var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=72548;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מינוי מומחים בפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5360")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","63"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","57"),new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","45")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("72548","0","דידע ליה בתחומין ואליבא דר"ע","19/05/20 07:19","כה אייר","תש"פ","07:19","אבי גרינבלט","האם לפי ר"ע יש 40 מלאכות ?","539","","1447","True","True","False","","451","77.125.40.226","0","0","שבת|עג ע"א",""),new Message("72554","72548","לא","19/05/20 08:28","כה אייר","תש"פ","08:28","Almuaddib","תחומין היא ה-39 במשנתנו.

אלא שר"ע סובר שמדאוריתא, ולכן בכרת.","107","","1447","True","True","False","","110","77.125.244.60","0","72548","שבת|עג ע"א",""),new Message("72556","72554","אמשיך","19/05/20 08:32","כה אייר","תש"פ","08:32","אבי גרינבלט","כאשר נשאלה השאלה במה נודעה השבת אם את כל 39 לא ידע , היכן כאן זדון השבת , מה מועילה תשובה זו כדי להגיע לכדי חיוב 39 חטאות אם את זו הוא עושה במזיד ?","539","","1447","True","True","False","","59","147.161.13.229","0","72548","שבת|עג ע"א",""),new Message("72561","72556","איסור תחומין ודאי אינו מל"ט מלאכות","19/05/20 10:14","כה אייר","תש"פ","10:14","יום יום ידרשון","זה איסור שבת נוסף, כמו מחמר, שאינו במיתת בי"ד או בקרבן, וממילא יכול להיות שוגג בכל מלאכות שבת (ללא יוצא מן הכלל) ועדיין לדעת את שבת באיסור תחומין.
[ואם תשאל למה לא תירצה הגמ' שיודע את שבת באיסור מחמר, ראה מה שכתב על כך "חוקר" באמצע הלילה האחרון].","919","","1447","True","True","False","","111","188.64.206.69","0","72548","שבת|עג ע"א",""),new Message("72562","72561","כלומר לר"ע יש 40 מלאכות ?","19/05/20 10:21","כה אייר","תש"פ","10:21","אבי גרינבלט","","539","","1447","False","True","False","","42","77.125.40.226","0","72548","שבת|עג ע"א",""),new Message("72574","72561","אתה חולק על משנה מפורשת?","19/05/20 11:45","כה אייר","תש"פ","11:45","Almuaddib","אבות מלאכות ארבעים חסר אחת: החורש, והזורע, והקוצר, והמעמר, והדש, והזורה, והבורר, והטוחן, והמרקד, והלש, והאופה, הגוזז את הצמר, והמלבנו, והמנפצו, והצובעו, והטווהו, והמסך, והעושה שני בתי נירין, והאורג שני חוטין, והפוצע שני חוטין, הקושר, והמתיר, והתופר שתי תפירות, והקורע על מנת לתפור שתי תפירות, הצד צבי, והשוחטו, והמפשיטו, והמולחו, והמעבדו, והמוחקו, והמחתכו, הכותב שתי אותות, והמוחק על מנת לכתוב שתי אותות, הבונה, והסותר, המכבה, והמבעיר, והמכה בפטיש, והמוציא מרשות לרשות--הרי אלו אבות מלאכות ארבעים חסר אחת.


