var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=6567;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("דף יומי - יתרונות מול חסרונות","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=729")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","68"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","61"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("6567","0","למה סוגיה זו לא נמחקה מהפרוטוקול?","25/01/11 09:17","כ שבט","תשע"א","09:17","שיננא","גמרא:
יתיב רב רחומי קמיה דרבינא ויתיב וקאמר משמיה דרב הונא בר תחליפא ונימא אשם זה יהא אשם תלוי ש''מ מאן תנא דפליג עליה דר' אליעזר רבי שמעון הוא דאמר אין מתנדבין אשם תלוי אמר ליה תורה תורה אימרי בדיכרי מיחלפי לך:

רש"י:
תורה תורה. כלומר היכן היא תורה של אדם גדול כמותך: אימרי בדיכרי קא מחלפין לך. כבש בן שנתו מיחלף לך באיל בן שתי שנים אשם מצורע כבש בן שנתו הוא והיאך יכול הוא להתנות עליו באשם תלוי שאינו בא אלא איל בן שתי שנים:

מתברר שהיתה כאן טעות גמורה של רב רחומי משמיה דרב הונא בר תחליפא.
לכן, קשה לי - מדוע הגמרא הביאה את הקטע הזה, והרי לא כל מה שנאמר בבתי המדרש של האמוראים הובא בגמרא?
מן הסתם, שדעות מוטעות לחלוטין שנאמרו בבתי המדרש של האמוראים (כשמישהו לא היה מרוכז וכדומה) לא הובאו בגמרא - וכל מה שהובא בגמרא (גם אם נדחה) הובא מפאת חשיבותו ללמדנו משהו, שהרי גם להו"א יש חשיבות. [לכן, מקובלנו שגם סוגיה שנאמר עליה "קשיא/תיובתא" יש לדון בה וללמוד אותה, אך לעומת זאת אם אמורא אמר "שטות" גמורה לחלוטין וחבריו דחו אותה - אז לא הביאו את זה בגמרא].

קצת הארכתי, אך תורף שאלתי היא - מה ניתן ללמוד מקטע הגמרא הנ"ל, שהרי חלילה קשה לומר שהוא פשוט מיותר?","146","","4847","True","True","False","","1036","77.127.50.172","0","0","זבחים|עז ע"א",""),new Message("6568","6567","פירוש מעניין ומקורי","25/01/11 11:50","כ שבט","תשע"א","11:50","אבי","פירוש מעניין ומקורי אליו הגעתי במקרה ממש, מופיע בספר תורה מציון.
הוא מפרש אחרת לגמרי מרש"י - אין כאן ביקורת על רב רחומי. ישנה אפשרות כי ישנו דין אחיד - תורה אחת - לכל האשמות:

"...זה שאמר רבינא תורה תורה פירוש: למאן דאית ליה תורה אחת לכל האשמות ודאי אימרי בדיכרי מיחלפי לך".

מעניין..","119","","4847","True","True","False","","172","79.176.203.111","0","6567","זבחים|עז ע"א",""),new Message("6576","6567","אולי","25/01/11 15:33","כ שבט","תשע"א","15:33","משיב מאורות דף היומי","ניתן ללמוד מכאן שהגמרא אינה ספר שמעלים עין מהחסרונות של מחבריה.

אם הגמרא היתה כל הזמן כותבת סיפורי מופתים על התנאים ואמואים, ולא היתה מספרת שום דבר על טעות שקרתה אצלם, היינו אומרים שהגמרא אינה משקפת את החיים האמיתיים שלהם, גם בדברים הנעלים, והגבוהים שהיא מתארת אצל תנאים ואמוראים.

אבל מכיון שהגמ' לא מוותרת גם לגדולים, מכאן אנו למידים, שכל מה שנאמר הוא בדיוק מה שהיה.

לשון אחר: אם כל התנאים ואמורים היו מוצגים כקדושים מלידה, וצדיקים נשגבים מלאכים, אזי זה לא היה מחייב אותנו להיות כמותם, אבל אם הם היו בני אדם, לכן זה מטיל עלינו חובה לנסות להדמות בהם. וביחס אלינו הם באמת מלאכים...

