var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=70882;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מכיר סיפור לחיזוק לומדי הדף היומי?","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=19605")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","52"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","51"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","32")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("70882","0","שטנא בתרי אומי לא שליט","07/04/20 14:01","יג ניסן","תש"פ","14:01","הודו_כי_טוב","ואיך נסביר זאת עכשיו שאנו רואים שיש סכנה בכל האומות.
במגפה הנוכחית ?","207","","1483","True","True","False","","549","79.178.4.228","0","0","שבת|לב ע"א",""),new Message("70884","70882","המהרש"א שאל זאת","07/04/20 14:08","יג ניסן","תש"פ","14:08","אבי גרינבלט","על מקרה יונה הנביא וענה שכל הסער הגיע רק בגלל יונה.
מי יודע חשבונות שמים ובימינו זה רק חוליה בשרשרת (מזכיר גם את הפסוק "אִמָּלְאָ֖ה הָחֳרָֽבָה" והנדרש ממנו).","539","","1483","True","True","False","","65","77.125.31.173","0","70882","שבת|לב ע"א",""),new Message("70942","70882","מדברי רש"י","11/04/20 20:38","יז ניסן","תש"פ","20:38","איתיאל","מרש"י משמע שהחשש הוא שהגוי יפקד על עוונו במקום סכנה זה, והישראל בעל כרחו יסתכן עימו. החשש לא מצד עוונות הישראל.

ועל זה אמר שמואל שבשני לאומים אין חשש. שאפשר שכשפוגעת מידת הדין באחד - יענשו אגב אותו אחד עימו מהעם שלו, אבל אם הם מעם אחר - השטן לא יפגע בשניהם יחד.

אבל כשיש חובה לשניהם - אין מניעה שיענשו יחד.

ולגבי המצב הנוכחי - מי יודע מחשבות שמים. מה נתחייבנו ומה אחרים נתחייבו. וכל אחד יעשה את החשבון שלו.

ובכלל לגבי דבר אמרו שזה דבר היוצא מגדר החשבונות הרגילים. שמלאך המוות מגיע בשמונה דילוגים, ובשעת הסכנה באחת. ופשוטו שיש עיכובים עד שמלאך המוות מוציא שליחותו לפועל, ובינתיים אפשר שתתבטל הגזירה. מה שאין כן רח"ל בשעת המגפה.

ויהי רצון שה' יתברך יסיר מעלינו מהרה מכת המוות.","842","","1479","True","True","False","","78","","0","70882","שבת|לב ע"א",""),new Message("70886","70884","לענ"ד זה ענין אחר","07/04/20 14:14","יג ניסן","תש"פ","14:14","יום יום ידרשון","המקרה של יונה אכן דומה למעבר על גשר. אך במקרה שלנו יש ענין אחר, כמו שאומרים חז"ל על מכת בכורות שכאשר ניתנה רשות למשחית אינו מבחין וכו'. כלומר, צריך לחלק בין עונש פרטי לאדם מסוים (אצל יונה ולהבדיל אצל הגוי על הגשר) לבין רשות למשחית להשחית (במכת בכורות ובשאר מגיפות כלליות).","919","","1483","True","True","False","","121","213.151.48.121","0","70882","שבת|לב ע"א",""),new Message("70887","70886","בהנחה שאתה יודע את הסיבה","07/04/20 15:26","יג ניסן","תש"פ","15:26","אבי גרינבלט","ולא הבנתי את ההבדל בין הגוי שעל הגשר לגוי שבמעבורת (אצל שמואל).
ברור לכל בר דעת שהשהיה בבתים במצרים לא היתה כדי למנוע הידבקות (המשחית לא מוגבל פיזית בשום צורה) אלא שזו היתה הוראת הבורא ויש כאן יסוד לאמונה וציות לבורא ית"ש.","539","","1483","True","True","False","","71","77.125.31.173","0","70882","שבת|לב ע"א",""),new Message("70888","70887","אז יש בר דעת שסובר אחרת:","07/04/20 17:03","יג ניסן","תש"פ","17:03","יום יום ידרשון","אומרת הגמ' בב"ק (ס ע"ב) "ת"ר דבר בעיר כנס רגליך שנאמר ואתם לא תצאו איש מפתח ביתו עד בקר".
ולגבי ההבדל בין גשר למעבורת, לא הבנתי את שאלתך. רב ושמואל דברו שניהם על מעבורת, ואנו עוסקים כעת בדעת רב שחולק על שמואל (וגשר שכתבתי לאו דווקא).","919","","1483","True","True","False","","103","213.151.48.121","0","70882","שבת|לב ע"א",""),new Message("70889","70888",">>>","07/04/20 17:16","יג ניסן","תש"פ","17:16","אבי גרינבלט","א. דבר בעיר לא קשור למכת בכורות שציינת אלא למצבנו הנוכחי.
ב. טענת בכותרתך הראשונה להבדל כלשהו ולא הבנתי מה ההבדל.","539","","1483","True","True","False","","52","77.125.31.173","0","70882","שבת|לב ע"א",""),new Message("70890","70889",">>>>","07/04/20 17:20","יג ניסן","תש"פ","17:20","יום יום ידרשון","א. הגמ' לומדת לדבר מהפס' שמתיחס למכת בכורות.
ב. לא אמרתי שיש הבדל בין מעבורת לגשר, אלא הבדל בין מעבורת וגשר ודומיהם לבין מגיפה, ובמילים אחרות יש הבדל בין דין על אדם פרטי לבין מקום שניתנה רשות למשחית.","919","","1483","True","True","False","","102","213.151.48.121","0","70882","שבת|לב ע"א",""),new Message("70891","70890","לענ"ד","07/04/20 17:34","יג ניסן","תש"פ","17:34","אבי גרינבלט","אין לנו הבנה בשל מי הסער הנוכחי עד כדי שנדע לחלק בין הדברים ולומר שמצב נוכחי שונה מכל הדוגמאות שהובאו לעיל.

