var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=69708;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("המלצה לגולשים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=1505")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","65"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","48"),new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","46")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("69708","0","פירוש חדש ל'הדלקה בשני פתחים'","31/03/20 18:22","ו ניסן","תש"פ","18:22","אור חדש","אמר רב הונא חצר שיש לה ב' פתחים צריכה שתי נרות (ואמר) רבא לא אמרן אלא משתי רוחות אבל מרוח אחת לא צריך...

לפי הגמ' הטעם להדלקה הכפולה הינו 'משום חשדא' והנימוק להבדל בין צד אחד לשני צדדים הינו: " לעולם משום חשדא דבני מתא וזימנין דמחלפי בהאי ולא חלפי בהאי ואמרי כי היכי דבהאי פיתחא לא אדליק בהך פיתחא נמי לא אדליק"

אולם אם הבני מתא יודעים שיש לו שני פתחים אזי לולא הדין ש'חייבים להדליק בשניהם' היה בעולם, היה מצופה מהם ללמד זכות על בעל הבית ולומר לעצמם 'בטח אם הייתי בודק מהצד השני הייתי רואה שהדליק' וכך אנו פוסקים תמיד שבדבר העתיד (בקל) להתגלות לא חוששים כלל לחשד ושקר

לכן הציעה אשתי שתחי' שהטעם הינו פשוט מפני 'פרסומי ניסא' וכרגיל כיום להבין הדין
ודפח"ח","458","","1497","True","True","False","","525","37.46.34.142","0","0","שבת|כג ע"א",""),new Message("69711","69708","לפי זה מה הדיון על הדלקה בימין או בשמאל?","31/03/20 20:10","ו ניסן","תש"פ","20:10","יום יום ידרשון","פשוט שידליק בשני הצדדים של הפתח לפרסומי ניסא!!","919","","1497","True","True","False","","83","212.76.107.238","0","69708","שבת|כג ע"א",""),new Message("69731","69708","ראה דברי מהרי"ט","01/04/20 11:40","ז ניסן","תש"פ","11:40","אבי גרינבלט","","539","jpg","1496","False","True","False","","38","95.86.72.116","0","69708","שבת|כג ע"א","0-jpg"),new Message("69712","69711","שאלתך לא הובנה","31/03/20 20:19","ו ניסן","תש"פ","20:19","אור חדש","","458","","1497","False","True","False","","95","37.46.34.142","0","69708","שבת|כג ע"א",""),new Message("69726","69711","נראה שלא הבנת את הסברו","01/04/20 00:38","ז ניסן","תש"פ","00:38","איתיאל","ולענ"ד ההסבר של רעייתך לא רק שאינו חולק על הגמרא, אלא גם מוכרח בגמרא.

לא מצאנו שום מצוות עשה שיהיה אדם צריך לצאת מחשד. לדוגמה: אם יש לו פתח של חדר פחות מד' על ד' שישים מזוזה מפני החשד.

חשד בד"כ שייך רק כשנראה שעובר על לאו.

אלא שכאן יש עניין של פרסום הנס. המצווה היא לא לעשייה בפני עצמו. במצווה רגילה אני לא חייב שידעו שקיימתי אותה. אבל בנר חנוכה - אם לא ידעו הפסדתי את מהות המצווה (לכן יש דיון אם מי שגר במקום שאין עוברים ושבים חייב בכלל להדליק).

כאן אין עניין סתם להרבות בפרסום. אבל בהחלט יש עניין שכל מי שעובר ליד ביתו יראה את הנרות - זו הגדרת המצווה.

כאשר יש שני פתחים בצד אחד, הרואה מבין ששניהם שלו ויש פרסום בנר. אבל כשיש שני צדדים, עלול לעבור אדם בצד אחד ולא יראה את הנרות מהצד השני והנס לא יתפרסם. זה החשד.

