var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=75250;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מינוי מומחים בפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5360")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","70"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("75250","0","שאלה ברש״י","23/06/20 15:29","א תמוז","תש"פ","15:29","שמואל דוד","קז.

רש״י ד״ה תחת כנפיו - תחת כנפי ‘כסותו’ ואין יכול לצאת שננעל בפניו מאליו: יושב ומשמרו - כן ואינו צריך לפתוח לו ‘חלון’ דאינו אלא שומר:

צ״ע ׳חלון׳ מאן דכר שמיה?","595","","1410","True","True","False","","456","174.198.219.141","0","0","שבת|קז ע"א",""),new Message("75251","75250","אולי","23/06/20 15:43","א תמוז","תש"פ","15:43","אבי גרינבלט","מן הסתם הציפור נכלאה תוך כדי הליכתו בחוץ ובהגיעו לביתו התגלה הדבר והיות והבית ממילא סגור "אינו צריך לפתוח חלון" ולכן רש"י כתב קודם לכן "ואין יכול לצאת שננעל בפניו מאליו" היינו כשסגר את הדלת , ממילא אינו יכול לצאת עוד.","539","","1410","True","True","False","","52","77.125.5.89","0","75250","שבת|קז ע"א",""),new Message("75253","75250","החלון כאן - משל הוא. וכך הדבר:","23/06/20 16:20","א תמוז","תש"פ","16:20","Almuaddib",".

רש"י מדמה את בגדו של האדם לבית. הציפור שנכנסה תחת כסותו - נכלאה תחת כנפי בגדו.
אין האדם היושב, כשהציפור כלואה תחת בגדו, חייב לקום ולהרים את שולי בגדו כדי לאפשר לה לברוח = מקביל לפתיחת החלון בבית - משום שאינו אלא שומר.","107","","1410","True","True","False","","96","87.71.53.171","0","75250","שבת|קז ע"א",""),new Message("75262","75250","אכן משל","23/06/20 20:04","א תמוז","תש"פ","20:04","אלף בית רשי","נא לעיין כאן על הרש"י במשנה שכתבתי זאת במחזור הלימוד הקודם, ואתמול כשראיתי את החלון הזה חשבתי שאולי כוונת רש"י לומר שאין צריך לפתוח חלון בשביל להמשיך את פעולת הצידה כמו שהוסבר במשנה שמחכה ליד חלון קטן ואז תופשה בידיו, ופה תפושה ועומדת תחת כנפי בגדו, אלא שבמחשבה נוספת כמדומני שהבנתי את הפשט של שניהם מחדש, רש"י משתמש בלשון מושאל ששיחרור ציפור הוא בפתיחת חלון, והכוונה יותר לפתח לברוח ולפ"ז גם במשנה הלשון ברש"י יוצא לו דרך החלונות, וכי יוצא דרך כמה חלונות, דהיה צ"ל יוצא לו דרך החלון, אלא שכוונת רש"י להסביר כבגמרא בצפור דרור. מתני' דקתני צפור לבית לא בצפור דרור עסקינן שדרכה לדור בבית כבשדה ונשמטת מזוית לזוית: והוא כעין יוצא מחלון זה לחלון אחר וחוזר חלילה.
וכדרכו של רש"י פתיחת החלון הראשונה בתורה הוא לשחרר ציפור (בראשית ח פסוקים ו-ז) וַיְהִי מִקֵּץ אַרְבָּעִים יוֹם וַיִּפְתַּח נֹחַ אֶת חַלּוֹן הַתֵּבָה אֲשֶׁר עָשָׂה. וַיְשַׁלַּח אֶת הָעֹרֵב וַיֵּצֵא יָצוֹא וָשׁוֹב עַד יְבֹשֶׁת הַמַּיִם מֵעַל הָאָרֶץ.","278","","1410","True","True","False","","107","96.20.220.141","0","75250","שבת|קז ע"א",""),new Message("75252","75251","יישר כח!","23/06/20 15:49","א תמוז","תש"פ","15:49","שמואל דוד","","595","","1410","False","True","False","","109","174.198.219.141","0","75250","שבת|קז ע"א",""),new Message("75255","75253","יישר כח. נראה דוחק קצת. מדוע לא כתב","23/06/20 16:36","א תמוז","תש"פ","16:36","שמואל דוד","כסותו במקום חלון?","595","","1410","True","True","False","","105","174.198.219.141","0","75250","שבת|קז ע"א",""),new Message("75256","75255","זה לא דחוק, זה הפשט","23/06/20 16:59","א תמוז","תש"פ","16:59","Almuaddib",".

שים לב למצב בו נמצא האדם:

הוא יושב לו, כששולי בגדו נמצאים על הקרקע. ברווח - בחלל - שבין הקרקע לבין בגדו, כלואה הציפור.

הוא יכול להיות בחוץ, לא בתוך בית. הגמרא לא אומרת שזה רק כשהוא בתוך בית, אלא באופן כללי - לא משנה היכן הוא.

