var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=72010;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מעלת הפורום - ע\"פ ר' נחמן מברסלב","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=348")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","65"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","49"),new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","49")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("72010","0","להיכן לא יצא האיש בסנדל המסומר ?","06/05/20 21:06","יב אייר","תש"פ","21:06","מרדכי דב זינגר","להיכן "לא יצא האיש בסנדל המסומר"

מת"ק דר' אלעזר בן שמעון משמע - שאפילו ברשות היחיד - ממיטה למיטה.
(וכך גם משמע ברש"י ביצה יד:)

ואז זועקת השאלה
מה זה לא "יצא" הרי זה כעניין טילטול מוקצה.

וה' יברך את מי שישתדל להאיר עייני.","807","","1461","True","True","False","","446","95.86.115.163","0","0","שבת|ס ע"א",""),new Message("72012","72010","טילטול לחוד ומוקצה לחוד","06/05/20 21:33","יב אייר","תש"פ","21:33","אבי גרינבלט","אין "מוקצה מחמת טילטול"
ממטה למטה , היינו גם כן טילטול","539","","1461","True","True","False","","38","77.124.40.103","0","72010","שבת|ס ע"א",""),new Message("72017","72010","סנדל המסומר זה לא מוקצה לת"ק","06/05/20 22:03","יב אייר","תש"פ","22:03","אברך אחד","מלשון הברייתא ולא יטייל נראה דהאיסור הוא לא בטילטול אלא ללכת עם סנדל המסומר ברגלו
וכן נראה מלשון רש,י ביצה י"ד ע"ב שכתב גזרו עליו חכמים שלא לנעלו
אך עדיין צ"ת מהו הלשון "לא יצא" היה צריך לומר לא ינעל","1012","","1461","True","True","False","","60","213.137.64.108","0","72010","שבת|ס ע"א",""),new Message("72013","72012","אך יש טילטול מחמת מוקצה.","06/05/20 21:39","יב אייר","תש"פ","21:39","מרדכי דב זינגר","כיוון שהסנדל הוא "מוקצה" אסור לטלטלו.

