var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=80115;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("דף יומי - יתרונות מול חסרונות","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=729")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","59"),new MostViewed("107157","הגהות הגר"א בבא מציעא עא, עב, עג","אוריאל שלמוני","13/05/24 17:21","605","39"),new MostViewed("107177","הערה ברש״י","שמואל דוד","16/05/24 05:35","595","33")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("80115","0","מה הקשר בין בית סאתים לחצר המשכן","02/09/20 16:04","יג אלול","תש"פ","16:04","אליצפן","בית סאתים זה שטח שדה היכול לגדל סאתים תבואה. הכמות הזו משתנה משדה לשדה כתלות בפוריות של האדמה, באקלים ובגורמים מקומיים אחרים.

בחצר המשכן אסור לגדל כלום "לא תטע לך עץ אצל מזבח ה' א-לוהיך". צורת החצר היא מלבנית 2:1 בעוד שאת השטח של בית סאתיים דורשים שיהיה ריבוע ויש אף הדורשים ריבוע מדוייק.

וכאן מתעוררות מספר שאלות:

1. מה הקשר בין שטח חצר המשכן לשטח של גידול סאתים תבואה.
2. אם גידול סעתיים תבואה משתנה משדה לשדה, מה ההקפדה אצל חלק מהחכמים שזה יהיה בדיוק.
3. למה השטח לענין ערובין צריך להיות ריבוע אם במשכן הוא היה מלבן. (הדרש מהפסוק בג לתת לזה אסמכתא) מה עומד מאחורי הריבוע דווקא.

אבקש תשובות המבוססות על מקורות ולא על סברות בעלמא","502","","1355","True","True","False","","672","77.127.112.92","0","0","עירובין|כג ע"א",""),new Message("80116","80115","א. ו ב.","02/09/20 16:49","יג אלול","תש"פ","16:49","אבי גרינבלט","א. כפי שכל עניני השבת נלמדים מהמשכן (ערוה"ש שנח: "וטעמו של דבר, דכבר ידוע דכל ענייני שבת אנו למידין ממלאכת המשכן, וחצר המשכן היה ארכו מאה אמה ורחבו חמשים, כדכתיב: "אורך החצר מאה באמה, ורוחב חמשים בחמשים").
ב. לא מתייחסים לתבואה הצומחת אלא לכמות הזרעים (רמב"ם ערכין ד, ב,ד) , אמנם נחלקו האם החישוב בשעורים (רמב"ם) או חיטים (ר"ש).
ג. שאלתך הועלתה אתמול בענין שלמעשה רבי יהודה הסובר שבית סאתיים הינו מלבני וחולק למעשה על ר"ע רבו שסובר שבהכרח חייב להיות מרובע....מצאתי לי חבר לשאלה....","539","","1355","True","True","False","","111","77.126.151.252","0","80115","עירובין|כג ע"א",""),new Message("80121","80115","אכן סוגיא נוראה","02/09/20 18:34","יג אלול","תש"פ","18:34","אמלתראות","וכן במטע עשר לבית סאה בזרעים שמתחשב ביבול תאנים

ויש בו סודות גדולים עד למאד כמספר שבע שמגלגל בלי סוף לאורך תנך, ובית סאתים הם לאורך חזל.

בודאי יש ספרים וסופרים רבים שגילו כבר סודותיה, אבל חזקה עלינו לחלחל באופי לימודי סוגייתינו לא להתפתח בסודותיה כנחלת רבים.","267","","1355","True","True","False","","111","99.203.55.140","0","80115","עירובין|כג ע"א",""),new Message("80131","80115","דבריך בתחילה אינם מדוייקים","02/09/20 20:12","יג אלול","תש"פ","20:12","Almuaddib","בית סאתים אינו "שטח שדה היכול לגדל סאתים תבואה", אלא השטח בו זורעים בית סאה. וכפי שכתב הרמב"ם במפורש:
"המקום שיש בשיבורו חמישים אמה על חמישים אמה, הוא בית סאה, והוא מזרע סאה".
"והוא מזרע סאה" = מקום בו זורעים סאה של זרעים.

כמות זו, היא כמות ממוצעת, לפי שדה רגיל.

והמקור, ככתוב, הוא שטח המשכן, ומאחר ושטח המשכן היה שווה לבית סאתים - על כך מדברים. וכידוע, נפסק שאין צריך להיות ריבוע.","107","","1355","True","True","False","","140","87.71.32.194","0","80115","עירובין|כג ע"א",""),new Message("80136","80115","תן הסבר אחר לפסוק -ורחב חמשים בחמשים","03/09/20 00:29","יד אלול","תש"פ","00:29","מרדכי דב זינגר","לא תאהב לשמוע את התשובה...
אך נ"ל שמשתתפי הדיון ימצאו בזה נחמה פורתא

קים להו לרבנן, ואסמכו על קרא.
ורחב חמשים בחמשים ","807","","1354","True","True","False","","91","95.86.91.53","0","80115","עירובין|כג ע"א",""),new Message("80117","80116","ורוחב חמישים בחמישים","02/09/20 17:16","יג אלול","תש"פ","17:16","עלי","הוא השטח של בית סאתים ומקביל לשטח שלפני פתח המשכן כלומר שטח מחצית החצר בלבד ולא כל החצר.","209","","1355","True","True","False","","107","87.71.47.134","0","80115","עירובין|כג ע"א",""),new Message("80119","80116","ערוה"ש מצטט את התוספות על הדף","02/09/20 17:41","יג אלול","תש"פ","17:41","אליצפן","תוספות מסכת עירובין דף כג עמוד א

שהוא ע' אמה ושיריים - וא"ת ולילף מהר הבית ועזרת נשים שהיה קל"ה אמה ועזרת ישראל היה קפ"ז וי"ל דכל מילי דשבת ממשכן גמרינן להו אי נמי העזרות חשיבי מוקפין לדירה שהיו שומרים בה כל הלילה.

