var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=76268;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("ברוכים הבאים לפורום פורטל הדף היומי","")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","72"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","63"),new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","57")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("76268","0",""מילה דוחה את הצרעת"","16/07/20 20:10","כד תמוז","תש"פ","20:10","אבי גרינבלט","הרמב"ם מסיים את הלכות צרעת במילים הבאות
"צרעת בשותפות השם אינו ממנהגו של עולם אלא אות ופלא היה בישראל כדי להזהירן מלשון הרע שהמספר בלשון הרע משתנות קירות ביתו אם חזר בו יטהר הבית אם עמד ברשעו עד שהותץ הבית משתנין כלי העור שבביתו שהוא יושב ושוכב עליהן אם חזר בו יטהרו ואם עמד ברשעו עד שישרפו משתנין הבגדים שעליו אם חזר בו יטהרו ואם עמד ברשעו עד שישרפו משתנה עורו ויצטרע ויהיה מובדל ומפורסם לבדו עד שלא יתעסק בשיחת הרשעים שהוא הליצנות ולשון הרע ועל עניין זה מזהיר בתורה ואומר השמר בנגע הצרעת"

לאור לשון הזהב של הרמב"ם , נשאל , כיצד תינוק בן 8 ימים לוקה בצרעת ?","539","","1388","True","True","False","","416","77.125.5.89","0","0","שבת|קלב ע"ב",""),new Message("76272","76268","לפעמים הגמרא דנה בתיאוריה","16/07/20 23:52","כד תמוז","תש"פ","23:52","איתיאל","לא על מקרה במציאות. אלא תיאורטית, אם היתה מציאות של מילה וצרעת - האם היינו מלין?

יש דוגמות ממש מפליגות לעניין זה (כמו "רשיעא בר רשיעא" ביבמות לדוגמה).

ומהדיון הספיציפי שאינו מעשי - לומדים עקרונות שמשפיעים מאוד מעשית.

דוגמה לזה:
בתחילת אבן העזר האריכו הנו"כ לדון ב"נתעברה באמבטי" - אם יש בזה קיום פו"א, וממזרות, וכיו"ב.

והנה בערוך השולחן קיצר וכתב שאינו נכנס לעניין, כי הוא רחוק ביותר במציאות.

(אגב, שאלנו פעם מומחה לפוריות. הוא הסכים שתיאורטית זה יכול לקרות. אם המים באמבטי יהיו ברמת חומציות וחום מדויק מאוד, זה יכול לשמר את כוח הזרע למשך זמן מסוים. אבל זה סיכוי כמעט אפסי סטטיסטית).

והנה, עשרות שנים בודדות אח"כ הגיעו לעולם מציאות "הזרעה מלאכותית" וילדי מבחנה. וכל הפוסקים דנו ארוכות, והדיון כולו סובב סביב העקרונות שלומדים מ"נתעברה באמבטי".

אבל לא זכינו לדברי אחד מגדולי הפוסקים, בעל ערוה"ש, כי הוא לא דן במקרה הרחוק מהמציאות. וחבל על דאבדין...","842","","1388","True","True","False","","100","","0","76268","שבת|קלב ע"ב",""),new Message("76273","76268","כמו שהם מתים.... בגלל אביהם.","17/07/20 00:37","כה תמוז","תש"פ","00:37","מרדכי דב זינגר","לעיל לב:
רבי אומר בעון נדרים בנים מתים כשהן קטנים ....
וחבל את מעשה ידיך איזה הן מעשה ידיו של אדם הוי אומר בניו ובנותיו של אדם
ת''ר בעון נדרים בנים מתים דברי ר''א בר''ש
ר' יהודה הנשיא אומר בעון ביטול תורה ...

לעיל קה:
מפני מה מתים בניו ובנותיו של אדם כשהן קטנים
...מפני שלא בכה והתאבל על אדם כשר","807","","1387","True","True","False","","68","164.138.116.46","0","76268","שבת|קלב ע"ב",""),new Message("76282","76268","דייק היטב בלשון הרמב"ם","17/07/20 07:46","כה תמוז","תש"פ","07:46","יום יום ידרשון",""הצרעת הוא שם האמור בשותפות כולל עניינים הרבה שאין דומין זה לזה, שהרי לובן עור האדם קרוי צרעת, ונפילת קצת שיער הראש או הזקן קרוי צרעת, ושינוי עין הבגדים או הבתים קרוי צרעת, וזה השינוי האמור בבגדים ובבתים שקראתו תורה צרעת בשותפות השם אינו ממנהגו של עולם אלא אות ופלא היה בישראל כדי להזהירן מלשון הרע".

