var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=76816;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("למי שלא לומד דף יומי","http://daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=31807")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","65"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","48"),new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","46")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("76816","0","שימוש במגבונים בשבת","28/07/20 12:22","ז אב","תש"פ","12:22","אור חדש","מצ"ב הראיה הפשוטה ביותר להתר פשוט במגבונים הלחים בשבת ואומנם שייך יותר לקמה אך הבאתי כאן מפני סוגיית ספוג","458","doc","1378","True","True","False","","605","77.139.145.160","0","0","שבת|קמג ע"א","0-doc"),new Message("76817","76816","אכן יש גדולים שהתירו","28/07/20 13:17","ז אב","תש"פ","13:17","אבי גרינבלט","הגרע"י זצ"ל
מו"ר הגר"ד ליאור שליט"א
הרב אשר וייס שליט"א
ועוד
ויש כמובן שעדיין מחמירים ואוסרים.","539","","1378","True","True","False","","75","77.125.5.89","0","76816","שבת|קמג ע"א",""),new Message("76819","76817","המתירים והאוסרים","28/07/20 13:35","ז אב","תש"פ","13:35","אור חדש","לא הביאו הסוגיה של סחיטת האשכול ולכן כתבתי מה שכתבתי
ממילא מי שירצה לאסור מעתה ייאלץ לדחות ראייתי ועד שאשמע דחיה פשוט לי שהדבר מותר כביעתא בכותחא","458","","1378","True","True","False","","115","77.139.145.160","0","76816","שבת|קמג ע"א",""),new Message("76858","76817","הילקוט יוסף והגר"מ מזוז אוסרים","29/07/20 03:26","ח אב","תש"פ","03:26","אבצן","בשבת כרך ב', מהדורת תשס"ד, עמ' שסו כתב שאין להתיר לקנח במגבונים לחים רק אם עשויים מנייר, ואין להתיר בעשויים מבד. וכן כתב בקיצור שולחן ערוך ילקוט יוסף (מהדו' תשסד, סי' שכ סעיף מ).

לאחמ"כ הוציא אביו את החזו"ע ונקט לקולא, והגר"י יוסף כתב במכתב
"ואמנם מרן אאמו"ר זצוק"ל כתב להקל לתינוק ולחולה, וצירף כמה סברות חשובות בענין, אבל גם הוא הדגיש שזו קולא, ולכן יש להקל לתינוק ולזקן וחולה בלבד. ולא לכל אדם שיכול בנקל להחמיר על עצמו, ולקנח בנייר טואלט רטוב."

דעת הגר"מ מזוז הובאה כאן.","785","","1377","True","True","False","","69","109.226.59.2","0","76816","שבת|קמג ע"א",""),new Message("76822","76819","השאלה אם זה בהכרח שייך","28/07/20 14:03","ז אב","תש"פ","14:03","אבי גרינבלט","ברור שלא נהוג לסחוט מגבון לח לתוך קדירה/קערה וזו הסוגיא .
מו"ר הגר"ד ליאור שליט"א לומד מכך שראוי שלא לסחוט את המגבון אלא בצורה עדינה.

נ.ב , הרמב"ן שולל את הקשר לסוגיא זו ודין סוחט מדא' לא שייך במה שאינו גידולי קרקע (עוד ראה שגם הרב מלמד מתייחס לזה) וכמובן יש החולקים גם על דעת הרמב"ן ולא מחלקים.","539","","1378","True","True","False","","74","77.125.5.89","0","76816","שבת|קמג ע"א",""),new Message("76826","76822","אולי לא הבנת","28/07/20 14:39","ז אב","תש"פ","14:39","אור חדש","מה שעשיתי זה בדיוק להראות למה העובדה שלא סוחטים מימי המגבון לקערה ריקה מחשיב לעולם שימוש בו כסחיטה לגופו או לקדרה וממילא מותרת לרב, שמואל ואף לדעת ריו"ח לדעת רוב הראשונים כאשר דעת ר"ח אינה סיבה להחמיר במקרה זה כהכרעת הבהל

כל הפוסקים שראיתי לא מתייחסים לדעת שלשת עמודי הבבלי הללו בשאלת המגבונים וממילא פסיקתם צ"ע","458","","1378","True","True","False","","120","147.161.8.240","0","76816","שבת|קמג ע"א",""),new Message("76827","76826","כך כתבת","28/07/20 14:51","ז אב","תש"פ","14:51","אבי גרינבלט",""המתירים והאוסרים לא הביאו הסוגיה של סחיטת האשכול" , בפועל לפחות אחד כן התייחס.

