var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=65721;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("האם אתה פנוי לסייע בהפצת תורה?","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5084")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","69"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","55"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","47")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("65721","0","למה התורה הופכת תופעה טבעית לטומאה?","18/12/19 19:38","כ כסלו","תש"פ","19:38","אליצפן","דם נידה/לידה זו תופעה טבעית בגוף האשה. למה התורה הופכת תופעה טבעית זו לטומאה?","502","","1596","True","True","False","","828","77.127.42.173","0","0","נידה|ב ע"א",""),new Message("65726","65721","דף לא","19/12/19 07:30","כא כסלו","תש"פ","07:30","אבי גרינבלט","יש מחשבה עליונה בזה , ע"י הטומאה נוצרת הרחקה בין איש לאשתו ומשכך משמרת חביבות לאורך שנים.","539","","1595","True","True","False","","77","80.178.202.72","0","65721","נידה|ב ע"א",""),new Message("65760","65721","ומוות? אינו תופעה טבעית? ושכבת זרע?","19/12/19 18:10","כא כסלו","תש"פ","18:10","Almuaddib",".","107","","1595","True","True","False","","189","77.125.28.222","0","65721","נידה|ב ע"א",""),new Message("65793","65721","מצאתי משהו אבל עדיין לא מספק.","22/12/19 19:03","כד כסלו","תש"פ","19:03","אליצפן","הרב אורי שרקי

נפגשים בפרשה (שיחה עם אראל סג"ל) - פרשת תזריע-מצורע

מכון מאיר, תש"ע
הלידה היא אחד מן האירועים המשמחים ביותר בחיי המשפחה - ודווקא שם מופיעה הטומאה. טומאה הלוא מסמלת מוות והטהרה מסמלת חיים, מדוע אם כן בלידה יש טומאה של היולדת?

ראשית, יש לעקור את המחשבה שהלידה מסמלת חטא כלשהו (כפי שמקובל אצל הנצרות). היהדות מתייחסת ברצינות וביראת קודש אל תהליך הלידה; כל עוד האישה בהריון היא מכילה בתוכה את העתיד והיא מרבה שמחה וחיים ברחמה. כאשר היא מולידה, העתיד מפסיק להיות אצלה באופן פיזי, החיים 'עוזבים' אותה והם מונחים בעריסה. אפשר לראות בכך הסבר פסיכואנליטי למשבר המצוי לאחר הלידה, שעד כה האשה היתה במרכז, וכעת הולד הוא זה שתופס את מקומה. מבחינה זו אפשר לומר שבכל לידה יש בחינה מסוימת של "מוות" ליולדת. משהו מתוך התחושה הזו מתגנב לתוך נפשה של היולדת, איזשהו קושי מנטלי בהשלמה עם תהליך הלידה - ולכן היא מביאה קרבן חטאת.

נשים לב כי מאחר ודווקא האשה היא מרכז העניינים בלידה, והגבר הוא רק גרמא (הגורם להולדה) לענין זה - דווקא היא (ולא בעלה) זו שמגיעה למקדש ומקריבה קרבן עולה נוסף על קרבן החטאת (יש כאן אפליה לטובת האשה).

לא נדייק כרגע בתוך הפסוקים שבפרשת בראשית עצמם, אך מי שיעשה כן יגלה שמי שגורש מגן עדן הוא אדם ולא חוה, חוה נשארה שם בבחינה מסוימת. לכן אפשר לומר שהאשה שייכת פחות לזרימת העולם הזה ויותר אל הנצח - משום שבה טמונה יכולת ההולדה, ומי שהוא בורא הוא למעלה מן הנברא. נשים לב גם שחשיבות החיים הנשיים גדולה עד כדי כך שכאשר האשה מולידה בת הטומאה היא כפולה (שבועיים במקום שבוע), משום שהטומאה היא פונקציה של עוצמת החיים שעזבה, וכאשר נולדת בת - העוצמה גדולה הרבה יותר (שכן יש בה כח להוליד בעצמה).","502","","1592","True","True","False","","288","77.127.108.229","0","65721","נידה|ב ע"א",""),new Message("65731","65726","ובשביל הרחקה כזו כל כך הרבה חומרות","19/12/19 08:03","כא כסלו","תש"פ","08:03","אליצפן","טומאת נידה/יוולדת היא הרבה יותר מקיפה בהשלכות שלה:

1. הרחקה מן המקדש, ומן הקודשים.
2. הרחקה מן התרומהף ומעשר שני..
3. הרחקה מן החברה (בתי טמאות).
4. וגם הרחקה בין איש לאשתו.

