var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=72268;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מכיר סיפור לחיזוק לומדי הדף היומי?","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=19605")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","64"),new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","45"),new MostViewed("107089","הגהות הגר"א ב"מ סג","אוריאל שלמוני","01/05/24 10:28","605","45")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("72268","0","הערה","13/05/20 07:34","יט אייר","תש"פ","07:34","שמואל דוד","סו:

תלתא מוקמי חמשה מסו כו'

פירש"י ה' - קשרים.

צ"ע מדוע לא פירש כן לעיל אצל תלתא מוקמי.

ואולי י"ל שכוונתו לאפוקי מלפרש תלתא מוקמי חמשה, והיינו שיש בכח ג' להעמיד החולי לה' בני אדם ולכן כתב שהכוונה בחמשה היינו חמשה קשרים והוא דבר בפנע"צ.","595","","1453","True","True","False","","501","174.198.215.17","0","0","שבת|סו ע"ב",""),new Message("72328","72268","כללים פצצות בלימוד רש"י ותוס'","14/05/20 13:43","כ אייר","תש"פ","13:43","חוקר","איך היה אפשר לטעות לפרש כדברי כבודו שתלתא מוקמי חמשה, שאם כן המילים בגמ' בהמשך אין להם מובן. ואולי י"ל באופן אחר, שרש"י דקדק בלשון הגמ' שהגמ' מתחילה תלתא בלשון ארמי וממשיכה חמשה בלשון עברית, ומשום כך היה מקום לטעות שאמנם תלתא הכוונה לתלתא קשורי אבל חמשה הכוונה לחמשה ממש [היינו חמש ערכות של קשרי פואה] ולא יחידה אחת שקשורה בחמשה קשרים, קמ"ל רש"י שלא כך.
דרך אגב בלי קשר להערת כבודו כאן, שתי כללי פיצוץ:
א' לאורך השנים ראיתי מקומות רבים כחול אשר על שפת הים שרש"י הן בחומש והן בגמ' מסביר מילה או ענין שכבר היה אפשר וצריך להסבירו מלפני כן באותו קטע, מדובר הן בפירושים מילוליים פשוטים והן בדברים יותר עמוקים, בתחילה חשבתי שבכל מקום לגופו צריכים להתפלפל מדוע לפני לא הוצרך רש"י לפרש זאת וכדומה, אבל עם הזמן ראיתי שלא שייך לומר כן בכ"כ הרבה מקומות שנראה להדיא לא כך.
ב' כלל בתוספות, ידוע מבעלי הכללים שאין להקשות מתוס' ממסכת אחת על תוס' ממס' אחרת שהרבה בעלי תוס' היו, ואנכי הק' מצאתי מקומות לאין ספור שאף במסכת אחת יש מחלוקת בין תוס' לתוס', ואף כאן הם בדברים שלא ניתן להתפלפל ששני הצדדים נכונים, ונראה לי הביאור בזה עפ"י מה שאיתא שבעלי תוס' מאוחרים יותר סידרו דיבורים של רבותינו בעלי התוס' הקדומים, וי"ל שסידרו זאת מכמה בעלי תוספות ללא עקביות מחייבת שבאותה מסכת הכל יהיה ממחבר אחד [זכר לדבר, ידוע שמתוס' הרא"ש אי אפשר להוכיח בנושא מסויים שכך דעת הרא"ש, משום ששלא כבפסקי הרא"ש אזי בתוס' הרא"ש הוא רק סידר את דיבורי התוס' הקודמים ולא מחייב שבכל דבר מסכים עמהם, וכעת אני שואל כי תעלה על דעתך שסידר רק מבעל תוס' אחד ולא יותר, מסתבר שלא, ומסתבר א"כ שכמו שמביא דברי תוס' שהוא עצמו לא מסכים עמהם להלכה כן מביא דברי תוס' שבעל תוס' אחר שכבר הוזכר לעיל במסכת לא מסכים עם זה].
יודע אני שרבים וטובים יחלקו על כל הנ"ל אבל זה מה שנלע"ד.","1045","","1452","True","True","False","","114","212.76.107.13","0","72268","שבת|סו ע"ב",""),new Message("72357","72328","יישר כח!","14/05/20 19:58","כ אייר","תש"פ","19:58","שמואל דוד","ואגב מענין לענין:

שבת סז.

רש״י ד״ה לשידא דבית הכסא - אם הזיק לימא לחש זה.

