var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=74102;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("למי שלא לומד דף יומי","http://daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=31807")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","53"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","34"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","23")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("74102","0","ד' דינים המשנה אחת?","31/05/20 12:53","ח סיון","תש"פ","12:53","אריה א","מתחילת הפרק כל משנה עוסקת רק בדין אחד. ופתאום משנה זאת כוללת הרבה דינים.
והדין הראשון נדרש בגמ' על אורך שתי דפים!","1068","","1429","True","True","False","","412","79.77.104.215","0","0","שבת|פו ע"א",""),new Message("74107","74102","ראה בספר 'דורש לציון'","31/05/20 14:40","ח סיון","תש"פ","14:40","אבי גרינבלט","המחבר את כל הנושאים ביחד (תוכל למוצאו ב'אוצר החכמה')
נלענ"ד שיש עוד הבנות בזה","539","","1429","True","True","False","","67","77.125.40.226","0","74102","שבת|פו ע"א",""),new Message("74109","74102","ארבעה דברים לפני גיור","31/05/20 15:47","ח סיון","תש"פ","15:47","בעלבת","כל האסמכתות בפרק לא ממש קשורות לשבת והראשונים התלבטו מה הן עושות כאן וניסו להסמיך את זה לדינים בהמשך הפרק שלנו (ראה רש"י ותוס' בתחילת הפרק). וכבר הקשה הפנ"י על כל האסמכתות הללו:
ואמאי קבע להו רבי
בפרק בפני עצמו כיון דלא שייכי כלל במסכת שבת


אלא שהפרק הזה מוביל ורומז למתן תורה כמו שהובא בהודעות הקודמות. לכן הוא גם נקרא פרק אמר ר' עקיבא , שהוא שורש תושב"ע. כפי שכותב ר' צדוק הכהן מלובלין:
ומטעם זה נסדר ביומא בפרק יום
הכפורים מענין המן שאין זה בסתם רק שבכל מקום יש בו שייכות להענין כמו שנסדר במסכת
שבת בפרק רבי עקיבא האגדה דמתן תורה משום דכולי עלמא בשבת ניתנה תורה ורבי
עקיבא היה שורש תורה שבעל פה
כמו שכתב הארי הקדוש זצל


ולכן הוא גם מתחיל בלשון חריגה , "אמר ר' עקיבא" - למרות שיש מחלוקת על כך מצד חכמים (ולא : ר' עקיבא אומר... כמו בדרך כלל במחלוקות). כדי להעמיד את ר' עקיבא במרכז (ראה מלאכת שלמה והון עשיר על המשניות). וזה סוד העניין של הארבעה דברים במשנתנו שהם כולם רמז לארבעה דברים לקראת כניסה לגירות וקבלת תורה.
טבילה וטהרה- העניין עם פולטת שכבת זרע
מילה- מרחיצים את הקטן...
הרצאת דמים- לשון הזהורית, אשר הייתה נקשרת דווקא בבית שחיטתו של השעיר המשתלח ושילוחו היה בבחינת קרבן.
קבלת מצוות- הסיכה , היא השלב הבא של קבלת המצוות. ראה ברש"י על מגילת רות שזה עתה קראנו:
רות פרק ג פסוק ג

וְרָחַ֣צְתְּ׀ וָסַ֗כְתְּ וְשַׂ֧מְתְּ שמלתך שִׂמְלֹתַ֛יִךְ עָלַ֖יִךְ וירדתי וְיָרַ֣דְתְּ הַגֹּ֑רֶן אַל־תִּוָּדְעִ֣י לָאִ֔ישׁ עַ֥ד כַּלֹּת֖וֹ לֶאֱכֹ֥ל וְלִשְׁתּֽוֹת:

וכותב רש"י:
רש"י רות פרק ג פסוק ג

ורחצת - מטנוף ע"ז שלך:
וסכת - אלו מצות:

ובגרי"ז (חידושים, נה) מבאר ברש"י שהכוונה לקבלת מצוות. ויש עוד להאריך בכל זה, ויש עוד כיוון בהסבר המשנה בחידושי הרי"ם ותן לחכם ויחכם עוד","1074","","1429","True","True","False","","66","5.22.135.186","0","74102","שבת|פו ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);