var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=73946;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("האם אתה פנוי לסייע בהפצת תורה?","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5084")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","65"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","48"),new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","46")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("73946","0","יין ממחה סיד","27/05/20 05:32","ד סיון","תש"פ","05:32","שמואל דוד","פ:
וכי אדם עושה מעותיו אנפרות כו' ופירש"י שהיין ממחה הסיד ויוצא.

וראיתי מקשים ממשנה במסכת אבות פרק ב' "בור סיד שאינו מאבד טפה" ומשמע שסיד משמר מה שבתוכה. ואפשר שהכוונה לבור מלא מים ולא יין, ועדיין צ"ע.","595","","1440","True","True","False","","514","174.198.212.27","0","0","שבת|פ ע"ב",""),new Message("73947","73946","מצאתי במחזור ויטרי (תכה)","27/05/20 06:15","ד סיון","תש"פ","06:15","יום יום ידרשון",""בור סיד. סיד שם דבר. הוא בור של מים מכונסין שעשאוהו בטיט המתוקן בסיד כדי שלא יהו המים מובלעים בקרקע. שהסיד מקשה את הטיט".
א"כ מתורצת קושייתך.","919","","1440","True","True","False","","114","212.76.116.131","0","73946","שבת|פ ע"ב",""),new Message("73963","73946","שם כתוב בור "סוד"","27/05/20 11:37","ד סיון","תש"פ","11:37","מרדכי דב זינגר","ואין דין סיד כדין סוד
וסוד ה' ליראיו.","807","","1440","True","True","False","","68","194.90.89.5","0","73946","שבת|פ ע"ב",""),new Message("73986","73946","מדובר בבור מים","27/05/20 19:40","ד סיון","תש"פ","19:40","איתיאל","במשנה באבות מובא שהיו שני תלמידים גדולים לרבן יוחנן בן זכאי (עד שעד שניהם אמרו שאם יהיו כל חכמי ישראל בכף מאזניים והוא בכף השנייה - מכריע את כולם. ונחלקו על מי מהם נאמר).

רבי אליעזר בן הורקנוס - סיני. לא אמר דבר שלא שמע מפי רבו מעולם. וכששאלוהו דברים שלא שמע מרבותיו - היה משיאן לדבר אחר. לכן הוא משבח את העין הטובה - לקרוא ולזכור.

רבי אלעזר בן ערך - עוקר הרים (אמרה לו אשתו שתלמידיו צריכים לו ולא הוא להם. לכן שישאר באמאוס). לכן שיבח לב טוב. שהעיקר לדעתו בהבנת הלב ובפלפול.

הם שני ניגודים. וכך ממשיך עליהם ריב"ז.

רבי אליעזר בן הורקנוס - בור סוד שאינו מאבד טיפה. כמו בור שמקבל לתוכו מי גשמים ומשמרן, כך הוא מקבל את תורת רבותיו וזוכר. מאידך, אינו נובע מעצמו.

רבי אלעזר בן ערך - כמעיין המתגבר. כמו מעיין שנובע ממקורו ומשם ממשיך את מימיו עוד ועוד, כך הוא לוקח מדברי רבותיו ומפלפל בהם ומוסיף מהם חידושים רבים.

אגב, המשל קשור גם להלכות טהרה. אפשר לטבול או במעיין או במקווה מים.

למעיין אין שיעור מדינא (ובלבד שמכסה את כל הדבר). כך המפלפל יכול גם עם מעט ידע להוציא הלכות רבות.