כדי להיות בטוח שהבנתי דעתך גם המתירים וגם האוסרים צ"ע ורק שיטה אחת לא ?","539","","1378","True","True","False","","56","77.125.5.89","0","76816","שבת|קמג ע"א",""),new Message("76828","76827","כל שיטה צ"ע","28/07/20 15:13","ז אב","תש"פ","15:13","אור חדש","האם התייחסה לכל המקורות הנוגעים לנדון שלה
אם יש שיטה שלא מתייחסת לסוגיה בעלת קשר ישיר לנדון וודאי שלא ניתן לסמוך עליה

מי שמתייחס אך לא מברר צדדי הלימוד עד הסוף* כנ"ל

*מותר לסחוט כבשים לכל האמוראים בסוגיה לגופן גם בכח רב וע"מ להוציא המשקה הבלוע בהם, וכן מותר לייצר מיץ ענבים שסחיטתו דאו' להלכה אם לא עושה בדרך של שימור הנוזל בפנ"ע. מי שלומד אחרת מהסוגיה צע"ג כיצד מתיישב עם הוראת האמוראים וכפי הביאורים המצויים בידנו מהראשונים (כמובן יכול גם להציע הסבר מחודש משלו אך צריך ההסבר להיות מיושב עם דברי האמוראים עצמם לפחות...)","458","","1378","True","True","False","","82","77.139.145.160","0","76816","שבת|קמג ע"א",""),new Message("76859","76858","חזו"ע","29/07/20 05:51","ח אב","תש"פ","05:51","אבי גרינבלט","","539","pdf","1377","False","True","False","","80","77.125.5.89","0","76816","שבת|קמג ע"א","0-pdf"),new Message("76861","76858","תוכל בבקשה","29/07/20 07:53","ח אב","תש"פ","07:53","אור חדש","להעתיק כאן התייחסותם לסוגייתנו ולמה אין ללמוד ממנה התר פשוט?","458","","1377","True","True","False","","92","77.139.145.160","0","76816","שבת|קמג ע"א",""),new Message("76863","76861",">>>","29/07/20 08:03","ח אב","תש"פ","08:03","יום יום ידרשון","אם הבנתי נכון את דבריך, עיקר הנקודה היא שרק סחיטה לקערה אסורה וכל השאר מותר (וממילא סחיטה על גוף האדם מותרת).
אך אפשר להבין אחרת, רק סחיטה לקדירה מותרת (משום שהמאכל לא הופך להיות משקה), אבל שאר סחיטה אסורה (בין לקערה ובין על הגוף, כיוון ששניהם לא נחשבים כהולכים לאיבוד).
(היה נראה שרצית להתייחס לזה בסיום דבריך, אבל לא הבנתי מה העלית מהגמ' בכריתות)","919","","1377","True","True","False","","91","212.76.102.184","0","76816","שבת|קמג ע"א",""),new Message("76878","76863","כך רגילים לנסות לדחות דבריי","29/07/20 09:14","ח אב","תש"פ","09:14","אור חדש","זה כמובן חסר כל הגיון
יסוד האיסור של סחיטה דדש זה מצד יצירת משקה עצמאי מתוך המוצק שהיה בלוע בו, באב 'דש' מוציאים אוכל- גרעין, מהשיבולת הבולעת, זה שזה הופך לאוכל זה וודאי לא מתיר

כפי שמוכח בסוגייתנו יסוד ההתר זה שבסוף התהליך (הטור מביא י"א שיכול אפ' לסחוט לקערה ריקה אם בדעתו לשפוך אח"כ לאוכל) נוזל מיץ הענבים לא יעמוד בפנ"ע אלא יבלע, כדי להגדיר שלא נעשתה כאן מלאכת היצירה של משקה ממוצק

מכיוון שכל מגמת השימוש במגבון זה להבליע מיד כל שיש על הגוף חזרה במגבון הרי ברור שלא נעשתה כאן יצירת המשקה האוסרת והדבר מותר לפחות כסחיטת האשכול לקדרה, לפחות כי לרב ושמואל נראה שאין כלל דישה בהפרדת מרכיבים שלא נוצרו יחד, והגם שרגילים לפסוק כריו"ח בכ"ז לא ייתכן להחמיר בזה יותר מבדין המקורי של סחיטת האשכול שהוא המלאכה הגמורה דאו'

