var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=75619;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("המלצה לגולשים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=1505")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","65"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","49"),new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","49")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("75619","0",""חייב אדם לבצוע על שתי כיכרות"","01/07/20 15:06","ט תמוז","תש"פ","15:06","אבי גרינבלט","וכך ברמב"ם "וצריך לקבוע כל סעודה משלשתן על היין ולבצוע על שתי ככרות. וכן בימים טובים". (ל,ט)

במחבר (רעד,א) נוספה מילה :
"בוצע על שתי ככרות (שלימות) שאוחז שתיהן בידו ובוצע התחתונה"

א. האם זו תוספת של המחבר ?
ב. ברור הדבר שישנה חשיבות בדבר שלם וא"כ מדוע הגמרא ו/או הרמב"ם לא הזכירו זאת?","539","","1405","True","True","False","","479","77.125.5.89","0","0","שבת|קיז ע"ב",""),new Message("75621","75619","א. התוספת של הרמ"א (וכ"כ בסי' קסז, א)","01/07/20 18:36","ט תמוז","תש"פ","18:36","יום יום ידרשון","ב. לענ"ד נראה פשוט ש'ככרות' היינו שלימות (ובפרט שצריך דוקא שתים, ואם אפשר גם חצי כיכר, לא היה צריך לקחת שתי ככרות אלא מספיק לחצות את הכיכר לשנים), ולכן הגמ' לא כתבה זאת.","919","","1405","True","True","False","","115","95.86.93.162","0","75619","שבת|קיז ע"ב",""),new Message("75622","75619","אחר העיון נראה-","01/07/20 18:37","ט תמוז","תש"פ","18:37","התלמיד","הנה נראה מעיון הסוגיא בברכות שמייתי ספק אם מברך על שלם קטן או פתיתים גדול. ומיד אחר כך מביאה הסוגיא - אמר רבי אבא ובשבת וכו'.
שמשמע שם שהדין של הספק הוא ביום חול אבל בשבת צריך למיהדר על שתי ככרות שלמות.(וכן משמע מלשון הרמב"ם בברכות שהובא לקמן)
בעצם הענין חשבתי שהלשון שתי ככרות הכוונה לשלם
הן מצד שככר לחם הכוונה למשהו שלם
ןהן מצד מה שאמרו ובוצע שהכוונה חותך משלם, ולא מחתוך.

לעיקר הערתך מי הוסיף להערה שלימות- מצאתי בשיירי כנסת הגדולה (הגהות טור אורח חיים סימן רעד)שכתב: ובוצע על שתי ככרות כו'. נ"ב: שלמות. ספר המפה. היינו שזהו השלמת הרמ"א
בעיקר הלשון חפשתי בראשונים וזה אשר מצאתי -
בספר ארחת חיים (כל בו)שנקט ברמב"ם וז"ל: (אורחות חיים חלק א דין שלש סעודות) וכתב הרמב"ם ז"ל שצריך לקבוע שלשתן על היין ולבצוע בשתי ככרות שלמות.
והנה ברבינו מנוח וז"ל - ספר המנוחה הלכות חמץ ומצה פרק ח - ומפני מה אינו מברך על שתי ככרות שלמות כשאר ימים.(הוסיף ברמב"ם שלמות)
רמב"ם הלכות ברכות פרק ז
מצוה מן המובחר לבצוע ככר שלימה, אם היתה שם שלימה של שעורים ופרוסה של חטים מניח שלימה בתוך פרוסה ובוצע משתיהן כדי שיבצע מחטים ומשלימה, בשבתות ובימים טובים חייב לבצוע על שתי ככרות נוטל שתיהן בידו ובוצע אחת מהן.
רי"ף ורא"ש מסכת פסחים דף כה עמוד ב
חייב אדם לבצוע על שתי ככרות שלמות בשבת
חידושי הריטב"א מסכת שבת דף קיז עמוד ב
חייב אדם לבצוע על שתי ככרות שלימות בשבת
ישר כח לכבודו שבזכותו עיינתי בכל הנ"ל","1101","","1405","True","True","False","","72","164.138.125.207","0","75619","שבת|קיז ע"ב",""),new Message("75634","75619","יש בזה נידון ארוך","02/07/20 00:20","י תמוז","תש"פ","00:20","איכא מאן דאמר","בדרך כלל מקובל לומר שההגהות שבסוגריים הם מהרמ"א
אך ראיתי שיש שמפקפקים בזה","998","","1404","True","True","False","","58","213.137.64.73","0","75619","שבת|קיז ע"ב",""),new Message("75640","75619","יש להעיר עוד","02/07/20 07:58","י תמוז","תש"פ","07:58","יום יום ידרשון","שפשט השו"ע (סי' קסח) הוא שצריך לכתחילה גם ביום חול לברך על פת שלימה דוקא (לא רק בתור עדיפות על פני הפרוסה, אלא שצריך לחזר אחר פת שלמה), והחידוש בשבת הוא רק שצריך שתים.
וזו לשונו:
"היו לפניו חתיכות של פת, ופת שלם הכל ממין אחד, מברך על השלם... אם יש לאדם שני חצאי לחם ואין לו לחם שלם, יחברם יחד בעץ או בשום דבר שלא יהא נראה, ודינו כדין שלם; ואפילו בשבת יכול לחברם".
ממילא מובן שהשו"ע לא היה צריך לכתוב זאת בהלכות שבת שוב.

