var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=66517;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("האם אתה פנוי לסייע בהפצת תורה?","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5084")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","49"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","43"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","27")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("66517","0","ספק ברכות להחמיר?","19/01/20 16:21","כב טבת","תש"פ","16:21","אליצפן","התלמוד (ברכות דף יא עמוד ב) מברר מהי ברכת התורה?

מאי מברך?
אמר רב יהודה אמר שמואל: אשר קדשנו במצותיו וצונו לעסוק בדברי תורה.
ורבי יוחנן מסיים בה הכי: הערב נא ה' אלהינו את דברי תורתך בפינו ובפיפיות עמך בית ישראל ונהיה אנחנו וצאצאינו וצאצאי עמך בית ישראל כלנו יודעי שמך ועוסקי תורתך, ברוך אתה ה' המלמד תורה לעמו ישראל.
ורב המנונא אמר: אשר בחר בנו מכל העמים ונתן לנו את תורתו. ברוך אתה ה' נותן התורה. אמר רב המנונא: זו היא מעולה שבברכות.

מסקנה: הלכך לימרינהו לכולהו.

איך המסקנה היא לברך לפחות 2 ברכות לבטלה, מה גם שהשלישית היא המעולה שבהם, ובוודאי מכסה גם את התוכן של שתי האחרות?

ועוד איך מברכים 3 ברכות על מצווה אחת?. האם ספק ברכות להחמיר?","502","","1562","True","True","False","","675","77.125.46.39","0","0","ברכות|יא ע"ב",""),new Message("66519","66517","3 סוגי ברכות שונים","19/01/20 18:02","כב טבת","תש"פ","18:02","אבי גרינבלט","ברכת השבח
ברכת המצוות
ברכת התפילה/הבקשה","539","","1562","True","True","False","","45","37.26.147.185","0","66517","ברכות|יא ע"ב",""),new Message("66537","66517","הקושיה מוזכרת במפרשים","19/01/20 18:50","כב טבת","תש"פ","18:50","דוד כוכב","כתוב שם לראב"ד (על הרי"ף) מסכת ברכות ב ע"ב:
"ואיכא מאן דקשיא ליה במלתיה דרב פפא הא קא נפקא ברכה לבטלה דהא ליכא ספק בברכה דרב המנונא שהיא [ה]מעולה שבברכות ובבית הכנסת יוצאין בה. ואני אומר לפי שיש בברכה של ר' יוחנן בקשה שלא [נכשל] בדברי תורה שאנו צריכים לה לפי[כך] אין אנו רוצים להניחה".","125","","1562","True","True","False","","128","212.76.120.179","0","66517","ברכות|יא ע"ב",""),new Message("66542","66517","רמב"ם","19/01/20 19:05","כב טבת","תש"פ","19:05","אבי גרינבלט",""...וכשם שמברכין על ההנייה, כך מברכין על כל מצוה ומצוה ואח"כ יעשה אותה. וברכות רבות תיקנו חכמים דרך שבח והודיה ודרך בקשה, כדי לזכור את הבורא תמיד אע"פ שלא נהנה ולא עשה מצוה.
נמצאו כל הברכות כולן שלשה מינים: ברכות הנייה וברכות מצוה וברכות הודאה שהן דרך שבח והודיה ובקשה, כדי לזכור את הבורא תמיד וליראה ממנו"
(הלכות ברכות פ"א, ה"ג-ד).","539","","1562","True","True","False","","49","37.26.148.159","0","66517","ברכות|יא ע"ב",""),new Message("66543","66517","אין כאן שום ספק","19/01/20 20:11","כב טבת","תש"פ","20:11","אור חדש","היית יכול לשאול שיש כאן 'ברכה שאינה צריכה'
אומנם לחכמי הגמ' היה נראה שיש צורך בריבוי ברכות על התורה ואנו אין לנו אלא דבריהם","458","","1562","True","True","False","","90","5.102.197.253","0","66517","ברכות|יא ע"ב",""),new Message("66534","66519","אז באיזה סוג הספק מחמירים?","19/01/20 18:41","כב טבת","תש"פ","18:41","אליצפן","אז באיזה סוג הספק מחמירים? ומברכים את כל הברכות שיש ספק בניסוח שלהם?","502","","1562","True","True","False","","122","77.125.46.39","0","66517","ברכות|יא ע"ב",""),new Message("66541","66537",""מפני שלא בירכו בתורה תחילה"","19/01/20 19:00","כב טבת","תש"פ","19:00","אבי גרינבלט","דעת הרצי"ה זצ"ל שזו ברכת "אשר בחר בנו"
דעת הבעש"ט המובאת ע"י נכדו "דגל מחנה אפרים" שזו ברכת "והערב נא".","539","","1562","True","True","False","","44","37.26.146.238","0","66517","ברכות|יא ע"ב",""),new Message("66545","66542","לאיזו קטגוריה שייכות ברכות התורה?","19/01/20 21:15","כב טבת","תש"פ","21:15","אליצפן","","502","","1562","False","True","False","","96","77.125.46.39","0","66517","ברכות|יא ע"ב",""),new Message("66547","66543","האם אין כאן לפחות 2 ברכות לבטלה.","19/01/20 21:22","כב טבת","תש"פ","21:22","אליצפן","ר' ישעיה פיק ברלין, נודע ביהודה, מהדורא תנינא, אה"ז סימן פא

איך אנו מכניסין עצמנו בספק ברכה לבטלה? והרי קיימא לן בכל מקום 'ספק ברכות להקל'?! ותמה על כל הפוסקים שלא ירדו כלל לדבר בזה איך היא ההלכה בפלוגתא זו, ובלי שום פלפול תפסו דברי החותם!?

