var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=69607;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("המלצה לגולשים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=1505")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","73"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","64"),new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","60")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("69607","0","השוואת נרות שבת למנורה - שאלות","28/03/20 22:10","ג ניסן","תש"פ","22:10","איתיאל",""פתילות ושמנים שאמרו חכמים אין מדליקין בהן בשבת - אין מדליקין בהן במקדש".

לכאורה "שמנים" כדי נסבה. שהרי במנורה ממילא מדליקים רק בשמן זית זך כתית, ואפילו לא בשמן שומשומשין, אגוזים וכו'.

***

מקשים ממנורות של שמחת בית השואבה, שהדליקו בהן בבלאי בגדי כהונה, ובהן צמר.

לכאורה לא קשיא, שמנורות אלו דינן כמדורה, שגם בשבת מותר להדליקה בין השמשות בכל סוגי פתילות ושמנים.

ואולי זה מהות תירוץ הגמרא "שמחת בית השואבה שאני".

***

דעת רב הונא שאין מדליקין בפתילות ושמנים האסורים בשבת גם בחנוכה, בין בשבת ובין בחול.

מבאר רבא שסבר כבתה זקוק לה (לכן צריך לכתחילה להדליקה שתוכל לבעור יפה) ומותר להשתמש לאורה (ולכן יש מקום לחשוש בשבת שמא יטה).

לכאורה אם סובר כבתה זקוק לה, ממילא צריך להדליקה בשמן ופתילה יפים תמיד, ונמצא שאין ראיה לשיטתו אם מותר להשתמש לאורה, שאפילו אסור להשתמש לאורה היה צריך להדליק בשמן ופתילה יפים!","842","","1499","True","True","False","","591","","0","0","שבת|כא ע"א",""),new Message("69611","69607","[ללא נושא]","29/03/20 08:56","ד ניסן","תש"פ","08:56","יום יום ידרשון","א. אכן במהדורת עוז והדר מביאים בהגו"צ שיש שלא גורסים תיבת 'שמנים'.
ב. נראה לי שרק בשבת מועילה מדורה, כי אז אין חשש שמא יטה, אבל במנורה זה לא קשור לחשש שמא יטה אלא שתהא שלהבת עולה מאליה וזה שייך גם במדורה. וזה התירוץ ששמחת בית השואבה שאני ורק במנורה יש דין של שלהבת עולה מאליה.
ג. שאלתך היא שאלת תוספות, ראה תירוצו.","919","","1498","True","True","False","","94","95.86.70.39","0","69607","שבת|כא ע"א",""),new Message("69612","69607","גבי שמחת בית השואבה שאני","29/03/20 09:14","ד ניסן","תש"פ","09:14","אבי גרינבלט","3 דעות בענין.
א. דעת רש"י , היות ואין בזה מצווה.
ב. ריטב"א , שאני שמחת בית השואבה שהיא להרבות שמחה ולא הקפידו בה.
ג. נימוקי הגרי"ב - כיוונת לדעתו "שהיו מרבין בה כאור והוי כמדורה דאמרינן לעיל"","539","","1498","True","True","False","","47","95.86.72.116","0","69607","שבת|כא ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82645);