var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=75836;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("ברוכים הבאים לפורום פורטל הדף היומי","")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","70"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","60"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","57")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("75836","0","למה אסור בשבת ללכת עם מטריה?","08/07/20 11:50","טז תמוז","תש"פ","11:50","אליצפן","מסקנת התלמוד (מסכת שבת דף קכב עמוד ב): "אלא אמר רבא: קסבר אין בנין בכלים ואין סתירה בכלים,

רמב"ם הלכות שבת פרק כב הלכה כו

אין גודלין את שער הראש ואין פוקסין אותו מפני שנראה כבונה, ואין מחזירין מנורה של חליות ולא כסא המפוצל ולא שולחן המפוצל וכיוצא בהן מפני שנראה כבונה, ואם החזיר פטור שאין בנין בכלים ואין סתירה בכלים, ואם היה רפוי מותר להחזירו, ואין מתקנין חליות של שדרה של קטן זו בצד זו מפני שנראה כבונה.

שולחן ערוך אורח חיים הלכות שבת סימן שיד סעיף א

אין בנין וסתירה בכלים. וה"מ, שאינו בנין ממש

אז למה אסור ללכת עם מטריה בשבת (במקום שיש ערוב)? לפתוח אותה או לקפל אותה בעת הצורך.","502","","1394","True","True","False","","576","77.127.78.175","0","0","שבת|קכב ע"ב",""),new Message("75838","75836","ודאי לא משום בנין","08/07/20 12:39","טז תמוז","תש"פ","12:39","יום יום ידרשון","גם אם היא כבר פתוחה אסרו להשתמש בה בשבת.
זה לשון שמירת שבת כהלכתה:
"גדר גדרו גדולי הדורות ז"ל ואמרו שאין לפתוח מטריה או שמשיה בשבת וביו"ט, וגם אם הן פתוחות מבעוד יום - אין להשתמש בהן, גם במקום שיש בו עירוב"","919","","1394","True","True","False","","124","212.76.103.21","0","75836","שבת|קכב ע"ב",""),new Message("75839","75836","החזו"א","08/07/20 12:39","טז תמוז","תש"פ","12:39","אור חדש","דחה את כל הסיבות לאסור שהעלו בימיו אך סיכם שכיוון שנהגו כבר לאסור אין להתיר","458","","1394","True","True","False","","82","109.186.18.217","0","75836","שבת|קכב ע"ב",""),new Message("75842","75836","ראה חת"ס מחד ונוב"י מאידך","08/07/20 12:46","טז תמוז","תש"פ","12:46","אבי גרינבלט","ישנה התייחסות גם למגבעות ע"י הגר"מ אליהו זצ"ל באותו ענין.
נו"ב - מהדורא בתרא, סימן ל
חת"ס - חלק א', או"ח ע"ב","539","","1394","True","True","False","","71","77.125.5.89","0","75836","שבת|קכב ע"ב",""),new Message("75858","75836","נ"ל משום עובדין דחול","08/07/20 15:42","טז תמוז","תש"פ","15:42","מרדכי דב זינגר","","807","","1394","False","True","False","","57","213.151.52.174","0","75836","שבת|קכב ע"ב",""),new Message("82998","75836","הואיל ופשט המנהג לאסור","24/11/20 08:59","ח כסלו","תשפ"א","08:59","Almuaddib",".

אכן, אין לכך "סיבה".","107","","1255","True","True","False","","109","77.124.88.61","0","75836","שבת|קכב ע"ב",""),new Message("75852","75838","מותר כיום להוסיף גזרות ולתקן תקנות","08/07/20 15:03","טז תמוז","תש"פ","15:03","אליצפן","אפילו על ידי גדולי הדור?","502","","1394","True","True","False","","138","77.127.78.175","0","75836","שבת|קכב ע"ב",""),new Message("75862","75839","אתה מתכוון לחתם סופר","08/07/20 16:12","טז תמוז","תש"פ","16:12","איתיאל","הוא כבר העלה להיתר מדינא.