רק צרעת הבגד והבית הם דברים שאינם יכולים לבוא בדרך הטבע, אך צרעת הגוף יכולה לבוא גם בדרך הטבע (וגם כהמשך לתהליך של נגעי הבית והבגד כמבואר ברמב"ם כאן).","919","","1387","True","True","False","","104","212.76.102.184","0","76268","שבת|קלב ע"ב",""),new Message("76277","76272","העיקרון ברור","17/07/20 05:55","כה תמוז","תש"פ","05:55","אבי גרינבלט","כאן לפי דברי הרמב"ם על מהותה של הצרעת זה גם לא תיאורטי.
כהמשך לדברי ר' זינגר , האם באמת בנים נענשים על מעשי אבות גם בענין הצרעת ?","539","","1387","True","True","False","","61","77.125.5.89","0","76268","שבת|קלב ע"ב",""),new Message("76278","76273","כיוון מעניין","17/07/20 05:56","כה תמוז","תש"פ","05:56","אבי גרינבלט","אחד הלומדים אצלנו העלה אפשרות של גילגול השמות.
האם יש לדברים סמך גם בעניין הצרעת?
בהחלט יכול להיות שאחר שנענש אדם בביתו ולאחר מכן בבגדו , הוא נענש בילידי ביתו עד שלבסוף מגיע אליו , אולי.
יש"כ","539","","1387","True","True","False","","49","77.125.5.89","0","76268","שבת|קלב ע"ב",""),new Message("76283","76282","הדגשה נוספת ברמב"ם","17/07/20 07:52","כה תמוז","תש"פ","07:52","אבי גרינבלט",""ואם עמד ברשעו עד שיישרפו - משתנה עורו ויצטרע"
מה נעשה עם דברי ר"ל בערכין "אמר ריש לקיש: מאי דכתיב "זאת תהיה תורת המצורע"? זו תהיה תורתו של מוציא שם רע" ?

כיוון נוסף אפשרי , האם נגעים טהורים (ישנם כאלה , כגון : בוהק כפי שהביאה הגמרא בהמשך) באים גם הם על חטא לה"ר (השאלה האם גם לגביהם נאמר האיסור לקוץ ?) ?","539","","1387","True","True","False","","82","77.125.5.89","0","76268","שבת|קלב ע"ב",""),new Message("76284","76283","כוונתך להקשות על דברי?","17/07/20 08:33","כה תמוז","תש"פ","08:33","יום יום ידרשון","זו עוד ראיה, דוקא מי שבאה צרעת בגופו לאחר ביתו ובגדיו, הרי זה בא על חטא לשון הרע. אך מי שבאה צרעת בגופו מיד, זה יכול להיות דבר טבעי.
וע"ע במורה נבוכים (ג, יז) "כשנראה איש נולד סומא או מצורע, אשר לא נוכל לומר שקדם לו חטא שהתחייב בו זה".","919","","1387","True","True","False","","84","212.76.102.184","0","76268","שבת|קלב ע"ב",""),new Message("76285","76284","הוספתי את דברי הגמרא בערכין","17/07/20 08:40","כה תמוז","תש"פ","08:40","אבי גרינבלט","לא עליך הקושיא אלא להבין כיצד מתחברים ביחד עם הגמרא (בהינתן שלדעת הרמב"ם , אין הכרח שצרעת הגוף באה בעטיו של חטא)
נוסיף עוד ונשאל כעת עפ"י הרמב"ם , מדוע מרים נענשה בצרעת שהרי לא נפגעו ביתה או בגדה (לפחות לא עפ"י הכתובים) אם צרעת הגוף אינה על החטא ? האם באמת כוונת הרמב"ם שלעיתים בא על חטא ולעיתים לא ? אם כך הם פני הדברים , האם רק הכהן יודע להגדיר האם זה נגע שבא בהכרח על חטא או לא ? מדוע אם אין הכרח שבא על החטא , חייבים לבודדו מהחברה ? וכו' וכו'","539","","1387","True","True","False","","56","77.125.5.89","0","76268","שבת|קלב ע"ב",""),new Message("76286","76285","הגמרא שם מביאה שבעה דברים","17/07/20 08:52","כה תמוז","תש"פ","08:52","יום יום ידרשון","שנגעים באים בגללם.
ח"ו לומר שמרים הנביאה עברה על כל אלו.
ברור שאין כוונת הגמרא לומר שכל נגע בהכרח מורה על כל החטאים הנ"ל.
תפקיד הכהן הוא לטמא או לטהר, לא להגדיר את החטא, זה תפקיד שמוטל על האדם (שכמובן יכול גם להיעזר בכהן), והבידוד מהחברה עוזר לו לפשפש במעשיו. חז"ל מכוונים את האדם באיזה חטאים עליו להתמקד בתשובתו. אם לא מצא עוון - אולי אלו ייסורים של אהבה (כמו שאומרת הגמ' במפורש במסכת ברכות, שגם נגעים יכולים במצבים מסוימים להיות ייסורים של אהבה).
(אגב לגבי מרים, הרמב"ן כותב שנגעי בתים ובגדים אינם נוהגים בחו"ל אלא בארץ. ממילא לא היתה אפשרות כזאת במדבר. וזה לכאורה גם מאותו חילוק, שנגעים אלו הם ניסיים ושייכים רק בארץ ואילו צרעת הגוף היא טבעית).","919","","1387","True","True","False","","90","212.76.102.184","0","76268","שבת|קלב ע"ב",""),new Message("76287","76286","חלילה לומר שמרים חטאה באלו","17/07/20 09:01","כה תמוז","תש"פ","09:01","אבי גרינבלט","א. ההבנה על 'חטאה' של מרים מחייבת לימוד בפני עצמו , ציינתי את דברי התורה (יש הסבר מתוק מדבש של מו"ר הרב נבנצאל שליט"א).
ב. לגבי תפקיד הכהן , ברור שלא להגדיר את החטא, אלא האם האדם המנוגע אכן חטא או שאולי זה נגע שלא בא על חטא לה"ר ?
ג. יסורין של אהבה לתינוק בן 8 ימים , לא בהכרח שזה מתאים למקרה דידן.
ד. ראה א. ומחייב כמובן לימוד.

יש"כ ושבת שלום.","539","","1387","True","True","False","","52","77.125.5.89","0","76268","שבת|קלב ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82640);