התנא עצמו מונה אבות מלאכות, ומונה את המוציא מרשות לרשות. אתה מוחק לו את זה מהרשימה?","107","","1447","True","True","False","","128","77.125.244.60","0","72548","שבת|עג ע"א",""),new Message("72563","72562","זו לא מלאכה, זה איסור","19/05/20 10:23","כה אייר","תש"פ","10:23","יום יום ידרשון","","919","","1447","False","True","False","","72","188.64.206.69","0","72548","שבת|עג ע"א",""),new Message("72564","72563","כלומר","19/05/20 10:42","כה אייר","תש"פ","10:42","אבי גרינבלט","נעלם ממנו הפסוק "לא תעשה כל מלאכה" ועל כולם ביחד מתחייב אחד (כך לענ"ד צריך להבין) ובאותו העלם גם תחומין או שמא על איסור תחומין (מדאו' אליבא דר"ע) עבר במזיד ואולי בכל צריך להבין (בהכרח) כי אם השגגה היא כזו , בכל זאת יתחייב 39 חטאות (אם עבר אכן על כולן) מטעם כזה או אחר (אין מקור להבנה זו) ?","539","","1447","True","True","False","","55","77.125.40.226","0","72548","שבת|עג ע"א",""),new Message("72572","72563","כיון שלא היה במלאכת המשכן","19/05/20 11:20","כה אייר","תש"פ","11:20","איכא מאן דאמר","הל"ט מלאכות הם כאלו שנלמדו ממלאכת המשכן
מה שאין כן תחומין ומחמר.

(כנראה הרב "יום יום ידרשון" ראה את זה כפשוט מדי בשביל לכותבו)","998","","1447","True","True","False","","60","213.137.64.87","0","72548","שבת|עג ע"א",""),new Message("72565","72564",">>>","19/05/20 10:51","כה אייר","תש"פ","10:51","יום יום ידרשון","המשנה רוצה למנות את האפשרות להתחייב הכי הרבה חטאות, וזה בזדון שבת ושגגת מלאכות (שאז חייב על כל מלאכה ומלאכה כמו שכתוב במשנה הראשונה).
איסור תחומין אינו מלאכה ואין עליו כלל קרבן וממילא אינו שייך למנין החטאות שבמשנה.
כאשר נעלמו ממנו כל המלאכות שעליהם חייב חטאת, אומרת הגמ' שזדון השבת הוא באיסור תחומין, שאין עליו חיוב חטאת (וממילא זדון שבת בתחומין לא ממעט את מספר החטאות, כי בין כה לא יכול להיות עליו חיוב חטאת).","919","","1447","True","True","False","","77","188.64.206.69","0","72548","שבת|עג ע"א",""),new Message("72566","72565","זה ברור ונכון , כדבריך","19/05/20 10:54","כה אייר","תש"פ","10:54","אבי גרינבלט","שים לב לדיוק בשאלתי (מוסיף הדגשה)","539","","1447","True","True","False","","42","77.125.40.226","0","72548","שבת|עג ע"א",""),new Message("72567","72566","מה הכוונה "ועל כולם ביחד מתחייב אחד"?","19/05/20 10:57","כה אייר","תש"פ","10:57","יום יום ידרשון","","919","","1447","False","True","False","","78","188.64.206.69","0","72548","שבת|עג ע"א",""),new Message("72568","72567","הסבר","19/05/20 11:05","כה אייר","תש"פ","11:05","אבי גרינבלט","יש 2 אפשרויות לענ"ד לגבי שגגתו (ואם ישנן עוד אפשרויות , אשמח ללמוד.) :

א. שוגג בכל אחת מ 39 המלאכות (למעט כמובן תחומין) בגלל אי ידיעת הפסוק האוסר מלאכה ואז זה למעשה העלם אחד שהרי אם יודע שקיים איסור תחומין , אין זה בכלל איסור מלאכות כאמור.
ב. שוגג בחריש/קציר/הבערה + כל השאר (מתוך אי ידיעה).