עיין שש"כ בהערות שלמעשה אסור משום פורץ גדר.

נפק"מ ששמעתי מהרב אורי כהן שליט"א (ממבשרת) שמותר לפתוח שמשיה (כמו של קיוסק או של ים), למרות שזה אותו כלי בעצם, רק גדול. כיוון שבזה כבר נתקבע לאיסור ובזה לא התקבע איסור","842","","1394","True","True","False","","127","","0","75836","שבת|קכב ע"ב",""),new Message("75845","75842","אבל למה? האם יש מקור תלמודי","08/07/20 14:50","טז תמוז","תש"פ","14:50","אליצפן","מאיזו סוגיא בא האיסור ולא רק על מטריה אלא אפילו על מגבעת?

מכל התשובות עד כה יוצא שאין לזה שום מקור "נהגו" וכי מפני שנהגו מנהג שאין לא שום שורש הלכתי צריך להתמיד בו?","502","","1394","True","True","False","","116","77.127.78.175","0","75836","שבת|קכב ע"ב",""),new Message("75846","75845","למגבעת יש","08/07/20 14:52","טז תמוז","תש"פ","14:52","אור חדש","לפי פירש"י","458","","1394","True","True","False","","88","5.102.206.126","0","75836","שבת|קכב ע"ב",""),new Message("75847","75845","אוהל עראי","08/07/20 14:57","טז תמוז","תש"פ","14:57","אבי גרינבלט","","539","","1394","False","True","False","","49","77.125.5.89","0","75836","שבת|קכב ע"ב",""),new Message("75849","75846","מה ואיפה לפי פרוש רש"י?","08/07/20 15:00","טז תמוז","תש"פ","15:00","אליצפן","","502","","1394","False","True","False","","116","77.127.78.175","0","75836","שבת|קכב ע"ב",""),new Message("75850","75847","אוהל עראי זה אוהל מהלך או מחובר לקרקע?","08/07/20 15:01","טז תמוז","תש"פ","15:01","אליצפן","","502","","1394","False","True","False","","93","77.127.78.175","0","75836","שבת|קכב ע"ב",""),new Message("75869","75847","זה לא","08/07/20 16:17","טז תמוז","תש"פ","16:17","אור חדש","ברגע שיש צירים מותר לפתוח ולסגור גם ללא שיש טפח","458","","1394","True","True","False","","68","5.102.206.126","0","75836","שבת|קכב ע"ב",""),new Message("75856","75849","בדף קלח:","08/07/20 15:21","טז תמוז","תש"פ","15:21","אבי גרינבלט",""האי סיינא"
אולי לזה כוונתו","539","","1394","True","True","False","","54","77.125.5.89","0","75836","שבת|קכב ע"ב",""),new Message("75855","75850","אוהל בקרקע מן הסתם אינו עראי","08/07/20 15:06","טז תמוז","תש"פ","15:06","אבי גרינבלט","מטריה ומגבעת , בודאי שאוהל עראי מתנייד ועדיין נאסר והיו כאמור שהקלו בענין ושש"כ כפי שהובא כאן נתן את דברו בענין.
כל גדולי הפוסקים , אסרו בגלל שילוב סיבות כאשר הכותרת היא כפי שציינתי.","539","","1394","True","True","False","","48","77.125.5.89","0","75836","שבת|קכב ע"ב",""),new Message("75857","75852","נוב"י אסר לפני כמעט 250 שנה","08/07/20 15:23","טז תמוז","תש"פ","15:23","אבי גרינבלט","","539","","1394","False","True","False","","63","77.125.5.89","0","75836","שבת|קכב ע"ב",""),new Message("75859","75852","רשמית","08/07/20 16:06","טז תמוז","תש"פ","16:06","אור חדש","מוסכם על האחרונים שאין להם את הסמכות הזו