הסיפא מכריתות הוספתי שנים אחרי כתיבת הגוף של הדברים אגב לימוד כריתות רק כהערה לעצמי לעיין בדברים, אפשר להתעלם מזה, הייתי מוחק אבל כבר לא ניתן לערוך ההודעה","458","","1377","True","True","False","","96","109.186.18.217","0","76816","שבת|קמג ע"א",""),new Message("76882","76863","תשובת 'המנחת אשר'","29/07/20 09:29","ח אב","תש"פ","09:29","אבי גרינבלט","לאחר שביצע בדיקה במציאות","539","pdf","1377","True","True","False","","89","77.125.5.89","0","76816","שבת|קמג ע"א","0-pdf"),new Message("76879","76878","אז למה צריך להגיע לזה ש'אוכל הוא'?","29/07/20 09:18","ח אב","תש"פ","09:18","יום יום ידרשון","כמוו שכתוב בגמרא ובראשונים ובשו"ע.
לשיטתך אין זה קשור להגדרת המשקה כ'אוכל', אלא רק לכך שאינו עומד בפני עצמו.
(אני שמח שלפחות זכיתי לכוון לדעתם של 'הרגילים'....)","919","","1377","True","True","False","","100","212.76.102.184","0","76816","שבת|קמג ע"א",""),new Message("76881","76879","לציין שלא חל בו שינוי","29/07/20 09:22","ח אב","תש"פ","09:22","אור חדש","אם תתעקש אסכים שמדיוק זה כשלעצמו (ובהתעלם מדברי הראש' שדיברו על היחס בין קדרה לקערה ריקה) ההתר במגבונים מצד שחוזר להבלע בדיוק באותו מגבון כשהיה מקודם ולא מעצם אי עמידת המשקה בפנ"ע

אומנם במהות המלאכה יותר פשוט לי שגם בלי קשר לכך שחוזר לאוכל יהיה מותר כמוכח מסחיטה לאיבוד (לקרקע) שם למרות שהמשקה לא נכנס בשום אוכל הדבר מותר (לגופן אף לריו"ח) וזה מהיסוד שאין כאן נוזל בפנ"ע","458","","1377","True","True","False","","89","109.186.18.217","0","76816","שבת|קמג ע"א",""),new Message("76884","76881","למה לשיטתך אסור לחלוב ישר לתוך הפה?","29/07/20 09:34","ח אב","תש"פ","09:34","יום יום ידרשון","(התירו רק במקום צער, כמו שפסק בשו"ע שכח, לג)
הרי המשקה אינו עומד בפני עצמו, וצריך להיות מותר לכתחילה!","919","","1377","True","True","False","","83","212.76.102.184","0","76816","שבת|קמג ע"א",""),new Message("76889","76882","וגם הוא","29/07/20 09:43","ח אב","תש"פ","09:43","אור חדש","לא כותב להתיר בפשטות מצד שאין סחיטה ללא יצירת משקה העומד בפנ"ע כמבואר אצלנו","458","","1377","True","True","False","","87","109.186.18.217","0","76816","שבת|קמג ע"א",""),new Message("76887","76884","ולמה מותר דאו' במקום צער?","29/07/20 09:41","ח אב","תש"פ","09:41","אור חדש","אל באמת מותר וגזרו בזה מסיבה כלשהי על בריאים, אולי בגלל שכיונק מהשרץ אולי בגלל שמא יעשה לכלי כדרכו
מה שלא יהיה לא לומדים מגזרות לאסור דבר שלא גזרו בו","458","","1377","True","True","False","","85","109.186.18.217","0","76816","שבת|קמג ע"א",""),new Message("76890","76887","כיוון שזה מפרק כלאחר יד (בפיו)","29/07/20 09:48","ח אב","תש"פ","09:48","יום יום ידרשון","כך לפחות סבר המשנ"ב שם, שמדאורייתא אסור, ורק משום כלאחר יד התירו במקום צער.","919","","1377","True","True","False","","93","212.76.102.184","0","76816","שבת|קמג ע"א",""),new Message("76892","76889","ומדוע לא ?","29/07/20 09:50","ח אב","תש"פ","09:50","אבי גרינבלט","","539","","1377","False","True","False","","50","77.125.5.89","0","76816","שבת|קמג ע"א",""),new Message("76895","76890","צודק","29/07/20 09:54","ח אב","תש"פ","09:54","אור חדש","אומנם י"א שזה בכלל ממחק ולא שייך לנד"ד (ר"ת לא חלם שזה בורר ורק מתוך שינה אפשר לתלות בו בוקי סריקי שכזה)
והזכרתני שאמרתי בזה כך:
כמובן שכל אוכל מסיים בסופו של דבר בפה ונעלם שם ואין בכך לקבוע שאין 'קיום ליצירתו' אלא המדד הוא עד שעת האכילה
מכיוון שכאן לפני בליעת האוכל הינו משקה שנוצר ממוצק א"ל שאכן נעשתה כאן המלאכה (א"כ בשינוי)

