var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=69569;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מכיר סיפור לחיזוק לומדי הדף היומי?","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=19605")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("69569","0","גדר סמיך - יבש או לח? ","26/03/20 19:27","א ניסן","תש"פ","19:27","איתיאל","*גדר דבר סמיך, בין יבש ללח*

בשמירת שבת כהלכתה יש לכאורה סתירה.

מחד הוא כותב שאין ליצוק רוטב קר על חתיכת בשר רותח (הדוגמה שהביא המג"א), מפני ש"דבר גוש" נחשב לעולם ככלי ראשון, ואם כן הוא מבשל דבר לח (לדעת השו"ע שיש בישול אחר בישול בלח).

מאידך, כתב השש"כ שמותר למזוג קטשופ על תפוח אדמה רותח.

אבי נ"י שלח מכתב לרב נויבירט זצ"ל בשאלה על כך, וזה ענה לו כך:

יש כאן "ספק ספיקא".

* ספק ראשון אם הלכה כמג"א להחמיר ב"דבר גוש" שהוא נחשב ככלי ראשון גם בצלחת ולא רק בסיר.

* ספק שני, אם קטשופ נחשב דבר לח, כיוון שהוא סמיך.

* (וספק שלישי אם הלכה כרמב"ם שאין בישול אחר בישול בדבר לח. אלא שזה ספק נגד מרן השו"ע שהכריע שיש בו בא"ב. ולא ניכנס לשאלה אם עושים ספק ספיקא נגד מרן).

מי שירצה, יוכל לראות הסבר זה בהערות על הדין במהדורה החדשה.

בכל אופן, אכן נחלקו הפוסקים בהגדרת "לח". כאן בהלכות שבת, וכן לעניין ברכות, שם שיעור ברכה אחרונה שונה בין יבש - בכזית, לנוזל - ברביעית, וכן באורך זמן האכילה המחייב, באוכל כדי אכילת פרסה, ובמשקה רק כששותה ברצף. לדוגמה בגלידה, במרק צח ובדייסה: אם מוגדרים כמשקה - האוכלם כמנהג העולם לעולם לא יברך אחריהם ברכה אחרונה.

יש מגדירים: אם נשתה בכוס או נאכל בכפית.

ויש אומרים: אם מתרחב על צלחת שטוחה.

בסוגייתנו, מוגדר הדבש כאוכל ולא כמשקה. מאידך הוא מוגדר כאחד משבעה משקים המכשירים לקבל טומאה (י"ד שח"ט ד"ם). יתכן להוכיח מכאן לעניין סוגיית הקטשופ.","842","","1500","True","True","False","","444","","0","0","שבת|יט ע"ב",""),new Message("69571","69569","מענין. השאלה באיזה דבש מדובר","26/03/20 20:09","א ניסן","תש"פ","20:09","יום יום ידרשון","לי בבית יש שנים, אחד קרוש ואינו נוזל כלל (כחמאה), ואחד נוזלי אף יותר מקטשופ. לא יודע מה בדיוק היה בזמן חז"ל.","919","","1500","True","True","False","","82","95.86.76.49","0","69569","שבת|יט ע"ב",""),new Message("69574","69571","זה תלוי באיכות הדבש ובטמפרטורה ","26/03/20 21:50","א ניסן","תש"פ","21:50","איתיאל","דבש איכותי נוטה להתגבש. בחימום הוא חוזר למצב נוזלי. אבל גם דבש נוזלי יותר סמיך ממים ואפילו מיין.

יש על זה סוגיה מפורשת במסכת מכשירין פרק ה' משנה ו':

כל הניצוק טהור, חוץ מדבש הזיפין והצפחת.

והכוונה לקילוח. שאם היה מערה משקה מכלי טהור לכלי טמא, אין הקילוח נחשב חיבור לטמא מה שבכלי העליון.

אבל בדבש הזיפים שהוא עבה ביותר, אינו נחשב משקה, והוא חיבור לטמא את העליון.

הובא במסכת סוטה מח: כשהוא דבש משובח ביותר שמזייפים בו (מערבים בו מים והלקוחות לא מבחינים מרוב שהוא איכותי), או על שם מקומו, מהעיר זיף.

בכל מקרה, רואים שסתם דבש אינו סמיך ביותר, ורק דבש מיוחד בעל שם לוואי.

ואצלנו דיברו באופן כללי על סתם דבש, בלי שם לוואי, והחשיבוהו לאוכל ולא למשקה.

ועיין גם עוקצין ג', י"א:

חלות דבש מאימתי מטמאות משום משקה.

משמע שבכוורת הן לא חשובות משקה, וברדייתן נחשבות משקה. ואצלנו הוגדר כאוכל.

יש עוד לעין בזה","842","","1500","True","True","False","","84","","0","69569","שבת|יט ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82640);