var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=7202;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מכיר סיפור לחיזוק לומדי הדף היומי?","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=19605")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("7202","0","רב יצחק ורמי בר חמא","14/02/11 17:04","י אדר א","תשע"א","17:04","משיב מאורות דף היומי","מבהיל לראות איך שהגמ' לא נמנעת מלספר איך טענת רב יצחק התבררה כנכונה. מבלי לפגוע בחשיבותו של רמב"ח בכל הש"ס.","142","","4827","True","True","False","","1053","82.166.18.134","0","0","זבחים|צו ע"ב",""),new Message("7212","7202","את גדולתם של השנים ניתן לראות מהסיפור","14/02/11 20:04","י אדר א","תשע"א","20:04","Almuaddib","התלמיד, שיודע את הלך מחשבתו של רבו, ו"טומן לו מלכודת" בשאלה.

הרב, עונה לו כשיטתו - בסברה. והתלמיד? מראה שניתן לסבור ההיפך - ורק אחר כך מביא את הבריתא המוכיחה שרבו לשעבר - טעה.

איזו גאווה לרב שתלמידו גדל והופך לתלמיד-חבר.

ורמי בר חמא, לאחר שפתח בתוכחה לתלמידו לשעבר, מודה לדבריו וחוזר בו. איזו גדלות נפש צריך הרב כדי להודות בפני תלמידו לשעבר, רגע לאחר שסנט בו על שעבר ללמוד אצל רב אחר.

אי תניא - תניא.

לא רק מודה בפני תלמידו על שצדק ממנו בדבר הלכה, אלא גם על כך שצדק בכך שעבר ללמוד לפי שיטתו של רב ששת.


ואחרי שגדול כל כך הוא, איך אפשר שלא להמשיך ולכבדו?","107","","4827","True","True","False","","136","84.228.240.12","0","7202","זבחים|צו ע"ב",""),new Message("7239","7202","עלה כעת מאמר בנושא זה","15/02/11 10:57","יא אדר א","תשע"א","10:57","מנהל האתר","כאן.

[הערה: הרבה מאוד מהמאמרים שמותקנים בפורטל הדף היומי - מגיעים אלינו (מהמפרסמים השונים - עיתונים, גליונות שונים ועוד) באיחור של יום-יומיים ולכן מותקנים באתר באיחור. כמובן - ניתן תמיד לדפדף בדף הבית קדימה ואחורה ולכל דף אחר בש"ס, וכך לראות את מה שמותקן עבור אותו הדף]","1","","4826","True","True","False","","230","84.228.56.152","0","7202","זבחים|צו ע"ב",""),new Message("7219","7212","יישר כוחך","14/02/11 23:14","י אדר א","תשע"א","23:14","משיב מאורות דף היומי","","142","","4827","False","True","False","","255","82.166.18.134","0","7202","זבחים|צו ע"ב",""),new Message("7224","7219","נפלא. כפילות בתשובת רמי בר חמא","15/02/11 00:19","יא אדר א","תשע"א","00:19","המכריע","יש להעיר הערה בסוגיא. ר' יצחק שואל מה הדין בישל במקצת אי טעון מריקה בכולו. רמי עונה לו "אינו טעון מידי דהוי אהזאה" וכוונתו לדין בגד שניתז (הוזה) עליו דם, כלומר מוכיח מכיבוס על מריקה. שואל רי"צ הא לא תני הכי, כלומר (רש"י) לא אשכחנא ברייתא כזו. (זה קצת מוזר, רמי רק אמר שאם תימצא ברייתא היא לא תסתרנו, לא חיבת להימצא ברייתא). חוזר רמי ואומר מסתברא כבגד וכו' והוא מאריך בלשונו. לא מובן מה מוסיף כעת, הרי זו הראיה שהביא, והוי ליה למימר רק אף דלא תניא כוותי מ"מ הכי מסתברא. ולו היה מותר להגיה מסברא הייתי מוחק בתחילה
"מידי דהוי אהזאה" כלומר לא הסביר את מקורו, ורק לתמיהת ר"צ מנא לך, הרי אין לך על מה לסמוך, (ואז מיושב מה שתמהתי מקודם מה רצה בקטע זה), השיבו אני מדמה למתניתין. ויל"ע.","199","","4826","True","True","False","","132","212.76.123.132","0","7202","זבחים|צו ע"ב",""),new Message("7233","7224","גירסה שונה","15/02/11 02:14","יא אדר א","תשע"א","02:14","דוד כוכב","בכת"י רומי, גם בדברי רמי בר חמא כתוב 'ממתניתא' ולא 'כי מתניתא' כברש"י.
רמי בר חמא איפא מציע לפשוט ממתניתא, כמו רב ששת, ולא מסברה שרק תתאים 'כי מתניתא'.
אלא שהוא אינו מכיר את הברייתא הרלוונטית והוא שב להרגלו (הלגיטימי כאשר אין ברייתא) לפשוט מסברה. אלא ששוב מתברר שסיני עדיף מעוקר הרים, אם עוקר ההרים אינו מכיר את ההר שעליו לעקור.
ולא לשוא אפילו רבו וחותנו של רמי בר חמא - "רב חסדא, מרתען שיפוותיה ממתנייתא דרב ששת" (מסכת עירובין דף סז ע"א).","125","","4826","True","True","False","","136","212.76.122.137","0","7202","זבחים|צו ע"ב",""),new Message("7247","7239","האם ניתן לחלוק על חכמים שקדמו לך?","15/02/11 14:25","יא אדר א","תשע"א","14:25","שלמה שטרסברג","במאמר הוזכרה הנקודה הפשוטה שאין אמורה יכול לחלוק על תנא. רציתי לשאול ראשית מה המקור לכך? האם זה נובע מהרחבה של "לא תסור" או מקבלה עצמית של האמוראים על עצמם?
ןמעבר לכך ומה שיותר חשוב עד היכן אנו ממשיכים דרך זו, אם בכלל? האם ראשונים יכולים לחלוק על אמוראים? האם אחרונים יכולים לחלוק על הראשונים? האם אחרוני אחרונים יכולים לחלוק על אלו שקדמו להם? מה האינדיקציה ? זמן? , חוכמה?