עד כאן מהתורה.

חז"ל הוסיפו עוד:

א. טומאה למפרע.
ב. כתמים.
ג. האריכו את התקופה מ-7 לנידה ל-12 יום לפחות .
ד. בטלו את ימי דם הטהרה הכל נכנס בגדר ימי טומאה.

כך ששימור חביבות לאורך שנים, בין בעל לאשתו, נראה זניח לעומת המימדים שהטומאות האלו משדרות.

כאשר כל התהליך הוא טבעי לחלוטין, ובלתי נמנע בעליל.","502","","1595","True","True","False","","148","77.127.42.173","0","65721","נידה|ב ע"א",""),new Message("65733","65731","ממש לא זניח","19/12/19 08:18","כא כסלו","תש"פ","08:18","אבי גרינבלט","נפש האדם כה מורכבת שרק מחשבה אלוקית בתוספת מסורת והבנת חכמים , נותנים מענה שלם לנקודה רגישה כזו.
אכן פער התקופות מקשה מאד על הכלת הנושא אבל זו האמת.

מאידך , עברנו המון מהשלב בו הנדה יושבת בודדה בבית הטומאות ועד ימינו כך שודאי שתורתנו היא תורת חיים.

דרך אגב , מה שכתבת "האריכו את התקופה מ-7 לנידה ל-12 יום לפחות" נובע מחוסר הידיעה להבחין בין דם הנדה לדם הזבה ומאידך "בנות ישראל קיבלו על עצמן" ואין כאן רק חומרות שהוטלו על הנשים (ע"ע חנוכה המתקרב ובא בענין "מהדרין מן המהדרין")","539","","1595","True","True","False","","82","80.178.202.72","0","65721","נידה|ב ע"א",""),new Message("65738","65733","זה שיש בטומאת הנידה מחשבה אלהית זה ברור","19/12/19 09:46","כא כסלו","תש"פ","09:46","אליצפן","אני שואל מה היא? רק הרחקה לזמן קצוב בין בני הזוג זה נראה לי רדוד מידי לנושא כל כך מרכזי בכל תחומי החיים החל מהמשפחה, החברה ועד למיקדש ולקודשיו.","502","","1595","True","True","False","","152","77.127.42.173","0","65721","נידה|ב ע"א",""),new Message("65741","65738","זו בדיוק הנקודה","19/12/19 09:55","כא כסלו","תש"פ","09:55","אבי גרינבלט","המרחק בין צורת החשיבה שלנו לבין צורת חשיבה אלוקית לא ניתן בכלל למדידה כיוון שזה אפילו מעבר לאינסוף.
הראיה , אתה מכנה זאת "רדוד" כאשר אין לנו בכלל צל צילו של מושג כיצד קובעים אורחות חיים "ודרכי הפעלה" שיחזיקו מעמד ליותר מאשר מחקר אחד או שניים לכל היותר עד שמשנים תזה ומופיעה תיאוריה חדשה שמחזיקה בערך את הזמן שלוקח להוציא תיאוריה חדשה.
כאן לעומת זאת מדובר על ערכי נצח.
די לנו שנראה את המושג משפחה אשר מנסים לפרקו בכוחות אימתניים הפועלים להחריב הכל עם כולם ביחד רק כדי לספק תאוות חייתיות ולקעקע ערכי מוסר נצחיים בבחינת ריסוק המראה שלא יראו כמו מכוערים מעשיהם.","539","","1595","True","True","False","","62","80.178.202.72","0","65721","נידה|ב ע"א",""),new Message("65742","65741","אני רוצה לדעת מה היא המחשבה האלהית?","19/12/19 10:20","כא כסלו","תש"פ","10:20","אליצפן","בנושא זה, ואני מקבל תשובות שהיא נעלה נשגבה אין סופית וכו'. כל זה ידוע אבל מה הטעם הגנוז בסדרת המצוות הזו שמסכת שלימה עוסקת בהן?","502","","1595","True","True","False","","171","77.127.42.173","0","65721","נידה|ב ע"א",""),new Message("65743","65742","לא בטוח שאתה מגדיר נכון","19/12/19 10:22","כא כסלו","תש"פ","10:22","אבי גרינבלט","חזור לתגובתי הראשונה וזו המחשבה האלוקית כפי שחכמי ישראל הבינו את טעמה.","539","","1595","True","True","False","","57","80.178.202.72","0","65721","נידה|ב ע"א",""),new Message("65746","65743","מה הטעמים במצווה הזו?","19/12/19 10:43","כא כסלו","תש"פ","10:43","אליצפן","רק חיי משפחה תקינים זה מעט מדי עבור מכלול הלכות כה חמור כפי שזה נלמד במסכת נידה.","502","","1595","True","True","False","","172","77.127.42.173","0","65721","נידה|ב ע"א",""),new Message("65747","65746","מי קבע שזה "מעט מדי" ?","19/12/19 10:44","כא כסלו","תש"פ","10:44","אבי גרינבלט","זו בדיוק הנקודה , ההתעסקות האדירה הזו בנדה ובהלכות הטומאה בכלל ואנחנו כבר בסיום הש"ס וראינו את המצורע והזב וטומאת מקדש וקודשיו וכו וכו
בית המקדש אינו בינן מפואר אלא שיא הקדושה וכשלא מבינים את המהות , אין שום סיבה שיבנה הבית.
טהרת הגוף המשפחה והנפש היא הנושא ואין בלתו ועל כך צריך מסכתות שלמות ואולי זו הסיבה שהרמב"ם בשונה ממרן החליט שזה מספיק עקרוני כדי למלא את סדרת הי"ד החזקה גם בהלכות אלו המיועדות לזמן ביאת המשיח , אולי בבחינת "הציבי לך ציונים" וראוי שנדע את הדרך הישרה שיבור לו האדם ובכל התחומים.","539","","1595","True","True","False","","77","80.178.202.72","0","65721","נידה|ב ע"א",""),new Message("65749","65747","טומאות באות על חטאים","19/12/19 11:50","כא כסלו","תש"פ","11:50","אליצפן","כך מוסבר בתלמוד הסיבות לצרעת למשל.
אותם נימוקים לגבי בעל קרי וזב.
טמואת המת היא תוצאה של חטא האדם הראשון (שנגזר עליו המוות).

