var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=713;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("המלצה לגולשים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=1505")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","45"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","24")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("713","0","כל שפא ושפא זימניה הוא אינו מובן","27/08/09 16:18","ז אלול","תשס"ט","16:18","תלמוד חכם","הגמרא מתרצת שאני הכא דכל שפא ושפא זימניה הוא וממילא לא הוי בתוך זמנו עי"ש
ולכאורה ממתי מחוייב השותף לשלם עבור חצי הכותל שחז"ל חייבו אותו להשתתף - בפשטות נראה שעוד לפני שבונים את הכותל מחויב כל צד לשלם חצי וא"כ אז לפני שבנו הכותל הוי "זמנו" וא"כ למה מתרצת הגמרא שזמנו הוי בכל שיפא ושיפא והרי זמנו כבר לפני שהתחילו לבנות!
וכן משמע מרש"י בעמוד א ד"ה עד שיביא וזה לשונו "לא היה בונה משלו והיה צועק עליו בב"ד".","80","","5357","True","True","False","","1032","66.128.3.64","0","0","בבא בתרא|ה ע"ב",""),new Message("716","713","מובן גם מובן","27/08/09 17:55","ז אלול","תשס"ט","17:55","הראל","הדברים פשוטים וברורים, וראה שכך כתב בקצות החושן (קנז, א) -
אם לפני שבנה את הכותל תובעו חבירו, לא נאמן לומר פרעתי, משום שאז החוב הוא לבנות, וזה חוב של בית דין שבזה הכלל הוא הטוען אחר מעשה בית דין לא אמר כלום,
אבל אחר שבנה את הכותל אין זה אלא חוב בעלמא כיון שהיה עליו לבנות מחצית וזה בונה את כולה משלו, והוא חייב דמים, לכן נאמן לומר פרעתי.","46","","5357","True","True","False","","292","77.127.39.129","0","713","בבא בתרא|ה ע"ב",""),new Message("742","713","יתכן שרש"י גרס "דכל שעתא ושעתא" ולק"מ","30/08/09 01:03","י אלול","תשס"ט","01:03","נפתלי","כפי שציין הרב ברוך, גירסת הר"י מיגאש והרי"ף היא "דכל שעתא ושעתא זימניה הוא".

גירסה זו מתיישבת טוב יותר עם דברי רש"י בעמוד א, שהבניה ע"י האחד מוכיחה שכבר קיבל התשלום מהשני שאל"כ היה צועק עליו בבי"ד, ומכאן שלשיטתו כבר קודם הבניה זימניה הוא.

אמנם גם לגירסה ש"כל שפא ושפא זימניה הוא" כבר כתב הטור (סי' קנז) ש"לאו דוקא הוא" וחייב בתשלום אף קודם בניית כל שפא ושפא.","91","","5354","True","True","False","","148","94.159.209.87","0","713","בבא בתרא|ה ע"ב",""),new Message("723","716","מובן למי שלא הבין","28/08/09 08:31","ח אלול","תשס"ט","08:31","תלמוד חכם","במחילת כבודך הקצות שציינת אינו קשור למה שהקשיתי
תעיין ותדקדק בדבריו בא"ד וז"ל דדווקא אם כבר גמר כל הכותל ותובע שפרע לו נאמן "אבל אם תובע אותו קודם הבנין שיבנה חלקו בכותל לא מצי טעין פרעתי".
כל הקצות מיירי עוד לפני שבנו הכותל וטוען פרעתי ולכן שייך הטוען אחר בית-דין לא אמר כלום ואינו נאמן, אבל כאן בסוגית הגמרא מירי שכבר בנה ונשלם הכותל כמו שכתב רש"י בד"ה אלא וז"ל קודם שהשלמת לארבע אמות - משמע שהכותל כבר בנוי ונשלם רק שטוען ששילם בתוך זמנו עוד לפני שנשלם הכותל ועל זה מתרצת הגמרא שכל שפא ושפא זימניה הוא ולכן הדרא קושיא לדוכתא שאפילו טוען שפרע קודם שבנה הכותל הוי זימניה משום שמחיוב לשלם לו בבנית בכותל והקצות מודה שנאמן לטעון פרעתי באופן שכבר בנוי הכותל וטוען שפרעתי עוד לפני שבנה את הכותל.
אחרי עיון וחיפוש מצאתי את הקושיא בשיטה מקובצת ד"ה אלא דאמר ליה וז"ל וקשיא לי מאי טעמא קרי לה להא בתוך זמנו שהרי מתחייב כבר מטרם שום אבן על אבן בבנין לשכור עימו פועלים ולקנות אבנים ועי"ש שמתרץ ב תירוצים.","80","","5356","True","True","False","","177","66.128.3.64","0","713","בבא בתרא|ה ע"ב",""),new Message("728","723","מבין דבר מתוך דבר?","28/08/09 10:01","ח אלול","תשס"ט","10:01","הראל","בדבריך האחרונים כתבת:
"והקצות מודה שנאמן לטעון פרעתי באופן שכבר בנוי הכותל וטוען שפרעתי עוד לפני שבנה את הכותל".

