var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=68776;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("דף יומי - יתרונות מול חסרונות","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=729")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","71"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","65"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","61")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("68776","0","ברכת המזון טעונה כוס","25/02/20 10:18","ל שבט","תש"פ","10:18","איתיאל","בא להם יין אחר המזון, אם אין שם אלא אותו הכוס -ב"ש אומרים: מברך על הכוס ואח"כ מברך על המזון.

בהוו"א רוצים להעמיד אוקימתא גדולה, שמדובר בכוס עם רביעית וקצת, וטועם מעט בידיו.

למסקנה (ע"פ משנת רבי חייא) הכוונה שמברך ושותה את כל הכוס.

צ"ע. מילא למסקנה, מובן מה החידוש. שאם רצה - יכול לשתות להנאתו לפני ברכת המזון ואינו צריך לשמור כוס מיוחדת לברכה (סברי ב"ש ברכהמ"ז אינה טעונה כוס).

אבל לפי האוקימתא (שגם לב"ש ברכהמ"ז טעונה כוס), מאי קמ"ל?
למה שאדם ירצה לטעום טיפה בידיים רק כי הוא יכול? מה יוצא מזה?

***

משמע שלהלכה ברכת המזון טעונה כוס. ולא ראינו שמקפידים על זה אלא בשמחות ואירועים בלבד. מדוע?","842","","1528","True","True","False","","622","213.151.40.2","0","0","ברכות|נב ע"א",""),new Message("68780","68776","ברכה על הכוס","25/02/20 10:35","ל שבט","תש"פ","10:35","אבי גרינבלט","טועם בגלל הברכה .

לפי הזוה"ק אין ליחיד לברך
לפי הרי"ף והרמב"ם זו מצווה מן המובחר ולא חובה.
אולי התחברו להם הדברים יחד ונהגו העם שלא לברך אם לא באירועים כפי שציינת.","539","","1528","True","True","False","","57","37.26.146.159","0","68776","ברכות|נב ע"א",""),new Message("68803","68776","אם אני זוכר נכון, יש סוגיא בפרק עשירי בפ","26/02/20 09:19","א אדר","תש"פ","09:19","נתנאל","ששם משמע שלא, ולכן יש בראשונים כאלה שסוברים שלא צריך כאלה שסוברים שחובה, ושיטת השו''ע שמצווה
עוד ציינו כבר לזוהר שהובא בב''י שרק בשלושה, ויש ערוך השולחן שכותב שלאור יוקר היין הקלו צמצמו את זה לזמנים מיוחדים.
וראיתי בשיטה מקובצת כאן, שסובר גם שיש מצווה על כוס לשונו היא ''כל שיש לפניו יין צריך להשהותו עד ברכת המזון'' נשמע מדבריו שהכוב הוא לא מצווה בברכת המזון, אלא מצווה על הכוס שיהא בברכת המזון.
לכן שהיין לא מצוי בסעודות שלנו ואף אם ישנו בבית הוא מיועד לקידוש והבדלה אז אין לשיטה זו עניין להביא לברכה, אלא רק אם מביא יין ישתה אותו עם ברכת המזון","747","","1527","True","True","False","","70","46.19.86.59","0","68776","ברכות|נב ע"א",""),new Message("68782","68780","אני מכיר שכך ההלכה, אבל איך זה מסתדר?","25/02/20 10:50","ל שבט","תש"פ","10:50","איתיאל","למה שיטעם סתם לפני ברכת המזון?

ובסוגיה כתוב "טעונה" = חובה. לא מצווה מן המובחר.","842","","1528","True","True","False","","87","213.151.40.2","0","68776","ברכות|נב ע"א",""),new Message("68785","68782","ההשוואה אינה מוכרחת","25/02/20 10:55","ל שבט","תש"פ","10:55","אבי גרינבלט","הרמב"ם וגם הרמב"ן סוברים כאמור שזו אינה חובה אל מצווה מן המובחר.

לשון המשנ"ב
" ר"ל דאף לדעה זו שאין טעון כוס כלל היינו שאין בה חיוב אבל כו"ע מודים דמצוה מן המובחר לברך על הכוס אם יש לו יין בביתו. והנה המחבר לא הכריע בין הדעות ודעת רש"ל וב"ח להחמיר דבהמ"ז צריך כוס מדינא ומנהג העולם להקל בזה כדעה השלישית שלא לחזר אחר כוס אם לא כשיש לו יין או שאר משקין דהוא חמר מדינה בביתו דאז בודאי מצוה מן המובחר לכו"ע לברך על הכוס וכנ"ל ודוקא כשהוא בזימון שלשה אבל לענין יחיד מקילים כמה אחרונים לגמרי"","539","","1528","True","True","False","","54","80.178.202.72","0","68776","ברכות|נב ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);