מעשית כאשר פוסק כותב שנראה לו שהדבר אסור ושומעי לקחו מקבלים דבריו ונוהגים איסור הרי שבפועל נוצר כאן איסור מחייב לבני הקהילה (מדין מנהג או תקנת הקהל)","458","","1394","True","True","False","","86","5.102.206.126","0","75836","שבת|קכב ע"ב",""),new Message("75865","75855","הרי התלמוד מגדיר מה זה עראי ומזה קבע","08/07/20 16:16","טז תמוז","תש"פ","16:16","אליצפן","קשר של קיימא זה קשר שלא יפתח לעולם (ספנים למשל) , קשר עראי זה קשר שעשוי להיפתח (קשר של נעל).

בנין עראי זה בנין (לבנים עם או בלי טיט) שבונים אותו לעד. אהל זה תמיד עראי, מעצם טבעו..

שלא לדבר על מטריה ומגבעת","502","","1394","True","True","False","","129","77.127.78.175","0","75836","שבת|קכב ע"ב",""),new Message("75860","75856","נכון","08/07/20 16:06","טז תמוז","תש"פ","16:06","אור חדש","","458","","1394","False","True","False","","71","5.102.206.126","0","75836","שבת|קכב ע"ב",""),new Message("75867","75856","נשמע ממנו למה לנחש?","08/07/20 16:16","טז תמוז","תש"פ","16:16","אליצפן","","502","","1394","False","True","False","","105","77.127.78.175","0","75836","שבת|קכב ע"ב",""),new Message("75870","75857","אבל למה?","08/07/20 16:17","טז תמוז","תש"פ","16:17","אליצפן","","502","","1394","False","True","False","","127","77.127.78.175","0","75836","שבת|קכב ע"ב",""),new Message("75861","75858","עובדין דחול","08/07/20 16:08","טז תמוז","תש"פ","16:08","אור חדש","זה לא מקור לאיסור
זה רק משמש כנימוק כללי לדברים שרוצים לאסור ללא מקור אמיתי

[החת"ס] (החזו"א) כתב שאין שום מקור לאיסור ואתה חולק עליו?!?","458","","1394","True","True","False","","101","5.102.206.126","0","75836","שבת|קכב ע"ב",""),new Message("75873","75858","וגם עם מגבעת זה עובדין דחול?","08/07/20 16:19","טז תמוז","תש"פ","16:19","אליצפן","למה מעיל גשם זה לא עובדין דחול ומטריה כן?","502","","1394","True","True","False","","127","77.127.78.175","0","75836","שבת|קכב ע"ב",""),new Message("75875","75859","אבל כיום זה מופיע בספרי הלכה כדבר הלכה","08/07/20 16:22","טז תמוז","תש"פ","16:22","אליצפן","אבל כיום זה מופיע בספרי הלכה כדבר הלכה לכל דבר.

