var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=78231;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("על מעלת הפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=9140")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","49"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","43"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","27")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("78231","0","מחלוקת ר"א ורבי יהושע בסאה","06/08/20 18:55","טז אב","תש"פ","18:55","איתיאל","תַּנְיָא. רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר: בּוֹ בַּיּוֹם גָּדְשׁוּ סְאָה.

רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ אוֹמֵר: בּוֹ בַּיּוֹם מָחֲקוּ סְאָה.

תַּנְיָא. מָשָׁל דְּרַבִּי אֱלִיעֶזֶר לְמָה הַדָּבָר דּוֹמֶה?
לַקּוּפָּה מְלֵאָה קִישּׁוּאִין וְדִילּוּעִין. אָדָם נוֹתֵן לְתוֹכָהּ חַרְדָּל וְהִיא מַחְזֶקֶת.
מָשָׁל דְּרַבִּי יְהוֹשֻׁעַ לְמָה הַדָּבָר דּוֹמֶה?
לַעֲרֵיבָה מְלֵאָה דְּבַשׁ. נוֹתֵן לְתוֹכָהּ רִימּוֹנִים וֶאֱגוֹזִים וְהִיא מְקִיאָה.

רש"י פירש שהכוונה לגזירות י"ח דבר (ואמנם הר"ח פירש שהכוונה על "בו ביום" של מינוי ראב"ע לנשיא).

לפי זה מובן. ר"א הוא שמותי, וכשיטתו סובר שתקנות ב"ש מעליותא.
רבי יהושע מבית הלל, והם חלקו על תקנות אלו שנכפו עליהם באותו מעמד. לכן הוא מבקר אותן, כדעת ב"ה.

מעניין שבמשל של ר"א יש דברים של עיקר סעודה, שנמשלו לתורה (במסכת מגילה על לימודים שונים אמרו: טבא חדא פלפלתא חריפתא (מקביל לחרדל) ממלי צנא קרי (=קישואין ודלועין)).

ואילו רבי יהושע מביא במשל שלו ענייני מתיקות וקינוח סעודה (דבש, תאנים ורימונים).

ועוד, שהמוצרים במשל ר"א הם מטוב מצרים ("זכרנו... אשר נאכל במצרים... את הקישואין". ודלעת נקראת "דלעת מצרית").

והמוצרים במשל ר"י הם משבח ארץ ישראל שבפרשתנו.","842","","1362","True","True","False","","472","","0","0","שבת|קנג ע"א",""),new Message("78233","78231","הבנה מעניינת","06/08/20 19:46","טז אב","תש"פ","19:46","אבי גרינבלט","דבריך יותר מסתדרים אליבא דרש"י.
אליבא דתוס' (המביא את הבנת הירושלמי), דווקא שבח יש בזה שהוסיפו תקנה זו לטלטל ע"י נכרי.

בכל מקרה , הבנה יפה העלית ובמיוחד בסיומת.","539","","1362","True","True","False","","53","77.125.5.89","0","78231","שבת|קנג ע"א",""),new Message("78235","78231","מעניין שבירושלמי משלים אחרים:","06/08/20 20:14","טז אב","תש"פ","20:14","איתיאל","אותו היום היה קשה לישראל כיום שנעשה בו העגל. רבי אליעזר אומר בו ביום גדשו את הסאה. רבי יהושע אומר בו ביום מחקו אותה. אמר לו ר' ליעזר אילו היתה חסירה ומילאוה יאות. לחבית שהיא מליאה אגוזין כל מה שאתה נותן לתוכה שומשמין היא מחזקת. אמר לו רבי יהושע אילו היתה מליאה וחיסרוה יאות. לחבית שהיתה מליאה שמן כל מה שאתה נותן לתוכה מים היא מפזרת את השמן. תנא ר' יהושע אונייא תלמידי ב"ש עמדו להן מלמטה והיו הורגין בתלמידי ב"ה. תני ששה מהן עלו והשאר עמדו עליהן בחרבות וברמחים.","842","","1362","True","True","False","","114","","0","78231","שבת|קנג ע"א",""),new Message("78242","78233","תוס' עצמם דחו","06/08/20 22:38","טז אב","תש"פ","22:38","איתיאל","עיי"ש שזה פירוש של הרב בתוס', והתלמידים דוחים, שאינו מתיישב כלל בלשון הירושלמי.

ועיין גם במהרש"א פירוש יפה נוסף בכיוון אחר לגמרי, שאינו מתייחס בכלל לי"ח דבר שלא הוזכרו כאן, אלא ל"עוד אחרת היתה ולא רצו חכמים לגלותה":

היינו דמדמה ליה לסאה גדושה מלאה דלועין וקישואין דהניח מקום ריוח בסאה להחזיק גם החרדל אם ירצה ליתן שם - כן הדבר הזה שגזרו לאסור פחות מד' אמות והניחו בו ריוח לנותן כיסו כו', מיהו אם ירצה להחזיק גם אותו ריוח גם שלא יתן כיסו לנכרי תע"ב.

ור"י פליג וקאמר דמחקו סאה דגזירת היתר נותן כיסו לנכרי היה בהחלט דצריך להציל כיסו וליתן לנכרי ולא יניחנו שם, דשמא אח"כ יהיה לו דעת אחרת להציל כיסו ולא ימצא לו נכרי. והיינו דמדמה ליה לעריבה מלאה דבש ולא הניח בו שום מקום ריוח להחזיק שום דבר אחר דאם נותן לתוכה רמונים הרי מקיאה הדבש כן הדבר הזה שאסרו פחות מד' אמות ולא הניחו שום ריוח לאסור נותן כיסו לנכרי דאם יחזיק לאסור גם בזה מקיאה ותיבטל איסורא דלא יוליכנו פחות מד"א","842","","1362","True","True","False","","103","","0","78231","שבת|קנג ע"א",""),new Message("78246","78235","הורגים...כפשוטו ?","07/08/20 00:06","יז אב","תש"פ","00:06","מרדכי דב זינגר","","807","","1361","False","True","False","","51","95.86.120.23","0","78231","שבת|קנג ע"א",""),new Message("78261","78246","דובר על כך בעבר","07/08/20 07:46","יז אב","תש"פ","07:46","יום יום ידרשון","כאן","919","","1361","True","True","False","","92","213.151.42.76","0","78231","שבת|קנג ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);