var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=7231;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("האם אתה פנוי לסייע בהפצת תורה?","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5084")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","74"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","64"),new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","60")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("7231","0","ויעלהו לעולה תחת בנו","15/02/11 01:19","יא אדר א","תשע"א","01:19","דוד כוכב","למה לא למדו מהפסוק שלפני כן: וְהַעֲלֵהוּ שָׁם לְעֹלָה עַל אַחַד הֶהָרִים?

על כך כאן.","125","","4828","True","True","False","","949","212.76.122.137","0","0","זבחים|צז ע"ב",""),new Message("7236","7231","בפשטות","15/02/11 08:34","יא אדר א","תשע"א","08:34","עציוני","הפסוק אותו הצעת - והעלהו שם לעולה - לא התממש בסופו של דבר, שהרי יצחק לא נשחט. לעומת זאת האיל כן עלה לעולה בפועל. תמיד עדיף להוכיח ממעשה ולא רק מציווים.","159","","4828","True","True","False","","319","132.70.40.183","0","7231","זבחים|צז ע"ב",""),new Message("7241","7236","מניין?","15/02/11 12:26","יא אדר א","תשע"א","12:26","דוד כוכב","מניין שעדיף להוכיח ממעשה ולא מציווים?
אדרבה, כמעט כל לימודי הדינים הם מדברי ציווים-מצוות.

אמנם קי"ל (בכמה מקומות בש"ס) "מעשה רב", כלומר שמעשה גדול וחשוב יותר ללמוד ממנו.
אבל במה דברים אמורים, במעשה רב של הרב.
אבל דברי הרב ומעשה התלמיד דברי מי שומעים?","125","","4828","True","True","False","","135","212.76.122.137","0","7231","זבחים|צז ע"ב",""),new Message("7242","7241","אין כאן דברי הרב ומעשה התלמיד","15/02/11 12:51","יא אדר א","תשע"א","12:51","עציוני","כאן באים ללמוד את הצורך בסכין (כלי שרת) לשחיטת העולה מהנהגתו של אברהם. הקב"ה לא ציוה במפורש את אברהם להביא סכין. אברהם תיכנן להשתמש בסכין לעולה אחת, אך למעשה השתמש בו לעולה אחרת.","159","","4828","True","True","False","","292","132.70.40.183","0","7231","זבחים|צז ע"ב",""),new Message("7244","7241",""אשר לא צויתי ולא דברתי ולא עלתה על לבי"","15/02/11 13:04","יא אדר א","תשע"א","13:04","Almuaddib",""
א"ר שמואל בר נחמני אמר רבי יונתן: שלשה שאלו שלא כהוגן לשנים השיבוהו כהוגן לאחד השיבוהו שלא כהוגן.
ואלו הן: אליעזר עבד אברהם, ושאול בן קיש, ויפתח הגלעדי.

אליעזר עבד אברהם, דכתיב (בראשית כד): והיה הנערה אשר אמר אליה הטי נא כדך וגו' . יכול אפי' חיגרת אפי' סומא?!
השיבו כהוגן ונזדמנה לו רבקה.

שאול בן קיש דכתיב (שמואל א יז): והיה האיש אשר יכנו יעשרנו המלך עשר גדול ואת בתו יתן לו. יכול אפי' עבד אפילו ממזר?!
השיבו כהוגן ונזדמן לו דוד.

יפתח הגלעדי דכתיב (שופטים יא): והיה היוצא אשר יצא מדלתי ביתי וגו'
יכול אפילו דבר טמא?! השיבו שלא כהוגן נזדמנה לו בתו, והיינו דקאמר להו נביא לישראל (ירמיהו ח): הצרי אין בגלעד אם רופא אין שם.

וכתיב (ירמיהו יט): אשר לא צויתי ולא דברתי ולא עלתה על לבי.
אשר לא צויתי - זה בנו של מישע מלך מואב, שנאמר (מלכים ב ג): ויקח את בנו הבכור אשר ימלך תחתיו ויעלהו עלה.
ולא דברתי - זה יפתח.

ולא עלתה על לבי - זה יצחק בן אברהם.

(בבלי, מסכת תענית)



ויתר על כן, ראה במדרש רבה:

