var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=7766;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מעלת הפורום - ע\"פ ר' נחמן מברסלב","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=348")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","45"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","28")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("7766","0","בני ישראל ערלים במדבר ?","07/03/11 06:58","א אדר ב","תשע"א","06:58","הודו_כי_טוב","לא ברור לי למה בני ישראל נימולו רק כשעברו את הירדן .
היתכן שבמצרים נימולו ובמידבר אחרי מתן תורה לא קיימו מצוות מילה ?
הרי אפילו על משה רבינו הייתה הקפדה בעינין בנו שלא מל אותו בזמן ?","207","","4801","True","True","False","","1221","217.132.198.155","0","0","זבחים|קיח ע"א",""),new Message("7767","7766","מקורות","07/03/11 07:20","א אדר ב","תשע"א","07:20","משיב מאורות דף היומי","תלמוד בבלי מסכת יבמות דף עא עמוד ב

ובמדבר מאי טעמא לא מהול? איבעית אימא: משום חולשא דאורחא; ואיבעית אימא: משום דלא נשיב להו רוח צפונית, דתניא: כל אותן ארבעים שנה שהיו ישראל במדבר, לא נשבה להם רוח צפונית. מאי טעמא? איבעית אימא: משום דנזופים הוו, ואי בעית אימא: דלא נבדור ענני כבוד.","142","","4801","True","True","False","","368","85.130.130.141","0","7766","זבחים|קיח ע"א",""),new Message("7795","7766","על המדרשים שאלתך, לא על המילה","07/03/11 12:56","א אדר ב","תשע"א","12:56","Almuaddib","ראשית, מדובר בפסוקים קשים, שרבו פירושיהם. אין תמימות דעים גם בין הפרשנים לגבי מושא הרצון להמית - ואם זכרוני החלוד אינו מטעני כאן, כדאי לראות את תרגום רס"ג, שאינו מתרגם כמדרש.

אבל אם עוקב אתה אחרי המדרש, הרי שקושייתך גדולה מכך:

למשה רבנו היו אז שני בנים, גרשום ואלעזר. מדוע דוקא על מילת הבכור ביקש ה' להמיתו, ולא על הצעיר?

ואם תאמר שהצעיר מהול היה - כדרך המדרש - הרי שלא היה זה היום השמיני ללידתו של הבכור, שאין המדובר בתאומים, ואז תגדל הקושיה: מדוע דוקא כעת ביקש להמיתו, ולא כאשר עדין היה במדין, ולא מל את בנו?

ראה תרגום יונתן:

"והוה באורחא בבית מבתותא וערע ביה מלאכא דה' ובעא למקטליה מן בגלל גרשום בריה דלא הוה גזיר על עיסק יתרו חמוי דלא שבקיה למגזריה ברם אליעזר הוה גזר בתנאה דאתניו תרויהון."


וביתר פירוט - במכילתא (יתרו, פרשה א'):

"בשעה שאמר משה ליתרו: תן לי צפורה בתך לאשה, אמר לו יתרו: קבל עליך דבר זה שאומר לך – ואני נותנה לך לאשה! אמר לו: מהו? אמר לו: בן שיהיה לך תחילה, יהיה לעבודה זרה, מכאן ואילך לשם שמים. וקיבל עליו. אמר לו: השבע לי. וישבע לו. שנאמר (ב' כ"א) "ויואל משה" ואין "אלה" אלא שבועה שנאמר (שמואל א' י"ד) "ויואל שאול את העם לאמר..." לפיכך הקדים המלאך להרוג את משה, מיד "ותקח צפורה צור ותכרת את ערלת בנה... וירף ממנו".


זה שלא מלו במדבר קשה לך, או זה שמשה רבנו התחייב למסור את בנו לע"ז, ולכן גם לא מל אותו כלל?

זה שלא מלו במדבר קשה, או זה שאתה טוען שדוקא במלון ביקש להמיתו, ולא בכל החודשים בהם הונח הילד ערל?","107","","4801","True","True","False","","240","81.218.141.168","0","7766","זבחים|קיח ע"א",""),new Message("7829","7766","תרגום רס"ג, על דרך דברי רשב"ג","07/03/11 17:33","א אדר ב","תשע"א","17:33","Almuaddib","הפסוק:

וַיְהִי בַדֶּרֶךְ, בַּמָּלוֹן; וַיִּפְגְּשֵׁהוּ ה', וַיְבַקֵּשׁ הֲמִיתו


תרגום רס"ג לפסוק:

ולמא כאן באלטריק פי אלמבית, פאגא ולדה מלך אללה, פטלב קתלה.


