var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=76316;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מעלת הפורום - ע\"פ ר' נחמן מברסלב","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=348")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","55"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","54"),new MostViewed("107107","דף היומי ביום הזיכרון - פרויקט 'לקדושים'","יצחק אינקר","03/05/24 14:29","52202","51")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("76316","0","לא הבנתי מה המציאות בחרדל?","18/07/20 21:29","כו תמוז","תש"פ","21:29","איתיאל","לא הבנתי את המציאות של החרדל.
אם זה ברירה גמורה בכלי (כפי שרש"י כותב) - פשיטא שאסור.

ומה המציאות עם הביצה במסננת?","842","","1390","True","True","False","","453","","0","0","שבת|קלד ע"א",""),new Message("76318","76316","להלן","18/07/20 22:32","כו תמוז","תש"פ","22:32","אבי גרינבלט","רש"י כתב לגבי חרדל , מיחזי כבורר (לא ברירה גמורה וראה דברי תוס' שמפרט מדוע) היות והסובין הם חלק מהחרדל אבל עדיין נותרים במסננת ולכן "מיחזי"
בביצה , היא גולשת כולה למטה ולא נותר ממנה כלום שלא עובר במסננת (המטרה , רק ליפות את החרדל) כך שאין כאן אפילו "מיחזי"","539","","1390","True","True","False","","75","77.125.5.89","0","76316","שבת|קלד ע"א",""),new Message("76326","76318","תודה","19/07/20 01:15","כז תמוז","תש"פ","01:15","איתיאל","א. לכאורה תוס' הזה סותר את תוס' בסוגיית "היו לפניו ב' מיני אוכלין" שסובר שגם בין שני אוכלים גמורים שייך פסולת במין שאינו רוצה לאכול. כ"ש הכא.

ב. עדיין לא הבנתי מה העניין עם הביצה (במציאות, לא מצד הדין. מה בדיוק עושים כאן?).","842","","1389","True","True","False","","106","","0","76316","שבת|קלד ע"א",""),new Message("76327","76326","לענ"ד","19/07/20 06:26","כז תמוז","תש"פ","06:26","אבי גרינבלט","תוס בדף עד שציינת (נראה לי שלשם התכוונת) באים ללמדנו שאין כלל שפסולת מתוך אוכל זוהי דרך ברירה, אלא תלוי בסוג התערובת: אם הרוב אוכל - הדרך לברור את הפסולת, ואם הרוב פסולת - הדרך לברור את האוכל.

מניחים את החרדל במסננת ועליו שופכים ביצה , המטרה - להבריק את גרגירי החרדל ללא שהביצה תישאר עליהם .","539","","1389","True","True","False","","54","77.125.5.89","0","76316","שבת|קלד ע"א",""),new Message("76329","76327","הכוונה לתוס' הבא:","19/07/20 08:14","כז תמוז","תש"פ","08:14","איתיאל","היו לפניו שני מיני אוכלין גרסי'. וכן פירש ר''ח דבאוכל מתוך אוכל שייכא ברירה, שבורר אותו שאינו חפץ לאכול מתוך אותו שרוצה לאכול. דאותו שאינו חפץ בו חשיב פסולת לגבי אותו שחפץ לאכול. וכן משמע בירושלמי דגרס: הבורר אוכלים מתוך אוכלים.","842","","1389","True","True","False","","102","","0","76316","שבת|קלד ע"א",""),new Message("76330","76327","ותודה על ההסבר לגבי הביצה","19/07/20 08:16","כז תמוז","תש"פ","08:16","איתיאל","עכשיו הבנתי.

וא"כ לסברה:
ההוו"א היתה שיש כאן בורר כי זה עובר במסננת. והמסקנה שלא, כי אין משהו שנברר, אלא הכל עובר.

