var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=76965;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מכיר סיפור לחיזוק לומדי הדף היומי?","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=19605")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107151","למה אימצת את עצמך כך לקרוא דף שאתה...","לינקוש","08/05/24 11:52","58","84"),new MostViewed("107150","הגהות הגר"א ב"מ ע","אוריאל שלמוני","08/05/24 10:31","605","45"),new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","36")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("76965","0","הערות","31/07/20 08:30","י אב","תש"פ","08:30","שמואל דוד","א) שבת קמה:

כל שלא בא בחמין וכו':

הדיח מאי אמר רב יוסף הדיח חייב חטאת אמר מר בריה דרבינא אף אנן נמי תנינא חוץ ממליח ישן וקולייס האיספנין שהדחתן זו היא גמר מלאכתן שמע מינה

לא הבנתי, הרי שאלת הגמרא הוא על המתני׳ ומה ראיה הביא מר בריה דרבינא, וצ״ב.


ב) רש״י הדיח - קולייס מאי

מדוע נקט רש״י קולייס","595","","1384","True","True","False","","542","174.198.203.47","0","0","שבת|קמה ע"ב",""),new Message("76967","76965","תשובות","31/07/20 08:37","י אב","תש"פ","08:37","אבי גרינבלט","א. רש"י לט,א
"שהדחתו זהו גמר מלאכתו - מדקרי ליה גמר מלאכתו ש"מ זהו בישולו וחייב" , את זה צריך לחדש היות והדחה בד"כ אינה נחשבת לפעולת בישול.
ב. ולא מליח.","539","","1384","True","True","False","","45","77.125.5.89","0","76965","שבת|קמה ע"ב",""),new Message("78052","76965","נלענ"ד שמצאתי תשובה אחרת לשאלה ב)","03/08/20 07:53","יג אב","תש"פ","07:53","אבי גרינבלט","ראה פמ"ג שיח , סקט"ז
משמע שאכן יש הבדל בין קוליאס למליח ואולי זה עומק כוונת רש"י","539","jpg","1381","True","True","False","","64","77.125.5.89","0","76965","שבת|קמה ע"ב","0-jpg"),new Message("76968","76967","יישר כח","31/07/20 08:45","י אב","תש"פ","08:45","שמואל דוד","א. מה היתה השאלה לפי זה?
ב. לא הבנתי כוונתך","595","","1384","True","True","False","","110","174.198.203.47","0","76965","שבת|קמה ע"ב",""),new Message("76969","76968","להלן","31/07/20 08:53","י אב","תש"פ","08:53","אבי גרינבלט","האם הדחה במקרה של קוליאס האיספנין (ולפי רש"י לא של המליח היות והוא כבר מבושל ע"י מלחו) , נחשבת לבישול ?
מדיוק לשון המשנה - בהכרח , כן.","539","","1384","True","True","False","","55","77.125.5.89","0","76965","שבת|קמה ע"ב",""),new Message("76970","76969","ודאי שלא!","31/07/20 09:13","י אב","תש"פ","09:13","יום יום ידרשון","המשנה לא מחלקת בין מליח לבין קולייס, ועל שניהם חייב חטאת (הדחתן - לשון רבים).
שאלת שמואל דוד במקומה עומדת (וראה באיילת השחר שגם שאל כך, ועכ"פ היה פשוט לו שאין הבדל בין מליח לקולייס)","919","","1384","True","True","False","","97","212.76.102.184","0","76965","שבת|קמה ע"ב",""),new Message("76972","76970","ומה היתה תשובתו ?","31/07/20 09:31","י אב","תש"פ","09:31","אבי גרינבלט","לא שיש לי הו"א להעמיד דעתי מול ענק זצ"ל , אבל מחילה , למה "ודאי שלא!" אם רש"י כותב את מה שהוא כותב ?
המליח מבושל מעצם המלחתו ומה יש לבשל בו עוד שהרי זה "בישול אחר בישול" וקוליאס מתבשל בגלל שבשרו עדין והדחה בחמין כבר יוצרת פעולת הבישול.
נ.ב א. "הדחתן לשון רבים" יכול שמתייחס באופן כללי לדגי הקוליאס וכבר מצאנו תשובות כאלו ברחבי התלמוד.
