var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=66176;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מעלת הפורום - ע\"פ ר' נחמן מברסלב","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=348")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","70"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","60"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","58")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("66176","0","סברת חכמים האומרים עד חצות","08/01/20 07:06","יא טבת","תש"פ","07:06","שלמה שטרסברג","לא הבנתי את התלבטות הגמרא בברכות ד: כמי סוברים חכמים. הרי המשנה אומרת בפרוש שכל מה שאמרו חכמים עד חצות מצותן עד שיעלה עמוד השחר ועשו זאת כדי להרחיק את האדם מן העבירה!","205","","1576","True","True","False","","707","213.137.70.227","0","0","ברכות|ד ע"א",""),new Message("66180","66176","מפני ההמשך המובא בעמוד ב","08/01/20 07:57","יא טבת","תש"פ","07:57","אבי גרינבלט",""כדתניא...כדי שלא יהא וכו'"","539","","1576","True","True","False","","85","80.178.202.72","0","66176","ברכות|ד ע"א",""),new Message("66184","66176","דברי המשנה הם פרשנות ר"ג לחכמים הקדמונים","08/01/20 09:19","יא טבת","תש"פ","09:19","דוד כוכב","שאלת הגמרא היא האם 'חכמים' חבריו של רבן גמליאל מסכימים איתו בזה.","125","","1576","True","True","False","","158","213.151.39.241","0","66176","ברכות|ד ע"א",""),new Message("66195","66176","הפני יהושע","08/01/20 13:43","יא טבת","תש"פ","13:43","רוגן","מקשה את זה במקום
ואומר שבקושי היה קשה למקשה שסייג לא שייך לכאורה בקריאת שמע עיין שם באריכות","844","","1576","True","True","False","","88","188.64.207.213","0","66176","ברכות|ד ע"א",""),new Message("66196","66176","ייתכן","08/01/20 14:15","יא טבת","תש"פ","14:15","דרכי שמחה","בבבלי אכן מוסבר שהמשך המשנה 'ולמה אמרו חכמים עד חצות' הנו המשך לדברי רבן גמליאל
אך בירושלמי ישנה דעה שחכמים שאומרים עד חצות חולקים במשמעות 'בשכבך', ולשיטתם לא ניתן לקרוא ק"ש אחרי חצות
דהיינו, לשיטת ר' אליעזר 'בשכבך' הוא תחילת זמן שכיבה
לשיטת חכמים 'בשכבך' הוא בזמן שהולכים לשכב, כולל המאחרים, שזה עד חצות
ולשיטת רבן גמליאל 'בשכבך' הוא בזמן ששוכבים פיזית, דהיינו כל הלילה