אומנם היותר פשוט שגזרו בזה רק מצד רגילות לעשות לתוך דלי ריק דווקא ונראה שהיו רגילים קצת לסחוט לקדרה","458","","1377","True","True","False","","97","109.186.18.217","0","76816","שבת|קמג ע"א",""),new Message("76893","76892","אשמח אם תשאל אותו","29/07/20 09:51","ח אב","תש"פ","09:51","אור חדש","","458","","1377","False","True","False","","94","109.186.18.217","0","76816","שבת|קמג ע"א",""),new Message("76894","76893","אולי כפי שכתבתי בתחילה","29/07/20 09:52","ח אב","תש"פ","09:52","אבי גרינבלט","והתשובה שקיבלתי ממו"ר עונה לי.","539","","1377","True","True","False","","40","77.125.5.89","0","76816","שבת|קמג ע"א",""),new Message("76896","76894","לא הבנתי","29/07/20 09:57","ח אב","תש"פ","09:57","אור חדש","לפי מה שלמדתי מהסוגיה אין כל הבדל בצורת ועוצמת הסחיטה, שהרי בסוגיה מותר לסחוט אשכול ענבים בצורה גמורה ע"מ להוציא העסיס ממנו ובלבד שמיועד בסוף להבלע במשהו ולא להשאר כמשקה בפנ"ע
ברור א"כ שכל צורת שימוש במגבון תהיה מותרת (מלבד סחיטתו לכוס ריקה ולא כדברי ר' אשר)","458","","1377","True","True","False","","98","109.186.18.217","0","76816","שבת|קמג ע"א",""),new Message("76897","76896","זו שיטתך","29/07/20 10:01","ח אב","תש"פ","10:01","אבי גרינבלט","ואינני סותר אותה (לא יום למחלוקות בכל מקרה ולא רק היום .... ).
אתה משווה את ענין המגבון לסוגיא אצלנו (למרות שלא הובאה ע"י רוב הפוסקים כפי שציינת אתמול) ולדעת מו"ר , אינו שייך לנידון דידן.
הוספתי גם אם דברי המנ"א שבדק במציאות ולא רק בלימוד את ענין המגבון.

(השתדלתי לעבור בעיון על כל דבריך (כעת אני גם יודע את שמך ורווח לי...) המקיפים)","539","","1377","True","True","False","","55","77.125.5.89","0","76816","שבת|קמג ע"א",""),new Message("76898","76897","עדיין לא זכיתי להבין","29/07/20 10:09","ח אב","תש"פ","10:09","אור חדש","למה לדעת הגר"ד אין שייכות סוגייתנו למגבונים ולמה אין התר בדרך של ק"ו מסחיטת אשכול הענבים
ולא כמחלוקת אלא לשם ברור הסוגיה","458","","1377","True","True","False","","96","77.139.145.160","0","76816","שבת|קמג ע"א",""),new Message("76899","76898","כך ענה בעבר","29/07/20 10:16","ח אב","תש"פ","10:16","אבי גרינבלט","בלנ"ד אפנה שוב בעז"ה ואעדכן.
דרך אגב , ראיתי שגם הרב יהודה עמיחי מבחין וסובר שאין להשוות ביניהן.","539","","1377","True","True","False","","49","77.125.5.89","0","76816","שבת|קמג ע"א",""),new Message("76922","76898","להלן תשובת הגר"ד ליאור שליט"א","29/07/20 14:11","ח אב","תש"פ","14:11","אבי גרינבלט","ענין המגבונים מתייחס לאב מלאכה מלבן בלא שום קשר לסחיטת פירות.","539","","1377","True","True","False","","57","77.125.5.89","0","76816","שבת|קמג ע"א",""),new Message("76924","76922","נעשה בדרך לכלוך","29/07/20 14:35","ח אב","תש"פ","14:35","אור חדש","ולכן פשוט שלא שייך לאסור מצד זה

