var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=75970;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("המלצה לגולשים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=1505")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","45"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","24")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("75970","0","מותר להקדיש כשיש לו חוב?","12/07/20 09:16","כ תמוז","תש"פ","09:16","איתיאל","בסיפורי לימוד הזכות:

מילא בסיפור של החסיד שפדה את הריבה ורבי יהושע והמטרוניתא - נראה שלא היה פתרון אחר.

משום כבוד השבויה ושמירתה, ומשום ענייני מלכות הנוגעים לכלל - עברו על איסורי ייחוד והרחקה.

אבל בסיפור עם העובד:

האם זו התנהלות כשרה להקדיש נכסיו לשמים כשיש לו חוב? לכאורה זה בגדר "למה לי רוב זבחיכם?!". להקדיש לבין אדם למקום כשאינו מסדר חובו בין אדם לחבירו!","842","","1385","True","True","False","","473","","0","0","שבת|קכז ע"ב",""),new Message("75981","75970","ראה רמב"ם (ערכין וחרמין ז,יד)","12/07/20 10:50","כ תמוז","תש"פ","10:50","אבי גרינבלט",""המקדיש כל נכסיו והיתה עליו כתובת אשה או שטרי בעלי חובות. אין האשה יכולה לגבות כתובתה מן ההקדש ולא בעל חוב את חובו שההקדש מפקיע השעבוד שקדם. אבל כשימכור ההקדש הקרקע שלו ותצא השדה לחולין יש לבעל חוב ולאשה לגבות מן הפודה שהרי שעבודה עומד על קרקע זו":

הראב"ד משיג על הרמב"ם

לשון 'מעשה רקח'
"שהקדש מפקיע השעבוד. נראה דמדרבנן הוא זה דמדאורייתא גובה אפילו מן ההקדש דשעבודא דאורייתא דכתיב והאיש אשר אתה נושה בו וכו' והוי מקדיש דבר שאינו שלו וכ"כ הרב קרית ספר עיין עליו וכפי' רש"י ובזה יתיישבו קצת דברי רבינו ועיין להרב לח"מ ז"ל"

מתקשר עם הדברים שהבאתי והוספת בחכמתך.

יש"כ","539","","1385","True","True","False","","47","77.125.5.89","0","75970","שבת|קכז ע"ב",""),new Message("75984","75981","זה הדין, אני שואל אם ראוי","12/07/20 11:08","כ תמוז","תש"פ","11:08","איתיאל","כאן אפשר לומר שהיה חוב בע"פ ולא בשטר, והיה ללא שעבוד. לכן לכו"ע ההקדש מועיל מדינא.

אבל עדיין זה מעשה מגונה. משתמט מתשלום שכר שכיר (ולא סתם של אינסטלטור שהחליף לו גומיה במכונה ברבע שעה. מדובר בתשלום על שלוש שנות עבודה!!!).

זה רחוק מלימוד זכות!

***

אולי הלימוד זכות הוא לומר שאותו אדם נגרר בכעסו על בנו להחלטה נמהרת בלי לחשוב פעמיים. פעל מרגש סוער בלי שכל. ורק אח"כ שעצר וחשב על ההשלכות של המעשה - הבין שכבר נתקע וההקדש חל.

גם זה לימוד זכות מסוים.

ואולי באמת זה ה"פתח" שמצאו לו להתיר את הנדר. שאם היה זוכר שהוא מזיק לשכירו הנאמן ודאי לא היה מקדיש.","842","","1385","True","True","False","","95","","0","75970","שבת|קכז ע"ב",""),new Message("75985","75984",">>>","12/07/20 11:13","כ תמוז","תש"פ","11:13","אבי גרינבלט","כתבת כבר הכל.
המעשה לא ראוי והראיה הפשוטה , הנדר הופר.
א"א לקרוא לזה מעשה מגונה כיוון שהכוונה בודאי היתה חיובית.
לימוד זכות, בודאי שיש כאן מצידו של העובד (שהיה ר"ע, לפי בעל השאילתות).","539","","1385","True","True","False","","41","77.125.5.89","0","75970","שבת|קכז ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82528);