נ.ב ב. כל השאלות של ר' שמואל דוד מצויינות (כבר התייחסתי לזה בתגובות רבות שלי) !","539","","1384","True","True","False","","48","77.125.5.89","0","76965","שבת|קמה ע"ב",""),new Message("76988","76972","כי רש"י לא עוקר פשט משנה בלי להסביר","31/07/20 12:17","י אב","תש"פ","12:17","יום יום ידרשון","זה לשון האילת השחר: "הא דפירש קולייס טפי משאר קלי הבישול שהוזכר במשנה, כגון מליח ישן, אפשר דרש"י הזכיר אחד מהם, מיהו צ"ע אמאי נקט האחרון שהזכיר התנא דמתני'".","919","","1384","True","True","False","","106","212.76.102.184","0","76965","שבת|קמה ע"ב",""),new Message("76990","76988","הצעתי הבנה","31/07/20 12:45","י אב","תש"פ","12:45","אבי גרינבלט","לענ"ד הרב זצ"ל נותר בצ"ע בגלל ששניהם אכן מוזכרים בשו"ע.
אני בעניי מבין זאת כפשט בדברי רש"י הקדוש.
הצעתי הבנה וסברה בצדה.
אפשר לגנוז .... עד לביאת גואל צדק בב"א.","539","","1384","True","True","False","","46","77.125.5.89","0","76965","שבת|קמה ע"ב",""),new Message("78054","78052","זו לשונו של רש"י:","03/08/20 08:38","יג אב","תש"פ","08:38","יום יום ידרשון",""הדיח - קולייס, מאי?
חייב חטאת - דהוי בישול"
לענ"ד לא שייך לומר שכוונתו לחייב משום מכה בפטיש אלא משום בישול ממש.","919","","1381","True","True","False","","105","212.76.102.184","0","76965","שבת|קמה ע"ב",""),new Message("78056","78054","אכן בישול קיים רק בקוליאס","03/08/20 08:42","יג אב","תש"פ","08:42","אבי גרינבלט","ולא במליח","539","","1381","True","True","False","","52","77.125.5.89","0","76965","שבת|קמה ע"ב",""),new Message("78059","78056",""שאין החמין פועל בישול"","03/08/20 08:47","יג אב","תש"פ","08:47","יום יום ידרשון","זו לשון הפמ"ג","919","","1381","True","True","False","","96","212.76.102.184","0","76965","שבת|קמה ע"ב",""),new Message("78061","78059","כך ההבנה לענ"ד","03/08/20 09:19","יג אב","תש"פ","09:19","אבי גרינבלט",""דכל מלוח שנגמר בישולו ע"י הדחת חמין" - קולאס (משום מבשל).
"וכל שאין החמין פועל בישול רק דא"א לאכול כלל מחמת מלחו" - מליח (משום מכה בפטיש).
בדיוק כפי שציינתי ובזה מתורצת היטב שאלתו של ר' שמואל דוד, לענ"ד.","539","","1381","True","True","False","","56","77.125.5.89","0","76965","שבת|קמה ע"ב",""),new Message("78063","78061","[ללא נושא]","03/08/20 09:33","יג אב","תש"פ","09:33","יום יום ידרשון","א. הפמ"ג ממשיך וכותב "וזה כוונת המ"א דקולייס הוא גמר בישולו, ואין נאכל מחמת מלחו", כלומר שהקולייס בפני עצמו קודם ההדחה אינו צריך עוד בישול, ורק בשביל שיהיה אפשר לאוכלו (מחמת מלחו) צריך עוד הדחה. כך נלענ"ד.

ב. בין כך ובין כך, הגמ' לא הזכירה כלל בישול, אלא כתבה שאם הדיח חייב חטאת, וזה נכון גם בקולייס וגם במליח, לא משנה עכשיו מאיזה טעם בדיוק, וא"כ הדרא קושיא לדוכתה, למה רש"י הזכיר רק את הקולייס, ואדרבה עכשיו יותר קשה שהיה צריך להסביר ולחלק ביניהם ולא להזכיר רק בישול ביחס לקולייס בלי להסביר את החיוב על המליח (שהוא מחודש יותר).","919","","1381","True","True","False","","108","212.76.102.184","0","76965","שבת|קמה ע"ב",""),new Message("78069","78063","ציינתי את הפמ"ג לא את המג"א","03/08/20 10:04","יג אב","תש"פ","10:04","אבי גרינבלט","בינתיים , הבאתי כבר 2 הבנות ברש"י....ונראה שדי בכך.
כעת "חובתך"....","539","","1381","True","True","False","","53","77.125.5.89","0","76965","שבת|קמה ע"ב","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82818);