אולם על פעולות טבעיות בגוף האשה, מה טעמה של טומאה במקרה כזה? זה לא שייך לקטגוריות שנמנו לעיל.

יתר על כן, האם שמת לב כי חיי אישות ומקדש לא הולכים יחדיו. או מקדש או חיי אישות, או אכילת תרומה בטהרה או חיי אישות.","502","","1595","True","True","False","","206","77.127.42.173","0","65721","נידה|ב ע"א",""),new Message("65751","65749","כל דבר ניתן להבנה מכיוון נוסף","19/12/19 12:53","כא כסלו","תש"פ","12:53","אבי גרינבלט","גם הצרעת היא פעולה טבעית כאשר הגוף מתמודד עם "פולשים". הצרעת עליה דיברה התורה באה על חטא אכן.
גם הדימום זו פעולה טבעית כאשר הדם מאפיין תאים מתים והתחדשות פיזית. אולי גם כאן ניתן לייחס זאת לחטא הקדמון ?

מדוע חיי מקדש ואישות לא הולכים ביחד ? אכן בו בזמן שיש חיי אישות אכן לא ניתן לאכול קודשים לפני היטהרות כמו שלא ניתן לנשום ולאכול בדיוק באותה השניה (ח"ו מי שינסה זאת) אבל הכל נובע ממקור הקדושה","539","","1595","True","True","False","","115","80.178.202.72","0","65721","נידה|ב ע"א",""),new Message("65766","65749","טומאות באות על חטאים","19/12/19 23:06","כא כסלו","תש"פ","23:06","דוד כוכב","מסכת עירובין דף ק ע"ב:
"אמר רב יצחק בר אבדימי: עשר קללות נתקללה חוה, דכתיב אל האשה אמר הרבה ארבה - אלו שני טפי דמים, אחת דם נדה ואחת דם בתולים".","125","","1595","True","True","False","","227","212.76.114.192","0","65721","נידה|ב ע"א",""),new Message("65761","65760","שתי התיחסויות להערה:","19/12/19 19:13","כא כסלו","תש"פ","19:13","אליצפן","מוות נתפס כטבעי אולם אנו תמיד אומרים בִּלַּע הַמָּוֶת לָנֶצַח .זה מצב לא נורמלי שעתיד להעלם. החיים ינצחו את המוות.

לגבי שכבת זרע, אותה שאלה למה לאחר בעילה שניהם טמאים. הרי זו פעולה שהיא מצווה למה קיומה מטמא?","502","","1595","True","True","False","","188","77.127.42.173","0","65721","נידה|ב ע"א",""),new Message("65771","65761","אתה פשוט לא מבין את מהות הטומאה.","20/12/19 15:07","כב כסלו","תש"פ","15:07","Almuaddib","העובדה שדבר "טבעי", לא אומרת שאין הוא מטמא. כל דבר שמטמא הוא טבעי. פלסטיק לא מטמא, שרץ מת - מטמא. בנזין לא מטמא, שכבת זרע - כן.