אני כלל לא בטוח שהקצות מודה בכך.
אני הבנתי - אם כי אני לא בטוח בכך (יש סברא לכאן ולכאן) - שהקצות לא מודה בכך, ולאור כך דבריי לעיל ברורים יותר - שהרי אם כנים הדברים, אז לא יכול לטעון לאחר סיום הבניה שפרע לפני הבניה, כיוון שלא נאמן גופא לטעון לפני הבניה שפרע הכל מהסיבה אותה כתבתי בהודעה הראשונה.
בהודעה הראשונה אכן הבאתי את הדין של מי שטוען לפני הבניה (לא נאמן) וכן את הדין האחר של מי שטוען לאחר [וכנראה גם במהלך?] הבניה (נאמן) - לאור כך, כדבר הנובע מתוך דבר, קיוויתי שכוונתי תהיה ברורה בנוגע לשני סוגי הטענות הנטענות לאחר סיום הבניה:
אם טוען - לאחר סיום הבניה - שפרע הכל לפני הבניה - לא נאמן (כיוון שאם היה טוען לפני הבניה שפרע הכל לפני הבניה לא היה נאמן).
אם טוען - לאחר סיום הבניה - שפרע הכל במהלך הבניה - נאמן (כיוון שכנראה אם היה טוען במהלך הבניה שפרע היה נאמן).","46","","5356","True","True","False","","218","77.127.224.108","0","713","בבא בתרא|ה ע"ב",""),new Message("732","728","תובנות","28/08/09 13:21","ח אלול","תשס"ט","13:21","ברוך","אם אני מבין נכון, מחלוקתכם היא האם כבר קודם הבניה חל חיוב כספי (תלמוד חכם), ועל כן חשיב כזמנו, או שקודם הבניה יש חיוב לבנות, אך אין זה חיוב כספי, ורק לאחר שבנה האחד את מה שהיה אמור חבירו לבנות, מתחייב החבר לשלם לו (הרב הראל).

ואכן, מגירסת הגמרא "כל שפא ושפא זימניה הוא" משמע כרב הראל. (אף שניתן לתרץ כרבינו יונה המובא בשיטמ"ק אותו הזכיר תלמוד חכם - שאם אחד התחיל לבנות שורה לבד הרי הוא כמי שפטר את חבירו מאותה שורה עד שתסתיים הבניה).

אמנם, גירסת הר"י מיגש בגמרא היא "כל שעה ושעה זימניה הוא", והוא מפורש כתלמוד חכם, שאף קודם הבניה יש חיוב תשלום (מובא בשיטמ"ק).

