var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=746;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("האם אתה פנוי לסייע בהפצת תורה?","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5084")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","52"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","51"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","32")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("746","0","שוף אכריסך ועול... בדינא קא מעכב...","30/08/09 03:45","י אלול","תשס"ט","03:45","נפתלי","הגמרא מספרת על שניים שחלקו בית משותף. האחד גר בדירה התחתונה והשני גר בעלייה. הקירות שקעו עד שהתחתון לא יכל לגור עוד בדירה, אבל העליון סירב לאפשר לו לבנות מחדש את הבית.

"אמר רב חמא: בדינא קא מעכב, והני מילי דלא מטו כשורי למטה מעשרה, אבל מטו כשורי למטה מעשרה מצי אמר ליה למטה מי' רשותא דידי הוא ולא משעבד לך."

לא הבנתי מה ענין עשרה טפחים לכאן. י' טפחים הלא הם שיעור במחיצות, אבל בעלותו של בעל הבית בדירה אינה חלה רק על עשרת הטפחים התחתונים אלא בכל גובה הבית. לכן, אם למשל גובהה המקורי של הדירה דנן (כשקנאה או כשחלקו) היה 25 טפחים, הרי שמיד כששקעה בטפח אחד יכול הדייר התחתון לטעון כלפי העליון: קורותיך נכנסו לתוך רשותי; ואם אינו יכול לטעון כך כלפי הטפח ה-25 (אולי משום שרשותו שוקעת ביחד עם הקירות) - מה נשתנה בטפח ה-10? מדוע ייחשבו עשרת הטפחים התחתונים לרשותו יותר מהטפחים שמעליהם?


[חשבתי על שני כיוונים לתשובה. (1) עד 10 טפחים הרשות שוקעת עם הבית, מכאן ואילך אינה שוקעת שא"כ יפקע ממנה שם רשות. (2) קים להו לחז"ל שהתחתון מוחל על שקיעה מסוימת, אבל בפחות מ-10 טפחים ודאי לא מחל. ועדיין צריך ביאור.]","91","","5356","True","True","False","","1135","94.159.209.87","0","0","בבא בתרא|ז ע"א",""),new Message("751","746","כיוונים נוספים","30/08/09 09:00","י אלול","תשס"ט","09:00","הראל","1. ברבינו יונה (ד"ה וה"מ) מבואר שכאשר לא מטו כשורי למטה מעשרה, אין התחתון יכול לטעון לעליון, הרי נכנסה רשותך לתוך רשותי, ותובע אני ממך לסלק את רשותך מרשותי, מכיוון שדירת התחתון משועבדת לעליון.
אבל, כאשר נתמעטה דירת התחתון ואינו יכול לדור שם, בטל שעבודו, ויכול לטעון לעליון לסלק את קורותיו מרשותו.
וכך מורה בהדיא לשון הגמרא "רשותא דידי היא ולא משעבד לך".

2. במאירי הביא בשם חכמי הצרפתים שמדובר שבשעת חלוקת הדירות התנו כך, שאם תושפל העליה אז תושפל עמה אף רשותו של התחתון.

3. המאירי עצמו סבור שכשאר שותפים חולקים ביניהם את הדירות, התחתון לא זוכה בכל גובה הבית עד התקרה, אלא זכותו בגובה הבית תלויה ועומדת, ואם הושפלה העליונה אין לו זכות אלא בגובה שנשאר מקרקעיתו עד העליה.

וראה את ההפניות לכל הנ"ל כאן.","46","","5356","True","True","False","","233","84.228.179.1","0","746","בבא בתרא|ז ע"א",""),new Message("755","751","לא זכיתי להבין","30/08/09 15:45","י אלול","תשס"ט","15:45","נפתלי","כל הנקודות שהעלית הן חשובות ומאירות עיניים, אבל לא הבנתי כיצד יש בהן לענות על שאלתי.

השאלה היתה מהי המשמעות של עשרה טפחים. למה הטפח ה-11 משועבד לעליון ואילו הטפח ה-10 הוא כבר רשותו של תחתון, בעוד שלכאורה ברור שמבחינה קניינית כל הדירה של התחתון היא שלו ואין הבדל בין 10 הטפחים התחתונים לאלו שמעליהם.","91","","5356","True","True","False","","249","94.159.209.87","0","746","בבא בתרא|ז ע"א",""),new Message("761","755","אולי כעת יובן יותר","30/08/09 16:54","י אלול","תשס"ט","16:54","הראל","1. לפי רבינו יונה הדירה התחתונה משועבדת לעליונה, אבל כאשר הדירה התחתונה פחות מ-10 טפחים בטל השיעבוד, מכיוון שאז היא לא מוגדרת דירה. [כמו דין סוכה שאינה גבוהה עשרה טפחים]

2. לפי חכמי הצרפתים - כך היה התנאי. שרירותי.

3. לפי המאירי - כנראה שהדירה שלו היא 10 טפחים (כמו רה"ר שתופסת עד 10 טפחים), אלא שיש לו זכות להשתמש עד גובה התקרה כאשר התקרה גבוהה מעל 10 טפחים.

[לגבי 2-3 - המאירי איננו לפני כעת ולכן לא בטוח שהדברים מדוייקים]","46","","5356","True","True","False","","206","84.228.179.1","0","746","בבא בתרא|ז ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);