כל מה שקשור לטומאה, הוא גזירתו יתברך. ומי שציווה שעושה אפר הפרה האדומה יטמא, הוא שציווה שאפר זה יטהר, ואכמ"ל.","107","","1594","True","True","False","","186","77.125.28.222","0","65721","נידה|ב ע"א",""),new Message("65767","65766","מה הטומאה בבתולים?","20/12/19 00:07","כב כסלו","תש"פ","00:07","אור חדש","מדובר כאן על צער בלבד","458","","1594","True","True","False","","117","89.139.12.79","0","65721","נידה|ב ע"א",""),new Message("65769","65767","אכן אין טומאה מדאורייתא","20/12/19 10:57","כב כסלו","תש"פ","10:57","דוד כוכב","רב יצחק בר אבדימי ענה לשאלת אליצפן מהו חטא מקור טומאת נדה.","125","","1594","True","True","False","","210","212.76.114.192","0","65721","נידה|ב ע"א",""),new Message("65770","65769","מה שייך","20/12/19 11:17","כב כסלו","תש"פ","11:17","אור חדש","טומאה לדבריו?
אם לא שייך בבתולין מניין לשייך לנדה?","458","","1594","True","True","False","","133","89.139.12.79","0","65721","נידה|ב ע"א",""),new Message("65773","65771","אבל לא כל דבר טבעי מטמא","22/12/19 07:37","כד כסלו","תש"פ","07:37","אליצפן","מי רגליים לא מטמאים ושכבת זרע כן. נזלת ורוק לא מטמאין אלא אם מקורם באדם טמא.

אז למה דם נידה/לידה מטמא ודם חבורות לא. הרי שניהם באים מן החי?

יש כנראה משהו אחר בטעמים של ההלכות טומאת נידה ולידה. ואני שואל מהם?","502","","1592","True","True","False","","193","77.127.108.229","0","65721","נידה|ב ע"א",""),new Message("65781","65773","אולי רמז בדם השחיטה","22/12/19 10:56","כד כסלו","תש"פ","10:56","אבי גרינבלט","רק סוג דם אחד בשחיטה מכשיר לקבל טומאה והוא דם הנפש.
הערה קטנה על דבריך , היולדת טמאה גם אם לא יצאו דמים בזמן הלידה ולא דם הלידה שמטמא.
לענ"ד כנראה שאלתך לא מובנת שהרי קיבלת תשובות לשאלת הטעם בטומאת הנדה.","539","","1592","True","True","False","","68","80.178.202.72","0","65721","נידה|ב ע"א",""),new Message("65785","65781","אתה מבלבל בין מכשירי טומאה לטומאה","22/12/19 12:06","כד כסלו","תש"פ","12:06","אליצפן","אני שואל ועדיין לא קיבלתי תשובה מספקת למה תהליך טבעי בגוף האשה מטמא אותה, בין אם זה דם נידה או עצם הלידה.

