על אליהו או על יוסף שידא.

הנחת הסיפור בגמרא היא, כי אי אפשר שאותן שב שמעתא נאמרו באותה השבת בשתי הישיבות - שהמרחק ביניהן עמד על כמאה ק"מ, אלא על ידי אותו אדם או שד.

הם לא חיפשו תירוץ כמו יונת דואר שהעבירה את שבע ההלכות. הם לא תהו שמא שני מגידי שיעור תיאמו בינהם מראש מה ילמדו. וכי למה להם, לשני מוסרי הלכות, בסורא ובפומבדיתא, לתאם כך ביניהם? רק כדי לבלבל את הציבור?

למה שהתאומים שלך יעשו כך? מה יוצא להם מזה?","107","","1317","True","True","False","","136","77.124.64.181","0","80577","עירובין|מג ע"א",""),new Message("80593","80591","הסבר","24/09/20 20:30","ו תשרי","תשפ"א","20:30","עלי","הצעתי תאומים מפני שכנראה אנשים משתי הערים הכירו את 'יוסף שידא' ואילו לא היו הללו דומים מאד היו הכל יודעים שמדובר בשני אנשים שונים.
הרווח יכול להיות מסוגים שונים אבל בעיקר קבלת יחס מועדף ויראה מפניו כמו שבכלל אנשים מכבדים ויראים מאנשים בעלי יכולות הנחשבות על טבעיות.
ועוד דבר לעניין גילוי אליהו : לא ברור לי אם בגילוי אליהו הכוונה שאליהו בגופו מתגלה או שמדובר בעניין רוחני כמו נבואי ובחלום. אבל כאשר אומר הנביא 'הנה אנכי שולח לכם את אליה הנביא וכו' ' לכאורה הכוונה שיתגלה בגופו ולא רק גילוי רוחני, אבל באמת אינני יודע מה חשבו בעניין גדולי ישראל בעידן החדש ובימינו ואשמח לקרא מה יש ללומדים לכתוב בעניין.","209","","1317","True","True","False","","84","87.71.31.203","0","80577","עירובין|מג ע"א",""),new Message("80598","80593","אנשים הכירו אדם, וכינו אותו יוסף השד???","24/09/20 21:53","ו תשרי","תשפ"א","21:53","Almuaddib","למה?","107","","1317","True","True","False","","128","77.127.70.37","0","80577","עירובין|מג ע"א",""),new Message("80605","80593",">>>","25/09/20 07:57","ז תשרי","תשפ"א","07:57","יום יום ידרשון","אם הרב צבי יהודה נחשב מה'עידן החדש', ראה דבריו באריכות בשיחות על אורות התחיה, פרק ל, מספר 2, ובהערות שם, על מציאות השדים ויחס המדע לכך (נמצא באוצה"ח הפתוח חינם כעת).","919","","1316","True","True","False","","107","213.151.55.179","0","80577","עירובין|מג ע"א",""),new Message("80607","80598","כן, בגלל התנהגותו","25/09/20 09:31","ז תשרי","תשפ"א","09:31","עלי","","209","","1316","False","True","False","","79","194.114.146.227","0","80577","עירובין|מג ע"א",""),new Message("80606","80605","האם תוכל לסכם או להעתיק את הקטע לכאן ?","25/09/20 09:31","ז תשרי","תשפ"א","09:31","עלי","","209","","1316","False","True","False","","79","194.114.146.227","0","80577","עירובין|מג ע"א",""),new Message("80615","80605","שיחות הרב נבנצאל לספר בראשית","25/09/20 15:09","ז תשרי","תשפ"א","15:09","אבי גרינבלט","הרב שליט"א מתייחס לענין השדים בשיחתו השניה על פרשת בראשית.","539","","1316","True","True","False","","85","77.126.151.252","0","80577","עירובין|מג ע"א",""),new Message("80608","80606","בקיצור רב","25/09/20 09:47","ז תשרי","תשפ"א","09:47","יום יום ידרשון",""יש עוד סוג מיני כוחות נבראים בעולם - שדים. הביטוי שדים מעורר צחוק אך אינו כל כך פשוט. לא כל מה שאנחנו לא יודעים ממציאות הבריאה הוא עניין לקריקטורה. אם ראינו שדים או לא ראינו שדים הם קיימים במציאות. יש מזכירים 'הרמב"ם היה פילוסוף הרמב"ם היה רציונליסט' אך חפשו איפה כתוב ברמב"ם שאין שדים. אין ולא יכול להיות דבר כזה, הרמב"ם היה גאון צדיק וקדוש מלא אמונה, כל הרמב"ם מקושר עם חז"ל ולא יוכל להיות אצלו דבר נגד חז"ל. יכול להיות שהרמב"ם ראה צורך לסגנן דברים.....