עוד ראה לשון "המכתב מאליהו"

"וכן מצאנו בדין שמים: ''צדיקים נתפסים בעון הדור'' (שבת לג:), וכן ''כיון שניתנה רשות למשחית שוב אינו מבחין כו''' (ב''ק ס.). וכתב הרש''ז שאין הכוונה שהמשחית מעניש יותר מהנגזר, אלא כיון שהדור מקולקל יש צורך לדון את הצדיק בכל חומר הדין אף על עבירות קלות שהוא עשה, אולי יראו אחרים ויקחו מוסר וילמדו קל וחומר על חטאי עצמם. הרי אנו בעינינו ראינו איך הוציאו להורג, בתוך המון רבבות ישראל, צדיקים וקדושים גדולי הדור ועמודי התורה הי''ד, וכי ח''ו עביד קודשא בריך הוא דינא בלא דינא (ברכות ה:), אלא שהשעה היתה צריכה לכך, להעניש בכל חומר של מיתות משונות ר''ל עבור חטאים דקי דקים של צדיקים, כדי שהנותרים ישמעו וייראו ויפחדו מתוקף הדין כנ''ל.

ואפשר עוד ליישב זאת ע''פ דברי הגר''י סלנטר זצ''ל (תנועת המוסר ח''א עמ' 284): ''אם מדברים בבית המדרש בקובנא לשה''ר - מחללים בפריז את השבת, אם מתבטלים מתורה בקובנא - סטודנט בגרמניה רוצח את חבירו''! הרי שכשהצדיק נכשל בחטא קל גורם בכך פשע חמור במקום אחר, וכשניתן רשות למשחית לחבל ברשעים נכללים עמהם הצדיקים שגרמו בחטאם הקל להרשעתם של אלו הרשעים".


זו כמובן הסתכלות אחרת על המאורעות אשר נותנת דרך הבנה שהכל מנוהל ואין למשחית רשות לפעול באופן עצמאי (למרות פשוטם של הדברים) והכל חשבון מדוקדק.","539","","1483","True","True","False","","95","77.125.31.173","0","70882","שבת|לב ע"א",""),new Message("70892","70891","אני לא חולק על דבריך","07/04/20 17:41","יג ניסן","תש"פ","17:41","יום יום ידרשון","אבל זה לא מסביר איך שמואל סמך על כך שהשטן לא שולט בשתי אומות (וסליחה שטעיתי וכתבתי קודם שאנו עסוקים בדעת רב).
לכן באתי לחלק, שהגמ' עוסקת במקרה שבו יש דין על אדם מסוים ולא כאשר יש דין על הכלל.","919","","1483","True","True","False","","110","213.151.48.121","0","70882","שבת|לב ע"א",""),new Message("70893","70892","ע"ע בדברי תוספות תענית כא","07/04/20 17:52","יג ניסן","תש"פ","17:52","יום יום ידרשון",""אמרו ליה לרב יהודה איכא מותנא בחזירי גזר תעניתא וכו' עד שאני חזירי דדמו מעייהו לבני אינשי - פירוש שבני מעיו של חזיר דומין למעים של בני אדם ויש לחוש שיהא על בני אדם מכאן נראה שאם יהיה דבר על עובדי כוכבים שיש לחוש ויש להתענות דהא הכא חזינן דגזר תעניתא מדבר שהיה בחזירין משום דדמו מעייהו לבני אדם וכל שכן דנכרים דדמו לישראל."
ובקרן אורה שם הביא את הגמ' שלנו וכתב לחלק: "אלא ודאי כיון שניתן רשות למשחית בעי למיבעי רחמי לאצלינן, וכן נראה ממכת מצרים"","919","","1483","True","True","False","","82","213.151.48.121","0","70882","שבת|לב ע"א",""),new Message("70894","70893","עוד התייחסות לנושא","07/04/20 19:08","יג ניסן","תש"פ","19:08","אבי גרינבלט","","539","jpg","1483","False","True","False","","74","77.125.31.173","0","70882","שבת|לב ע"א","0-jpg")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);