א"כ מדוע נוקטת המשנה במילים - לא יצא ?","807","","1461","True","True","False","","53","31.44.134.135","0","72010","שבת|ס ע"א",""),new Message("72015","72013","יציאה מהבית ו"טיול" בתוך הבית","06/05/20 21:44","יב אייר","תש"פ","21:44","אבי גרינבלט","האם זה כלי שמלאכתו לאיסור ?
מאוס ?
יקר ערך ?
בסיס לדבר האסור ?
אכן אסור בטילטול משום הגזירה על מה שאירע.","539","","1461","True","True","False","","45","77.124.40.103","0","72010","שבת|ס ע"א",""),new Message("72022","72015","מוקצה מחמת גופו לענ"ד","06/05/20 23:05","יב אייר","תש"פ","23:05","מרדכי דב זינגר","אולי אם נזכור את הדיון ב"יציאות" השבת ולא הכנסות וכ'
משמע שלמילה "יצא" יש משמעות מיוחדת.","807","","1461","True","True","False","","50","212.76.97.23","0","72010","שבת|ס ע"א",""),new Message("72019","72017","אולי אפשר לומר בזהירות רבה","06/05/20 22:39","יב אייר","תש"פ","22:39","איכא מאן דאמר","מכח הקושיא הזו
שאכן מותר לנעול את הנעל כאשר האדם אינו הולך בה ורק יושב על המיטה
ודווקא כאשר האדם הולך ממיטה למיטה אסר ת"ק
ואפשר לדקדק מזה שהיה צריך להגדיר שהולך על מנת לאסור שללא זה יהיה מותר ובוודאי בטלטול.
מאידך גיסא מהסיפא אפשר לדקדק להיפך שרק לכסות את הכלי מותר, אך את זה אפשר לדחות שלכסות הוא שימוש יותר מצוי מאשר לנעול נעל על מנת שלא ללכת איתה.
לפי"ז מיושבים כמה דקדוקים בסוגיא
וצ"ע מלשון רש"י כאן ובביצה שאסרו "לנעול", ואולי נקט בדרך כלל
אם יש למי שהוא מקורות נוספים בעניין נודה לו למאוד","998","","1461","True","True","False","","69","213.137.64.87","0","72010","שבת|ס ע"א",""),new Message("72036","72019","ראה מגיד משנה","07/05/20 09:20","יג אייר","תש"פ","09:20","אבי גרינבלט","אין יוצאין בסנדל המסומר וכו'. שם (דף ס'.) לא יצא האיש בסנדל מסומר ובגמרא (דף ס':) מבואר דאפילו ביו''ט אסור. ועוד שם אמר שמואל לא שנו אלא לחזק אבל לנוי מותר. ושם נחלקו אמוראים כמה הם לנוי. וכן נאמרו שם צדדין אחרים להתיר כשחפהו כולו במסמרים כדי שלא תהא קרקע אוכלתו ודרך אחרת. ומבואר כל זה בהלכות.
ורבינו לא הזכיר אלא מימרא דשמואל מפני שאין בינינו אלא מסומרים לחזק ואין רגילות באותה של נוי וגם בגמרא לא העלו פסק אי זה מהן הוא נקרא לנוי אלא א''ל איפה לרבה בר בר חנה אתון דתלמידי דר''י אתון עבידו כר''י אנן נעביד כר''ח ומתוך כך קצר רבינו:","539","","1460","True","True","False","","55","77.124.40.103","0","72010","שבת|ס ע"א",""),new Message("72125","72019","מצאתי גמרא בנושא","09/05/20 22:08","טו אייר","תש"פ","22:08","איכא מאן דאמר","בביצה טו.
"אמר אביי סנדל המסומר אסור לנעלו ומותר לטלטלו" וכו'
היוצא משם שהאיסור הוא גם לנעול ללא הליכה כלל וכלל
ודלא כמו שאמרתי בהודעה הקודמת
והגם שעדיין אפשר לחלק אך זה לא מסתבר
וצ"ל שמה שנקטו באיסור דווקא ללכת הוא כיון שלא היה מצוי לשבת במיטה עם נעל ללא הליכה, אך אין הכי נמי שאסור אף כך
ודברי רש"י מדוייקים להפליא","998","","1458","True","True","False","","52","213.137.64.87","0","72010","שבת|ס ע"א",""),new Message("72046","72036","אבל לא הזכיר להיכן לא יצא","07/05/20 13:08","יג אייר","תש"פ","13:08","מרדכי דב זינגר","","807","","1460","False","True","False","","50","212.76.97.23","0","72010","שבת|ס ע"א",""),new Message("72047","72046","הרמב"ם כבר ענה","07/05/20 13:10","יג אייר","תש"פ","13:10","אבי גרינבלט","","539","","1460","False","True","False","","49","77.124.40.103","0","72010","שבת|ס ע"א",""),new Message("72048","72047","אם התכוונת לרמב"ם הרצ"ב....","07/05/20 13:18","יג אייר","תש"פ","13:18","מרדכי דב זינגר","פרק יט הלכה ב' משבת כותב
אין יוצאין בסנדל מסומר שסמרו לחזקו.
ואפילו ביום טוב גזרו עליו שלא יצא בו.
ומותר לצאת באבנט שיש עליו חתיכות קבועות של כסף ושל זהב
כמו שהמלכים עושין. מפני שהוא תכשיט וכל שהוא תכשיט מותר.
והוא שלא יהא רפוי שמא יפול ברה"ר ויבוא להביאו:

אז לגבי סנדל לא משמע שדיבר על רה"ר.","807","","1460","True","True","False","","68","212.76.97.23","0","72010","שבת|ס ע"א",""),new Message("72049","72048","אכן כאן ענה","07/05/20 13:22","יג אייר","תש"פ","13:22","אבי גרינבלט","מה כוונתו לפי הבנתך ?","539","","1460","True","True","False","","36","77.124.40.103","0","72010","שבת|ס ע"א",""),new Message("72062","72049","הוא לא מסביר","07/05/20 16:56","יג אייר","תש"פ","16:56","איכא מאן דאמר","האם האיסור הוא לרשות אחרת
או גם בתוך הבית
או אפילו ללא הליכה
אלא מצטט את המשנה בלבד
והמגיד משנה מסביר שזה כיוון שהסנדלים לא מצויות בינינו