התרגלנו לתפיסה כביכול מדעית שבאמת היא ילדותית, שרק מה שנמצא באטמוספירה הפיסיקלית של העולם הזה הוא מציאות. מציאות זו אינה כוללת כל יש עוד הרבה מציאות. מציאות אינה רק מה שממששים באצבע...
יש אנשים שמגדירים את הרמב"ם כפילוסוף המדגיש את השכל, ומוסיפים שבגלל זה כתב הרמב"ם שאין שדים. אמנם לפי האמת לא כתב הרמב"ם שאין שדים. הרמב"ם היה צדיק גאון וקדוש ולא יכול להיות שכפר בדברים שמוזכרים בגמרא...
פוגשים בתלמידי חכמים קשר עם שד, יוסף השד, יונתן השד, אי אפשר להתעלם מזה. אין ברירה, חייבים להתגבר על התפיסה הילדותית הרגילה... בין שהדבר מובן בין שאינו מובן כך היא העובדה..."
ועוד שם באריכות רבה על תפיסת הרמב"ם, ועל גילוי אליהו וכו'.","919","","1316","True","True","False","","155","213.151.55.179","0","80577","עירובין|מג ע"א",""),new Message("80610","80608","תודה רבה","25/09/20 10:39","ז תשרי","תשפ"א","10:39","עלי","אך התוכל להסביר :
א. מדוע בימינו איננו מכירים עדויות מהימנות על קיום שדים ?
ב. אם שדים כמו יוסף השד שבגמרתנו מסתובב ברחוב ולא ברחוב סתם אלא בביהמ"ד, ונותן שעורי תורה, ולא רק בסורא אלא גם בפומבדיתא, ומשמע שכל רבני ותלמידי הישיבה ראוהו והאזינו לו, האם רק לאחר מעשה התברר להם שיוסף זה הינו שד או שבעת שדרש כבר אז היה ברור שהוא שד ? ואיך ידעו זאת, הרי כמה יוסף איכא בשוקא ?!
ג. מניין שאין זה פשוט כינוי כמו 'שד משחת' בו מכנים אדם בעל כוחות שאין לו מעצורים בהתנהגותו ולכן פגיעתו רעה וכדאי להיזהר ממנו אבל אין זה אומר שבמקביל לכך אינו מוכשר ובעל יכולות חיוביות ? האם יתכן שאיננו מכירים שדים כי אנחנו חושבים על יצור דמוני דמיוני ולא על אדם כזה ?","209","","1316","True","True","False","","94","194.114.146.227","0","80577","עירובין|מג ע"א",""),new Message("80642","80608","השיטות השונות לגבי שדים","27/09/20 15:07","ט תשרי","תשפ"א","15:07","אביגדור","מתוך מראי מקומות לסוגיות במחשבה:
שדים ורוח רעה - מהותם
א) רש"י ומכתב מאליהו, גר"א וכן רוב הדעות: כפשוטם ממש (רש"י בבא בתרא עג: הביא מעשה על אדם שבא על השידה והוליד שד. כמו כן יעב"ץ יבמות נט: וב"ש אה"ע סי' ו סקי"ז דנו בדין אישה שנבעלה לשד).
ב) רמב"ם, מאירי, ר"ח, ר' אברהם בן הרמב"ם: לא מאמינים בזה (המדע שבתורה עמוד 77 הביא את שתי הדעות הנ"ל. וכן הרמב"ם השמיט את ההלכות הקשורות לשדים: יבמות קכב. "דלמא שד הוא" "בבואה דבבואה" והכס"מ והמ"מ גירושין פי"ג הכ"ג הקשו מדוע השמיטן, וכן לא הביא את ההלכה המוזכרת בשו"ע או"ח סי' שז סעיף יח: "לשאול מן השד בשבת"), אלא הוא משל לכוח המדמה (משנת החלומות עמוד 44 בשם כמה קדמונים והרמב"ם), ורוח רעה שמוציאה את האדם מהעיר - פירש הרמב"ם (בפירוש המשניות עירובין פ"ד מ"א): כל אונס.
ג) שיחות הרצי"ה (בראשית עמוד 296 ועמוד 310): גם הרמב"ם סובר שיש שדים, אלא שלא רצה לפרסם זאת להמון העם.
ד) הרב דסלר: דברים המתרחשים בפנימיות האדם, חולי נפש.
ה) חתם סופר: כשחסרה דעתו ושכלו של האדם, כגון המשוגעים - שולטים בו שדים (שתי הדעות האחרונות הובאו במשנת החלומות עמוד 44).
ו) חוות יאיר וערוך השולחן: אין אנו מבינים בעניינים סגוליים והם דברים למעלה מן הטבע ומקובלים ע"פ החכמה האמיתית (אנציקלופדיה הלכתית רפואית ח"ג עמוד 207).
ז) אנשים חכמים שהיו מתבודדים במדבריות ועוסקים בנסתרות (פרדס רימונים, לגבי המעשה בגיטין סח על שלמה אשמדאי והשדים).
ח) הרב שטיינזלץ: מחלות (יומא עז: שיבתא - זיהום מאכל ע"י ידיים מלוכלכות, ורש"י פירש רוח רעה ושד. גיטין סז: קורדייקוס - מחלה שמבלבלת את דעתו, ורש"י פירש שד. מעין זה בעירובין מא: רוח רעה - רוח כפשוטה או כל אונס אחר, ורש"י פירש שד).