מי הסמיך את מלקטי ההלכות הכותבים ספרים לקחת פסק הלכה מקומי ולהפוך אותו להלכה מחייבת את כולם?","502","","1394","True","True","False","","128","77.127.78.175","0","75836","שבת|קכב ע"ב",""),new Message("75883","75861","ואני שואל איך בלי שום מקור אוסרים?","08/07/20 17:37","טז תמוז","תש"פ","17:37","אליצפן","","502","","1394","False","True","False","","125","77.127.78.175","0","75836","שבת|קכב ע"ב",""),new Message("75866","75862","ייתכן","08/07/20 16:16","טז תמוז","תש"פ","16:16","אור חדש","שזכרתי בטעות
אבל אולי גם החזו"א החזיק בדרך זו? ידוע לך דעתו בנדון?","458","","1394","True","True","False","","80","5.102.206.126","0","75836","שבת|קכב ע"ב",""),new Message("75876","75865","ולכל היותר זה מדרבנן","08/07/20 16:24","טז תמוז","תש"פ","16:24","אבי גרינבלט","מה זה בנין עראי שבונים אותו לעד כדבריך ?","539","","1394","True","True","False","","54","77.125.5.89","0","75836","שבת|קכב ע"ב",""),new Message("75884","75866","להלן דברי החזו"א (או"ח סי' נב ס"ק ו)","08/07/20 17:38","טז תמוז","תש"פ","17:38","אבי גרינבלט","","539","pdf","1394","False","True","False","","55","77.125.5.89","0","75836","שבת|קכב ע"ב","0-pdf"),new Message("75877","75870","ראית את הנוב"י ?","08/07/20 16:28","טז תמוז","תש"פ","16:28","אבי גרינבלט","נוב"י","539","","1394","True","True","False","","59","77.125.5.89","0","75836","שבת|קכב ע"ב",""),new Message("75881","75873","פשוט שלא","08/07/20 17:18","טז תמוז","תש"פ","17:18","אבי גרינבלט","ואין בזה שייכות לנידון שהעלית.","539","","1394","True","True","False","","49","77.125.5.89","0","75836","שבת|קכב ע"ב",""),new Message("75882","75875","הל' ממרים ב,ה-ט","08/07/20 17:25","טז תמוז","תש"פ","17:25","אבי גרינבלט","הנוב"י אינו "פסק הלכה מקומי" ומאידך גם לא החת"ס והוא התיר ומזה נוצרה המחלוקת בדבר.

לשון הגרע"י זצ"ל כסיכום לנושא :
"והמזהיר והנזהר, ירבה שלומם כנהר"","539","","1394","True","True","False","","73","77.125.5.89","0","75836","שבת|קכב ע"ב",""),new Message("75923","75876","התלמוד בעצמו שואל?","09/07/20 12:16","יז תמוז","תש"פ","12:16","אליצפן","איך המשכן הוא בנין קבע, הרי מפרקים אותו מידי פעם? והוא עונה "על פי ה' יחנו ועל פי ה' יסעו" משמע כשבונים לא ידוע מתי יסתרו. וזה נחשב לקבע

אם מראש יודעים מתי זה יפורק וזה אמור להיות מפורק אזי זה עראי.

כל שכן מטריות ומגבעות: שניהם תמיד יקופלו או יוסרו מהראש, והם אינם מונחים על הקרקע, אלא המהלכים אזי הם וודאי ארעי שבארעי.","502","","1393","True","True","False","","128","77.127.78.175","0","75836","שבת|קכב ע"ב",""),new Message("75924","75877","גם הנוב"י לא ציין מקור מפורש לאיסור","09/07/20 12:26","יז תמוז","תש"פ","12:26","אליצפן","","502","","1393","False","True","False","","134","77.127.78.175","0","75836","שבת|קכב ע"ב",""),new Message("75905","75881","למה זה כל כך פשוט שלא שייך ?","09/07/20 01:27","יז תמוז","תש"פ","01:27","מרדכי דב זינגר","לענין פתיחת מטריה בשבת,
כתב הביאור הלכה (סעיף ח ד"ה טפח) שיש הרבה המחמירים ואוסרים שלא לפותחה בשבת, מטעם עשיית אוהל, וכמו שכתבו הפוסקים, דכל היכא דמתכוין לשם אוהל דהיינו להגן מפני החמה והגשמים, אפילו בשביל הגג לבד בלא מחיצות, גם כן יש איסור, ובמטריה הרי מתכון להגן מפני החמה והגשמים. ואף שמטריה זה אוהל האחוז בידיו, שאינו נחשב אוהל כדברי התהילה לדוד והחזו"א [למעלה], ביאר הגרש"ז אויערבך (שש"כ פכ"ד הע' כא) שהיינו דוקא אם נעשה האהל על ידי האחיזה בידו, מה שאין כן במטריה שנחשבת כאהל בפני עצמה [שהרי לאחר שפתחוה היא פרוסה ועומדת] גם ללא שאוחזה בידו, אין במה שאוחזה בידו חסרון בשֵם אהל.
והוסיף הביאור הלכה, שאינו דומה דין פתיחת מטריה לדין פתיחת כסא טרסקל [כסא מתקפל] בשבת, עיי"ש

