var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=69486;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("הודעה למגידי שיעורים ולמשתתפי השיעורים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=638")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("69486","0","דור אלים והתוצאה","23/03/20 11:30","כז אדר","תש"פ","11:30","עלי","אין ספק שדורם של הלל ושמאי היה דור אלים והדברים נמשכו גם אחריהם. ולא בגלל המסופר בגמרא אלא מקריאת ספריו של יוסף בן מתתיהו.
בד"כ אלימות אינה נשארת חד צדדית, והפלא הגדול בעיני הוא שגם לאחר שגברה ידם של תלמידי בית הלל והם נעשו הרוב, הם לא ביטלו ביד חזקה את גזירותיהם של בית שמאי עוד באותו דור, בטענה שגזירות הי"ח דבר הושגו באלימות כמתואר בגמרא. בכלל לגבי כל הסיפור של האלימות רואים בבירור מקיצור פרטי הסיפור שהם עברו צנזורה או עיבוד ספרותי וכלל לא ברור מה היה במציאות. ( גם על הדרשנות בת ימינו בעניין אי אפשר לסמוך לדעת שלא היתה אלימות באמת )
יחד עם זה אני תוהה האם רציחתו של שמאי ( כנזכר ע"י יוסף בן מתתיהו ) הינה חלק מפרצי האלימות הללו.
הייתי גם שמח לקרא מה חושבים ההיסטוריונים/החוקרים מבני ברית על כל העניין יותר בהרחבה.
כנראה שגם בתורה עצמה יש 'צנזורה' על מלחמות אחים כמו לגבי המלחמה בעקבות נסיגת העם 7-8 מסעות בעקבות מות אהרן, שאין עליה שום פרטים בכתוב אבל נזכרת בספרות חז"ל.","209","","1503","True","True","False","","676","194.114.146.227","0","0","שבת|יז ע"א",""),new Message("69491","69486","בירושלמי הנושא הזה פחות מצונזר","23/03/20 12:11","כז אדר","תש"פ","12:11","אחיקם קשת","ויש לזה הרבה דוגמאות, גם לגבי סוגייתנו.
כמפורט בקובץ המצורף מתוך הספר דרכי התלמודים

גם סוגיית בר כוכבא צונזרה בבבלי יחסית לירושלמי, אבל כנראה מטעמים אחרים - חשש שהגוים יפרשו זאת כהסתה למרידות","510","pdf","1503","True","True","False","","119","164.138.115.124","0","69486","שבת|יז ע"א","0-pdf"),new Message("69497","69486","לא היה ולא נברא אלא משל היה","23/03/20 13:07","כז אדר","תש"פ","13:07","Almuaddib","וראה, למשל, כיצד מפרש הרמב"ם בפירושו למשנה. מתאורו נראה שכל הארועים 'הקשים' כלל לא היו, אלא מדובר בהתנהלות רגילה של הכרעה במחלוקות.","107","","1503","True","True","False","","169","87.68.132.45","0","69486","שבת|יז ע"א",""),new Message("69504","69486","לא ברור שבית הלל נעשו רוב","24/03/20 00:14","כח אדר","תש"פ","00:14","איתיאל","אמנם בעירובין ו תוס' נוקט לפי תומו שבית הלל היו רוב. אך לא מצאתי לכך שום מקור.

אדרבה, ממה שנוקטים כטעם להלכה כבית הלל משום בת קול ומשום שהיו ענווים ונוחים - משמע שהטעם אינו משום רוב.

ובאמת מסתבר שההכרעה כבית הלל נעשתה ע"י רבן גמליאל (השני, התקיף, שפעל למניעת מחלוקות בישראל). וזהו המתואר בתחילת מסכת עדיות.

ובדורו ובתלמידיהם יש כמה וכמה מהחכמים הגדולים שהיו "שמותים" - רבי אליעזר, רבי טרפון ועוד. פוק חזי כמה הצטערו החכמים לבקש פתרון בסוגיית צרת הבת ביבמות, ולא בקלות הכריעו כבית הלל.

אלא שלאחר החורבן התקיפות של בית שמאי, ובפרט בהלכות טומאה (שנהייתה פחות רלוונטית לאחר החורבן), נהייתה קשה, והרוח נשבה לכיוון הגישה של בית הלל. ומאחר והנשיא שביקש לקבוע הלכה היה תקיף וחזק, והוא היה נכדו של הלל - אסתייע מילתא לקבוע הלכה כבית הלל.

גזירות י"ח דבר היו לא סתם מחלוקות רגילות, אלא נגעו בעיקר סדרי החיים: הרחקת עמי ארצות ע"י החמרה בטומאה וטהרה, וריחוק מהגויים בגזירות על פיתן, שמנן ובנותיהן. לכן חשיבותן. לשנות את זה היה נחשב כמהפכה שתקומם את בית שמאי.

מסתבר עוד שהרצח המתואר היה בהבנה שללא גזירות אלו - תהיה התבוללות ואובדן העם היהודי, דבר המצדיק כפייה חמורה בשעת חירום.","842","","1502","True","True","False","","127","","0","69486","שבת|יז ע"א",""),new Message("69493","69491","אולי כעין צנזורה על יש"ו","23/03/20 12:19","כז אדר","תש"פ","12:19","אבי גרינבלט","","539","","1503","False","True","False","","74","95.86.72.116","0","69486","שבת|יז ע"א",""),new Message("69501","69497","אכן כך הרמב"ם","23/03/20 14:34","כז אדר","תש"פ","14:34","זילבר פדואל","וגם קרבן העדה ובעקבותיו האגרות משה
אך פשט הבבלי - קשה כיום שנעשה בו העגל שהוא גם לשון התוספתא א-ח
מורה שכלל לא מדובר במשל.

יעויין במנחת ביכורים על התוספתא המבהיר עפ"י הירושלמי
שהרגו זה בזה כמו בחטא העגל

מאמרו של הרב ברנדיס - במדור מאמרים על הדף - מסביר איך הדברים אינם סותרים את זה שהגזירה התקבלה בקרב כל ישראל , מלבד השמן.

לנוחות המשתמשים צירפתי המאמר כאן","504","pdf","1503","True","True","False","","183","93.172.124.145","0","69486","שבת|יז ע"א","0-pdf"),new Message("69582","69504","אדרבה, הפשטות שב"ה היו רבים","27/03/20 01:11","ב ניסן","תש"פ","01:11","אבצן","וההוכחה היא שמהגמ' משתמע שבאותו היה בוצע "מחטף" כביכול על ידי ב"ש כשאמרו שהנכנס אל יצא וכו'. משמע כהתוס' דבלא"ה היה רוב תמידי לב"ה ולכן באופן תמידי הלכה הייתה כמותם.","785","","1499","True","True","False","","69","109.226.59.2","0","69486","שבת|יז ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82640);