תנסה להשוות בין הגמ' הזו למציאות של ימינו, ותבין...","142","","4847","True","True","False","","311","82.166.18.134","0","6567","זבחים|עז ע"א",""),new Message("6627","6567","ניתן להשוות לסיפור נוסף עם רב רחומי","26/01/11 21:37","כא שבט","תשע"א","21:37","ברוך","בכתובות סב ע"ב:
"רב רחומי הוה שכיח קמיה דרבא במחוזא הוה רגיל דהוה אתי לביתיה כל מעלי יומא דכיפורי יומא חד משכתיה שמעתא הוה מסכיא דביתהו השתא אתי השתא אתי לא אתא חלש דעתה אחית דמעתא מעינה הוה יתיב באיגרא אפחית איגרא מתותיה ונח נפשיה"

בקצרה, רב רחומי נהג לחזור לביתו רק בערב יום הכיפורים, וכל שאר הזמן היה לומד. פעם אחת משכתו שמועתו ולא בא, וכאשר ירדה דמעה מעינה של אשתו, התמוטט הגג עליו ישב ונחה נפשו.
גם בסיפור זה, כמו בסוגיה אצלנו, פלפולו של רב רחומי מושך אותו עד שהוא שוכח את הדברים הפשוטים, בין בתוך הסוגיה ובין מחוצה לה.

המסר של הסוגיה, כמו של הסיפור, אם כן, אינו גיל אשם תלוי לעומת גיל אשם מצורע, אלא הצורך להכיר את הבית קודם העליה לגגו.","86","","4846","True","True","False","","337","87.68.70.51","0","6567","זבחים|עז ע"א",""),new Message("6638","6567","למידה מטעויות","27/01/11 02:45","כב שבט","תשע"א","02:45","המכריע","מתנצל על התגובה המאוחרת, רק היום הגעתי לדף הזה. לא הבנתי מה קשה לשיננא על סוגיא זו יותר מכל הסוגיות שמביאות טעויות למיניהן. גם כאן זה מעורר אותנו שלא לחזור על הטעות הזו. יתכן שזה אפילו לא נתפרש מספיק בהדגשה במשניות שבהן היו האמוראים בקיאין בתכלית, ויש צורך בידע של מקראות, שהיו חכמים שלא היו בקיאין, עי' סו"פ הפרה עד שאתה שואלני מדוע לא נאמר טוב שאלני האם נאמר טוב, ועוד הרבה כידוע. ועל כן יש צורך בסיפור המדגיש זאת שאשם מצורע ועוד הן בני שנה ואשם תלוי ועוד הן בני שנתיים. ואין אדם עומד על דברי תורה אלא א"כ נכשל בהן, והחכם לומד מטעויות של אחרים ללא הכרח לטעייה עצמית.

מתאים להביא כאן את דברי הרמב"ם בתחילת הקדמתו לפי' המשנה לזבחים וז"ל, ואשר הביאני לכך (לפרט דיני הקרבנות הבסיסיים) עם היות חילוקיהן דבר מבואר וכולן מפסוקי התורה ואי אפשר לחדש בהן דבר ולא לדקדק, היות הענין זה - רצוני לומר ענין הקרבנות - כבר אבד בעוונותינו הרבים ואין משגיחין בו אלא מעט מבני אדם, ואין זכרו מורגל אצל שום אדם ואפילו נשא ונתן בו לפי שאין שם מעשה לקיים ההרגל, ואין שואל ואין דורש ואין מבקש על שום דבר מהן כל עיקר "עד שנשתוו בו החכם הגדול עם הסכל מן ההמון, ורוב התלמידים אינם יודעים מן הקרבנת אפילו מה שנאמר בהן פסוקים רבים" עכ"ל. ולא אפונה אם רבינו רומז לעובדא זו דר' רחומי ורהב"ת.

ידועה הבדיחה על בחורי ליטא שהיו נשאלים מנין לך שהתורה ניתנה על הר סיני, והיה משיב שהרי הקצות החושן כותב (כלולה כאן כמובן חוסר ידיעה נוספת בכמה סוגיות) חזרה שבועה להר סיני, מדוע בחר הקצה"ח הר זה, כנראה היתה לו איזו ידיעה ששם ניתנה תורה...","199","","4845","True","True","False","","174","95.86.97.189","0","6567","זבחים|עז ע"א",""),new Message("6569","6568","אשריך ותודה שהנחת את דעתי","25/01/11 12:04","כ שבט","תשע"א","12:04","שיננא","אדבוק בפירוש זה בעזרת הנותן לייעף כוח - גם בסבבים הבאים, ואשתף את הלומדים עימי.
ישר כחך.