קשה לי מדוע לא פירש כן לעיל אצל ״לשידא לימא הכי״ וצ״ע.","595","","1452","True","True","False","","154","174.198.197.64","0","72268","שבת|סו ע"ב",""),new Message("72395","72328","אין לא שמענו ראייה","15/05/20 17:28","כא אייר","תש"פ","17:28","איכא מאן דאמר","לגבי כלל א' אני מסכים אם העניין שללומד בפשטות קשה מאוד לחפש בכל מקום פשט לעניין, וכאשר לומדים בלי להתעמק בעניין זה לא מפריע לעצם הסוגיא.

מאידך גיסא כאשר מתבוננים במאות מפרשי רש"י על התורה ובאיזו רצינות הם מתייחסים לדקדוקים הרבה יותר פעוטים, הרי שברור שלכל מקום יש הסבר.
גם על הש"ס למרות שלפי ידיעתי נכתבו הרבה פחות פירושים לרש"י עדיין ישנם הרבה אחרונים שמתייחסים לכל מקום שכזה, כלומר לא רק שיש הסבר, אלא הוא כבר נכתב ומופיע באחרונים.

למשל בעל ה"בני יששכר" בפירושו "מגיד תעלומה" למסכת ברכות לא מפספס דקדוק ברש"י עיי"ש ותמצא נחת
הוא חיבר גם פירושים על מסכתתות נוספות, וחלקם לא שרד, אך זה לא אומר שרק במסכת ברכות יש פירוש לדברים כאלה...

לגבי כלל ב' אני מסכים לחלוטין שיתכנו סתירות מתוספות לתוספות, למרות שודאי אפשר להעיר מסתירות ואם יש תירוץ יותר טוב וודאי עדיף, כיוון שלקובץ היה עורך מבעלי התוספות ולא אמורות להיות סתירות, אך כאשר אין רואים תירוץ השאלה לא מאוד קשה.

