var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=76766;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("על מעלת הפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=9140")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","70"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("76766","0","סחיטת לימון בשבת","27/07/20 10:45","ו אב","תש"פ","10:45","אבי גרינבלט","הנושא רחב, דנו בו עד ימינו.

נקודה אחת ורלבנטית מאד לימינו והיא התייחסות לדברי המשנ"ב בסימן שכ:
"(כב) לסחוט לימוני"ש - ובלשוננו ציטרי"ן והיינו אפילו למשקין ואף שדרך לסחטן בחול כיון שאין דרך כלל לסחטן לצורך משקה אלא לטבל בו אוכל הוי כשאר פירות וכנ"ל בס"א. ואפילו אם הדרך לסחטן בחול לתוך מים שנתנו בהם צוקע"ר לשתות לתענוג מ"מ נוהגין העולם להקל לעשות זה בשבת ואפשר משום דלא מיתסר אלא כשדרך לשתות מי סחיטת הפרי גם בלא תערובות משקה אחר א"נ דלא מיתסר אלא כשסוחטין מימיו לבד ואח"כ מערבין אותם אבל אם המנהג לסחוט מימיו לתוך משקה אחר ליתן בו טעם שרי [ב"י וט"ז].
ולפ"ז בזמן הזה שידוע שממלאין חבית למאות לשתות עם פאנ"ש באיזה מקומות צ"ע גדול אם מותר לסחטן בשבת לתוך משקה דאפשר דדמי לתותים ורמונים כיון דדרך לסחטן בכלים בפני עצמם".

לאור דבריו אלה (הסתפק מפאת הסברו השני של הב"י היות ואין הדרך בימינו לסחוט ישירות למשקה), בני אשכנז החמירו ע"ע (שש"כ פרק ה).

השאלה :
האם אין משמעות לכך שסחיטה לכלים מחייבת (כמעט תמיד) שימוש בחומרים משמרים שאל"כ אין משמעות לסחיטה לתוך כלים שישמרו לאורך זמן ואילולא חומר השימור , אין שום משמעות לסחיטה שכזו (כמובן למעט סחיטה לשימוש מיידי אבל לא את זה מציין המשנ"ב) או שמא גם שמירה למספר ימים , דיה כדי להחמיר בזה ואין הגדרה מחייבת, לזמן בו נשמר מיץ הפירות (במקרה דנן לימון או רימון) בכלי אלא די בהרגל שכזה (ולכן גם הגרע"י יוסף זצ"ל מברך את מי שמחמיר בזה) ?","539","","1376","True","True","False","","440","77.125.5.89","0","0","שבת|קמג ע"ב",""),new Message("76775","76766","שאלתך לא מובנת","27/07/20 15:18","ו אב","תש"פ","15:18","אור חדש","סחיטת זיתים וענבים מחייבת דאו', איזה חומר שימור שמים בגת ובבית הבד?

מי מונע ממך להוסיף חומר משמר למיץ הנסחט משאר פירות אחר גמר מלאכת הדישה?

נראה שיסוד שאלתך בכלל שלמדנו שצריך שיהיה 'ומלאכתו מתקיימת' לחיוב על מלאכה, אומנם ברור שהכוונה כפי שביאר רש"י שאין עוד צורך לשום תיקון נוסף במה שעשה וכיוון שלעניין דישה אין עוד שום חסרון זה שאח"כ אולי צריך להוסיף חומרים לא פוגם במלאכה שעשה (אם לא שאין חשיבות למלאכתו מצד שאין המשקה חשוב דיו)","458","","1376","True","True","False","","98","77.139.145.160","0","76766","שבת|קמג ע"ב",""),new Message("76777","76775","באופן ספציפי ללימון","27/07/20 15:27","ו אב","תש"פ","15:27","אבי גרינבלט","באופן ספציפי לדברי המשנ"ב לענין הרגל שנוצר ככה"נ "בתעשיית" המיצים ואולי באירופה שהרי השו"ע אינו מחמיר בזה.
ההתייחסות לדין שנובע מהרגל "חדש" והשאלה נוגעת בזה שאילולא השימור , אולי לא היו סוחטים לשימור וממילא לא היה נאסר כלל לסחוט מיץ מלימונים.
לא נכנסתי לדיון על לפירות אחרים.","539","","1376","True","True","False","","59","77.125.5.89","0","76766","שבת|קמג ע"ב",""),new Message("76780","76777","עדיין לא מובן לי","27/07/20 15:46","ו אב","תש"פ","15:46","אור חדש","מה בדיוק שאלתך

זה ששימור מיץ לימונים מצריך אולי חומר משמר (או מקרר) אינו עניין למלאכת סחיטה כפי שכתבתי","458","","1376","True","True","False","","81","77.139.145.160","0","76766","שבת|קמג ע"ב",""),new Message("76783","76780","אנסה מכיוון אחר ברשותך","27/07/20 18:01","ו אב","תש"פ","18:01","אבי גרינבלט","מה יסוד החומרה בסחיטת לימון לבני אשכנז ?","539","","1376","True","True","False","","56","77.125.5.89","0","76766","שבת|קמג ע"ב",""),new Message("76787","76783","מכיוון","27/07/20 19:19","ו אב","תש"פ","19:19","אור חדש","שראו שמתאים להשוות דינם לדין תותים ורימונים מצד שבכולם יש דמיון בכך שעשו מהם משקה נפוץ","458","","1376","True","True","False","","92","147.161.8.232","0","76766","שבת|קמג ע"ב",""),new Message("76790","76787","ומדוע בני ספרד לא?","27/07/20 19:25","ו אב","תש"פ","19:25","אבי גרינבלט","","539","","1376","False","True","False","","66","147.161.9.6","0","76766","שבת|קמג ע"ב",""),new Message("76791","76790","בגלל שני נימוקי","27/07/20 19:48","ו אב","תש"פ","19:48","אור חדש","הבי
אומנם נימוק 'לא נסחטים בפנ"ע' כבר לא נכון בגלל החביות אך הנימוק השני עודנו שריר

ולאשכנזים די בסברה להחמיר כדי לאסור...
וככלל החלוקה, לספרדים מותר עד שיוכח להפך ולאשכנזים אסור כ"ע לא מפורש להתר","458","","1376","True","True","False","","91","147.161.9.64","0","76766","שבת|קמג ע"ב",""),new Message("76792","76791","א"כ זו התשובה לשאלתי הראשונה","27/07/20 20:00","ו אב","תש"פ","20:00","אבי גרינבלט","אין שום משמעות למשך הזמן או התנאים בו המיץ יישמר בחביות כל עוד זה התקבל כנוהג ולכן בני אשכנז מחמירים בזה.
הבנת את שאלתי היטב ומדבריך מצאתי את התשובה.
יש"כ","539","","1376","True","True","False","","55","77.125.5.89","0","76766","שבת|קמג ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);