var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=68374;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("ברוכים הבאים לפורום פורטל הדף היומי","")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","70"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("68374","0","מדוע מברכין על מי שלקין בפה"א?","11/02/20 22:34","טז שבט","תש"פ","22:34","אהרן קלר","אפשר לשאול על מה שלמדנו בדף שלנו שמברכין על מים שבישלו בהם ירקות (שלקו), מדוע אמרנו שמברכים עליהם אדמה והלא לגבי מיץ הזב מתמרים ראינו שמברכים שהכל והלא דברים ק"ו: מה מיץ הזב מתמרים שהוא חלק מגוף הפרי אמרנו שמורידים לדרגת שהכל לא ק"ו שמי שלקים שרק בישלו בהם אינו בדין שיהיו בדרגת שהכל?!","885","","1543","True","True","False","","624","2.55.38.71","0","0","ברכות|לט ע"א",""),new Message("68380","68374","מי שלקין","11/02/20 23:31","טז שבט","תש"פ","23:31","יהודה הר-שפר","אחת התשובות שענו על שאלה זו בפוסקים, היות והירקות עומדין לעשות מהם מי שלקות על כן יש להן חשיבות לברך עליהם בפה"א, משא"כ בפירות המיץ נחשב לזיעא בעלמא, כי הפירות אין דרכן בכך","882","","1543","True","True","False","","85","95.86.126.62","0","68374","ברכות|לט ע"א",""),new Message("68392","68374","התוס' כתב","12/02/20 16:00","יז שבט","תש"פ","16:00","אור חדש","שיש לחלק בלא לפרש החילוק
כלומר כיוון שהדין כך ניתן לחלק עם האגודל אך פשוט שלולא הדין היינו אומרים להפך","458","","1542","True","True","False","","107","213.151.55.26","0","68374","ברכות|לט ע"א",""),new Message("68398","68380","אם אני זוכר נכון זה תשובה אחת בראשונים","12/02/20 17:35","יז שבט","תש"פ","17:35","נתנאל","תשובה נוספת שהבישול מוציא מתוך גוף הפרי.
(זו מחלוקת הרא''ש והרשב''א המובא באו''ח רב י, וישנם עוד נפק''מ)","747","","1542","True","True","False","","107","46.19.85.5","0","68374","ברכות|לט ע"א",""),new Message("68407","68392","[ללא נושא]","12/02/20 19:24","יז שבט","תש"פ","19:24","אהרן קלר","מהי כוונת התוס'?
לא הצלחתי להבין","885","","1542","True","True","False","","87","2.55.39.65","0","68374","ברכות|לט ע"א",""),new Message("68434","68392","תוס' אומרים שניתן לחלק...","13/02/20 13:59","יח שבט","תש"פ","13:59","יהודה הר-שפר","התכוונו לחילוק מסויים, מן הסת"ם או כרשב"א או כרא"ש
תוספות לא מפרשים 'עם האגודל' אלא חילוק שנעלם ממנו
כפי שחז"ל אומרים 'כי לא דבר ריק הוא' - ואם ריק הוא 'מכם' הוא ריק.","882","","1541","True","True","False","","80","95.86.126.62","0","68374","ברכות|לט ע"א",""),new Message("68437","68434","מה הקשר למה שכתבתי?","13/02/20 14:35","יח שבט","תש"פ","14:35","אור חדש","דומני שבין השיטין ניסית להעביר ביקורת על דבריי, אשמח להבין מה בדיוק הבנת מהם ומה הבעיה שמצאת בכך","458","","1541","True","True","False","","99","213.151.55.26","0","68374","ברכות|לט ע"א",""),new Message("68450","68437","אם ראשונים כמלאכים","13/02/20 21:11","יח שבט","תש"פ","21:11","יהודה הר-שפר","סליחה, אבל היה נראה לי שהבטוי "עם האגודל" לא מתאים לומר על דברי הראשונים
ואקוה שאתה יורד לסוף דעתי בזה.","882","","1541","True","True","False","","85","95.86.126.62","0","68374","ברכות|לט ע"א",""),new Message("68454","68450","חששתי","14/02/20 00:54","יט שבט","תש"פ","00:54","אור חדש","שלא הבנת
אנסה שוב לאט יותר:

אך תחילה אבקש שתסביר לי שאלה אחת לפי הבנתך
א: מה גרם לתוס' לא לכתוב החילוק במפורש? האומנם סמכו בזה על הרשב"א?!?","458","","1540","True","True","False","","122","109.186.154.240","0","68374","ברכות|לט ע"א",""),new Message("68458","68454","[ללא נושא]","14/02/20 10:59","יט שבט","תש"פ","10:59","יהודה הר-שפר","כל מפרש פעמים מקצר ולא מרחיב ומפרט את כוונותיו
או מפני ריבוי האפשרויות, או מפני פשטות הדברים שהיה נראה לו
ואינני חושב שעלי לחקור על סיבת הקיצור, ואדרבה נשמח אם תוכל להרחיב את הביאור בזה","882","","1540","True","True","False","","79","95.86.126.62","0","68374","ברכות|לט ע"א",""),new Message("68466","68458","כמי שלמד את רוב התוס'","14/02/20 14:15","יט שבט","תש"פ","14:15","אור חדש","שבש"ס אני מעיד שהניסוח הזה מאד יוצא דופן בתוס'

כ"כ ברור לי שבסברא פשוטה רוב רובם המכריע של לומדי הסוגיה היה אומר שסחיטת פרי תשמר יותר את הברכה מאשר מים שבהם בושל הפרי

לכן מובן לי בדעת התוס' שאמרו הם שהגם שניתן בדיעבד להמציא חילוק דחוק ולהסביר ההלכה ההפוכה לשכל הפשוט ברור שכל המצאה כזו תהיה חלשה ולא תעמוד בביקורת וע"כ לא כתבוהו","458","","1540","True","True","False","","126","37.26.147.178","0","68374","ברכות|לט ע"א",""),new Message("68467","68466","אבל בכל זאת גמרא מפורשת מה תהא עליה","14/02/20 15:33","יט שבט","תש"פ","15:33","יהודה הר-שפר","אבל בכל זאת גמרא מפורשת מה תהא עליה, ואכן הובאו הדברים להלכה בטור ובשו"ע, וחייבים להגיע ו'להתפרנס' מדברי הראשנים.","882","","1540","True","True","False","","96","95.86.126.62","0","68374","ברכות|לט ע"א",""),new Message("68476","68466","בהחלט לשון חריגה בתוס'","15/02/20 21:08","כ שבט","תש"פ","21:08","אבי גרינבלט","לעצם הדיון ההלכתי,
שו"ע נראה כסותר עצמו בין סימן ר"ב לסימן ר"ה ואולי בגלל הספק בהגדרת החילוק.

הט"ז בר"ה כותב כניסיון לתרץ את החילוק בדברי השו"ע:

"בסימן ר"ב , י נתבאר דיש מחלוקת בין הרשב"א להרא"ש ומשמע פסק השו"ע שם דיש ספק ויברך שהכל וצריך לומר דכאן (סימן ר"ה) מדבר שדרכו לבשל או לסחוט דבזה מודה הרשב"א שמברך כמין הפרי"

יחד עם כל הנתונים כולל דברי התוס' שהותירו אותנו בספק להבנת החילוק פוסק המשנ"ב בסימן ר"ב :
"לענין הלכה פסקו האחרונים דלכתחילה יברך שהכל ובדיעבד אם בירך בורא פרי העץ יצא"
והמשנ"ב בסימן רה:
"ודווקא כששלקן כדי לאכול גם את הירקות דאילו בישל הירקות או שראן לצורך מימיהן לבד לשתות אותן אין מברך עליהם אלא שהכל".

מכל הנ"ל משמע שלהלכה , אין מחלקין בין הנוזלים לזיעה כאשר עסקינן בנוזלים בלבד.","539","","1539","True","True","False","","75","95.86.72.27","0","68374","ברכות|לט ע"א",""),new Message("68494","68476","כך הוא גם לקמן דף נ ע"ב","16/02/20 02:23","כא שבט","תש"פ","02:23","דוד כוכב","ואין להשוות בין שאר תוספות לתוספות ברכות שהוא ממחבר אחר. לדוגמה, כשליש ממובאות רב אלפס בתוספות הן בברכות.