אני לא מבין כיצד אפשר להוכיח מכאן לנדונינו","998","","1460","True","True","False","","50","213.137.64.87","0","72010","שבת|ס ע"א",""),new Message("72078","72062","הרמב"ם מצטט מהמשנה","07/05/20 22:46","יג אייר","תש"פ","22:46","אבי גרינבלט","כל מה שהובא בגמרא לא נפסק ברמב"ם למעט הגדרת המסמר שצריך להיות לנוי ולא לחיזוק (כמובן פשוט ומובן למה).","539","","1460","True","True","False","","39","77.124.40.103","0","72010","שבת|ס ע"א",""),new Message("72083","72078","הוא לא מתייחס לנושא שלאיפה אסור לצאת","07/05/20 23:33","יג אייר","תש"פ","23:33","איכא מאן דאמר","וזה לא מוכרח שהוא לא פוסק זאת

אך גם אם נאמר שכן זה טעון הסבר כיוון שזה נגד פשטות הגמרא","998","","1460","True","True","False","","38","213.137.64.87","0","72010","שבת|ס ע"א",""),new Message("72103","72083","כי זה פשוט","08/05/20 06:52","יד אייר","תש"פ","06:52","אבי גרינבלט","","539","","1459","False","True","False","","58","77.124.40.103","0","72010","שבת|ס ע"א",""),new Message("72109","72103","שמה?","08/05/20 16:31","יד אייר","תש"פ","16:31","איכא מאן דאמר","אתה כותב כל כך בקיצור
נשמח שתסביר את דבריך","998","","1459","True","True","False","","49","213.137.64.87","0","72010","שבת|ס ע"א",""),new Message("72111","72109","התחלנו ביציאות השבת","08/05/20 17:15","יד אייר","תש"פ","17:15","אבי גרינבלט","פשוט שמדובר ביציאה לחוץ.
הרמב"ם בחר לקצר והמגיד משנה הסביר היטב מדוע.
אין דיון לגבי יציאה מחדר לחדר וממיטה למיטה בדיוק מהטעם האמור לעיל וכמעשה שהיה.
לענ"ד זה פשוט וברור (מה גם שאין בו נפק"מ ולא שזה מונע דיון אבל הדיון גלש מעל ומעבר).
יש"כ ושבת שלום","539","","1459","True","True","False","","61","77.124.40.103","0","72010","שבת|ס ע"א",""),new Message("72112","72111","רק יצטרכו להסביר","08/05/20 17:59","יד אייר","תש"פ","17:59","מרדכי דב זינגר","אם ...לא יטייל מבית לבית אפילו ממטה למטה
אז כ"ש...לא לרה"ר. (לא יצא האיש בסנדל המסומר)

ראית מישהו מסביר את זה ?

שבת שלום","807","","1459","True","True","False","","68","212.76.97.23","0","72010","שבת|ס ע"א",""),new Message("72115","72112","זה לא נפסק להלכה","08/05/20 18:27","יד אייר","תש"פ","18:27","אבי גרינבלט","","539","","1459","False","True","False","","46","77.124.40.103","0","72010","שבת|ס ע"א",""),new Message("72124","72115","טוב שאתה מסביר את דבריך","09/05/20 22:03","טו אייר","תש"פ","22:03","איכא מאן דאמר","כך אפשר לדון בהם
כשאתה כותב בקיצור תמיד אני חושב אולי אתה מתכווין לאיזה משהו נוסף שלא הבנתי וכך איני יכול להסכים או לחלוק

ועכשיו לעניינינו:

א. המגיד משנה אינו קשור כלל לנדונינו וכמו שכבר התבאר לעיל שהוא דיבר לגבי כמות המסמרים ולנוי ולחזק שכיוון שאין בידינו את אותו סוג סנדלים לכן זה לא משנה, אך את עצם איסור הלבוש הרמב"ם כן פוסק להלכה, ובימיהם כן היו סנדלים מסומרים, וכיוון שכן באה השאלה להיכן אסור לצאת, מה שעל זה המגיד משנה לא דיבר כלל.

ב. לגבי עצם דבריך שהברייתא לא נפסקה להלכה, זה צריך ביאור מדוע, ובמיוחד שהרי"ף (שבדרך כלל הרמב"ם הולך בעקבותיו) כן פוסק את הברייתא.

