var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=69199;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("זמני היום","http://www.daf-yomi.com/content.aspx?pageid=126")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","63"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","57"),new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","45")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("69199","0","המסקנות העולות מהגיונו של רבא","11/03/20 10:56","טו אדר","תש"פ","10:56","עלי","רבא קובע - ונראה שמסברתו ההגיונית מאד, שידו של אדם חשובה בעיניו כמקום ארבעה על ארבעה. נראה שלא היה בידו באותה שעה שקבע זאת שום מקור תנאי או אמוראי קודם להתבסס עליו בקביעה זו. רק משהגיע רבין מא"י ומסר שמועה זו בשם רבי יוחנן נמצא המקור. יתכן אפילו שהוא או חכמי בבל שלחו כבר קודם לכן לא"י שאלה האם אמנם קיימת מסורת בעניין ורבין רק מסר שאכן כך הוא.
אך הבה נניח שלא היתה נמסרת מסורת שכזו, האם מסקנתו של רבא מההגיון אינה נכונה ומבוססת ללא המקור הזה ?
מכאן שלהגיון הישר והשכל הבריא יש במובן מסויים עדיפות על מקור כתוב. מקור כתוב הוא כמו ממצא ארכיאולוגי שכמו שהוא מגלה את מה שחשבו ואמרו בעבר מהוה חיזוק ברור להיגיון אבל ההגיון עומד גם בלעדיו, שהרי מניין לנו שר' יוחנן לא אמר גם הוא את הדברים רק מתוך ההגיון ולא על סמך מסורת קדומה יותר, שהרי לא אמר את דבריו בשם אף אחד מהדורות שקדמו לו ?
מכאן יש להסיק מסקנה חשובה מאד לגבי לימוד תורה בכלל, כי בקרב חוקרי האקדמיה נקוטה הגישה שללא בסיס טכסטואלי מכתבי יד אין מקום להסברים הגיוניים, שמא אינם נכונים ושמא לו היו בידינו כתבי יד היינו למדים אחרת, אבל טענה זו חולשתה בצידה, כי שמא גם כתבי היד שהיינו מוצאים משובשים המה, או מבוססים על מסורת בלתי מבוססת.
לכן נראה שאין דרך אחרת אלא לשלב : מחד למצוא ולבחון ולבדוק ולנתח עד דק כל מקור כתוב שבידינו ומאידך לדון בכל המקורות ובהגיונם הפנימי והכללי כדי להגיע למסקנות ההגיוניות ביותר.","209","","1516","True","True","False","","597","141.226.62.207","0","0","שבת|ה ע"א",""),new Message("69201","69199","פשוט ביותר","11/03/20 11:08","טו אדר","תש"פ","11:08","אור חדש","ומוסכםגם על גישה השניה שהבאת שהרי לשיטתם מניין להם הכלל המצריך מקור אם לא מסברא ","458","","1516","True","True","False","","82","31.210.189.64","0","69199","שבת|ה ע"א",""),new Message("69209","69201","כל הסוגיה","11/03/20 15:25","טו אדר","תש"פ","15:25","עלי","נראה לענ"ד שכל הסוגיה נלמדה כפי שגם לבסוף נערכה, על כל ניסיונות האוקימתות של האמוראים ודחיותיהם, בבית המדרש בבבל, אך ורק כדי להוליך את הלומד אל הצעתו ההגיונית של רבא וכדי לשכנעו בנכונותה.
כאשר נאמר בבית המדרש חידוש מסברא הגיונית, צריך שהבסיס ההגיוני של חידוש כזה יהיה מבוסס ורציני. חוזקו של הסבר הגיוני יכול להיות תוצאה של מהותו העצמית אך גם מחולשת האפשרויות החלופיות. כך בדיוק נערכה הסוגיה. תחילה נידונו כל האוקימתות החלופיות ורק משנדחו מפני חולשותיהן יכול היה רבא להציע את הצעת ההסבר שלו.
עתה נשאלת השאלה, האמנם די בכך ?
כאשר הלל הזקן בקש להוכיח שהקרבת קרבן הפסח דוחה את השבת, הוא הירבה להביא דרשות והוכחות הגיוניות לשיטתו אך כולן לא שכנעו את החכמים למרות ההגיון שבהן מפני שבתורה צריך לא רק הגיון אלא גם מסורת קבלה מדורות קודמים. רק משהודיע הלל שמסורת כזו בידיו משמעיה ואבטליון קבלו הלכה זאת ממנו.
נראה שדבר דומה קורה בסוגייתנו. הגיונו של רבא עומד לכאורה בפני עצמו והסברו מתיישב יותר מכל האוקימתות החלופיות, אך עד שלא בא רבין ( ר' אבין, אבון, בון ) מא"י וחיזק זאת במימרתו של ר' יוחנן יתכן שלא רצו להשתכנע מדבריו.
המשפט המסיים אפוא משמו של ר' יוחנן הוא ה'מכה בפטיש' אפוא של הסוגיה. יתכן שבלעדיו, לא היה עומד כל הבניין שלפניו על רגליו.
לאנשים קשה להשתכנע מהסברים הגיוניים בלבד. מבקשים הם הסבר 'מופתי'. ראיה 'ארכיאולוגית'. הגם שגם לראיה כזו יש חולשות, מטבעם של דברים שהיא משכנעת יותר.","209","","1516","True","True","False","","124","141.226.62.207","0","69199","שבת|ה ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82645);