תרגום חוזר לעברית של תרגום רס"ג:

וכאשר היה בדרך במלון, פגש בנו את ה', ויבקש (ה') להמיתו.



כלומר - כלל לא את משה ביקש ה' להמית, אלא את הילד.


ותרגומו של רס"ג, כפי שהעיר ה"נווה שלום" - הרב עמרם קרח, מתבסס על דברי רשב"ג במסכת נדרים לב

" תניא: ר' יהושע בן קרחה אומר:
גדולה מילה שכל זכיות שעשה משה רבינו לא עמדו לו כשנתרשל מן המילה שנאמר (שמות ד) ויפגשהו ה' ויבקש המיתו .
אמר רבי: ח"ו שמשה רבינו נתרשל מן המילה אלא כך אמר: אמול ואצא סכנה היא שנאמר (בראשית לד) ויהי ביום השלישי בהיותם כואבים וגו' אמול ואשהא שלשה ימים הקב"ה אמר לי (שמות ד) לך שוב מצרים אלא מפני מה נענש משה - מפני שנתעסק במלון תחלה שנאמר (שמות ד) ויהי בדרך במלון.

רשב"ג אומר: לא למשה רבינו בקש שטן להרוג אלא לאותו תינוק שנאמר (שמות ד) כי חתן דמים אתה לי צא וראה מי קרוי חתן הוי אומר זה התינוק...","107","","4801","True","True","False","","177","84.228.118.229","0","7766","זבחים|קיח ע"א",""),new Message("7803","7795","הסיפור על משה קשה, ועל ישראל קשה כפלים","07/03/11 13:27","א אדר ב","תשע"א","13:27","שלמה שטרסברג","הסיפור שמובא במדרש לגבי משה קודם מתן תורה הוא באמת קשה מאוד אבל הפסוקים המפורשים שעם ישראל ככלל לא מל במדבר ולא קיים פסח שיש בזה חיוב כרת הוא קשה ביותר גם לאחר ההסבר של רוח צפונית.

אני לא מעלה בדעתי שכלל ישראל היום ברמת סיכון כפי שאנו מסוגלים להבין "רוח צפפונית" שלא נשבה לא ימולו את בניהם. עם ישראל במהלך ההסטוריה מסר נפשו על המילה במצהי סכנה גדולים ובמסירות נפש עצומה

ולא לחינם הדבר נקרא "היום גלותי את חרפת מיצרים מעליכם" (ואני מודע שניתן לבאר אחרת את הפסוק)","205","","4801","True","True","False","","236","213.151.42.23","0","7766","זבחים|קיח ע"א",""),new Message("7808","7795","תשובה","07/03/11 13:54","א אדר ב","תשע"א","13:54","דוד כוכב","לקושיה:
"מדוע דוקא כעת ביקש להמיתו, ולא כאשר עדין היה במדין, ולא מל את בנו?"

משום שרק כרגע קיבל התראה, ברמז אמנם:
(שמות ד, כא-כד)
וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה בְּלֶכְתְּךָ לָשׁוּב מִצְרַיְמָה... וְאָמַרְתָּ אֶל פַּרְעֹה כֹּה אָמַר ה' בְּנִי בְכֹרִי יִשְׂרָאֵל: וָאֹמַר אֵלֶיךָ שַׁלַּח אֶת בְּנִי וְיַעַבְדֵנִי וַתְּמָאֵן לְשַׁלְּחוֹ הִנֵּה אָנֹכִי הֹרֵג אֶת בִּנְךָ בְּכֹרֶךָ: וַיְהִי בַדֶּרֶךְ בַּמָּלוֹן וַיִּפְגְּשֵׁהוּ ה' וַיְבַקֵּשׁ הֲמִיתוֹ:

אם פרעה כך, ק"ו שמשה נצטווה: "שלח את בני ויעבדני" – שימול את בנו בכורו, ואם "תמאן", "הנה אנכי הרג את בנך בכרך".","125","","4801","True","True","False","","144","212.76.107.54","0","7766","זבחים|קיח ע"א",""),new Message("7809","7803","כנראה שהיה באונס","07/03/11 14:05","א אדר ב","תשע"א","14:05","איתן","משה במדין היה אנוס, ולכן רק במלון כשהשתחרר מהאונס רק אז היה עליו דין. כך כתב הרב חרל"פ זצ"ל (ב"נימוקי המקראות" לפרשת שמות).
אגב, הוא מבאר שם, שיתרו לא היכיר את משה וחשב שגם הוא עובד אלילים כמו כולם, וחשש מהכמרים במדין, וכוונתו היתה שרק הבן הראשון לעבודה זרה, מכאן ואילך לשם שמים.