ושמחתי גם, כמוצא שלל רב, לראות גם את פירושו - באותו עמוד שקישרת אליו - על "אמר ליה רב יוסף לתנא לא תיתני ענוה דאיכא אנא".","146","","4847","True","True","False","","277","77.127.50.172","0","6567","זבחים|עז ע"א",""),new Message("6572","6568","יפה, אבל","25/01/11 15:21","כ שבט","תשע"א","15:21","משיב מאורות דף היומי","מה רש"י ענה לעצמו על שאלת שיננא?

זה אמור להטריד אותנו...","142","","4847","True","True","False","","254","82.166.18.134","0","6567","זבחים|עז ע"א",""),new Message("6575","6569","סיני עדיף מעוקר הרים","25/01/11 15:33","כ שבט","תשע"א","15:33","המכריע","ראיתי שם בתורה מציון בקטע השני שמדבר על הענין של סיני ועוקר הרים, ונזכרתי אימרה יפה של החזו"א שקשורא לדברי שיננא הראשונים. בחור אחד הלך לישיבת פוניבז' לשמוע את משאו של הרב כהנמן זצ"ל בפתיחת הזמן. וסיפר לחזו"א שהרב שאל שלחו מתם סיני עדיף ובכל זאת הלכה כרבה בדרך כלל. והפטיר הרב "שמע מינה שלמדנות היא בכל זאת בעלת ערך".. נענה החזו"א ואמר לאותו בחור (שהינו ת"ח גדול היום, ומפיו שמעתיה) לדעתי התירוץ הוא כך, מדוע באמת עדיפה הבקיאות על העיון האמיתי, מפני שעד שרבה מכריע מסברא בא רב יוסף ומביא על כך ברייתא מפורשת והלכה כהברייתא גם אם רבה טען דברי טעם, אבל כל אותם ויכוחים בין רבה לר' יוסף לא הובאו בתלמוד, שהרי מה טעם לכתוב את הס"ד של רבה שנדחתה, אלא הדבר מובא מיד כתני ר' יוסף או כברייתא עצמאית (ת"ר, תניא, תניא אידך וכדומה). המחלוקות שנשארו בש"ס הן אלו שלא מצא להם ר' יוסף ראיה ובהם ודאי ההכרעה כבעל הסברא...

וזה מזכיר את משלו הידוע של הרב זוין על ההר הגבוה שצריך להגיע לראשו והדרך מלאה אבנים, ר' חיים יטען שאפשר לעקוף את הדרך הרשמית, ר' שמעון יחפור מנהרה תחת לתואי המוכר, החזו"א יסלק אבנים הצידה, והרב שך יקפץ על האבנים, יגיע חבול וזב דם, אבל גם הוא יהיה שם למעלה... (רק מי שמכיר אותם היטב יוכל ליהנות..).","199","","4847","True","True","False","","225","213.151.43.244","0","6567","זבחים|עז ע"א",""),new Message("6579","6575","בעניין המשל","25/01/11 15:44","כ שבט","תשע"א","15:44","דוד כוכב","והרמב"ם או הגר"א יַראו, שכלל אין הר...","125","","4847","True","True","False","","124","212.76.114.46","0","6567","זבחים|עז ע"א",""),new Message("6578","6576","על ספרי התולדה של גדולים","25/01/11 15:38","כ שבט","תשע"א","15:38","המכריע","בדומה לדברי המשיב, אמר הרב הוטנר שכל הספרים שמספרים איך הגדול בגיל שלש גמר נ"ך ובגיל שש אמר דרשה, בגיל שמונה אמר המלמד שהילד יודע יותר ממנו, ובגיל עשר הוא היה בחיר הישיבה הגדולה וכו' וכו', עשו עוולה גדולה, אין הם מציאותיים לחלוטין, מתעלמים מכל הקשיים שהיה על הגדולים להתגבר עליהם, וממילא הם חסרי תועלת, מי יוכל לקבל השראה ממלאכים מלידה, הרבה יותר מעורר השראה ספר כמו תולדות ר' יצחק אלחנן וכדומה שמשתפים את הקורא גם במשברים..","199","","4847","True","True","False","","163","213.151.43.244","0","6567","זבחים|עז ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);