נמצא שמי שלא הדליק בצד השני - חיסר במהות המצווה ולא רק בעניין אחר של חשד.","842","","1496","True","True","False","","130","","0","69708","שבת|כג ע"א",""),new Message("69727","69711","נראה שלא הבנת את הסברו","01/04/20 00:38","ז ניסן","תש"פ","00:38","איתיאל","ולענ"ד ההסבר של רעייתך לא רק שאינו חולק על הגמרא, אלא גם מוכרח בגמרא.

לא מצאנו שום מצוות עשה שיהיה אדם צריך לצאת מחשד. לדוגמה: אם יש לו פתח של חדר פחות מד' על ד' שישים מזוזה מפני החשד.

חשד בד"כ שייך רק כשנראה שעובר על לאו.

אלא שכאן יש עניין של פרסום הנס. המצווה היא לא לעשייה בפני עצמו. במצווה רגילה אני לא חייב שידעו שקיימתי אותה. אבל בנר חנוכה - אם לא ידעו הפסדתי את מהות המצווה (לכן יש דיון אם מי שגר במקום שאין עוברים ושבים חייב בכלל להדליק).

כאן אין עניין סתם להרבות בפרסום. אבל בהחלט יש עניין שכל מי שעובר ליד ביתו יראה את הנרות - זו הגדרת המצווה.

כאשר יש שני פתחים בצד אחד, הרואה מבין ששניהם שלו ויש פרסום בנר. אבל כשיש שני צדדים, עלול לעבור אדם בצד אחד ולא יראה את הנרות מהצד השני והנס לא יתפרסם. זה החשד.

נמצא שמי שלא הדליק בצד השני - חיסר במהות המצווה ולא רק בעניין אחר של חשד.","842","","1496","True","True","False","","97","","0","69708","שבת|כג ע"א",""),new Message("69713","69712","התכוונתי לשאול למה זה קשור לשני פתחים","31/03/20 20:21","ו ניסן","תש"פ","20:21","יום יום ידרשון","אפשר להוסיף נרות גם בפתח אחד.","919","","1497","True","True","False","","84","212.76.107.238","0","69708","שבת|כג ע"א",""),new Message("69714","69713","אבל בפתח אחד","31/03/20 20:43","ו ניסן","תש"פ","20:43","אור חדש","כבר נחלקו בה ובש על צורת ההידור של ההדלקה ושבה מקיימים פרסום הנס בהידור

מה פתאום להמציא הכפלת נרות באותו פתח?","458","","1497","True","True","False","","73","37.46.34.142","0","69708","שבת|כג ע"א",""),new Message("69715","69714","למה להמציא הכפלת נרות באותו בית?","31/03/20 20:44","ו ניסן","תש"פ","20:44","יום יום ידרשון","","919","","1497","False","True","False","","74","212.76.107.238","0","69708","שבת|כג ע"א",""),new Message("69716","69715","זו שאלת הגמ'","31/03/20 20:46","ו ניסן","תש"פ","20:46","אור חדש","על רב הונא ורבא

התשובה של הגמ' שזה מפני חשדא קשה כפי שביארתי

תשובתה של אשתי נטולת קושי","458","","1497","True","True","False","","75","37.46.34.142","0","69708","שבת|כג ע"א",""),new Message("69717","69716","אבל למה זה קשור לשני פתחים דוקא?","31/03/20 20:48","ו ניסן","תש"פ","20:48","יום יום ידרשון","לדבריך היה ראוי לחייב כל אדם להדליק נרות חנוכה מכל סביבות הבית משום פרסומי ניסא","919","","1497","True","True","False","","97","212.76.107.238","0","69708","שבת|כג ע"א",""),new Message("69718","69717","חכמים קבעו בפתח","31/03/20 21:02","ו ניסן","תש"פ","21:02","אור חדש","הבית
רב הונא ביאר שזה אף בשני הפתחים אם ישנם
רבא צמצם לשני צדדים

מהיכא תיתי להוסיף לכל הצדדים החיוב?!?