לגבי אבותנו במדבר - כנראה שהם תפסו את העדר רוח צפונית כסכנת נפשות, לפחות בתנאי המדבר, ואת שבט לוי שמלו - כמסירות נפש, מסתבר שאם זה לא היה סכנת נפשות לא היה משה רבינו מניח להם לא למול.
על פסח לא היה להם חיוב כרת היות והיו ערלים ואסורים בקדשים, אם יש מה לדבר על חיוב כרת אז זה על שלא נימולו וכאמור כנראה היו אנוסים.","123","","4801","True","True","False","","200","95.86.67.182","0","7766","זבחים|קיח ע"א",""),new Message("17706","7808","אני חושש שיש לקרוא את הפסוקים אחרת","19/02/12 14:58","כו שבט","תשע"ב","14:58","קותי","מה כל כך חשובות המילים "וַיְהִי בַדֶּרֶךְ בַּמָּלוֹן וַיִּפְגְּשֵׁהוּ ה' "

כל פגישה במקרא מתרחשת רק כאשר באים מכיוונים מנוגדים

אם משה הלך למצרים מה חשיבות לומר לנו שה' פגשו במלון?

לאחר שמשה שמע שהשליחות כרוכה ב-הֹרֵג אֶת בִּנְךָ בְּכֹרֶךָ: הוא סרב להמשיך בשליחות ופנה לחזור למצרים ונהייה כובש נבואתו והתחייב מיתה

צפורה פרשה את האירוע בגלל המילה ולכן מלה את התינוק
בינתיים משה הבין את משמעות הסירוב וחזר בו מסירובו והמלאך הרפה ממנו

נכון זה כיוון בלתי צפוי להתמודד עם הבעיה
אבל זה עונה על השאלה מדוע צריך גילוי נוסף לאחר שמשה קיבל שליחותו
הקב"ה ידע שאם יודיעו שזה כרוך בשפיכות דמים הוא בוודאי לא יסכים לשליחות

האם משה היה "צמחוני" ר"ל אולי כן","217","","4452","True","True","False","","201","85.250.178.29","0","7766","זבחים|קיח ע"א",""),new Message("7812","7809","הקשיים עדיין גדולים מאוד","07/03/11 14:27","א אדר ב","תשע"א","14:27","שלמה שטרסברג","א.האונס של משה הוא כי היה צריך לצאת לדרך בשליחות ה' באופן מידי. אך כאמור אין כאן התמודדות עם המדרש האומר שמשה הסכים לתנאי של יתרו שבנו הראשון יהיה לע"ז

ב. מעבר לכך קשה מאוד לומר שיתרו חשב את משה לעובד ע"ז, ועוד מדוע עובד ע"ז יסכים שבניו האחרים יהיו לשם שמים? ולמה אח"כ אינו פוחד מכמרי מדין?

ועוד שנראה שכבר בתחילה לא פחד שהרי הפסיק לעבוד ע"ז אחרי שהיה ראש הכמרים ולכן התנכלו לבנותיו ובכל זאת נשאר איתן בדעתו ולמה כשהדבר יגיע לנכדו יתחיל לפחד?