למקווה יש שיעור - 40 סאה. כך עניינו של סיני בכמות הרבה שיש בו. ואינו נובע וזורם. ואדרבה, אם זורם - פסול (זוחלין). כך הסיני יש בו מה שקיבל מרבותיו, אבל אינו מוסיף מעצמו.","842","","1440","True","True","False","","134","","0","73946","שבת|פ ע"ב",""),new Message("73948","73947","יישר כח!","27/05/20 06:17","ד סיון","תש"פ","06:17","שמואל דוד","","595","","1440","False","True","False","","124","174.198.212.27","0","73946","שבת|פ ע"ב",""),new Message("73954","73947","אתה מתכוון","27/05/20 10:18","ד סיון","תש"פ","10:18","חוקר","לומר שלמרות שסיד נמחה בפני משקין אבל כששמים אותו בטיט הוא 'מחזק' את הטיט וגורם שהמשקין שבבור לא יאבדו ? בכל זאת חידוש, לא ?","1045","","1440","True","True","False","","47","213.151.39.90","0","73946","שבת|פ ע"ב",""),new Message("73955","73954","חידוש, אבל לא שלי...","27/05/20 10:23","ד סיון","תש"פ","10:23","יום יום ידרשון","אך ראה למשל בדברי הגמ' בהמשך עמוד זה, שהחול מחזק את הסיד, אע"פ שחול לבדו מגובל במים ודאי אינו מחזיק מעמד כלל, ובכל זאת הוא מחזק את הסיד.","919","","1440","True","True","False","","103","212.76.116.131","0","73946","שבת|פ ע"ב",""),new Message("73960","73955","צודק, ייש"כ","27/05/20 10:53","ד סיון","תש"פ","10:53","חוקר","","1045","","1440","False","True","False","","35","213.151.39.90","0","73946","שבת|פ ע"ב",""),new Message("73975","73963","סוד היינו שסיידו אותו בסיד","27/05/20 14:49","ד סיון","תש"פ","14:49","יום יום ידרשון","ראה מגן אבות לרשב"ץ על מסכת אבות:
"בור סוד הוא בור שסדוהו יפה, כמו המקואות והשיחין שהם מסויידין יפה ומעמידין המים שלא יבלעו בקרקע ובכתלין.
וסוד, הוא פעול, על משקל 'שובי מלחמה' [מיכה ב ח], 'נוגי ממועד' [צפניה ג יח], 'מולים היו' [יהושע ה ה], שיאמר מהם ליחיד שוב, נוג, מול, וכתוב מול בערלה, כמו שדקדק רבינו שלמה ז"ל בפרשת מסעי [במדבר לה לב] בתיבת 'ולא תקחו כופר לנוס אל עיר מקלטו לשוב', שאינו מקור אלא פעול. ובשלימותו היה סיוד, על משקל עושר שמור, ובא חסר יו"ד כדרך נחי העי"ן".

[נכנס יין, יצא סוד
נכנס סיד, לא יצא יין...]","919","","1440","True","True","False","","107","212.76.116.131","0","73946","שבת|פ ע"ב",""),new Message("73981","73975","yes, I do","27/05/20 16:01","ד סיון","תש"פ","16:01","מרדכי דב זינגר","","807","","1440","False","True","False","","52","95.86.108.182","0","73946","שבת|פ ע"ב",""),new Message("73987","73986","ההסבר שלך במשנה מאד מרשים","27/05/20 21:31","ד סיון","תש"פ","21:31","חוקר","וייש"כ, אבל עדיין זה לא מתרץ את הסתירה וחייבים להגיע לאחד משני התירוצים שנאמרו לעיל או של אריה א שיש הבדל בין מים ליין בכושר ההכלה של הסיד, או של יום יום שההבדל הוא בין סיד לבד לסיד וטיט.

[דרך אגב במחזור ויטרי אין 'הכרח' שהתירוץ השני בדווקא הוא הנכון, משום שהמחזור ויטרי מסביר את המציאות האמיתית לדעתו שהסיד מכיל את 'כל המים' כשהוא מעורב בטיט, וכשהוא לא מעורב בטיט הוא לא מכיל את כל המים שאינו מאבד טיפה אבל עדיין יתכן שהוא לא בגדר שנמחה מהמים, משא"כ על ידי יין הוא נמחה כמבואר בפרש"י].","1045","","1440","True","True","False","","50","213.151.36.191","0","73946","שבת|פ ע"ב",""),new Message("73990","73986","אז מה ההבדל בין סוד לסיד ?","27/05/20 22:35","ד סיון","תש"פ","22:35","מרדכי דב זינגר","","807","","1440","False","True","False","","44","95.86.108.182","0","73946","שבת|פ ע"ב",""),new Message("73992","73990","כבר הובא מהמגן אבות, מה","27/05/20 23:20","ד סיון","תש"פ","23:20","חוקר","זה קשור למה שכתבתי","1045","","1440","True","True","False","","33","213.151.36.191","0","73946","שבת|פ ע"ב",""),new Message("74014","73990","סוד = בינוני פעול. שסיידו אותו בסיד.","28/05/20 10:32","ה סיון","תש"פ","10:32","Almuaddib",".

בור סוד = בור שטוייח וסוייד, ולכן אין חלחול מתוכו החוצה, אין הפסד של מים.","107","","1439","True","True","False","","128","87.71.17.180","0","73946","שבת|פ ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82652);