עיקר הדיון בפוסקים (וגם בדברי הגר"ד שהבאת בעצמך) מצד סחיטה דדש ולעניין נדון זה יש לברר סוגייתנו, פסיקה בנדון ללא ברור הסוגיה אינה פסיקה כלל ובטוחני שתלמיד טועה השיב לך מה ששלחת כאן","458","","1377","True","True","False","","98","77.139.145.160","0","76816","שבת|קמג ע"א",""),new Message("76925","76924","שאלתי","29/07/20 15:25","ח אב","תש"פ","15:25","אבי גרינבלט","מתוך סוגיית סוחט אשכול","539","","1377","True","True","False","","60","77.125.5.89","0","76816","שבת|קמג ע"א",""),new Message("76926","76925","שאלת אותו אישית","29/07/20 15:35","ח אב","תש"פ","15:35","אור חדש","או עוזר כלשהו, כי נראה שיש כאן 'קצר בתקשורת'

בכל הפוסקים דנו ביחס לשייכות סחיטה דדש למגבונים (ולכולם פשוט שלא שייך לאסור מצד מלבן שהרי נעשה בדרך לכלוך)

סחיטה דדש של נוזל מתוך חומר שהנוזל לא נוצר בו (כדוגמת המגבונים) נדון אצלנו בסוגיית כבשים ובזה מפורש שרק אם סוחט למימהן יש איסור

מה זה 'למימהן' ניתן ללמוד מסוגיית סחיטת אשכול, שהכוונה דווקא לסחיטה לתוך כלי ריק לצורך יצירת המשקה בפנ"ע ובשום צורה לא סחיטה שמטרתה להבליע הנוזל הנסחט (כמציאות במגבונים שמטרת שהכל ייבלע חזרה במגבון יחד עם הלכלוך)

משילוב שתי הסוגיות יוצא התר ברור לשימוש הרגיל במגבונים לניקוי משטחים

אם יש למישהו הסבר כיצד ניתן לדחות לימוד ההתר בדרך הנ"ל אשמח לגלותו בהקדם","458","","1377","True","True","False","","102","77.139.145.160","0","76816","שבת|קמג ע"א",""),new Message("76927","76926","שוחחתי עם הרב בשעה 14:10","29/07/20 15:37","ח אב","תש"פ","15:37","אבי גרינבלט","אני באופן אישי, תלמיד עם רבו.
הבטחתי וקיימתי.","539","","1377","True","True","False","","45","77.125.5.89","0","76816","שבת|קמג ע"א",""),new Message("76928","76927","ייש"כ","29/07/20 15:45","ח אב","תש"פ","15:45","אור חדש","אומנם עדיין לא הבנתי תשובתו ועדיין נראה שהדברים לא נמסרו בצורה בהירה מספיק
כתבתי לעיל את התמצות הפשוט ביותר של ה'מהלך' שלי והייתי שמח אם תוכל להעביר לו את הדברים בדרך זו ולברר אם מסכים לדברים או שמא סבור שיש טעות כלשהי בדרך הלימוד וא"כ מה בדיוק הטעות

הערת אגב
ניתן לטעון שאין דמיון מגבונים לכבשים כי מגבונים אינם ג"ק ככבשים ולכן בעיית דש לא מתחילה בהם, כמובן שזה לא משנה את ההתר, מה שכתבתי בא לדחות סברת האוסרים מדין דש שחושבים שיש דישה בהוצאת משקה גם ממקום שלא גדל בו אם זהו משקה גמור (וכהסבר הר"ן לחיוב שבסחיטת הכבשים כאן)","458","","1377","True","True","False","","107","77.139.145.160","0","76816","שבת|קמג ע"א",""),new Message("76929","76928","אפילו ניסיתי את הק"ו שהצעת","29/07/20 15:49","ח אב","תש"פ","15:49","אבי גרינבלט","הרב ציין שחייבים לבדוק כיוון שיש סוגי מגבונים הספוגים בהמון נוזלים ובהם יש איסור משום מלבן (ציין זאת במפורש) ואת אלו שאינם ספוגים כ"כ יש להימנע מללחוץ עליהם בכח.
התייחסתי לדבריך מאד ברצינות מתוך רצון אמיתי ללמוד את הנושא.
הרב כתמיד אמנם מקצר בלשונו אך הדברים היו חדים וברורים.
ביקש כמובן למסור שנזכה לראות בבניין ובנחמת ירושלים.","539","","1377","True","True","False","","49","77.125.5.89","0","76816","שבת|קמג ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82652);