var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=75413;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("דף יומי - יתרונות מול חסרונות","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=729")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","68"),new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","51"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","49")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("75413","0","שתיית כוס עיקרין + משך חכמה","26/06/20 16:04","ד תמוז","תש"פ","16:04","אבי גרינבלט","נשים ומצוות פריה ורביה
אתמול במהלך הסוגיה בדין שותה כוס עיקרין מביאה הסוגיה את המשנה ביבמות (ו,ו) :"'האיש מצווה על פריה ורביה, אבל לא האשה;
אמירה זו לכאורה קשה הייתכן שנשים הסובלות כל כך בתקופת ההריון ובמהלך הלידה לא תהיינה חלק ממצוה זו, הרי הן מקיימות מצוה זו בכל כוחן, הן הנושאות את העובר מהרגע הראשון ?!
רבי מאיר שמחה מדווינסק בספרו 'משך חכמה' מציע הסבר ייחודי לפטור זה. נצטט חלקים מדבריו:

"הא שפטרה התורה נשים מפריה ורביה וחייבה רק אנשים, כי משפטי ה' ודרכיו 'דרכי נעם, וכל נתיבותיה שלום', ולא עמסה על הישראלי מה, שאין ביכולת הגוף לקבל, ומכל דבר האסור לא מנעה התורה בסוגה היתר... אם כן נשים, שמסתכנות בעיבור ולידה, משום זה אמרו מיתה שכיחא [ מיתה מצויה], לא גזרה התורה לצוות ולפרות על האשה וכן מותרת לשתות כוס עקרין...ורק לקיום המין עשה בטבעה שתשוקתה להוליד עזה משל איש, ומצאנו לרחל שאמרה 'הבה לי בנים ואם אין מתה אנכי' ..".

לדבריו, התורה שדרכיה דרכי נועם נמנעה מלחייב נשים במצווה הכרוכה בסכנה והשאיר את ההחלטה בידיהן. למען האיזון בהחלטתה של האשה העניק בורא עולם לאשה תכונה של השתוקקות לילדים על מנת שתתאווה מעצמה למשפחה.
שבת שלום . (נכתב ע"י חבר יקר)","539","","1411","True","True","False","","470","77.125.5.89","0","0","שבת|קי ע"ב",""),new Message("75450","75413","שמעתי פעם תוספת","28/06/20 12:02","ו תמוז","תש"פ","12:02","איכא מאן דאמר","שהנה לאחר שנח יצא מהתיבה הוא נצטווה פרו ורבו בלשון רבים, ולדעת חכמים שאין האשה מצוות בפו"ר הכוונה בלשון רבים היא לנח ולבניו.
אך בפרשת בראשית מיד אחרי בריאת האדם בא הציווי פרו ורבו גם בלשון רבים, ואז היו שם רק אדם וחוה, אם כן קשה למה נאמר בלשון רבים?
ושמעתי שבארו זאת על פי דברי המשך חכמה הנ"ל שפטור האשה הוא בגלל צער העיבור והלידה, אם כן אז לפני חטאה של חוה והקללה על הצער גם האשה הייתה מחויבת, ולכן נאמר בלשון רבים כי המצוה כללה גם את חוה","998","","1409","True","True","False","","46","213.137.64.81","0","75413","שבת|קי ע"ב",""),new Message("75457","75450","בלשון רבים, תשובות בדבר","28/06/20 15:55","ו תמוז","תש"פ","15:55","דוד כוכב","רד"ק בראשית א, כח:
"ואף על פי שהיא ברכה כמו שפירשנו גבי דגים, סמכו חז"ל (יבמות ס"ה) שהיא מצוה לבני אדם, ואמרו "האיש מצווה על פריה ורביה ואין אשה מצווה על פריה ורביה" ומה שאמר פרו ורבו כמשמעותו על שניהם לענין ברכה ולענין מצוה אחז"ל אינה מצווה אלא האיש, שנאמר וכבשה והוא חסר וי"ו ודרשו בו שהוא יחיד כמו וכבשה, האיש דרכו לכבש ואין האשה דרכה לכבש".
כלומר שמוכח ממקרא פרו ורבו האמור בדגים שהוא ענין ברכה כי לא שייך מצוה בדגים.

עוד י"ל שגם לפי מה שדרשוהו לענין מצוה, הניקוד בלשון רבים כי אין האיש יכול לקיים את המצוה ללא סיוע האשה. יתר על כן, לשון כיבשה מורה שמצות האיש לכבוש את לב האשה שתיאות לקיים המצוה עימו.","125","","1409","True","True","False","","186","95.86.89.160","0","75413","שבת|קי ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82662);