var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=71365;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("הודעה למגידי שיעורים ולמשתתפי השיעורים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=638")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","71"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","64"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","60")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("71365","0",""כדי הוא רבי שמעון"","20/04/20 14:15","כו ניסן","תש"פ","14:15","אבי גרינבלט","מדוע רק בשעת הדחק , רב מסכים לפסוק כרבי שמעון שאינו נופל בגדלותו מרבי יהודה ?","539","","1473","True","True","False","","478","77.125.32.27","0","0","שבת|מה ע"א",""),new Message("71367","71365","באופן כללי פוסקים כרבי יהודה","20/04/20 15:15","כו ניסן","תש"פ","15:15","איתיאל","כלל בגמרא "רבי יהודה ורבי שמעון - הלכה כרבי יהודה".

אמנם לרב אין בזה כלל, וזו דעת רבי יוחנן. אבל מכאן נראה שבד"כ נטו לפסוק כרבי יהודה. יש לדון בטעם הדבר, אבל זו ודאי עובדה.","842","","1473","True","True","False","","104","","0","71365","שבת|מה ע"א",""),new Message("71369","71367","דווקא במסכתנו פוסקים לא פעם כר"ש","20/04/20 15:20","כו ניסן","תש"פ","15:20","אבי גרינבלט","בנוסף , אם זו שעת הדחק ומותר , מדוע ר"י אינו פוסק בהתאמה לשעת הדחק ומחמיר ואם ככלל סוברים כר"י , לא מדובר כאן על פ"נ וכדומה , אז מדוע "כדי רבי שמעון" ואולי "לא כדי" ?","539","","1473","True","True","False","","63","77.125.32.27","0","71365","שבת|מה ע"א",""),new Message("71381","71369","לא הבנתי את השאלות","20/04/20 17:29","כו ניסן","תש"פ","17:29","איתיאל","הנטיה לפסוק כר"י. ובכל הכללים האלו אין הכרעה בסברה בסוגיה, רק כלל "מתמטי" כללי. לכן נוטים להקל בשעת הדחק, אבל לכתחילה לא. כי אין פה הכרעה בסברות הסוגיה.

רבי יהודה מחמיר מסברה. לא מכלל. לכן לא שייך לדעתו להקל בשעת הדחק. לדעתו זו טעות גמורה.

לגבי כך שיש במסכתנו הרבה פסיקה כר"ש - אכן לא אמרנו שאין הלכה כר"ש, אלא שהנטיה בד"כ אינה כדבריו.

וגם מה שפסקו כדבריו זה בד"כ כי יש עימו עוד תנאים בשיטתו. כגון לעניין משאצל"ג - בעצם הלכה כרבי יוסי.","842","","1473","True","True","False","","97","","0","71365","שבת|מה ע"א",""),new Message("71384","71381","בניסוח אחר","20/04/20 17:38","כו ניסן","תש"פ","17:38","אבי גרינבלט","ראינו אך אתמול שניתן לפסוק בדין א. כרבי יהודה ובדין ב. כרבי שמעון.
הגדרה לשעת הדחק יוצרת בעיה , מה נכנס להגדרה של "שעת הדחק" ?
דרכי שלום/הפסד מרובה/צורך גדול ועוד ועוד
מה עוזר לנו להכריע בהלכה אם אין הלכה כרבי שמעון או כרבי יהודה ?
בנוסף למה לא להשתמש בכלל מעין בכל מחלוקת (דרך אגב גם על רבי אליעזר זה נאמר) שהרי כללי פסיקה קיימים אצל תנאים נוספים.","539","","1473","True","True","False","","56","77.125.32.27","0","71365","שבת|מה ע"א",""),new Message("71387","71384","כללי הפסיקה","20/04/20 17:45","כו ניסן","תש"פ","17:45","אור חדש","בין התנאים כנראה נוסחו בבית מדרשו של רבי כחלק מעבודתו לסידור שיטות קודמיו וכמובן לא היו מוכרים לתנאים עצמם
להם היה פשוט שכדי להכריע דין מסופק יש צורך לכנס את הסנהדרין ולקיים דיון ואז לפסוק כרוב דעות","458","","1473","True","True","False","","90","5.102.221.54","0","71365","שבת|מה ע"א",""),new Message("71388","71384","תשובה","20/04/20 17:48","כו ניסן","תש"פ","17:48","איתיאל","אכן שעת הדחק זו הגדרה רחבה והיא נתונה לשיקול דעת המורה. ואין פסול בכך. בהלכות איסור והיתר הגדירו שעת הדחק כתבשיל ביום שישי. כיוון שאם לא יתירו - לא יספיק להכין אחר לשבת (עד כדי כך!).