ייתכן שהגמרא רוצה לברר זאת בצורה ברורה, להבהיר את שיטת הבבלי, אחר שבין האמוראים היה ידוע שישנה גם השיטה ההיא בירושלמי","643","","1576","True","True","False","","132","93.173.13.172","0","66176","ברכות|ד ע"א",""),new Message("66188","66180","לא ברור איך זה עונה על השאלה","08/01/20 13:01","יא טבת","תש"פ","13:01","שלמה שטרסברג","יש כאן הרחבה של ההסבר כדי להרחיק את האדם מן העברה אבל שאלת הגמרא כמי סוברים חכמים כבר נתבארה במשנה ע"י ר"ג בעצמו","205","","1576","True","True","False","","137","95.86.123.196","0","66176","ברכות|ד ע"א",""),new Message("66190","66184","סגנון השאלה הוא כאילו אין לנו כיוון","08/01/20 13:06","יא טבת","תש"פ","13:06","שלמה שטרסברג","וגם לא ברור איזו הו"א יכולה להיות שרבנן שאמרו עד חצות יסברו בביאור הפסוק בשכבך ובקומך כדעת ר"א. ההתארגנות לשינה היא ודאי לא עד חצות הלילה אפילו לא בהו"א","205","","1576","True","True","False","","144","95.86.123.196","0","66176","ברכות|ד ע"א",""),new Message("66189","66188","איך נגרמת העבירה (בהנחה שברורה העבירה)?","08/01/20 13:03","יא טבת","תש"פ","13:03","אבי גרינבלט","המשנה לא מסבירה
אכן הוכרע שחכמים כדעת ר"ג וברור שאין מה לשאול זאת שוב","539","","1576","True","True","False","","87","80.178.202.72","0","66176","ברכות|ד ע"א",""),new Message("66191","66189","אתה צודקת בדבריך שיש תוספת בגמרא","08/01/20 13:10","יא טבת","תש"פ","13:10","שלמה שטרסברג","בנקודה זאת של מה החשש המדויק , על אף שהכיוון ברור גם בלי זה
אבל שאלת הגמרא לא הייתה מה יתכוונו חכמים באומרם כדי להרחיק את האדם מהעברה. הגמרא שאלה כמי חכמים סוברים בהבנת הפסוק "בשכבך ובקומך" כדעת ר"א או כדעת ר"ג וזה לכאורה כבר בואר במשנה בהרחבה וגם לא ברור כלל איך אפשר אפילו בהו"א לומר שסוברים כדעת ר"א","205","","1576","True","True","False","","162","95.86.123.196","0","66176","ברכות|ד ע"א",""),new Message("66222","66190","סגנון? זו פרשנות ואינו במילים","08/01/20 21:06","יא טבת","תש"פ","21:06","דוד כוכב","זה אכן מה שהגמרא הקשתה.
על כל הוה אמינא בגמרא ניתן להתפלפל מה היתה ההוה אמינא. את שיטת הלימוד הזו דחו ראשוני האחרונים. הוה אמינא נכתבת בפעמים רבות רק כקדימון להסבר הדחיה.","125","","1576","True","True","False","","130","213.151.39.241","0","66176","ברכות|ד ע"א",""),new Message("66194","66191","דיסוננס קוגניטיבי .....","08/01/20 13:22","יא טבת","תש"פ","13:22","אבי גרינבלט","אמנם נהגה בשנות החמישים אבל יש לזה מקור קדום יותר.....","539","","1576","True","True","False","","83","37.26.148.239","0","66176","ברכות|ד ע"א",""),new Message("66214","66194","לא זכיתי להבין","08/01/20 20:41","יא טבת","תש"פ","20:41","שלמה שטרסברג","","205","","1576","False","True","False","","112","95.86.123.196","0","66176","ברכות|ד ע"א",""),new Message("66197","66196","דוגמא כזאת לא ראינו בשום","08/01/20 14:34","יא טבת","תש"פ","14:34","רוגן","מקום שכתוב בבלי מפורש ואז הגמרא מסבירה לכן בלי שאחד הראשונים או האחרונים לא כותב את זה קשה לומר לבד
ולכן הפני יהושע מסביר שלגמרא היה קשה איך שייך שיהיה גזירה לחכמים עיין שם","844","","1576","True","True","False","","72","188.64.207.188","0","66176","ברכות|ד ע"א",""),new Message("66248","66197","מקור חלקי","09/01/20 12:12","יב טבת","תש"פ","12:12","דרכי שמחה","כתב בספר 'מגיד תעלומה' לבעל ה'בני יששכר', בביאורי הירושלמי בסוף הספר:
[הבאתי במלואו, עקב העניין בדבריו]
וחכמים אומרים עד חצות, ר' ייסא בשם ר' יוחנן הלכה כחכמים. כתב המפרש הלכה כחכמים במה שאמרו עד חצות לענין סייג וגדר, אבל מ"מ הלכה ג"כ כרבן גמליאל כדאיתא בבבלי עכ"ל. הנה על כרחך לש"ס זה משמע דס"ל דחכמים ס"ל דאחר חצות לגמרי לא יקרא, דאי ס"ל ג"כ דיקרא גם אחר חצות אם לא קרא רק דנקרא עבריין כמש"ש בבבלי, הנה מה הוא דמקשה לקמן ור"ג פליג על רבנן ועבד עובדא כוותיה, הרי כחכמים ג"כ עבד דמודו ליה אם לא קרא יקרא אח"כ, אלא על כרחך דחכמים ס"ל דאחר חצות לגמרי לא יקרא, דיכולים החכמים לפוטרו בשב ואל תעשה, ממילא לש"ס הזה הלכה כחכמים ואחר חצות לא יקרא כלל. וכו'.
והנה לכאורה ר' יוחנן ס"ל בכאן הלכה כחכמים, ור' יהודה אמר שמואל בגמ' דילן (ח:) הלכה כרבן גמליאל, לכאורה שמואל ור' יוחנן הלכה כר' יוחנן, אבל כיון דבש"ס דילן לא הביא דברי ר' יוחנן כלל, משמע דאין הלכה כן וכשמואל פסקינן. וגם לש"ס דילן י"ל דס"ל דגם חכמים מודים דיקרא אחר חצות רק דנקרא עבריין, וכן הוא שיטת הרמב"ם וטוש"ע, ממילא אם נאנס גם עבריין לא נקרא, משא"כ לש"ס הזה נראה דגם בנאנס לא יקרא אחר חצות בתורת חיוב, רק באפשר בכונה כקורא בתורה. והנה הגם שבכ"מ שחולק תלמודא דידן אירושלמי הלכה כתלמודא דידן, עכ"ז הלא דבר גדול הוא לעבור על דברי הירושלמי, על כן מהראוי לכל בעל נפש לעמוד על נפשו שלא יגיע ח"ו אפילו לידי אונס