ולא אכחד, שמחלוקת זו, האם חיוב הבניה הוא חיוב מעשה בניה או חיוב כספי, נראית לי כתלויה גם היא בשאלה האם יסוד הבניה הוא משום הרחקת נזק (ואז הוא מעשה בניה) או מדיני שכנים, ועיין באריכות שם.","86","","5356","True","True","False","","253","84.229.215.197","0","713","בבא בתרא|ה ע"ב",""),new Message("733","732","ובא הכתוב השלישי והכריע","28/08/09 16:25","ח אלול","תשס"ט","16:25","תלמוד חכם","ברוך אתה בבואך בטוב טעם הסברת את שני הצדדים אבל גם לצד ב' שכתבת, לסברת הראל וז"ל או שקודם הבניה יש חיוב לבנות, אך אין זה חיוב כספי, ורק לאחר שבנה האחד את מה שהיה אמור חבירו לבנות, מתחייב החבר לשלם לו (הרב הראל). ג"כ יוצא אותו דין שאחרי שנשלם הכותל שיהא נאמן לומר פרעתי עוד לפני הבניה משום שזה שלא נאמן לומר פרעתי לפני בנית הכותל הוא לא מדין נאמנות שאינו נאמן לומר פרעתי רק חל עליו חיוב בית דין לבנות ועל חיוב הבית דין לא יוכל להפטר בטענת פרעתי אבל לאחר שבנה הכותל אז יש לו רק חוב אצל חבירו ועל זה יכול להיות שנאמן.
מה שתלית את זה ביסוד חיוב הבניה לא הבנתי כי בין לצד שיש עליו חיוב בית דין להסיר את ההיזק ראיה והבניה הוא רק היכי תמצא איך להסיר את ההיזק ואין חיוב כספי לבנות כותל וזה סברת הקצות אז בוודאי שאינו נאמן לומר פרעתי לפני בנית הכותל כי יש עליו חיוב להסיר את ההיזק ראיה אבל לאחר שבנה אז כבר אין עליו חיוב רק חיוב ממון ועל זה נאמן לומר פרעתי וגם לצד ב' שהחיוב לבנות פירושו שחז"ל חייבוהו לשלם מכספו כדי לבנות כותל וזה סברת הקצות אז ג"כ מובן שלפני הבניה הוי חוב שבית דין ועל מעשה בית דין אינו לומר פרעתי אבל לאחר שכבר נבנה הכותל ונפל החיוב בית דין והוי ממון בין אדם לחבירו.
ויש לעיין כי אולי שגיתי אבל מ"מ תודה רבה לכל שפנו מעסקיהם כדי להתפלפל וללחום במלחמתה של תורה.
יראו רבים וילמדו.","80","","5356","True","True","False","","222","66.128.3.64","0","713","בבא בתרא|ה ע"ב",""),new Message("743","733","ביאור נוסף","30/08/09 01:13","י אלול","תשס"ט","01:13","ברוך","א. לעניין ביאור הגמרא - על פי הצד שהחיוב הוא חיוב לבנות כותל ולא חיוב כספי וחיוב זה קיים כבר מעת חלוקת החצר, הרי שאף אם נקבל את טענתך שנאמן לטעון פרעתי עוד קודם הבניה, מכל מקום אין להוכיח מכאן למקרה של הלואה בו החוב הוא כספי, וזמן הפרעון עוד לא הגיע. וזו כוונת הגמרא דכל שפא ושפא זימניה הוא, ורק אז הופך החוב לחוב כספי, ואין להוכיח מנאמנותו כאן לנאמנותו בשאר הלוואות.

ב. ולעצם טענתך שנאמן לטעון כי פרע קודם הבניה, נחלקו בכך הפוסקים -
דעת הש"ך בחו"מ סימן עח ס"ק יב כדעתך, שנאמן לטעון פרעתי אף קודם הבניה.
אך דעת הב"ח סימן קנז סעיף כג-כד (בדפוס החדש) שלא נאמן לטעון פרעתי קודם תחילת הבניה, וכדעת הרב הראל.

ג. והשתא שזכינו לכך שזו מחלוקת אחרונים, נראה לי כי הסוברים שלא נאמן לטעון פרעתי קודם הבניה, יסתמכו בעיקר על כך שקודם הבניה כלל אין זה חוב ממוני, ועל זה היו בנויים דברייי ממקודם.

יישר כח, ושבוע טוב.","86","","5354","True","True","False","","226","87.68.36.34","0","713","בבא בתרא|ה ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82528);