לגבי התשובה של ערוה"ש (תוספות)
אפשר מהמשכן ללמוד עוד הרבה דברים כמו למשל העדפת צבעי לבוש בשבת, ולא מצאנו קישור כזה.

האם במקרה שטח של בית סאתים מתאים במקרה ל-5,000 אמות רבועות מספיק בכדי לקשור את זה למשכן?

ולמה דווקא ריבוע עם במשכן זה היה מלבן?","502","","1355","True","True","False","","142","77.127.112.92","0","80115","עירובין|כג ע"א",""),new Message("80118","80117","תיקון","02/09/20 17:38","יג אלול","תש"פ","17:38","אבי גרינבלט","זהו בית סאה (אחת).","539","","1355","True","True","False","","92","77.126.151.252","0","80115","עירובין|כג ע"א",""),new Message("80132","80131","רק בגלל שהשטח שווה?","02/09/20 20:18","יג אלול","תש"פ","20:18","אליצפן","ואם היה שטח אחר, אזי היו מוצאים הקבלה עם השטח האחר?

וחוץ מהשטח הצורה שונה במשכן מלבן ובבית סאתיים דווקא ריבוע?

אז למה נצמדו דווקא לשטח ולא לשטח + הצורה הגיאומטרית?","502","","1355","True","True","False","","134","77.127.112.92","0","80115","עירובין|כג ע"א",""),new Message("80135","80132","תשובה כללית","02/09/20 23:07","יג אלול","תש"פ","23:07","איתיאל","כל מלאכת הוצאה "גרועה". לכן פרטיה יכולים להילמד בעיקר ממקורה המפורש (כי בלעדיו לא היינו מסברה מגדירים הוצאה כמלאכה. לעומת בישול או צביעה לדוגמה שהם מלאכה פשוטה מסברה, גם ללא ציון מפורש).

הלימוד הוא מהבאת הנדבה למשכן, שהעבירו קול במחנה להפסיק להביא ביום השבת.

מכאן אנחנו מגדירים הרבה דברים בדומה. ההעברה היתה מרה"י לרה"ר ומשם לשטח בניית המשכן שנחשב רה"י.

גם כשחז"ל החמירו בסתם מקום שהוא רה"י דאורייתא (כמו קרפף מוקף) - הם לא יחמירו בגוונא המפורשת במקור האיסור, כלומר: מקום מעין המשכן (שהרי גם הוא לא הוקף לדירת אדם).

השאלה כמובן עד כמה אנו מדמים, דומה לדומה... האם העיקר השטח או גם הצורה וכו'.","842","","1355","True","True","False","","143","","0","80115","עירובין|כג ע"א",""),new Message("80147","80132","כבר כתבתי לך: בית סאתים *לאו דוקא ריבוע*","03/09/20 08:02","יד אלול","תש"פ","08:02","Almuaddib","אתה נתפס לדעת יחיד.","107","","1354","True","True","False","","121","87.71.32.194","0","80115","עירובין|כג ע"א",""),new Message("80146","80136","האם זו הלכה למשה מסיני?","03/09/20 07:29","יד אלול","תש"פ","07:29","אליצפן",""קים להו" בדרך כלל זה הלכה למשה מסיני - אבל פה מדברים על הלכות מדרבנן,

מצד שני, השטח "בית סאתים" שייך להרבה הלכות אחרות ולאו דווקא רק לשבת.","502","","1354","True","True","False","","137","77.127.112.92","0","80115","עירובין|כג ע"א",""),new Message("80153","80146","אכן יש קים להו, מסיני.","03/09/20 15:23","יד אלול","תש"פ","15:23","מרדכי דב זינגר","(רשי מביא פעם אחת ההיצה)
אבל לענ"ד רוב הקים להו.....
פשוט קים להו, בדיוק כמו שקים להו למדענים...

וגם בהלכות דרבנן, חז"ל מעוניינים הסמיך אותם לפסוקים.
לא פחות מהמן מן התורה.

ליכא מידי דלט רמיזא בארייתא","807","","1354","True","True","False","","88","95.86.91.53","0","80115","עירובין|כג ע"א",""),new Message("80148","80147","גם בדעת יחיד צריך להיות הגיון","03/09/20 08:31","יד אלול","תש"פ","08:31","אליצפן","והתלמוד דן בה בהרחבה, מקדיש לה כמעט דף שלם, רש"י מקדיש לה פרוש ארוך איך מחשבים שורש ריבועי של 5,000 והרמב"ם מסביר למה אין לאורך הצלע, ערך מדוייק .

כך שגם אם זה לא להלכה, בכל זאת התלמוד דן בזה בהרחבה, לכן יש כנראה משמעות מעבר להלכה בקביעת צורה זו (ריבוע) דווקא, ועוד בהקשר למשכן, למרות שגודל השטח בתחום הנדל"ן אין לו שום קשר למשכן.","502","","1354","True","True","False","","137","77.127.112.92","0","80115","עירובין|כג ע"א",""),new Message("80154","80153","אני מחפש מקור למי שמתייחס לנושא ספציפית","03/09/20 15:52","יד אלול","תש"פ","15:52","אליצפן","לא סברות אלא מקורות מרבותינו הקדמונים","502","","1354","True","True","False","","145","77.127.112.92","0","80115","עירובין|כג ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82910);