למה מצווה של פרו ורבו מסתיימת בטומאה לשני הצדדים ושוב בטומאה עם הלידה (לאשה).","502","","1592","True","True","False","","160","77.127.108.229","0","65721","נידה|ב ע"א",""),new Message("65786","65785","מדוע רק דם הנפש מכשיר לטומאה ?","22/12/19 12:17","כד כסלו","תש"פ","12:17","אבי גרינבלט","","539","","1592","False","True","False","","72","37.26.147.148","0","65721","נידה|ב ע"א",""),new Message("65787","65786","יש 7 משקים המכשירים אני מדבר על המטמאים","22/12/19 14:02","כד כסלו","תש"פ","14:02","אליצפן","וזה דם נידה או לידה","502","","1592","True","True","False","","150","77.127.108.229","0","65721","נידה|ב ע"א",""),new Message("65788","65787","יש כוונה בשאלתי","22/12/19 14:04","כד כסלו","תש"פ","14:04","אבי גרינבלט","ולידה לא קשורה בענין או ששאלתך עוסקת גם בסיבה לטומאת היולדת כאשר היא עוברת תופעה טבעית ?","539","","1592","True","True","False","","82","80.178.202.72","0","65721","נידה|ב ע"א",""),new Message("65789","65788","כן. למה תופעות טבעיות מטמאות?","22/12/19 14:37","כד כסלו","תש"פ","14:37","אליצפן","אם טומאת צרעת למשל באה על חטאים, אז מובן שטומאה זה חלק מהטיפול בתשובה מהם. אולם נידה ולידה אלו לא חטאים (בניגוד לנצרות שאצלה זה חטא).
ועל זה עד כה לא קיבלתי טעמים למצווה (לטומאה).","502","","1592","True","True","False","","164","77.127.108.229","0","65721","נידה|ב ע"א",""),new Message("65790","65789","ספר החינוך קסו בענין הנדה/הזבה/היולדת","22/12/19 14:58","כד כסלו","תש"פ","14:58","אבי גרינבלט",""בדומה לזה יהיה העניין גם כן בנידה וזבה. כי הנידה תטהר לשבעת ימים ואפילו שופעת כל שבעה, ובלבד שתפסק בשביעי מבעוד יום מדין תורה. והזבה צריכה שבעה נקיים לפי שהזיבה תורה על רוב מותרי האישה, וזהו המשך הרקת דמים ימים רבים אחר ימים הנהוגים ברוב הנשים. ואפשר לנו לומר שחולי הרקת הדמים מחודש לחודש היה כדי שלא תזוח דעתן הקלה עליהן או כדי להרחיק קרבתן קצת מן האדם שלא יהא רץ אחריהן כל הימים, כי יתגנו בעיניו קצת בדבר הלכלוך ההוא שידע בהן ולא ישגה תמיד באהבתן. ורבותינו זכרונם לברכה אמרו בנידה (דף לא:) על צד הפשט. רצוני לומר שכיוונו לגלות אחד מן התועלות הגדולות שיש במצוות מלבד רוב עיקריה הגדולים והחזקים. וכתבו שיש תועלת בהרחקת האישה קצת זמן כדי שתתחבב על בעלה יותר בזמן המוכשר, ולא יקוצו זה מזה לרוב התמדת הקרבתן ויתנו עיניהם בגופים אחרים, וכמו שיעשו רוב האומות שאינם גדורים בגדרינו החמורים. וכמו כן יספיק טעם זה על צד הפשט ביולדת שלא תתנוול בה מיד, ושמא תתגנה בעיניו ויקוץ בה כמו שאמרנו בנידה"

(כפי שכתבתי בתחילת דברי בתוך האשכול)
מה שטוב לגמרא ולספר החינוך , אמור להספיק גם עבורנו....

לגבי ש"ז ראה דבריו במצוה קפ","539","","1592","True","True","False","","88","80.178.202.72","0","65721","נידה|ב ע"א",""),new Message("65791","65790","גם ספר החינוך אומר שיש טעם "גדול"","22/12/19 15:37","כד כסלו","תש"פ","15:37","אליצפן","אך נמנע מלגלות אותו ומסתפק בטעם "קטן". - על צד הפשט... שכיוונו לגלות אחד מן התועלות הגדולות שיש במצוות מלבד רוב עיקריה הגדולים והחזקים.

ואני שואל האם לא מאז ספר החינוך מישהו גילה לנו מהוא הטעם הגדול ","502","","1592","True","True","False","","152","77.127.108.229","0","65721","נידה|ב ע"א",""),new Message("65792","65791","לפחות כעת מובן מה אתה מבקש","22/12/19 15:40","כד כסלו","תש"פ","15:40","אבי גרינבלט","בבחינת "חסורי מחסרא".

לענ"ד הקטנה (בלא מרכאות בכוונה) , טעם "קטן" של ספר החינוך זה ענק היות ובעל ספר החינוך כה צנוע שאפילו את שמו אין יודעים בודאות וזו כבר רמה לא אנושית של ענווה !!","539","","1592","True","True","False","","86","80.178.202.72","0","65721","נידה|ב ע"א",""),new Message("65794","65793","מה מצאת ?","22/12/19 20:48","כד כסלו","תש"פ","20:48","אבי גרינבלט","שלא ידעת ?","539","","1592","True","True","False","","88","37.26.148.216","0","65721","נידה|ב ע"א",""),new Message("65811","65793","רואים גם שככל שחשוב יותר יכול לטמא יותר","24/12/19 17:22","כו כסלו","תש"פ","17:22","אליעזר מ ש","במותו . גופת אדם מת, מטמאת יותר מנבלת בעל חיים . כל המתים בבני אדם, מטמאים טומאת שבעה במגע . וישראל - מטמאים גם באוהל. [ לפי חלק מהדעות טומאת מת באוהל, רק בישראל]","610","","1590","True","True","False","","143","213.151.52.130","0","65721","נידה|ב ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82611);