אכן, החזו"א (או"ח סי' נב ס"ק ו) כתב, שאין לאסור את פתיחת המטריה משום איסור עשיית אהל, שהרי יש לדמותו לכסא טרסקל, אלא שמ"מ יש לדון לאסור זאת משום איסור 'מתקן מנא', כיון שבפתיחתו ראויה המטריה לשימוש בכל מקום, ואין זה ככל פריסת אהל שאינה בכלל תיקון מנא,

והוסיף החזו"א, שמאחר שהדבר נעשה לעין כל...., יש לדון לאסרו גם משום 'עובדין דחול' וגרימת פירצה על ידי זה, והדבר מסור לחכמים לגדור גדר במקום הפירצה, וחמור הדבר יותר מאיסור פרטי של אדם יחיד, שהרי זה גדר לכל העם, ולדורות.

ואין להשוות את נשיאת המטריה לדברים שמותר לשאת דברים המצילים מצער הגוף,
שלא נאמר היתר הנשיאה אלא כשלובשם על גופו ונושאם דרך מלבוש, אבל לא כשנושאם בידו.
וכעין זה כתב המשנ"ב (שם ס"ק פח), שאין יוצאים בקמיע מומחה בשבת, אלא כשמוציאו דרך מלבוש שהוא כתכשיט לחולה כאחד ממלבושיו, אבל לא כשאוחזו בידו שאז אין בזה דרך מלבוש.
כ"כ. כל חלק הקשור לבגד שדרכו להיות מחובר לבגד, פסק הרמ"א (סי' שא סעיף כג) שמותר לצאת עמו בשבת,
אבל אם חיבר דבר שאין דרכו בכך, אסור לצאת בו.","807","","1393","True","True","False","","124","213.151.52.174","0","75836","שבת|קכב ע"ב",""),new Message("75889","75884","ייש"כ","08/07/20 19:02","טז תמוז","תש"פ","19:02","אור חדש","אז מסקנתו כהחת"ס מעיקר הדין וזכרתי נכון דעתו ב"ה","458","","1394","True","True","False","","108","141.226.148.39","0","75836","שבת|קכב ע"ב",""),new Message("75890","75889","אכן","08/07/20 19:03","טז תמוז","תש"פ","19:03","אבי גרינבלט","","539","","1394","False","True","False","","79","77.125.5.89","0","75836","שבת|קכב ע"ב",""),new Message("75908","75905","צודק","09/07/20 04:47","יז תמוז","תש"פ","04:47","אבי גרינבלט",""בפתיחת מטריה, כיון שבימים עברו היה נצרך לפתוח את המטריה ע"י פעולה חזקה של בניית האוהל ומשום כך אסרוה גדולי הדורות, כתב החזו"א שאף שבימינו קל לפתוח את המטריה ואין בזה איסור עשיית אוהל, אולם נשאר בזה זלזול לשבת ונראה כעובדין דחול.

ועוד הוסיף החזו"א טעם נוסף לאיסור פתיחת מטריה, כיון שמשתמשים בה בכל מקום, יש לחוש בזה לאיסור אוהל לעומת שמשיה הקבועה בקרקע שעומדת במקום אחד קבוע. וסיים החזו"א דאיסור 'אוושא מילתא' ו'עובדין דחול' חמור יותר מאיסור פרטי ליחיד, כיון שהוא גדר לעם כולו ולדורות. (סימן נ"ב אות ו')" (הרב אופיר מלכא)