יישר כח על כתיבת הכללים","998","","1451","True","True","False","","88","213.137.64.87","0","72268","שבת|סו ע"ב",""),new Message("73747","72328","על הכלל הראשון בדברי רש''י הקדוש.","24/05/20 09:32","א סיון","תש"פ","09:32","אריה א","מי אני לחלוק ולהביע דעתי על דברים העומדים ברומו של עולם.
אמנם רציתי להעיר שבמה שראינו פעמים אין ספור (לעשרות ולמאות) שרבותינו האחרונים הסבירו למה רש''י פירש רק עכשיו ולא בפעם הראשונה... וכדו' ותירצו בטטו''ד היה נראה שגם במקום שעדיין לא תרצו מקום הניחו לנו להתגדר בו.
אולי נעמוד יחד על כמה מקומות וננסה למצוא פטרון? פה או במקום אחר.","1068","","1442","True","True","False","","53","88.104.220.120","0","72268","שבת|סו ע"ב",""),new Message("72658","72357","בקשר להערתך ברש"י לשידא דבית הכסא","20/05/20 23:28","כו אייר","תש"פ","23:28","חוקר","בזמנו חשבתי לתרץ לך ונשכח ממני ואכתוב כעת, שלכאורה קשה שהרי בבית הכסא מצויים שדים כמבואר בקידושין עב. [ומתבאר שם שהם סוג שדים נפרדים שונים משאר השדים] ולא שמענו שהיו נוהגים בזמנם לומר את הלחש הזה לפני הכניסה לבית הכסא, [מקסימום היו אומרים התכבדו מכובדים וכו' כמבואר בברכות], ועל כן סובר רש"י שהשדים האלו של בית הכסא אינם מזיקים בדרך כלל ובעל כרחך שכוונת הגמ' שיש לומר את הלחש הזה 'אם הזיק', משא"כ לעיל מיניה שמדובר בשדים בעלמא לא פירש רש"י כלום משום שיתכן מאד שכוונת הגמ' שמי שנתקל בשד יאמר את הלחש ההוא כי הם - היינו השדים הרגילים - עלולים להזיקו.","1045","","1446","True","True","False","","65","95.86.112.126","0","72268","שבת|סו ע"ב",""),new Message("72404","72395","גא״מ","15/05/20 18:48","כא אייר","תש"פ","18:48","שמואל דוד","יש לי רשימה ארוכה של ספרים הקדמונים ועד אחרוני אחרונים שדייקו בכל אות שברש״י.","595","","1451","True","True","False","","155","174.198.195.241","0","72268","שבת|סו ע"ב",""),new Message("72411","72404","הבהרה","16/05/20 23:29","כב אייר","תש"פ","23:29","חוקר","ודאי שבמקום שיש אפשרות לבאר ברש"י מדוע דחה את פירושו יותר טוב, אבל ברמת העיקרון לא 'חייב' להיות תירוץ כל פעם, והרציונל שעומד מאחורי זה הוא, שרש"י שלא כראשונים אחרים אינו בא בקול רעש גדול עם חבורות ופלפולים אלא 'מלווה' את הלומד עקב בצד אגודל בעיונו בגמ' כסמוכות לקיטע, ולכן לפעמים נותן רש"י ללומד קודם להכנס לתוך הענין ואפילו לדלג על נקודה מסויימת בהבנה בבחינת לגמור איניש והדר ליסבר ושוב כשהלומד מונח כבר בענין חוזר רש"י ומשלים לו פרטים. והרי זה דומה למה שהבהיר הרב 'איכא' בדבריי בכלל השני (ולזה התכוונתי גם אני הק') שודאי כשיש לתרץ סתירה בדברי התוס' באותה מסכת עדיף אבל אי"ז אומר ש'חייב' להיות תירוץ. כנלע"ד על סמך אין ספור ראיות והבוחר יבחר.","1045","","1450","True","True","False","","83","95.86.119.245","0","72268","שבת|סו ע"ב",""),new Message("72416","72411","יתכן.","17/05/20 02:03","כג אייר","תש"פ","02:03","מרדכי דב זינגר","יישר כח","807","","1449","True","True","False","","85","213.151.58.200","0","72268","שבת|סו ע"ב",""),new Message("72540","72411","המשך","18/05/20 23:37","כד אייר","תש"פ","23:37","חוקר","כפי שהתבאר שלא 'חייב' להיות בכל פעם תירוץ משום שרש"י מלווה את הלומד ומכניסו לסוגיא בבחינת לגמר איניש והדר ליסבר, כיוצא בו כלל נוסף: לפעמים יש בפרש"י סתירות מכמה מקומות שעל אותו נידון פירש פעם כך ופעם כך, גם בזה כשניתן ליישב ולהסביר זאת וכפי שהולך בזה ידידנו הרב א"ב רש"י ודאי שזה רצוי מאד, ואשריו ואשרי חלקו, אבל לא 'חייב' להיות כל פעם תירוץ לזה כי רש"י היה לו לפעמים כמה פירושים לנידון מסויים ופעמים פירש כך ופעמים כך והרי זה כמו לישנא אחרינא שרש"י כותב לפעמים באותו מקום. וגם מי שיחלוק על הכללים הראשונים שכתבתי ויאמר שהם סברת הכרס, כאן ודאי שיסכים כי כן מבואר להדיא באדוננו מהרש"א קידושין מד עיי"ש.","1045","","1448","True","True","False","","56","95.86.99.45","0","72268","שבת|סו ע"ב",""),new Message("72547","72540","אינני יודע למי חייב ומי מתחייב","19/05/20 04:01","כה אייר","תש"פ","04:01","אלף בית רשי","אדם הבא לשים כללים בתור חוקר חובתו לבדוק האם הכלל הוא תקף תמיד, ועובר בכל המקומות לבדוק את ישימותו, לבוא ולתת כללים ברש"י צריכים להיות תלמידי חכמים גדולים מאוד, אנו איזובי הקיר נצמדים לכלל אחד ברש"י שלא יצא מתחת ידו דברים סתם וכן ששהה מלפרש סתם כמלמד דרדקי, ואכן רש"י כתב את פירושו שיוכל להילמד בכמה רובדים החל מהרובד הנמוך כמלמד דרדקי שם באמת תקף הכלל של מר שמוליכו בסוגיא ולפעמים מדלג וחוזר להסביר ולפעמים מסביר שוב ביתר אריכות, הרובד השני הוא תוספות ביאורים בסוגיא במילה אחת או שתיים יתרף קושית תוספות ושאר חבילי קושיות, הרובד השלישי הוא הפירוש המושלם המתלבש במילים מדויקות על דברי הגמרא בצורה הנכונה בדיוק ובאותו מקום הנזקק לכך לרובד זה יש הרבה חורים כי עדיין לא הגענו לגעת בקצה קצהו של פרשנדת"א והלוואי ונזכה להבין הכל, וכשלמדים ברובד זה אין מקום לומר כשלא מוצאים סיבה סימן שזה סתם. להבדיל מסגנונו של רש"י הוא תוספות שאופיו מתחלק בין הרבה בעלי תוספות חלקם נכדיו של רש"י ובבואך לנתח כל דיבור ודיבור תבחין שמדובר בכמה לומדים וכן נראה בתוס' עצמו שואל אחד וכמה מתרצים, ולפיכך הכלל שכבודו כתב יתכן שהוא נכון.
ומה שנתלה במהרש"א קצת תמוה כי המהרש"א מציין עובדה שרש"י משנה פעם מפירושו במקום אחר, אבל זה לא הסבר למה רש"י משנה, ועל כן הלומד ברובד 1 ו 2 יכול בקלילות לא להתייחס לענין השינויים ולפטור את עצמו בתירוצו של המהרש"א ואגב גם המהרש"א שם מסמך על גירסא שהיה לו רש"י ישן וחולק על הגהתו של המהרש"ל, והלומד ברובד השלישי יבין את "ודו"ק" שהמהרש"א כתב בסיום דברו,
נ.ב. חרגתי מגדרי כי הוזכרתי כאן ואני לא מתכונן להמשיך לדון כאן ברה"ר מי שרוצה להמשיך לדון אתי אפשר באישי, וגם כתבתי לחוקר מיד בהתחלה שאני אשמח שיאתגר אותי ב10 רש"י שמוקשים לו שלצורך כך נזקק לייצר כלל שאין לדקדק, אני מחכה עדיין","278","","1447","True","True","False","","199","96.20.220.141","0","72268","שבת|סו ע"ב",""),new Message("72579","72547","אסור לעקם","19/05/20 12:22","כה אייר","תש"פ","12:22","חוקר","לגבי הכלל הראשון ברש"י אני עומד על שלי ומתוך ההסבר של לגמר איניש והדר ליסבר אך כפי שכתבתי השומע ישמע והחדל יחדל, אך לגבי הכלל השני ברש"י המעיין היטב ישר במהרש"א יבין מפורש כדבריי ואסור לעקם דברי מהרש"א ולסלפן בגלל נגיעות","1045","","1447","True","True","False","","71","212.76.110.10","0","72268","שבת|סו ע"ב",""),new Message("72662","72547","אתמהה על מה מתבססת קביעתך לגבי רש"י","21/05/20 09:29","כז אייר","תש"פ","09:29","Almuaddib",".