ג. חיפשתי בעניין ומצאתי שבשאלה הזאת התחבטו גדולי האחרונים (כנראה גם הם לא הבינו את מה שלדעתכם כל כך פשוט), התוספות יום טוב בסוף פ"א דביצה, והרעק"א בגליון הרמב"ם נשארו בצ"ע.

ד.השפת אמת (ביצה טו.) מבאר (ונראה לי שזאת כוונתך) שכיוון שבמשנה לא משמע כברייתא, על כן פסק הרמב"ם כברייתא, אך בסוף הדברים נשאר אף הוא בצ"ע עיי"ש.

ה. עוד אחרונים מבארים שהנה הרא"ש ועוד הרבה ראשונים כותבים שכיוון שבימיהם היה סוג שונה של סנדלים מסומרות, הרי שהאיסור המקורי נעלם, ובכל אופן נהגו לאסור ואין להתיר את המנהג (ובשו"ע לא פסק כלל את האיסור)
אז הם מסבירים את שיטת הרמב"ם שגם הוא פוסק לאיסור גם בסנדלים שונות רק מכח המנהג, ולכן הוא מתיר בהליכה ממיטה למיטה ובנעילה ללא הליכה כיון שזה רק מנהג, אך בסנדלים המקוריות ודאי שהרמב"ם מודה לאסור.

בכל אופן הנושא רחב, וישנם ביאורים נוספים ואכמ"ל.
שבוע טוב","998","","1458","True","True","False","","42","213.137.64.87","0","72010","שבת|ס ע"א",""),new Message("72126","72124","[ללא נושא]","09/05/20 22:10","טו אייר","תש"פ","22:10","אבי גרינבלט","שבוע טוב,
בסעיף א. כתבת שהמ"מ אינו קשור לנדונינו "שאין בידינו וכו'"
בסעיף ה. כתבת "שכיוון שבימיהם...האיסור המקורי נעלם"

א"כ מדוע המ"מ אינו קשור לנדונינו הלא זה בדיוק הדיון ?

אכן אכמ"ל","539","","1458","True","True","False","","51","77.124.40.103","0","72010","שבת|ס ע"א",""),new Message("72134","72125","יש לך מקור לאיסור שציינת ?","09/05/20 23:09","טו אייר","תש"פ","23:09","אבי גרינבלט","ראית לשון "עין משפט" ?","539","","1458","True","True","False","","44","77.124.40.103","0","72010","שבת|ס ע"א",""),new Message("72129","72126","בדיוק לכן ביקשתי שתסביר את דבריך","09/05/20 22:28","טו אייר","תש"פ","22:28","איכא מאן דאמר","אם התכוונת לכ מה שכתבי בסעיף ה, היית צריך להסביר זאת, בכל אופן המגיד משנה בטח לא התכווין לומר שהרמב"ם לא פוסק כלל את הדין של המשנה, וכל האיסור הוא מכח מנהג.","998","","1458","True","True","False","","55","213.137.64.87","0","72010","שבת|ס ע"א",""),new Message("72131","72129","מי כתב זאת ?","09/05/20 22:36","טו אייר","תש"פ","22:36","אבי גרינבלט","הוא לא התייחס לברייתא וכתבתי זאת","539","","1458","True","True","False","","49","77.124.40.103","0","72010","שבת|ס ע"א",""),new Message("72156","72134","פשוט מאוד","10/05/20 13:24","טז אייר","תש"פ","13:24","איכא מאן דאמר","המקור מדברי אביי

איני יודע אם כבודו שם לב, אבל הודעתי הייתה כהמשך להודעתי בדברי הברייתא האם האיסור ללכת ממיטה למיטה כולל גם נעילה ללא הליכה כלל או לא, ולזה מצאתי ראיה מגמרא מפורשת בה נאמר האיסור לנעול.

הנושא הוא בהבנת דברי הגמרא ולא להלכה, כיון שהשולחן ערוך אינו פוסק את דיני סנדל המסומר כלל.