גם הגדירו לצורך אורחים. וכמובן שנחלקו בזה האחרונים. יש שאמרו כשהכוונה רק לאורחים עניים תלמידי חכמים... ואז גם אסרו לבעה"ב לטעום איתם...

ולעניין השני:
נראה שמכל התנאים שיש עליהם כללי פסיקה, היחיד שאין בו טעם לכלל הוא הכלל שלנו (אין כאן "נימוקו עימו", או "משנתו קב ונקי" וכדו'). לכן מסתבר לנקוט כאן הסתייגות לכלל, שכדאי הוא לסמוך עליו בשעה"ד","842","","1473","True","True","False","","102","","0","71365","שבת|מה ע"א",""),new Message("71392","71387","לא שמענו שהיו לרבי כללי פסיקה","20/04/20 17:53","כו ניסן","תש"פ","17:53","איתיאל","במסכת עירובין הביאו רשימת כללי פסיקה של רבי יוחנן. ונתבאר שם שיש אמוראים שחולקים על שיטת ה"כללים".","842","","1473","True","True","False","","126","","0","71365","שבת|מה ע"א",""),new Message("71424","71388","המשך בדף מו","21/04/20 10:17","כז ניסן","תש"פ","10:17","אבי גרינבלט","מעניין שרבי יהושע בן לוי פסק לעצמו כר"ש וכשהיה אצל רבי יוחנן , נהג כפסיקת רבי יהודה (אולי שם הכיוון הפוך ו"שעת הדחק" כאן היא כבודו של המרא דאתרא , כמובן רק כהשאלה כי הענין כאן הוא חומרא ולא קולא , אבל זה רק בשולי הדיון).
לא מסתבר שנהג כרבי יהודה כי כך פסק למרות הכלל הנידון כפי שרש"י מביא במקום.","539","","1472","True","True","False","","46","77.125.32.27","0","71365","שבת|מה ע"א",""),new Message("71394","71392","לא זוכר כרגע למה","20/04/20 18:04","כו ניסן","תש"פ","18:04","אור חדש","אבל היה ברור לי שריו"ח קיבל הכללים מרבו ורבו מרבי

נזכרתי
'כל מקום שסתם רבי'","458","","1473","True","True","False","","93","5.102.221.54","0","71365","שבת|מה ע"א",""),new Message("71398","71394","זה גם כלל של רבי יוחנן...","20/04/20 18:46","כו ניסן","תש"פ","18:46","איתיאל","מכיוון שרבי יוחנן סובר שהלכה כסתם משנה, לפעמים הוא אפילו מוכן לעקם את המשנה ולהעמיד באוקימתא פשוטה, "שלא לשבור את דבריו".","842","","1473","True","True","False","","94","","0","71365","שבת|מה ע"א",""),new Message("71401","71394","עובדה שרב, גם תלמיד רבי חולק","20/04/20 19:27","כו ניסן","תש"פ","19:27","איתיאל",".","842","","1473","True","True","False","","120","","0","71365","שבת|מה ע"א",""),new Message("71414","71394","קצת מפריע לי שקובעים כללי פסיקה","20/04/20 23:12","כו ניסן","תש"פ","23:12","איתיאל","כשמחבר מפרט את כללי הפסיקה שלו - תינח.

אבל כשבאים אחרי מותו וקובעים כללים בשמו, כביכול העיקר חסר מהספר.