אשמח אם מישהו ירחיב בעניין?.

מה שמצאתי בנתיים בעיון קצר הם דברי הרשב"א המצורפים? השאלה האם זה מוסכם? ושוב עד היכן מושכים את ההגדרה לראשונים שומעים?

עיין שו"ת הרשב"א ח"ב תשובה שכ"ב וז"ל מי שבא לידו ומצא לאחד מין הפוסקים סברא באותו מעשה וראיה לאותה סברא ולא נראית לו הראיה לסמוך עליה למעשה היש לו לבטל דעתו מפני דעת מי שגדול ממנו אחר שתלוי בסברא או לא? מדאמר להו רבא לרב פפא ולרב הונה בריה דרבי יהושע אין לדיין אלא מה שעיניו רואות?

תשובה "לראשונים שומעין אם חכם הוא שראוי לסמוך עליו ואין דוחין דברי הראשונים חכמי הדורות בסברא בלא ראיה שדברי הראשונים שהיו בקיאין ונודעה חכמתם דברים נכונים הם ומקצתן שהן כדברי קבלה. ורבא הכי א"ל לרב פפא ולרב הונא בריה דר' יהושע כי אתי פסק דינא דידי קמיכו וחזיתון ביה פירכא וכ' אבל בסברא בעלמא אין להם לדחות דיברי רבא שהיה גדול מהם ורבם וכ'…אלא בכל מקום ובכל זמן הולכין אחר רוב חכמה ורוב מנין","205","","4826","True","True","False","","256","212.76.106.25","0","7202","זבחים|צו ע"ב",""),new Message("7249","7247","הדברים עתיקים","15/02/11 15:04","יא אדר א","תשע"א","15:04","המכריע","ראה בקונטרס דברי סופרים בקובץ שיעורים חלק ב. ועוד הרבה.","199","","4826","True","True","False","","116","212.76.123.132","0","7202","זבחים|צו ע"ב",""),new Message("7252","7249","בקשה להרחיב בנושא","15/02/11 17:07","יא אדר א","תשע"א","17:07","שלמה שטרסברג","בקונטרס דברי סופרים מרחיב דברים בביאור מחלוקת הרמב"ם והראב"ד על היקף דין לא תסור האם כולל גם איסורים של דבריהם. השאלה שלי הרבה יותר כללית, ביחס ליכולת לחלוק על דורות קודמים בסברה עד דורינו אנו האם המיגבלה היא רק בין אמוראים לתנאים או שאי אפשר לחלוק מסברה על דורות קודמים היכן הגבול? ומה המקור? אם תוכל להרחיב הודה לך מאוד","205","","4826","True","True","False","","220","212.76.106.25","0","7202","זבחים|צו ע"ב",""),new Message("7261","7252","בסימן ב' לא בסימן א'","15/02/11 18:43","יא אדר א","תשע"א","18:43","המכריע","","199","","4826","False","True","False","","112","212.76.123.132","0","7202","זבחים|צו ע"ב",""),new Message("7264","7252","מ"מ","15/02/11 19:07","יא אדר א","תשע"א","19:07","משיב מאורות דף היומי","ע' הקדמה לספק משנה תורה של הרמב"ם שדן בסמכות תלמוד בבלי לכל ישראל.

ע' בסוף חזון איש על הרמב"ם השמטות ותיקונים עמ' 744, הקדמת הרמב"ם.","142","","4826","True","True","False","","273","85.130.130.141","0","7202","זבחים|צו ע"ב",""),new Message("7271","7252","ראה אשר ליקטתי","15/02/11 21:34","יא אדר א","תשע"א","21:34","הראל","כאן.

ומובא פה.","46","","4826","True","True","False","","208","77.127.221.222","0","7202","זבחים|צו ע"ב",""),new Message("7279","7271","יישר כוח גדול","15/02/11 23:17","יא אדר א","תשע"א","23:17","שלמה שטרסברג","יישר כוח גדול","205","","4826","True","True","False","","189","212.76.106.25","0","7202","זבחים|צו ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);