ונראה עיקר החילוק שדרכם היה בבישול אלו (כדברי הגמרא), וזיעה טפילה שיוצאת ללא רצון.","125","","1538","True","True","False","","195","213.151.53.46","0","68374","ברכות|לט ע"א",""),new Message("68496","68494","ואם משתנה ההרגל נברך שהכל ?","16/02/20 07:43","כא שבט","תש"פ","07:43","אבי גרינבלט","כדברי המשנ"ב","539","","1538","True","True","False","","53","80.178.202.72","0","68374","ברכות|לט ע"א",""),new Message("68511","68496","הכלל המסכם של","16/02/20 16:09","כא שבט","תש"פ","16:09","אור חדש","הפרק הינו הכלל המבורר היחיד בו
בכל פרט אחר בדיני הברכות יש מחלוקות קיצוניות של התנאים והאמוראים כאשר על כל זה מצטרפת התלות הגדולה של ההלכה בהרגל והתפיסה הקולינרית החברתית של המברכים והפוסקים","458","","1538","True","True","False","","99","213.151.55.26","0","68374","ברכות|לט ע"א",""),new Message("68512","68511","והלכה למעשה ?","16/02/20 16:12","כא שבט","תש"פ","16:12","אבי גרינבלט","לענ"ד מתוך הדברים שעולים , נכון להיום ,אין הבדל בין זיעת הפירות (דבש תמרים, מיץ תפוחים/תפוזים ללא בשר הפרי) לבין נוזלי שליקת הירקות (כמובן כאשר אין ירקות במרק שאז כמובן יברכו אדמה ויפטרו את הנוזל) ועל שניהם נברך - שהכל.","539","","1538","True","True","False","","66","80.178.202.72","0","68374","ברכות|לט ע"א",""),new Message("68516","68512","פוק חזי...","16/02/20 16:29","כא שבט","תש"פ","16:29","אור חדש","אומנם במהלך הדורות הפוסקים כן נטלו על עצמם הנטל של הכרעה בשאלות הברכות וכן הטוו לנו דרך סלולה בהרבה ממה שהיה לאמוראים אך בדבר שדיבריהם או שלא התקבלו או שכלל לא הוכרעו נראה שהתשובה שבכותרת הינה ההכרעה (ובתוספת ההבנה שאין הלכה פסוקה בזה מחז"ל ממילא גם יותר פשוט לנהוג איך שיש)","458","","1538","True","True","False","","82","213.151.55.26","0","68374","ברכות|לט ע"א",""),new Message("68517","68516","לא בטוח שהבנתי","16/02/20 16:34","כא שבט","תש"פ","16:34","אבי גרינבלט","על איזו כותרת דיברת ?
על מי השלקות - בורא פרי האדמה ?","539","","1538","True","True","False","","60","80.178.202.72","0","68374","ברכות|לט ע"א",""),new Message("68521","68517","בתחילת הדף של מחר:","16/02/20 16:38","כא שבט","תש"פ","16:38","אור חדש","רבי טרפון אומר בורא נפשות רבות וחסרונן: אמר ליה רבא בר רב חנן לאביי ואמרי לה לרב יוסף הלכתא מאי אמר ליה פוק חזי מאי עמא דבר:

בשאלה פשוטה ויומיומית כברכת המים נחלקו התנאים וגדולי האמוראים לא ידעו ההלכה
לדעתי זה משקף עוד תחומים רבים בהלכ' ברכות וע"כ הכרעת אביי וא"ת ר"י היא ההכרעה המדויקת יותר שיש לנו מחז"ל בהלכ' ברכות","458","","1538","True","True","False","","94","213.151.55.26","0","68374","ברכות|לט ע"א",""),new Message("68522","68521","כך לומדים אבל הלכה למעשה","16/02/20 16:41","כא שבט","תש"פ","16:41","אבי גרינבלט","שאלה ספציפית שהיא הנידון דידן ,
שאלה שפתחה את האשכול כולו .
מה ההלכה בזה ?","539","","1538","True","True","False","","74","37.26.147.230","0","68374","ברכות|לט ע"א",""),new Message("68523","68522","פוק חזי","16/02/20 16:44","כא שבט","תש"פ","16:44","אור חדש","לענ"ד רוב העם שלא למדו את הכרעת הגמ' המנוגדת לשכל הפשוט (כבתוס'..) ממילא יברכו על מי שלקות שהכל ובמיצים הרוב יברכו כברכת הפרי
ואם ההכרעה בזה הינה כ'פוק חזי' הרי שזו ההלכה למעשה","458","","1538","True","True","False","","98","213.151.55.26","0","68374","ברכות|לט ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);