(ואגב זה, הערה מעשית - לרוב במציאות שלנו זה לא כ"כ שייך, שהרי אין אפשרות לחבר לחם פרוס באופן שייראה שלם. אך ישנם מקרים בהם זה שייך, כגון אדם שפותח תמר כדי לבדוק אותו, עדיף שיסגור אותו חזרה קודם הברכה, שייראה כשלם)","919","","1404","True","True","False","","109","95.86.93.162","0","75619","שבת|קיז ע"ב",""),new Message("75623","75621","ברוך שכיוונת","01/07/20 18:39","ט תמוז","תש"פ","18:39","התלמיד","שו"ת משנה הלכות חלק יא סימן רכח
אין לו רק לחם אחד שלם אם יחתוך אותו לשנים ללחם משנה

בהא הלכתא בה נשאל מעכ"ג מאחד השואלים במי שיש לו ככר אחד שלם בש"ק ואין לו לחם משנה אי יאי לחתכו לשתים ויהיה לו לחם משנה ולפום ריהטא נזרקה מפי ראי' מדברי הרמ"א סי' רצ"א ס"ד שכתב דבכל סעודת שבת צריך לחם משנה אפי' סועד כמה פעמים ולפחות בסעודה ג' לא יהיה לו פחות מככר אחד שלם ע"ש. ואי נימא דיכול לחתוך הלחם לשתים א"כ אמאי אמר לפחות לא יהיה פחות מככר אחד שלם בשלש סעודות דהא נמי בעי לחם משנה אע"כ ליכא עצה לחתוך.","1101","","1405","True","True","False","","73","164.138.125.207","0","75619","שבת|קיז ע"ב",""),new Message("75625","75621","מעניין","01/07/20 18:50","ט תמוז","תש"פ","18:50","אבי גרינבלט","הרמ"א מוסיף "הגה" וכאן רק בסוגריים.
דרך אגב , מובא חידוש מעניין בענין 'שלמות' בנצי"ב בשו"ת 'משיב דבר' ח"א סימן כא.
מומלץ","539","","1405","True","True","False","","61","77.125.5.89","0","75619","שבת|קיז ע"ב",""),new Message("75624","75623","יישר כח","01/07/20 18:42","ט תמוז","תש"פ","18:42","יום יום ידרשון","","919","","1405","False","True","False","","106","95.86.93.162","0","75619","שבת|קיז ע"ב",""),new Message("75646","75640","וכן הדין","02/07/20 10:07","י תמוז","תש"פ","10:07","התלמיד","ודאי כמו שכתבת שלחם שלם עדיף-אם יש לו-וכפשטות הסוגיא בברכות
דנו באחרונים ביש לו לחם פרוס בתוך שקית אם שייך שהשקית תצרפו ללחם משנה
ובאשר לציון שהוא מהרמ"א -כך הובא בהגהות שירי כנה"ג","1101","","1404","True","True","False","","46","164.138.125.207","0","75619","שבת|קיז ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82652);