הוא דן בברכת הארוסין שגם שם יש מחלוקת.

בבלי, כתובות ז ע"ב
ברכת האירוסין מאי מברך?
רבין בר רב אדא ורבה בר רב אדא תרוויהו משמיה דרב יהודה אמרי: "בא"י אמ"ה אשר קדשנו במצותיו וצונו על העריות ואסר לנו את הארוסות והתיר לנו את הנשואות על ידי חופה וקידושין".
רב אחא בריה דרבא מסיים בה משמיה דרב יהודה: "בא"י מקדש ישראל ע"י חופה וקידושין".
מאן דלא חתים מידי דהוה אברכת הפירות ואברכת המצות. ומאן דחתים מידי דהוה אקידושא.","502","","1562","True","True","False","","123","77.125.46.39","0","66517","ברכות|יא ע"ב",""),new Message("66546","66545","3 קטגוריות","19/01/20 21:20","כב טבת","תש"פ","21:20","אבי גרינבלט","שבח
מצוות
בקשה

יש עוד נהנין שאין עניינה כאן","539","","1562","True","True","False","","40","37.26.146.209","0","66517","ברכות|יא ע"ב",""),new Message("66548","66547","שאל עוד","19/01/20 23:14","כב טבת","תש"פ","23:14","אור חדש","הרי יוצא י"ח בברכת אהבת עולם אם לא ברך לפנ"כ וא"כ למה יברך בכלל לכתחילה?
ועוד תשאל למה חסרון הברכה על התורה חמור כ"כ שע"ז נגזר דינם של אנשי בית ראשון ולא על כל הע"ז וכו' שהיה בידם?
אלא שלמדונו חז"ל שאין העיקר בלימוד התורה בידיעתה בלבד אלא העיקר להתחבר דרכה עם נותן התורה
וכמו שלא שייך לשאול 'למה לומדים תורה אחר שכבר נפטר מחובתו ע"י ק"ש בבוקר, שהרי כל לימוד מועיל הוא לו כך אין לשאול למה לברך על התורה כמה פעמים מאותו הטעם ממש","458","","1562","True","True","False","","102","141.226.148.28","0","66517","ברכות|יא ע"ב",""),new Message("66553","66548","אתה מערבב כמה נושאים זה בזה.","20/01/20 07:32","כג טבת","תש"פ","07:32","אליצפן","1. ברכת התורה בתחילת היום זה לכתחילה, ברכת אהבת עולם (כתחילף לברכת התורה) זה בדיעבד. לא מקשים מבדיעבד על לכתחילה.

2. אתה חושב שאנשי בית שני לא היו דתיים ולא קיימו את ההלכה האומרת שצריך לברך על התורה? (ראה מהר"ל הקדמה לתפארת ישראל על כך בהרחבה).

3. לימוד תורה זה נושא רחב וקיום מצוות זה נושא גם כן רחב, מה אתה מקשה מלימוד תורה על קיום מצוות (או בלשון חז"ל מחיי עולם לחיי שעה)?

4. ובכלל ברכות תורה נאמרות יום יום עוד לפני ברכות ק"ש.

וכעת לגופו של הנושא:

יש 3 דעות מה נוסח הברכה. התלמוד אומר שהנוסח השלישי המעולה מבין השאר. המסקנה היתה צריכה להיות, שזה הנוסח המועדף אם לא היחיד בו נברך יום יום על התורה. אולם המסקנה של התלמוד להלכה לברך את כל שלושת הנוסחים קרי 3 ברכות במקום אחת.

האין פה ברכות לבטלה, הוצאת שם שמים לבטלה?","502","","1561","True","True","False","","117","77.125.46.39","0","66517","ברכות|יא ע"ב",""),new Message("66555","66553","הרישא שלך לא הבנתי","20/01/20 08:28","כג טבת","תש"פ","08:28","אור חדש","מה בלבלתי ומי דיבר על בית שני?

לסיפא:
אין כאן 'לבטלה' כיוון שאומר ברכה על דבר שניתקן לברך עליו
יכלת לשאול רק שזה 'אינה צריכה' שכיוון שנפטר כבר לא יברך שוב
אלא שכיוון שכל הברכות מברכים כי כך תיקנו לנו חכמים הרי שאם תקנו 3 ברכות על התורה אין זה שונה משתקנו 4 על קש של בוקר.
טעם לריבוי ברכות על התורה כתבתי לעיל","458","","1561","True","True","False","","91","93.173.106.57","0","66517","ברכות|יא ע"ב",""),new Message("66556","66555","איך תקנו 3 ברכות על דבר אחד?","20/01/20 08:39","כג טבת","תש"פ","08:39","אליצפן","","502","","1561","False","True","False","","120","77.125.46.39","0","66517","ברכות|יא ע"ב",""),new Message("66558","66556","ואיך תקנו","20/01/20 08:57","כג טבת","תש"פ","08:57","אור חדש","2 לפניה ועוד 2 אחריה(ק"ש)?
במקום שראו שיש צורך בריבוי ברכות תיקנו וברגע שתקנו לא שייך כלל להקשות 'זה מיותר' כי את הכל מברכים לפי מה שתקנו, והם תקנו לא להוסיף מדעתנו והם תקנו ריבוי על נושאים מסויימים (למעשה גם במזון יכל תמיד להפטר ב'שהכל' אך עדיין תקנו לברך על כל מחלקה בפנ"ע)
מה הטעם שתיקנו ריבוי ברכות על עניין אחד זו שאלה אחרת אך וודאי ששאלתך איננה כלל שאלה","458","","1561","True","True","False","","80","37.46.37.152","0","66517","ברכות|יא ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);