ולגופם של דברים, אין בהנחת דברים אלו כדי לחלוק חלילה על דבריו של הפני יהושע זצוק"ל. אלא שדברי תורה 'כפטיש יפוצץ סלע' שמתחלקים לכמה חלקים וע' פנים לתורה

וכך כותב ה'פני יהושע' בהסכמה לפירוש 'קרבן העדה' על הירושלמי:
להיות נודע לכל יודעי דת תורתינו הקדושה שעיקר לימוד תורה שבע"פ הוא תלמוד בבלי וירושלמי ולא כנחלקין לשתי תורות ח"ו כי אם יחדיו יהיו תמי' במחברת אחת חיבור לקודש ומה שזה סוגר זה פותח כמבואר בפסקי הגאונים והקדמונים","643","","1575","True","True","False","","126","93.173.13.172","0","66176","ברכות|ד ע"א",""),new Message("66290","66197","בוודאי ראית היום בדף היומי","12/01/20 13:14","טו טבת","תש"פ","13:14","דרכי שמחה","פשט הגמרא עם רש"י
הן בחלק של דברי חכמים, והן בחלק של דברי רבן גמליאל
לפי ההסבר הנאמר הדברים מובנים היטב","643","","1572","True","True","False","","161","93.173.13.172","0","66176","ברכות|ד ע"א",""),new Message("66218","66214","על מי שחוזר לביתו","08/01/20 20:54","יא טבת","תש"פ","20:54","אבי גרינבלט","המלחמה בין קריאת שמע למנוחה הקצרה שמתארכת עד הבוקר","539","","1576","True","True","False","","83","37.26.149.160","0","66176","ברכות|ד ע"א",""),new Message("66251","66248","מהדוגמא שכבודו הביא","09/01/20 12:24","יב טבת","תש"פ","12:24","רוגן","לא רואים את זה
אבל יישר כח מעניין מאוד אכן הרבינו יונה פוסק שחכמים ביטלו את העשה","844","","1575","True","True","False","","53","46.19.85.68","0","66176","ברכות|ד ע"א",""),new Message("66252","66251","לכן קראתי למקור 'חלקי'","09/01/20 12:55","יב טבת","תש"פ","12:55","דרכי שמחה","על הנחת יסוד זו בניתי את הרעיון

עכ"פ, עצם העניין שחכמי הבבלי התחשבו בדעת הירושלמי כשכתבו את דבריהם, מוזכר בכמה מהראשונים כבר
צריך לקחת בחשבון את המציאות בימים ההם, עת נערכו שני התלמודים, זמן בו עברו תלמידים רבים בין הארצות, כידוע

וכך איתא בתלמוד ירושלמי מסכת שביעית פרק א
אמר ר' מנא כיי דתנינן תמן שאם יאמר אדם כך אני מקובל יאמרו לו כדברי ר' איש פלוני שמעת ","643","","1575","True","True","False","","132","93.173.13.172","0","66176","ברכות|ד ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);