var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=76907;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מינוי מומחים בפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5360")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","52"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","51"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","32")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("76907","0","איך צריך לנקד "קמחסם"?","29/07/20 12:06","ח אב","תש"פ","12:06","אבצן","בשוטנשטיין ניקדו קָמְחַסֵּם וכך גם בטקסט המנוקד של התלמוד כאן באתר.
זה נכון בנוגע לביטוי חיסום הנוגע לחיסום הכלים, ומי שעושה כן "קָמְחַסֵּם ליה".

אך כאן רש"י הסביר שזה מלשון לא תחסום, וא"כ אביי "נחסם" מלתת לרב יוסף את הכומתא, נכון יותר היה לנקד
"הֲוָה קָמִחְסַם [מ]לְמִיתְּבֵהּ לֵיהּ".

[אלא אם כן נבין שהניקוד הזה הגיע מהגירסה "קמהסס" - ואז הניקוד נכון [למעט הדגש בס'].

לא כן?","785","","1370","True","True","False","","451","109.226.59.2","0","0","שבת|קמז ע"א",""),new Message("76910","76907","בטקסט המנוקד שבפורטל הדף היומי","29/07/20 12:19","ח אב","תש"פ","12:19","לינקוש","כפי שכתבת,
מופיע כך,
וכפי שהבאת:
קָמְחַסֵּם

ודומני שזה הטקסט המנוקד הכי טוב שיש.

ראה פה.

אם נראה לך אחרת, כדאי לברר אצלם, כי נראה שמכון dicta מומחים לניקוד.","58","","1370","True","True","False","","183","95.86.64.100","0","76907","שבת|קמז ע"א",""),new Message("76912","76907","להלן","29/07/20 12:49","ח אב","תש"פ","12:49","אבי גרינבלט","א. הניקוד שציינת בתחילה הוא הנכון.
ב. ההוכחה של רש"י מתייחסת לכך ואביי נמנע(אולי היסס ונמנע) אם לתת את הכובע היות ונדרש לנער ממנו את טיפות הטל.","539","","1370","True","True","False","","57","77.125.5.89","0","76907","שבת|קמז ע"א",""),new Message("76934","76907","בנוגע ל'קמחסם'","29/07/20 18:54","ח אב","תש"פ","18:54","דיקטה","רש"י אמנם מפרש את זה מענין 'לא תחסום' אבל זה פירוש מחודש, וגם לא המוסכם [ראה רבינו חננאל], מה גם שהנוסח הנכון הוא כנראה 'מהסס' / 'מחסס' בשני סמכי"ן, ראה סוקולוף בערכו. והוא ממש ענין היסוס כמו בעברית המודרנית [לקחנו את הפועל הזה מהארמית].
גם הכתיב שבדפוסים הוא ראיה שאין מדובר כאן בבנין נפעל, כי אז היינו מצפים לצורה 'מיחסם' עם י' [כדי להבדיל זאת מ'מחסם' - לשון מְפַעֵל], ולא מצאתי אפילו כ"י אחד שגורס כך. אלא לכל היותר להיפך 'מהסיס' או 'מחסיס'.
ואגב הדגש בסמ"ך נכון מאוד, הבנין הוא בנין פַּעֵל בארמית (המקבילה של פיעל העברי) שהוא בנין עם דגש בעה"פ.
וגם לפירוש רש"י אין מניעה מלפרש כאן לשון מפעיל, כלומר: חוסם את עצמו. כמדומני שזה הגיוני יותר, כי נפעל פירושו על ידי אחרים.","829","jpg","1370","True","True","False","","72","80.230.51.255","0","76907","שבת|קמז ע"א","0-jpg"),new Message("76918","76910","אני עצמי ציינתי לטקסט שבאתר...","29/07/20 13:07","ח אב","תש"פ","13:07","אבצן","וכבר ראיתי שם, כך ש"לינקוש" לא תמיד צריך "לינקים"... ","785","","1370","True","True","False","","66","109.226.59.2","0","76907","שבת|קמז ע"א",""),new Message("76917","76912","קָמְחַסֵּם משמעותו מלשון 'מפעיל'","29/07/20 13:05","ח אב","תש"פ","13:05","אבצן","כמו "מחבר" שני חלקים, "מחתך" ירק ודומיו.

