var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=72605;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("לוח דף יומי לשימוש באאוטלוק או בג'ימייל","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=21228")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","71"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","65"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","61")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("72605","0",""כתב אות גדולה...מחק אות גדולה","19/05/20 21:29","כה אייר","תש"פ","21:29","אבי גרינבלט","1. מדוע יש משמעות לכתיבת אות אחת גדולה ככל שתהיה (שהרי אין זו המלאכה בפחות משתי אותיות כבמשכן) ?
2. מאי נפק"מ אם מחק דווקא אות גדולה והכין מקום לשתי אותיות ואולי אפילו אם ימחק כתם דיו בגודל שתי אותיות על מנת לכתוב במקומו , יתחייב ?","539","","1444","True","True","False","","432","77.125.40.226","0","0","שבת|עה ע"ב",""),new Message("72609","72605",">>>","19/05/20 21:53","כה אייר","תש"פ","21:53","יום יום ידרשון","1. אכן אין משמעות לכתיבת אות גדולה.
2. המלאכות נלמדות מהמשכן, שם היו כותבים אותיות על הקרשים, ואם היו טועים היו מוחקים וכותבים את האותיות הנכונות באותו מקום (ראה תוס' רא"ש). ממילא אין מלאכה של מחיקה שאינה באותיות [ליתר ביאור - כשם שמלאכת מכבה לא שייכת בהכנת נר, אע"פ שגם זה ע"מ להבעיר, צריך דוקא כיבוי. כך גם מוחק, לא כל הכנה לכתיבה היא בעלת משמעות כמו מחיקת אותיות].","919","","1444","True","True","False","","99","188.64.206.181","0","72605","שבת|עה ע"ב",""),new Message("72644","72605","תיקון טעות (שלי)","20/05/20 19:23","כו אייר","תש"פ","19:23","יום יום ידרשון","לגבי שאלה 2, ראה דברי הרא"ש כאן:
"ויראה שאין חייב על מחיקת טשטוש דיו אפי' לכתוב כמה אותיות כי לא היה במשכן אלא מחיקת אותיות כדי לכתוב במקומו. אחרי כתבי זה מתוך הסברא וגם מדנקט בברייתא מחק אות אחת ראיתי בתוספתא [פי"ב] וכתב בה נפלה דיו על ספר ומחקו שעוה על הפנקס ומחקו אם יש במקומו כדי לכתוב שתי אותיות חייב וטעמא לא בריר לן. וי"ל דהיינו טעמא דאות שנכתב בטעות כמאן דליתיה דמיא ועיקר החיוב בשביל מחשבת הכתיבה הלכך אפי' טשטוש דיו נמי והאי דנקט בברייתא מחק אות גדולה איידי דתני כתב אות אחת גדולה".
אז זכיתי לכוון לסברתו, אך לא להלכה (הביאו הב"י והבה"ל בסי' ש"מ סעיף ג).","919","","1443","True","True","False","","83","46.19.85.15","0","72605","שבת|עה ע"ב",""),new Message("72630","72609","ללא האותיות על הקרשים לא היה מסתדרים ?","20/05/20 12:38","כו אייר","תש"פ","12:38","מרדכי דב זינגר","","807","","1443","False","True","False","","56","213.151.58.200","0","72605","שבת|עה ע"ב",""),new Message("72631","72630","לא","20/05/20 14:11","כו אייר","תש"פ","14:11","אבי גרינבלט","ראה קירות מדרחוב ממילא ועל האבנים מספרי זיהוי כדי שידעו לאן להחזיר (בהמשך האדריכל ראה שהדבר מיוחד והחליטו שלא להסיר את הכיתוב מעל האבנים)","539","","1443","True","True","False","","51","77.125.40.226","0","72605","שבת|עה ע"ב",""),new Message("72633","72631","כן","20/05/20 14:58","כו אייר","תש"פ","14:58","מרדכי דב זינגר","בממילא...כל אבן, גודל שונה.
במשכן, כל הקרשים שווים בדיוק.","807","","1443","True","True","False","","50","213.151.58.200","0","72605","שבת|עה ע"ב",""),new Message("72634","72633","טרם פותחה מערכת CNC....","20/05/20 15:17","כו אייר","תש"פ","15:17","אבי גרינבלט","לא ממש בדיוק וככל שעובר הזמן ותנאי מזג אויר קיצוניים בין חום לקור המשפיעים כל כל חומר ק"ו על עצים , נוצרים עיוותים קלים בחומר , סמוך על "מהנדסי המשכן" שידעו למה רשמו.....","539","","1443","True","True","False","","58","77.125.40.226","0","72605","שבת|עה ע"ב",""),new Message("72637","72634","א"כ, אדרבא. מה היה עוזר המיספור ?","20/05/20 16:58","כו אייר","תש"פ","16:58","מרדכי דב זינגר","אז היו מדייקים...ממספרים (ע"י האותיות)
ו....הופ. קיץ חורף... לא מתאים.