יישר כוח!","842","","1389","True","True","False","","99","","0","76316","שבת|קלד ע"א",""),new Message("76332","76329","לזה התכוונתי","19/07/20 08:25","כז תמוז","תש"פ","08:25","אבי גרינבלט","","539","","1389","False","True","False","","43","77.125.5.89","0","76316","שבת|קלד ע"א",""),new Message("76333","76330","בדיוק","19/07/20 08:25","כז תמוז","תש"פ","08:25","אבי גרינבלט","","539","","1389","False","True","False","","45","77.125.5.89","0","76316","שבת|קלד ע"א",""),new Message("76334","76332","אז לא הבנתי את תירוצך","19/07/20 08:53","כז תמוז","תש"פ","08:53","איתיאל","תוס' בדף עד מגדיר שגם אם אף אחד מהמינים הוא "פסולת" במובן האובייקטיבי של המילה - כיוון שכרגע אני רוצה את המין השני, הרי הוא נחשב בשבילי פסולת ויש כאן בורר גמור (וכך מקובל להלכה, למרות שיש ראשונים רבים חולקים. ויתכן שזו הגירסה שביקש רש"י לדחות שם).

תוס' אצלנו אומר, שלמרות שאני רוצה רק את גרגירי החרדל ולא את הסובין, כיוון שגם הסובין ראויים ואינם פסולת אובייקטיבית - אין כאן בורר גמור אלא רק מיחזי לבורר.

זו ממש סתירה מיניה וביה.","842","","1389","True","True","False","","87","","0","76316","שבת|קלד ע"א",""),new Message("76335","76334","אצלנו - יו"ט","19/07/20 09:00","כז תמוז","תש"פ","09:00","אבי גרינבלט","לשון שש"כ:

"מלאכת ברירה היא מהמלאכות המותרות ביום טוב ועם כל זה יש ולא התירו חכמינו ז"ל לברור ביום טוב, והטעם בדבר, מכיון שהדרך לברור הרבה בבת אחת ונראה כאילו הוא מכין לימים הרבה, אסרו, גם אם עכשיו כוונתו לשימוש מידי ולא היתה לו אפשרות להכין מבעוד יום".

בדף עד. - שבת","539","","1389","True","True","False","","57","77.125.5.89","0","76316","שבת|קלד ע"א",""),new Message("76336","76335","אז מה קורה אצלנו בחרדל?","19/07/20 09:03","כז תמוז","תש"פ","09:03","איתיאל","אם מותר לברור ביו"ט - למה אסרו את החרדל?","842","","1389","True","True","False","","126","","0","76316","שבת|קלד ע"א",""),new Message("76607","76335","אצלנו בחרדל ג"כ יש ברירה ומדובר בשבת","23/07/20 18:49","ב אב","תש"פ","18:49","איתיאל","רש"י מסביר שהפרדת החלבון מהחלמון אינה נאסרת כי שניהם ראויים לאכילה.

אבל מ"מ את החלמון הוא רוצה והחלבון כפסולת בשבילו!

וכאן בפירוש מיירי בשבת","842","","1385","True","True","False","","138","","0","76316","שבת|קלד ע"א",""),new Message("76337","76336","מותרת לצורך יו"ט ואסורה שלא לצורך יו"ט","19/07/20 09:08","כז תמוז","תש"פ","09:08","אבי גרינבלט","","539","","1389","False","True","False","","42","77.125.5.89","0","76316","שבת|קלד ע"א",""),new Message("76338","76337","ומיירי אצלנו שלא לצורך יו"ט?","19/07/20 09:15","כז תמוז","תש"פ","09:15","איתיאל","א"כ העיקר חסר מן הספר...

וגם דברי תוס' לא מובנים.

החילוק בין אוכל לפסולת לא אמור לשנות כאן. אם אינו ליו"ט אסור אף בגוונא של ברירה גמורה המותרת ביו"ט (אפילו היה אוכל מפסולת ביד, כיוון שאינו לאלתר, וכ"ש שאינו כלל לצורך יו"ט - ודאי אסור).","842","","1389","True","True","False","","111","","0","76316","שבת|קלד ע"א",""),new Message("76611","76607","ראה משנ"ב","23/07/20 20:14","ב אב","תש"פ","20:14","אבי גרינבלט","שיט,ס"ק מד,נח","539","","1385","True","True","False","","62","77.125.5.89","0","76316","שבת|קלד ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82674);