"...אמר ר' אחא: אף את לפניך שיחות, אתמול אמרת לי ' כי ביצחק יקרא לך זרע', וחזרתה ואמרת לי 'קח נא את בִנך את יחידך', ועכשיו את אומר לי 'אל תשלח ידך אל הנער'! אמר לו הקב"ה: אברהם, 'לא אחלל בריתי', 'ואת בריתי אקים את יצחק'. בשעה שאמרתי לך 'קח נא את בנך' וגו', 'ומוצא שפתי לא אשנה', כך אמרתי לך: שחטהו? לא! "העלהו"! אסיקתיניה - אחתיה."","107","","4828","True","True","False","","305","81.218.141.168","0","7231","זבחים|צז ע"ב",""),new Message("7274","7244","פירוש","15/02/11 21:58","יא אדר א","תשע"א","21:58","דוד כוכב","'ולא עלתה על לבי' - שיתקיים כך בפועל.
ואולם, ציוויו (שלכאורה) של הקב"ה היה ברור לאברהם (הוא לא סמך על פירושו של אבי הרד"ק בעניין בת יפתח).
והוא הרי קיים הרי את כל פרטי אותו הציווי באיל שהעלה תחת בנו.
ויש אומרים שאברהם שמע והבין שהוא לא נצטווה לשחוט, אבל הרי קי"ל שכל העולין, שאם עלו לא ירדו... ","125","","4828","True","True","False","","137","212.76.122.137","0","7231","זבחים|צז ע"ב",""),new Message("7302","7274","לא הבנתי","16/02/11 16:24","יב אדר א","תשע"א","16:24","איתן","איך אפשר ללמוד שקדשים טעונים כלי מפסוק שבו לא מוזכר כלי?","123","","4827","True","True","False","","191","95.86.120.226","0","7231","זבחים|צז ע"ב",""),new Message("7303","7302","הגמרא לומדת משני הפסוקים יחד","16/02/11 16:38","יב אדר א","תשע"א","16:38","דוד כוכב","אברהם לקח מאכלת, והשתמש בה באיל לעולה.","125","","4827","True","True","False","","122","212.76.122.137","0","7231","זבחים|צז ע"ב",""),new Message("7314","7303","הלימוד מהאיל, לא מיצחק","17/02/11 01:23","יג אדר א","תשע"א","01:23","המכריע","לא ראיתי שהדגשתם זאת מספיק. אילו היה יצחק נשחט לעולה בסכין, לא היינו למדים מכך לקרבנות, אולי שאני בהמה מאדם. הלימוד הוא מהאיל, ויעלהו לעולה תחת בנו, באותה המאכלת שחשב לשחוט את בנו. ולכן לא הביאו את הפסוק שנאמר עולה גבי יצחק.
זה לכאורה. אבל יש לדון דאם יש לחלק, א"כ יש לומר דאברהם לקח את המאכלת בדעתו לשחוט את יצחק, ואילו ידע מראש שעומד לשחוט איל, אכן לא היה נוטל מאכלת.
אלא שכבר כתבו התוס' דהראיה מזה שהתורה מספרת שזה היה מאכלת ולא כתוב ויקח המחתך. וודאי התורה לא באה להשמיענו דין זבח אדם במאכלת, לכן מוכח שבא להשמיענו דין זביחת עולת בהמה. ודוק.","199","","4826","True","True","False","","166","212.76.123.132","0","7231","זבחים|צז ע"ב",""),new Message("7322","7314","מקבל","17/02/11 08:40","יג אדר א","תשע"א","08:40","דוד כוכב","לעניין הרישא, טענתי שגם את"ל מה לי אדם ומה לי בהמה, אפשר שבנו שאני משום צערו.

לעניין הסיפא, טענתי שנלמד ממילת 'תחת', שכל המעשה בבהמה לא היה במקרה, אלא שדין הבהמה כדין בנו.","125","","4826","True","True","False","","142","212.76.122.137","0","7231","זבחים|צז ע"ב",""),new Message("11427","7314","מדוע שנלמד ממה שנאמר","29/06/11 13:30","כז סיון","תשע"א","13:30","קותי","לפני מעמד הר סיני?
אם שחיטה כשרה בזר למה צריך כלי הרי זאת לא עבודה","217","","4694","True","True","False","","153","82.166.142.229","0","7231","זבחים|צז ע"ב",""),new Message("11464","7314","האם מותר לומר שזאת אסמכתא בלבד","30/06/11 21:14","כח סיון","תשע"א","21:14","קותי","רמב"ם הלכות מעשה הקרבנות פרק ד

כל הזבחים אין שוחטין אותן לכתחלה אלא בסכין מכלי שרת, ואם שחט בכל דבר ששוחטין בו החולין אפילו בקרומית של קנה כשרין.

מרשה לעצמי לטעון שרמב"ם לא למד זאת מאברהם אבינו אחרת היה מעכב
טעמו של רמב"ם נובע מהנאמר
רמב"ם הלכות כלי המקדש פרק א הלכה טו

סכין שנשמט מן הנצב או שנפגם אין מחזירין אותו ואין משחיזין אותו, אלא גונזין אותו בצד ההיכל בין הקודש והאולם לדרום ועושין אחרים, שאין עניות במקום עשירות.