הדרך בה הוא משמר את הציפור, היא בישיבתו. אם הוא קם והולך - יתכן שהציפור תברח, לכן קבע רב כי מותר לו לשבת ולשמרו. "יושב ומשמרו" - זה אפילו לכתחילה. מותר לגמרי.

רש"י לא יכול להתכוון לחלון של בית, משום שהאדם הזה אולי בכלל יושב בחצר, או אפילו ברשות הרבים. בית? מן דכר שמיה? רב אמר יושב ומשמרו, לא הזכיר כלל בית.

מאחר שאין כאן כלל בית, אין לך ברירה אלא להבין שרש"י דימה את בגדו של האדם לבית, כמו שהאדם יושב ומשמר על פתח הבית, כך כאן הוא יושב ומשמר בעצם ישיבתו. וכפי ששומר על פתח הבית, אין דורשים ממנו לפתוח חלון - כך גם כאן, אין דורשים ממנו לקום ולהרים את שולי גלימתו.

אין דרך אחרת לפרש זאת, כפי שהוסבר לעיל. זה פשט דברי רש"י.","107","","1410","True","True","False","","100","87.71.53.171","0","75250","שבת|קז ע"א",""),new Message("75257","75256","אולי הכוונה ב״חלון״ הוא פתח","23/06/20 17:30","א תמוז","תש"פ","17:30","שמואל דוד","ועיין תורת שבת סימן שטז שיש לו ביאור אחר ברשי","595","","1410","True","True","False","","120","174.198.207.169","0","75250","שבת|קז ע"א",""),new Message("75258","75257","לזה התכוונת ?","23/06/20 17:38","א תמוז","תש"פ","17:38","אבי גרינבלט","","539","jpg","1410","False","True","False","","91","77.125.5.89","0","75250","שבת|קז ע"א","0-jpg"),new Message("75259","75258","בדיוק!","23/06/20 17:45","א תמוז","תש"פ","17:45","שמואל דוד","יישר כח גדול!","595","","1410","True","True","False","","103","174.198.197.208","0","75250","שבת|קז ע"א",""),new Message("75264","75262","ומדוע לא ציין "כעין" ?","23/06/20 20:15","א תמוז","תש"פ","20:15","אבי גרינבלט",""יוצא לו דרך חלונות" לא מוכרח כלשון מושאל.
האם פתיחת החלון בתיבה גם כן לשון מושאל ?","539","","1410","True","True","False","","43","77.125.5.89","0","75250","שבת|קז ע"א",""),new Message("75265","75264","להיפך! זה מושאל מהפתיחה הראשונה בתורה","23/06/20 20:23","א תמוז","תש"פ","20:23","אלף בית רשי","הגדרת לשון מושאל","278","","1410","True","True","False","","167","96.20.220.141","0","75250","שבת|קז ע"א",""),new Message("75266","75265",">>>","23/06/20 20:25","א תמוז","תש"פ","20:25","אבי גרינבלט","שם גם העורב מושאל ומשם אין להביא שום ראיה לנידון דידן.

עדיין לא זכיתי להבין מדוע הכרחי להבין שזה משל ?

דרך אגב , הקישור בהודעתך הקודמת אינו תקין.","539","","1410","True","True","False","","51","147.161.12.163","0","75250","שבת|קז ע"א",""),new Message("75271","75266","תודה תוקן","23/06/20 21:26","א תמוז","תש"פ","21:26","אלף בית רשי","לא הבנתי דבריך רש"י שאל את הלשון פתיחת חלון כהגדרה לחופש ודרור בהיפוך מצידה, והשאיל את לשון זו מהפעם הראשונה בתורה בה אכן משמשת פתיחת החלון לשחרור העורב שהיה בתיבה כבמצודה","278","","1410","True","True","False","","110","96.20.220.141","0","75250","שבת|קז ע"א",""),new Message("75322","75266","כפי שכתבתי לעיל: כי הדין הזה גם בחוץ","24/06/20 14:08","ב תמוז","תש"פ","14:08","Almuaddib","לא רק בתוך הבית.

גם בחוץ, יכול לשבת ולשמר את הציפור הזו.

בית? מן דכר שמיה?","107","","1409","True","True","False","","129","87.71.53.171","0","75250","שבת|קז ע"א",""),new Message("75275","75271","מנין הקביעה שכך הוא ?","23/06/20 22:13","א תמוז","תש"פ","22:13","אבי גרינבלט","אמנם כתבת שהלשון מושאלת אך המקור שהבאת אינו קשור למקרה דנן","539","","1410","True","True","False","","57","77.125.5.89","0","75250","שבת|קז ע"א",""),new Message("75276","75275","זה היה רק בשביל להבין את רעיון המושאלות","23/06/20 22:20","א תמוז","תש"פ","22:20","אלף בית רשי","ואכן אני לא קובע שזה הפשט כתבתי כמדומני","278","","1410","True","True","False","","106","96.20.220.141","0","75250","שבת|קז ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);