כאן מדובר שאביי "נפעל", ולכן הניסוח היותר נכון הוא "קָמִחְסַם".","785","","1370","True","True","False","","68","109.226.59.2","0","76907","שבת|קמז ע"א",""),new Message("76919","76917","מדוע לא פשוט, חסימה/מחסום ?","29/07/20 13:10","ח אב","תש"פ","13:10","אבי גרינבלט","ואפילו מסתדר עם הבנת הענין.
הלא כן ?","539","","1370","True","True","False","","46","77.125.5.89","0","76907","שבת|קמז ע"א",""),new Message("76923","76919","מאד פשוט, כך אכן פרש"י","29/07/20 14:14","ח אב","תש"פ","14:14","אבצן","","785","","1370","False","True","False","","49","109.226.59.2","0","76907","שבת|קמז ע"א",""),new Message("76949","76934","איזה הכרח יש לנו לפרש מלשון מפעיל?","30/07/20 22:47","ט אב","תש"פ","22:47","אבצן","הרי אם כן היה צריך לומר "הוה קמחסם נפשיה".

ההגיון אומר מלשון נפעל, ובכתיב חסר, כמו 'קמפלגי' הכתוב ללא י' אחר המ'.","785","","1369","True","True","False","","73","109.226.59.2","0","76907","שבת|קמז ע"א",""),new Message("76964","76934","אני דוקא מצאתי הרבה...","31/07/20 02:11","י אב","תש"פ","02:11","אבצן","כתבת שלא מצאת שום כת"י שגורס 'מיחסם', ואני מתפלא על עצמי כיצד מראש לא חיפשתי האם יש מי שגורס כך, ובזה ראיה ניצחת לשיטתי.

ואכן מצאתי, ולא אחד.
דבר ראשון -
בדפוס של עוז והדר הגירסה בגמרא "קא מיחסם".

ברי"ף הגירסא קא מיחסם.

ברבינו פרחיה גרס קא מיחסם. וגם הוא מבאר שהמקור מ'לא תחסום'.

דוק מינה, שאלה שלא גרסו כן במפורש, מן הסתם גם הם נקטו כך, אלא שכתבו את המילה בכתיב חסר כמו במילים רבות כאלה בש"ס.

עם כל זה, מצאתי כעת במילון של יסטרוב בערך 'חסם' שמנקד 'קא מְחַסֵּם'.
א. בזה הבנתי מקורו של השוטנשטיין.
ב. אך אין זה נוגע לנידוננו, מפני שיסטרוב אינו משועבד לרש"י ופירושיו, אך השוטנשטיין כן.","785","","1368","True","True","False","","57","109.226.59.2","0","76907","שבת|קמז ע"א",""),new Message("78025","76964","בנוגע ל'קמחסם'","02/08/20 11:36","יב אב","תש"פ","11:36","דיקטה","כאמור, גם סוקולוף תופס זאת כבנין פיעל, הבאתי את הצילום בהודעתי הקודמת.
בכתבי יד אכן לא מצאתי.
באיזה 'עוז והדר' הסתכלת? אני מביט כעת במהדורה די עדכנית, ורואה 'קמחסם'.
אני בדקתי בכה"י של התלמוד, וכאמור אין אפילו אחד שגורסם 'מיחסם' עם י', אבל אתה צודק שברי"ף ורבינו פרחיה הגירסה כך. ראיתי שגם בחידושים המיוחסים לר"ן. כמובן שהדפוסים אינם ראיה גדולה, אבל ראיתי שכך הוא גם במהדורת הרי"ף של ד"ר עזרא שבט (הטקסט זמין באתר הנפלא 'מקראות גדולות על התורה'). כך שזה בהחלט מקור.
לעצם הסברא, כתבתי שגם אם הענין הוא חסימה, עדיין אפשר שזה בנין פיעל. ולא חסרים בניני פיעל שהם עומדים אפילו בלשון מקרא, כמו כִּי קֵרְבוּ לבא (יח' לו, ח), או ב. וְלִבּוֹ רִחַק מִמֶּנִּי (ישעיהו כט, יג). ויותר הרבה בלשון חכמים, כמו 'תאנה שביכרה, אשכול שביכר' (ביכורים ג, א), ועיין באריכות אצל ילון (מבוא לניקוד המשנה פרק כ"ה 'פיעל – שינוי במצב'). לכן שאלתך שהיה מתבקש 'מחסם נפשיה' אינה קשה.
אבל בהחלט, הכתיב 'מיחסם' הוא ראיה לבנין נפעל, והכתיב 'מחסם' אינו ראיה להיפך, ואגב לדעתי זה נכון גם אם נגרוס 'מיהסס'.","829","","1366","True","True","False","","59","80.230.6.215","0","76907","שבת|קמז ע"א",""),new Message("78406","78025","טעות שלי - בעוז והדר זה ברי"ף ולא בגמרא","11/08/20 03:41","כא אב","תש"פ","03:41","אבצן","","785","","1357","False","True","False","","55","109.226.59.2","0","76907","שבת|קמז ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);