הערות:
1. יש ראיות שהרמבם התנגד לתפיסה שיש שדים, כמו המראי מקומות שצוין בדבריו לעיל. ועל הקושיות עליו מהגמרא - אפשר להקשות לעיו באותה מידה מגמרות על כישופים וקמיעות, שהוא דוחה אותם בחריפות.
2. הסברא שהרמבם האמין בשדים אל מסיבות חינוכיות שונות התעלם מהם - דרושה ליבון (בלשון עדינה). האם כל פעם שמשהו לא מסתדר לנו בראשונים נאמר שהם כתבו זאת רק מסיבות חינוכיות? ואולי מי שאומר זאת, הוא עצמו לא מאמין בשדים, ורק כותב שהוא מאמין בהם מסיבות חינוכיות?...","571","","1314","True","True","False","","360","95.86.105.210","0","80577","עירובין|מג ע"א",""),new Message("80663","80608","היאך תסביר את דברי הרמב"ם בפירוש המשנה","29/09/20 14:26","יא תשרי","תשפ"א","14:26","Almuaddib","מסכת ע"ז פ"ד מ"ז?

והלוא במפורש כתב מה שאתה טוען שלא יכול להיות שכתב!","107","","1312","True","True","False","","99","87.70.111.230","0","80577","עירובין|מג ע"א",""),new Message("80689","80608","מהיכן הציטוט?","30/09/20 08:12","יב תשרי","תשפ"א","08:12","איתן","מהיכן הקטע הארוך על סוגי הכוחות הנבראים?","123","","1311","True","True","False","","54","95.86.124.220","0","80577","עירובין|מג ע"א",""),new Message("80612","80610","אני יכול לנסות...","25/09/20 12:20","ז תשרי","תשפ"א","12:20","יום יום ידרשון","א. גם אין בימינו עדות על הקמת מתים לתחיה כמו שהיתה בזמן האמוראים, וגם לא ראיית מלאכים כמו שהיתה בזמן התנ"ך (האבות, הגר, מנוח ואשתו וכו') ועוד דברים רבים. לענ"ד זו לא קושיה, השתנו הדורות ולא כל מה שראו פעם רואים גם היום.
ב. לא הייתי שם ולכן איני יודע.
ג. לא ידוע לי על כינוי כזה בזמן הגמרא. זה שהיום מדברים ככה לא אומר כלום. היום גם מכנים אדם טוב בשם 'מלאך', זה לא אומר שכל המלאכים בתנ"ך היו בסה"כ אנשים טובים.","919","","1316","True","True","False","","105","213.151.41.221","0","80577","עירובין|מג ע"א",""),new Message("80644","80610","השדים מתו","27/09/20 16:02","ט תשרי","תשפ"א","16:02","איתיאל","למדנו בפרשה "יזבחו לשדים". עיין ברמב"ן שהשדים הם יצורים יותר מופשטים ולכן ניזונים מאוכל יותר דק - דם.