אין ענייות במקום עשירות ולכן לכתחילה רק בסכין","217","","4693","True","True","False","","200","82.166.142.229","0","7231","זבחים|צז ע"ב",""),new Message("11430","11427","בגלל מקום העקדה - הוא מקום בית המקדש","29/06/11 15:25","כז סיון","תשע"א","15:25","הודו_כי_טוב","ואברהם אבינו קיבל מעמד של כהן גדול במקומו של שם בן נח כך
שהוא לא זר .","207","","4694","True","True","False","","169","46.117.14.249","0","7231","זבחים|צז ע"ב",""),new Message("11431","11430","אם אברהם כהן גדול","29/06/11 16:51","כז סיון","תשע"א","16:51","קותי","אז אי אפשר ללמוד לבית המקדש ששם שחיטה כשרה בזר
בכלל יש לי שאלה שצריך לנסח בצורה עדינה
האם יש איזו הלכה מעשית שלומדים מהעקידה?","217","","4694","True","True","False","","162","82.166.142.229","0","7231","זבחים|צז ע"ב",""),new Message("11437","11431","בודאי","30/06/11 00:29","כח סיון","תשע"א","00:29","איתן","א - לומדים מעולה, מ"ויקח את המאכלת", שקדשים טעונים כלי. (זבחים צ"ז, מנחות פ"ב). ראה כאן.

וע' בתוס' בסוגייתינו, חולין ג' ריש ע"א, האם הכוונה לכלי שרת, כמו שהזכיר למשל רש"י בזבחים, או "כלי" סתם, שאינו כלי שרת. אחת מראיות תוס' נגד רש"י היא מסוגייתנו, שמדברת על שחיטת קדשים בקרומית של קנה.
(גם בתחילת איזהו מקומן היה תוס' דומה).

ב - לומדים מיצחק שמצוה לשמוע לנביא אפילו לעבור על ד"ת בהוראת שעה. (סנהדרין פט)

ג - לומדים מאברהם על אמיתות הנבואה, בצורה מוחלטת, לפחות בעיני הנביא: הרי אילו היה לאברהם ספק מי מצווה אותו - לא היה עושה. ולהודיענו את קצה גבול האהבה לאל והיראה מלפניו. (מורה נבוכים ח"ג פכ"ד. ראה במהדורת הרב קאפח ובמהדורת שוורץ)
אגב, ע' במי השילוח, שטוען ש"העלהו לעולה" לא היה מפורש לאברהם שהכוונה לשחוט, אברהם היה יכול לפרש ש"העלהו" זה ללא שחיטה, "דבר ה' היה אליו באספקלריא דלא נהרא", והוא עמד בנסיון והחליט לשחוט. ע"ש, (נדמה שגם ר' צדוק התייחס לנקודה הזו), וזה לכאורה שונה מהרמב"ם. ואכמ"ל.","123","","4693","True","True","False","","276","31.44.135.91","0","7231","זבחים|צז ע"ב",""),new Message("11450","11437","ברכות לרגל קבלת צבע 'מומחה'!","30/06/11 11:52","כח סיון","תשע"א","11:52","דוד כוכב","הודעה מושקעת זו בהחלט ממחישה את היסודיות והמומחיות שלך. יישר כח.","125","","4693","True","True","False","","105","95.86.101.33","0","7231","זבחים|צז ע"ב",""),new Message("11471","11437","אני מצטרפת לברכותיו של הרב דוד!","01/07/11 09:33","כט סיון","תשע"א","09:33","יאירה","כל הכבוד לך! יישר כוחך!","192","","4692","True","True","False","","195","95.86.112.217","0","7231","זבחים|צז ע"ב",""),new Message("11592","11471","מצטרף לברכות הרב דוד והרבנית יאירה","05/07/11 10:48","ג תמוז","תשע"א","10:48","המכריע","ברכותיי לרגל ההכרה במומחיותך.
מה מאד מתאים לפ' השבוע, איתן מושבך ושים בסלע קינך.
ואיתן זה אברהם, איתן האזרחי וכו'. מתאים לנושא ההודעה.

ווארט הלכתי בפ' העקידה.
כתוב קודם ויעקוד את יצחק ואחר כך ויעלהו. לכ' לא יותר קל להעלותו בלתי עקוד ואחר כך יעקדהו בשכבו על המזבח?
אומר המהרי"ל דיסקין זי"ע כיון שכידוע חי נושא את עצמו, ואפילו כשנושאים אותו אין זה נחשב נשיאה (תו' שבת מסביר שזה מפני שחיותו מסייעת והוי כשנים שעשאוה). אבל בכפות הוי נושא. ולכן היות שהיה דין "והעלהו" שם לעולה, אילו היה נושאו לפני כפיתה לא היה מתקיים דין העלאה, לכן כפתו ורק אז העלהו.

(אני מנותק 6 ימים, לכן לא השתתפתי. כעת יש איזה חסד של חיבור נדיר, ואני מסתפק רק בקריאה, אבל לכבודך הארכתי מעט).

"הרבנית" יאירה, על שם נישואיה מאמש. ברכות חמות להצלחתה בחייה החדשים. ברכות גם להרב כוכב שניגן ושר שם באיכות של 5 כוכבים. בכישרון רב, במקצועיות, בגיוון סגנונות ועם כל הנשמה.","199","","4688","True","True","False","","503","212.76.115.215","0","7231","זבחים|צז ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82645);