הרי אתה תולה ברש"י את שתלית, ואתה לא מוכן לקבל שלפעמים ניסוח הוא רק ניסוח, ולא בעל כוונות נסתרות, אלא פירוש כדרך המפרשים.

ובעיקר אתמהה איך דורות על דורות של לומדי פירוש רש"י ושומעי לקחו, מבעלי התוספות במערב ועד רבי יוסף ראש הסדר במזרח, אף אחד מהם
אף לא אחד,
טוען את טענתך לגבי פירושו של רש"י.
אף אחד מהם לא דרש כתרי אותיות בפירוש המלה הספציפית בה בחר במקום אחד, או התנסח במקום אחר.

לשיטתי - כשיטת רבותי - ודאי שמותר לך לחדש כאן. אלא שלשיטתנו זה נובע מכך שמותר לך גם לחלוק על רש"י. אלא שאתה מייחס לדבריו קדושה שמעבר לאפשרות לחלוק. שלא כמו רבים וטובים שלא היססו לחלוק על רש"י, בין אם בפירושיו לתורה, ובין אם לגמרא.","107","","1445","True","True","False","","152","77.125.244.60","0","72268","שבת|סו ע"ב",""),new Message("72607","72579","התנצלות","19/05/20 21:37","כה אייר","תש"פ","21:37","חוקר","בקשר לדברי מהרש"א בקידושין, למרות שבעיקרם של דברים פשוט לי שבמהרש"א מבואר להדיא את הכלל השני שכתבתי ברש"י, אבל הניסוח שכתבתי כלפי הכותב א"ב רש"י הנכבד בתגובה הקודמת אינו מכובד ואינו נכון ועל כך התנצלותי.","1045","","1447","True","True","False","","73","95.86.112.126","0","72268","שבת|סו ע"ב",""),new Message("72664","72662","לא מובן כלל בדבריך מי נגד מי ומה נגד מה","21/05/20 10:12","כז אייר","תש"פ","10:12","חוקר","","1045","","1445","False","True","False","","24","213.151.47.221","0","72268","שבת|סו ע"ב",""),new Message("73751","73747","כבודו עושה 'טענינן' לכותב הקודם או שזה","24/05/20 10:09","א סיון","תש"פ","10:09","חוקר","אותו אחד","1045","","1442","True","True","False","","26","212.76.119.210","0","72268","שבת|סו ע"ב",""),new Message("73754","73751","[ללא נושא]","24/05/20 10:31","א סיון","תש"פ","10:31","אריה א","אני די חדש פה. וכתבתי תגובתי בלי לקרא את.השרשורים. כי לא הופיעו בפעם הראשונה.","1068","","1442","True","True","False","","35","88.104.220.120","0","72268","שבת|סו ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82645);