כוונתי היתה ליסוד התקנה , דברי החזו"א מתייחסים לסיבה שתקנה זו נותרה בעינה (והשש"כ ניסח זאת בגדירת הפרצות וכעין דברי "אור חדש")","539","","1393","True","True","False","","64","77.125.5.89","0","75836","שבת|קכב ע"ב",""),new Message("75927","75924","ציין את הגמרא בדף קלח:","09/07/20 12:44","יז תמוז","תש"פ","12:44","אבי גרינבלט","ברור שזו תקנה מיוחדת (אוהל עראי (ועובדין דחו"ל אליבא דחזו"א כדי לשמר את התקנה)) ומאז שכך קבע , לא חלקו על דעתו.
שאלתך , מצויינת ללא ספק.","539","","1393","True","True","False","","64","77.125.5.89","0","75836","שבת|קכב ע"ב",""),new Message("75928","75927","כנראה שמסתתר משהו מאחורי האיסור","09/07/20 13:31","יז תמוז","תש"פ","13:31","אליצפן","וכל הנימוקים הם מסווה לאותו משהו.

לפעמים כאשר חז"ל מתקנים איסור הם לא מודיעים את הסיבות האמיתיות אלא סיבות צדדיות (כדי ש"למדנים" לא ינסו לערער עליהם). אצל הנודע ביהודה זה מפורסם שפעם בשל נסיון לעלילת דם והרעלת היהודים במוצאי פסח, ע"י לחם מורעל של גויים, אמר לקהילה כי השנה טעינו בתאריך של פסח והוא יימשך עוד יום. וכך ניצלה הקהילה ממיתה.

האם כיום ניתן לשחזר מה הייתה הסיבה האמיתי של הנוב"י לאסור מטריה, או שעדיין מוקדם מדי כי הדור לא ראוי.","502","","1393","True","True","False","","145","77.127.78.175","0","75836","שבת|קכב ע"ב",""),new Message("82996","75928","נראה לי שכאן המקור לנודע ביהודה.","24/11/20 08:00","ח כסלו","תשפ"א","08:00","אליצפן","תלמוד בבלי מסכת עירובין דף קב עמוד ב

ואמר רב שישא בריה דרב אידי: סיינא שרי. והתניא אסור! - לא קשיא, הא - דאית ביה טפח, הא - דלית ביה טפח. אלא מעתה שרביב בגלימיה טפח הכי נמי דאסור! - אלא לא קשיא; הא - דמיהדק, הא - דלא מיהדק.

רש"י מסכת עירובין דף קב עמוד ב

סיינא שרי - כובע של לבד, שקורין פלטרי +כובע עשוי לבד+, מותר לצאת בו בשבת.
הא דאית ביה טפח - שיוצא טפח רוחב שפתו להלן מראשו - אסיר, דהוי אהל.
שרביב בגלימיה - האריך בטליתו להלן מראשו, והוציאה טפח - הכי נמי דאסור.
אלא הא דמיהדק הא דלא מיהדק - וטעמא לא משום אהל הוא, אלא דילמא נפיל מרישיה ואתי לאתויי, הלכך כי מיהדק וקשור ברצועה תחת צוארו - שרי, ואי לא - אסור.

כלומר הסיבה היא שמע במקרה של מטריה היא תעוף לו ברוח, והוא יבוא לטלטל אותה ברשות הרבים

לכן אם יש עירוב בחצר או שיתוף במבוי לא צריכה להיות בעיה עם שימוש במטריה בשבת.

הנודע ביהודה דיבר על שימוש במטריה ברשות הרבים.","502","","1255","True","True","False","","142","77.125.107.70","0","75836","שבת|קכב ע"ב",""),new Message("82997","82996","המקור במסכת שבת קלח:","24/11/20 08:16","ח כסלו","תשפ"א","08:16","אבי גרינבלט","הוא כותב זאת במפורש וכמובן זו בדיוק אותה הסוגיא בעירובין קב","539","","1255","True","True","False","","64","77.124.49.18","0","75836","שבת|קכב ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);