מכיוון שבעידן המודרני הפסיקו לזבוח להם, הם כנראה מתו מרעב.

זה מסביר גם איך הרמב"ם פסק הלכות נגד הש"ס בנושא (בסוגיית תנו גט לאשתי. לפי הש"ס חיישינן לשד עד שיראו בבואה דבבואה. לרמב"ם נותנים גט ולא חוששים). כי עד ימיו כבר מתו כל השדים.","842","","1314","True","True","False","","100","","0","80577","עירובין|מג ע"א",""),new Message("80613","80612","הרמב"ם על אליהו","25/09/20 14:44","ז תשרי","תשפ"א","14:44","עלי","בסוף הלכות מלכים כותב הרמב"ם
ג ייראה מפשוטן של דברי הנביאים, שבתחילת ימות המשיח תהיה מלחמת גוג ומגוג; ושקודם מלחמת גוג ומגוג, יעמוד נביא לישראל ליישר ישראל ולהכין ליבם: שנאמר "הנה אנוכי שולח לכם, את אלייה הנביא" (מלאכי ג,כג). ואינו בא לא לטמא הטהור, ולא לטהר הטמא, ולא לפסול אנשים שהם בחזקת כשרות, ולא להכשיר מי שהוחזקו פסולין; אלא לשום שלום בעולם, שנאמר "והשיב לב אבות על בנים" (מלאכי ג,כד).

ד ויש מן החכמים שאומרים שקודם ביאת המלך המשיח, יבוא אלייהו. וכל אלו הדברים וכיוצא בהן--לא יידע אדם היאך יהיו, עד שיהיו: שדברים סתומים הן אצל הנביאים. גם החכמים אין להם קבלה בדברים אלו, אלא לפי הכרע הפסוקים; ולפיכך יש להם מחלוקת בדברים אלו. ועל כל פנים, אין סידור הווית דברים אלו ולא דקדוקן, עיקר בדת.

הרי אף שהרמב"ם מזכיר את אליהו הנביא אין הוא קובע שדווקא הוא זה שיבוא לפני ביאת המשיח, למרות דברי הנביא המפורשים שהוא מצטט, אבל ברור שעל צד שאליהו הנביא עצמו יבוא הרי תהיה זו תופעה על טבעית בודאי.","209","","1316","True","True","False","","101","87.71.94.156","0","80577","עירובין|מג ע"א",""),new Message("80614","80613","איך הסקתך כדבריך מדברי הרמב"ם ?","25/09/20 15:02","ז תשרי","תשפ"א","15:02","אבי גרינבלט","מאידך המסקנה של הרמב"ם מהדהדת :
"אין סידור הווית דברים אלו ולא דקדוקן, עיקר בדת".","539","","1316","True","True","False","","76","77.126.151.252","0","80577","עירובין|מג ע"א",""),new Message("80645","80642","גם אני לא מבין דברי הרצי"ה","27/09/20 16:07","ט תשרי","תשפ"א","16:07","איתיאל","אף שאני נמנה מהציבור של תלמידיו.

גם אם מסיבה חינוכית התעלם - זה טוב לפירוש המשניות וכדומה. אבל לא לפסיקת הלכות. שם יצא מכשול של היתר אשת איש (בסוגיית תנו גט לאשתי). אלא ודאי סבר שכן הוא באמת.

מה גם שהרמב"ם דבק באמת גם במקום של אתגרים חינוכיים. ראה לדוגמה בסוגיית הידיעה והבחירה שמביא בהלכות תשובה. הראב"ד כותב שמכיוון שהתירוץ לא מספיק מובן היה עדיף לא להביא את השאלה בכלל.
הרמב"ם חשב שבכל זאת כדאי להביא את השאלה ולסמוך על החכמים שיבינו את עומק התשובה.","842","","1314","True","True","False","","119","","0","80577","עירובין|מג ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);