נכון אומנם שכיום שנוהגים האשכנזים שכולם מדליקים ממילא משתדלים שיודלק בכל חלון ופתח ומשום פרסום הנס
אך לקבוע זאת כחיוב? הגזמת לגמרי","458","","1497","True","True","False","","82","37.46.34.142","0","69708","שבת|כג ע"א",""),new Message("69719","69718","אני שואל לסברתך, לא חשבתי לחייב","31/03/20 21:05","ו ניסן","תש"פ","21:05","יום יום ידרשון","עדיין לא ענית על שאלתי, אבל לא חשוב כיוון שאין זה למעשה.
לומר שחכמים קבעו זו לא תשובה מתקבלת לשאלה למה לפי הסברך חכמים קבעו כך, הרי אם הענין הוא פרסום הנס למה לחייב רק בפתח ולא בכל צדדי הבית, ולמה אני צריך להפסיד בגלל שיש לי עוד פתח.","919","","1497","True","True","False","","90","212.76.107.238","0","69708","שבת|כג ע"א",""),new Message("69720","69719","סברתי באה","31/03/20 21:12","ו ניסן","תש"פ","21:12","אור חדש","להסביר הדין שקבעו חכמים ולא ליצור דין חדש
מחשבתך שזה שיש סברת פרסום זה מחייב בהכרח לעשות לפי המקסימום האפשרי ולא במגבלות של פתחי הבית תמוהה ולא מיושבת עם שום דרך פסיקה של חז"ל או הגיון כלשהו בכלל
וכמו שברור לך (מקווה מאד) שלא ייתכן לחייב כ"א לטפס על הגג הגבוה ביותר באזור ולהדליק שם אבוקה גדולה (למרות שזה שיא הפרסום) כך ברור לי שמסתבר היה לחזל להגביל הפרסום המחוייב למחל' בה ובש ור"ה הרחיב קצת לכמות הפתחים","458","","1497","True","True","False","","73","37.46.34.142","0","69708","שבת|כג ע"א",""),new Message("69721","69720","אם זה דין בכמות הפתחים","31/03/20 21:18","ו ניסן","תש"פ","21:18","יום יום ידרשון","אין הבדל בין צד אחד לשני צדדים.
אין מצוה בפתח כמו מזוזה, אלא מצוה להדליק נר חנוכה (במקום אחד), ולעשות זאת באופן שיתפרסם הנס. הפתח הוא רק מקום שבו הנס יתפרסם יותר ולא סיבה לחייב אותי בעוד מצוה חדשה של הדלקה.","919","","1497","True","True","False","","81","212.76.107.238","0","69708","שבת|כג ע"א",""),new Message("69722","69721","אתה חולק על רבא?","31/03/20 21:21","ו ניסן","תש"פ","21:21","אור חדש","או על רב הונא?","458","","1497","True","True","False","","70","37.46.34.142","0","69708","שבת|כג ע"א",""),new Message("69723","69722","או עליך","31/03/20 21:22","ו ניסן","תש"פ","21:22","יום יום ידרשון","אני טוען שהחיוב להדליק בפתח השני הוא לא חלק ממצות הדלקת נר חנוכה, אלא מפני החשד (רעיון מקורי, נכון?).","919","","1497","True","True","False","","74","212.76.107.238","0","69708","שבת|כג ע"א",""),new Message("69724","69723","עליך קשה","31/03/20 21:24","ו ניסן","תש"פ","21:24","אור חדש","מה שהקשתי על הסבר הגמרא