ג.מסתבר לומר שאם זה היה סכנת נפשות ממש לא היה משה רבינו מאפשר לבני לוי למול את ילדיהם שהרי פקו"נ דוחה את כל התורה כולה ואסור למול במצב זה וכל רב ת"ח שאבי הבן הנמצא בסכנת נפשות אם ימולו אותו ישאל האם למול יאמר לו במפורש שאסור באיסור חמור למול וכ' ומדוע משה רבינו לא נהג כך אם המצב היה כה מסוכן?","205","","4801","True","True","False","","219","213.151.42.23","0","7766","זבחים|קיח ע"א",""),new Message("7818","7812","הרחבה לגבי משה","07/03/11 15:28","א אדר ב","תשע"א","15:28","איתן","האונס של משה, ע"פ הרב חרל"פ, הוא שיתרו השביעו שלא ימול את בנו הראשון. יתרו בשלב ההוא כבר כפר בעבודה זרה, ולכן גירשו הרועים את בנותיו מהבאר, אך עדין חשש מהכמרים, וגם לא היכיר את משה, שהיגיע ממצרים בה כולם עובדי אלילים, ולכן אמר שהבן הראשון לא יימול ושאר הבנים יימולו. כנראה מילת הבן הראשון היתה התרסה גדולה מדאי מול הסביבה, ומסוכנת, ואילו אח"כ כבר לא ישימו לב.
משה היה בשלב ההוא בורח מפרעה ומחפש מקום להסתתר, גם אם כבר עברו עשרות שנים מהמאורע (כשהיכה את המצרי היה, מסתבר, נסיך כבן עשרים, כשחזר למצרים היה בן שמונים, ומסתבר שהגיע למדין שנים ספורות לפני גיל שמונים, שכן בנו השני היה תינוק שרק נולד) ומבחינתו כנראה לא היתה לו ברירה אלא לקבל את התנאי הזה.
אני מקווה שבכך הבהרתי את דברי הרב חרל"פ. לא מצאתי את הספר ברשת, אבל אני ממליץ בכל פה ובכל לב לרכוש את הסדרה וללמוד בה. קשה, אך שווה!


לגבי אבותנו במדבר אין לי מה להוסיף על מה שאמרתי.","123","","4801","True","True","False","","236","95.86.67.182","0","7766","זבחים|קיח ע"א",""),new Message("7826","7818","יישר כוח,ביחס למילה במדבר עדיין צ"ע ממ"נ","07/03/11 16:42","א אדר ב","תשע"א","16:42","שלמה שטרסברג","אכן כך הרב חרלפ מבאר קראתי את הדברים בהרחבה יישר כוח על ההפניה.

ביחס לבנ"י שלא מלו ושבט לוי שכן מל עדין הקושי קיים וממ"נ צד אחד לא ברור או שהתרשלו כשלא הייתה סכנה ממש וא"כ התחייבו כרת וכ' או שסיכנו את חיי ילדיהם בפקו"נ גמור וזה גם דבר שלא יעשה","205","","4801","True","True","False","","213","213.151.42.23","0","7766","זבחים|קיח ע"א",""),new Message("17709","17706","על מה כבודו מסתמך בסברה זו ?","19/02/12 18:58","כו שבט","תשע"ב","18:58","הודו_כי_טוב","האם צריך להזכיר מי הרג את המצרי כך ש"צמחוני" הוא לא היה
היכן הוא מתנבא שעליו להרוג את בנו בכורו ? לא די בעקדת יצחק ?
האם גם בכורו של יתרו מת במכת בכורות ?

את השאלה בזבחים בכלל שאלתי כי זאת סתירה בין המדרשים כאן
הם לא עשו כלל וכאן התחייב מיתה","207","","4452","True","True","False","","197","46.117.14.249","0","7766","זבחים|קיח ע"א",""),new Message("17713","17706","משה רבינו פָּצִיפִיסְט?!","19/02/12 21:58","כו שבט","תשע"ב","21:58","דוד כוכב","התכוונת בודאי לאהרן רודף השלום.

(שמות לב, כה) וַיַּרְא מֹשֶׁה אֶת הָעָם כִּי פָרֻעַ הוּא כִּי פְרָעֹה אַהֲרֹן...
(כז-כח) ...שִׂימוּ אִישׁ חַרְבּוֹ עַל יְרֵכוֹ עִבְרוּ וָשׁוּבוּ מִשַּׁעַר לָשַׁעַר בַּמַּחֲנֶה וְהִרְגוּ אִישׁ אֶת אָחִיו וְאִישׁ אֶת רֵעֵהוּ וְאִישׁ אֶת קְרֹבוֹ. וַיַּעֲשׂוּ בְנֵי לֵוִי כִּדְבַר מֹשֶׁה וַיִּפֹּל מִן הָעָם בַּיּוֹם הַהוּא כִּשְׁלֹשֶׁת אַלְפֵי אִישׁ.

(דברים לד, יב) וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה וּלְכֹל הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל אֲשֶׁר עָשָׂה מֹשֶׁה.

וראה עוד כאן.","125","","4452","True","True","False","","130","213.151.52.133","0","7766","זבחים|קיח ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82534);