בכל אחד מהאפשרויות הללו , מדוע יתחייב 39 חטאות ?","539","","1447","True","True","False","","60","77.125.40.226","0","72548","שבת|עג ע"א",""),new Message("72569","72568","יש שלושה לימודים בדף ע עמוד א","19/05/20 11:13","כה אייר","תש"פ","11:13","יום יום ידרשון","מנין לחילוק מלאכות. משם לומדים שעל כל אב מלאכה מתחייב בפני עצמו אע"פ שנעשו כולם בהעלם אחד (וממילא יכול להתחייב 39 בשבת אחת). אני לא רואה הבדל מבחינה זו בין שתי האפשרויות שכתבת.","919","","1447","True","True","False","","89","188.64.206.69","0","72548","שבת|עג ע"א",""),new Message("72571","72569","יש"כ","19/05/20 11:19","כה אייר","תש"פ","11:19","אבי גרינבלט","וראיתי כעת סברה מעניינת שלמעשה בגלל חילוק המלאכות , נחשב הדבר כאילו כל מלאכה נכתבה בנפרד בשונה משגגת השבת.","539","","1447","True","True","False","","52","77.125.40.226","0","72548","שבת|עג ע"א",""),new Message("72577","72574","תחומין היינו מרל"ר ?","19/05/20 11:58","כה אייר","תש"פ","11:58","אבי גרינבלט","","539","","1447","False","True","False","","45","77.125.40.226","0","72548","שבת|עג ע"א",""),new Message("72587","72574","מלאכת הוצאה לכ"ע מדאורייתא","19/05/20 16:53","כה אייר","תש"פ","16:53","יום יום ידרשון","איסור תחומין ודאי אינו הוצאה מרשות לרשות ובזה נחלקו אם מדאו' או מדרבנן. ובכל אופן אינו מל"ט מלאכות, כמו שכבר הוזכר כאן שאין זה מהמלאכות שנעשו במשכן.
[ליתר ביאור - איסור הוצאה הוא להוציא חפץ כלשהו מרשות היחיד לרשות הרבים או להיפך (עם עוד כמה אופציות ואכמ"ל). איסור תחומין הוא על האדם עצמו שלא יצא מחוץ לתחום (אלפים אמה). המשנה שמדברת על "המוציא" היינו להוציא חפץ ולא לצאת, ו"מרשות לרשות" היינו מרשות אחת לרשות אחרת ולא מעבר לאלפיים אמה שלא משתנה שום רשות].","919","","1447","True","True","False","","86","188.64.206.181","0","72548","שבת|עג ע"א",""),new Message("72581","72577","גם לסוברים שתחומין דאורייתא...","19/05/20 13:08","כה אייר","תש"פ","13:08","מרדכי דב זינגר","תוקפו מהתורה אך הוא אינו מלאכה","807","","1447","True","True","False","","55","213.151.58.200","0","72548","שבת|עג ע"א",""),new Message("72588","72587","למה הגמרא לא מתרצת דידע האבות ולא התולדו","19/05/20 17:04","כה אייר","תש"פ","17:04","האלמוני","הגמרא מתקשה - כמה פעמים בדפים האחרונים - למצוא אוקימתא על זדון שבת ושגגת מלאכות דידע לה לשבת במאי, ובסוף הגמרא מתרצת דידע לה בתחומין, למה א"א לתרץ דיודע האבות מלאכות ולא יודע התולדות שהם אסורים, ועבר על כל התולדות?

כמו"כ בדף סט. מקשה בתוספות ישנים, למה הגמרא לא מתרצת שהוא יודע את המלאכות ולא ידע את השיעורים וחשב שזה מותר, ומתרץ שזה דוחק לומר שזה השוגג שלו שהוא לא יודע את השיעורים, לכאורה קשה על הנ"ל, שהרי בדף עג. כתוב בפירוש אוקימתא כזה שהוא לא ידע את השיעורים.","1061","","1447","True","True","False","","51","5.102.238.230","0","72548","שבת|עג ע"א",""),new Message("72590","72588",">>>","19/05/20 17:06","כה אייר","תש"פ","17:06","יום יום ידרשון","לשאלה א' ראה תוספות רא"ש.
לשאלה ב', כוונת הגמ' היא לא שלא ידע את השיעורים, אלא שידע את השיעורים והתכוון לפחות מכשיעור ויצא לו בטעות כשיעור. ראה רש"י.","919","","1447","True","True","False","","65","188.64.206.181","0","72548","שבת|עג ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82645);