עליי לא קשה מידי (לפחות עד עכשיו לא נתקלתי בשום קושי בהסבר)","458","","1497","True","True","False","","68","37.46.34.142","0","69708","שבת|כג ע"א",""),new Message("69729","69727","בגמרא ודאי שזה לא מסתדר","01/04/20 09:46","ז ניסן","תש"פ","09:46","יום יום ידרשון","א. מה הקשר לבני עירו דוקא, לפי הסברך ה'חשד' הזה שייך בדיוק גם לאינשי דעלמא.
ב. איך לומדים את זה מהנחת פאה בסוף השדה? גם שם יש פרסום הנס?
או שגם את דבריך לא הבנתי...","919","","1496","True","True","False","","91","212.76.112.102","0","69708","שבת|כג ע"א",""),new Message("69730","69727","אגב, מצינו חשד גם בעשה","01/04/20 10:18","ז ניסן","תש"פ","10:18","יום יום ידרשון","כגון נטילת ידים (יומא ל ע"א).","919","","1496","True","True","False","","77","212.76.112.102","0","69708","שבת|כג ע"א",""),new Message("69739","69727","לא הבנתי איך","01/04/20 14:00","ז ניסן","תש"פ","14:00","אור חדש","דבריך מיישבים לש' הגמ'

אומנם תרוץ בדרך 'לא פליגי' מצוי הוא מאד והינו היותר 'נח' לנו אך לדעתי לא ראוי להשתמש בו אם לצורך 'יישוב כולם' צריך 'לקווצ'צ' אותם' כדי שיתיישבו יחד","458","","1496","True","True","False","","75","141.226.144.54","0","69708","שבת|כג ע"א",""),new Message("69732","69731","תודה רבה","01/04/20 11:46","ז ניסן","תש"פ","11:46","אור חדש","חיזק מאד קושייתי
אומנם תרוצו שניסה עדיין להצדיק הגמ' קשה, דמי דיבר על בני בית מרובים בסוגיה, הרי ר"ה תלה בשני פתחים בלא תלות כלל במספר בני הבית
ועוד שנר לכ"א זה רק למהדרין מהמהדרין ולמה נחשוד באדם זה ולא נתלה שעשה כמהדרין?","458","","1496","True","True","False","","92","141.226.144.54","0","69708","שבת|כג ע"א",""),new Message("69733","69732","התכוונתי לעניין פרסום הנס","01/04/20 11:51","ז ניסן","תש"פ","11:51","אבי גרינבלט","לימוד זכות זו חובת האנשים ומאידך , חובתו של האדם למנוע את החשד בבחינת "והייתם נקיים מה' ומישראל".
דרך אגב , בשיעור אצלנו (לפני יומיים/שלושה) עלתה השאלה ע"י אחד הלומדים וגם אני עניתי שפרסומי ניסא נמצא במדרגה גבוהה המחייבת הדלקה בשני הפתחים.","539","","1496","True","True","False","","61","95.86.72.116","0","69708","שבת|כג ע"א",""),new Message("69734","69732","החת"ס מבאר יותר","01/04/20 11:59","ז ניסן","תש"פ","11:59","יום יום ידרשון","ועונה על שאלותיך, שרוב ישראל מהמהדרין להדליק לכל א' וא', והחשד הוא באמת רק במקום שבו יש כמה אנשים והיה ראוי להם להדליק כל א' בפתח אחר ומדלא הדליק בפתח זה יחשדו בו שגם בשני לא הדליק אף אחד.","919","","1496","True","True","False","","92","95.86.69.214","0","69708","שבת|כג ע"א",""),new Message("69735","69734","לא עונה","01/04/20 12:08","ז ניסן","תש"פ","12:08","אור חדש","מניין לו שבזמן ר"ה כבר נהגו הרוב המוחלט בנר לכ"א?
וכן היכן הוזכר החובה להדליק בכל הפתחים כשיש כמה אנשים שנוכל לחשוד בו שעושה שלא כדין אם לא בדברי ר"ה עצמו?
וכן פשוט לו שחובה לפזר ההדלקה בין הפתחים משום פרסום הנס- זה בדיוק טענת אשתי ולכן לא רק שלא דוחה ההבנה אלא משתמש בה כדבר פשוט
רק לתרץ הבנת הגמ מציע הסברו הנוסף אך זה כי הגמ' קשה ולא הסבר אשתי","458","","1496","True","True","False","","98","141.226.144.54","0","69708","שבת|כג ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82652);