לכן איני מבין מה הקשר בין דברי העין משפט (שמציין שזה לא נפסק ברמב"ם) לכאן","998","","1457","True","True","False","","38","213.137.64.87","0","72010","שבת|ס ע"א",""),new Message("72158","72156","מנין שאסור גם ללא הליכה ?","10/05/20 13:38","טז אייר","תש"פ","13:38","אבי גרינבלט","","539","","1457","False","True","False","","39","77.124.40.103","0","72010","שבת|ס ע"א",""),new Message("72159","72158",""אסור לנעלו"","10/05/20 13:43","טז אייר","תש"פ","13:43","איכא מאן דאמר","","998","","1457","False","True","False","","21","213.137.64.87","0","72010","שבת|ס ע"א",""),new Message("72161","72159","לענ"ד","10/05/20 14:07","טז אייר","תש"פ","14:07","אבי גרינבלט","זה הגבול שגבלו ראשונים.
אין לנו להוסיף מדעתנו.","539","","1457","True","True","False","","32","77.124.40.103","0","72010","שבת|ס ע"א",""),new Message("72164","72161","איני מבין","10/05/20 14:35","טז אייר","תש"פ","14:35","איכא מאן דאמר","מדוע דברי אביי נקראים מדעתינו
וכמו שכבר ביקשתי שכבודו יבאר יותר את דבריו

ואם כבודו חושב לבאר את דברי אביי שאסור לנעלו הכוונה לצאת אתו לרה"ר (דבר שבוודאי לא נכלל בפשט ויותר מתקרב ל"מדעתינו")

א. מדברי העין משפט שציין כבודו לעיל מוכח שסבר שלנעלו הכוונה תמיד ולכן כתב שהרמב"ם אינו מבין זאת.

ב. כן למד התוספות יום טוב בסוף פרק א דביצה (שהבאתי לעיל בדיון בדברי הרמב"ם), וכן למד השפת אמת הנ"ל שם (טו.), וכן למד הרש"ש שם עיין בפנים בכל אלו.

כך שזה ווודאי לא דברים "מדעתינו"","998","","1457","True","True","False","","39","213.137.64.87","0","72010","שבת|ס ע"א",""),new Message("72166","72164","להלן","10/05/20 14:45","טז אייר","תש"פ","14:45","אבי גרינבלט",""וצ"ל שמה שנקטו באיסור דווקא ללכת הוא כיון שלא היה מצוי לשבת במיטה עם נעל ללא הליכה, אך אין הכי נמי שאסור אף כך"

האם אביי אמר "שאסור אף כך" ?","539","","1457","True","True","False","","43","77.124.40.103","0","72010","שבת|ס ע"א",""),new Message("72167","72166","אביי נקט אסור לנעלו","10/05/20 14:47","טז אייר","תש"פ","14:47","איכא מאן דאמר","כיצד אפשר לומר שלדעתו יהיה מותר לנעול אם הוא לא הולך?","998","","1457","True","True","False","","53","213.137.64.87","0","72010","שבת|ס ע"א",""),new Message("72168","72167","חזור כעת להודעתי הקודמת","10/05/20 14:50","טז אייר","תש"פ","14:50","אבי גרינבלט","אם הרמב"ם לא נקט זאת להלכה וגם לא האחרונים שתהו בענין , כיצד אנו נוסיף איסור מדעתנו ??
אנו אין לנו אלא מה שכתוב ונפסק.","539","","1457","True","True","False","","46","77.124.40.103","0","72010","שבת|ס ע"א",""),new Message("72170","72168","להלכה למעשה","10/05/20 15:11","טז אייר","תש"פ","15:11","איכא מאן דאמר","לא נפסק כל העניין של סנדל המסומר
וכשיטת הרא"ש וכן נפסק בשולחן ערוך
וכמו שכתבתי לעיל

הנושא היה הבנת הברייתא
שבה חידשתי מכח כמה דקדוקים ו"מדעתי" שיהיה מותר לנעול ללא הליכה, אך חיפשתי לכך מקור.

וכאשר מצאתי גמרא מפורשת שלשונה "אסור לנעול" וכל האחרונים הנ"ל לומדים שאלו דברי הברייתא, הרי שגם בברייתא חזרתי מכל מה שכתבתי בעניין, ואין לדברים שאמרתי מדעתי שום ביסוס.

אני מקווה שהנושא ברור ומובן
(אם יש לך מקור הכותב בהבנת הברייתא או המימרא של אביי דבר בנושא אשמח מאוד, מעבר לכך אני חושב שהעניין מוצא)

יום טוב ומלא הצלחה","998","","1457","True","True","False","","51","213.137.64.87","0","72010","שבת|ס ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82652);