כך גם עם כללי הפסיקה בשו"ע - סתם וי"א ודומיהן. לא נזכרו בדברי מרן, אלא מאוחר יותר נתלו בשמו. ואגב, נראה שהנו"כ האשכנזים לא הכירו כללים אלו (מעבר לכך שלא ראו בפסיקת השו"ע סוף דבר, עם כל הכבוד הגדול שרכשו לו).

בפשטות, כשמחבר מביא כמה דעות - נראה שהוא לא רצה לפסוק. השאיר את כל הדעות כלגיטימיות. או לפסוק שדעות מחוץ לאלה שהביא - לא מקובלות להלכה.

מה שמעלה את השאלה אם המשנה והשו"ע הם ספרי פסיקה או ספרי איסוף דעות. הרמב"ם לדוגמה תמיד הביא רק את פסיקתו. ואם הביא דעה אחרת - ציין את יחסו כלפיה.","842","","1473","True","True","False","","119","","0","71365","שבת|מה ע"א",""),new Message("71399","71398","אבל הוא","20/04/20 18:53","כו ניסן","תש"פ","18:53","אור חדש","תולה זאת בכך שנאמן לשיטת רבי ופסיקתו","458","","1473","True","True","False","","94","147.161.8.207","0","71365","שבת|מה ע"א",""),new Message("71402","71401","רב","20/04/20 19:33","כו ניסן","תש"פ","19:33","אור חדש","היה בעיקר תלמיד ר"ח שערך ברייתות משלו ונראה שלא ראה במפעלו של רבי דבר מוחלט וסופי
ריו"ח היה בבית מדרשו של רבי ושם היה ברור שרבי פסק בצורת עריכתו ונראה שגם שאר כללי הפסיקה היו מאותו מקור","458","","1473","True","True","False","","107","147.161.8.4","0","71365","שבת|מה ע"א",""),new Message("71418","71414","ריו"ח","21/04/20 01:16","כז ניסן","תש"פ","01:16","אור חדש","לימדנו שרבי חיבר לפסיקה כיוון שהיה מבית מדרשו של רבי תלמיד תלמידו מסתבר שכך קיבל במסורת","458","","1472","True","True","False","","134","5.102.221.54","0","71365","שבת|מה ע"א",""),new Message("71421","71418","האם אין כאן קצת חיסרון?","21/04/20 07:36","כז ניסן","תש"פ","07:36","איתיאל","הרי בתחילת עדיות נשנו כמה כללי פסיקה (יחיד ורבים וכו') ולא נשנו כללים אלו.

מילא סתם משנה, זה מסתבר שאם סתם כדבריה בלי להביא שם חולק שבא לפסוק כן. אבל פסיקה במחלוקות אין בזה סברה מוחלטת. ומעצם העובדה שרבי טרח להביא גם את דברי ר"י וגם את דברי ר"ש זה לצד זה - לכאורה לא נתכוון להכריע.

ולא מצאתי שרבי יוחנן מתבטא שזו מסורת שלו מרבי. בפשטות אלו כללי פסיקה שהוא קבע (מלבד הפסיקה כסתם).","842","","1472","True","True","False","","102","","0","71365","שבת|מה ע"א",""),new Message("71426","71421","צודק","21/04/20 11:29","כז ניסן","תש"פ","11:29","אור חדש","זה לא בדיוק פסיקה שהיא בהגדרתה התורנית מתקיימת בסנהדרין הגדולה
הכרעה שלא על פי המנגנון הנל זה 'הנהגה'
כלומר אחר שלא עמדו התנאים לברר דבריהם בסנהדרין ולא קיימו הצבעה מכריעה כמחוייב ניתן לעשות ככל דעה
אלא שבפועל נראה שנהגו בבית מדרשו של ריו"ח לנהוג כתנאים מסויימים במחל' עם חבריהם
לדעתי מפסחים ק ניתן לראות שהנהגה זו נהגה כבר אצל רשבג ומסתבר שעברה לבנו ומשם הגיעה לריו"ח","458","","1472","True","True","False","","93","5.102.216.155","0","71365","שבת|מה ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);