אם רוצים לדייק...ויש סבלנות... וחכמי לב כבצלאל
ממש לא חייבים CNC

ולולי דמסתפינא אמינא -
עצי שיטים עומדים. - בכל מזג אוויר (:","807","","1443","True","True","False","","79","213.151.58.200","0","72605","שבת|עה ע"ב",""),new Message("72638","72637","שאלת הירושלמי!","20/05/20 17:05","כו אייר","תש"פ","17:05","יום יום ידרשון","מצאתי עכשיו שהפנה במאירי בדף קג.
ירושלמי פרק יב הלכה ג:
"שכך היו רושמין על קרשי המשכן לידע אי זהו בן זוגו... ויחליף! א"ר אימי 'והקמות את המשכן כמשפטו'. וכי יש משפט לעצים. אלא אי זהו קרש זכה להינתן בצפון ינתן בצפון בדרום ינתן בדרום".
[כלומר זה חלק ממצוות בניית המשכן, ולא רק בגלל שלא יכלו להסתדר אחרת. זה גם נותן הסבר למה הכתיבה הזו נחשבת בכלל חלק ממלאכות המשכן, לפי ההבנה הראשונה זה מאוד שולי ולא ממש חלק מהעשיה].","919","","1443","True","True","False","","88","46.19.85.15","0","72605","שבת|עה ע"ב",""),new Message("72649","72637","ראה רש"י (הבבלי דן בזה בדף קג,א)","20/05/20 22:13","כו אייר","תש"פ","22:13","אבי גרינבלט",""לקמן (דף קג:) מפרש למאי מיבעיא למשכן שכן רושמין על קרשי המשכן לידע איזה בן זוגו וכותב אות בזו ואות בזו ומוחק פעמים שטעה" היינו שימש גם לבניה הראשונה ובנוסף בהמשך.","539","","1443","True","True","False","","52","77.125.40.226","0","72605","שבת|עה ע"ב",""),new Message("72639","72638","והבבלי לא מתייחס לזה ?","20/05/20 17:56","כו אייר","תש"פ","17:56","מרדכי דב זינגר","עכ"פ, יישר כח גדול. שמחתני
מה שאומר שהגיע הזמן ללמוד גם ירושלמי...

ולפ"ז...היו רק 4 אותיות.
(או א.ב.ג.ד. או מ.מ.צ.ד.)
וא"כ מי שכתב לא מהאותיות הנ"ל אולי יהיה פטור.
אא"כ נחזור שוב לסוגיית ...גרירה.

רצ"ב הירושלמי

הלכה למעשה","807","","1443","True","True","False","","49","213.151.58.200","0","72605","שבת|עה ע"ב",""),new Message("72640","72639",">>>","20/05/20 18:20","כו אייר","תש"פ","18:20","יום יום ידרשון","א. לענ"ד הענין הוא לא רק באיזה צד כל קרש, אלא יש לשמור גם על מקומו המדויק (לכאורה זה תלוי בדעות השונות שהפנית אליהם ב'הלכה למעשה'. ואכמ"ל). ממילא לא מספיק רק ארבע אותיות.
ב. גם בלי דברי הירושלמי לא היה צורך לכתוב את כל אותיות הא"ב. אני מבין שברגע שלמדנו את העקרון הוא תקף לכל האותיות (כשם שמלאכת אופה לא היתה במשכן אך היא נלמדת ממבשל מתוך הבנה שצריך ללכת על העיקרון ולא רק את מה שהיה בדיוק בדיוק במשכן). ויש לכך ראיה פשוטה - הרי ת"ק במשנה בדף קג מחייב על כתיבה בכל לשון!","919","","1443","True","True","False","","68","46.19.85.15","0","72605","שבת|עה ע"ב",""),new Message("72647","72644","יש"כ","20/05/20 20:11","כו אייר","תש"פ","20:11","אבי גרינבלט","","539","","1443","False","True","False","","41","77.125.40.226","0","72605","שבת|עה ע"ב",""),new Message("72655","72649","מה הועילו הכותבים בתקנתן....?","20/05/20 22:48","כו אייר","תש"פ","22:48","מרדכי דב זינגר","מנה לעקל את הרעיון.
עכ"פ יישר כח","807","","1443","True","True","False","","54","213.151.58.200","0","72605","שבת|עה ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);