var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=6404;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("לוח דף יומי לשימוש באאוטלוק או בג'ימייל","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=21228")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","68"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","55"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","45")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("6404","0","קושי בהבנת קושיית הגמרא","17/01/11 13:11","יב שבט","תשע"א","13:11","שאינו יודע לשאול","אמר רב:
שמאל ולילה - אין מטמאין בבית הבליעה
זר וסכין - מטמאין בבית הבליעה...

ורבי יוחנן אמר:
זר - אין מטמא אבית הבליעה
סכין - מטמא אבית הבליעה

תנן כל הפסולין שמלקו מליקתן פסולה
בשלמא לר' יוחנן כל לאיתויי זר
אלא לרב כל לאיתויי מאי לאו לאיתויי שמאל ולילה שמאל ולילה בהדיא קתני תני והדר מפרש

תא שמע זה הכלל כל שהיה פסולו בקודש אינו מטמא בגדים אבית הבליעה
בשלמא לרבי יוחנן כל לאיתויי זר
אלא לרב לאיתויי מאי...


קשה לי - מדוע על ה"תא שמע" נאמר גם כן "בשלמא לרבי יוחנן כל לאיתויי זר", והרי הריבוי לזר כבר נלמד מהכלל הקודם (המובא ב"תנן")!","48","","4853","True","True","False","","998","77.127.12.166","0","0","זבחים|סח ע"ב",""),new Message("6408","6404","רבי יוחנן צריך שני לדייק שני דברים","17/01/11 14:09","יב שבט","תשע"א","14:09","עציוני","שני הכללים (מהם מדייק ר"י לאתויי זר) מלמדים שני דינים נפרדים: דין אחד אומר שמליקת זר פסולה (בניגוד לשחיטת זר בבהמה שכשרה לכתחילה). זה מדוייק מ"כל הפסולין שמלקו מליקתן פסולה". דין שני אומר שלמרות שהמליקה פסולה, היא הועילה שלא יטמא בבית הבליעה.

רב, שסובר שמליקת זר נחשבת כנבילה רגילה וכן גורמת לעוף לטמא בבית הבליעה, לא צריך שיגידו במפורש שמליקת הזר פסולה - זה ברור מכך שמטמא.","159","","4853","True","True","False","","225","132.70.40.183","0","6404","זבחים|סח ע"ב",""),new Message("6433","6404","תירוץ הקדשי דוד","19/01/11 12:52","יד שבט","תשע"א","12:52","לינקוש","מובא כאן.

אך לא ברורה לי כל כך הסיבה שכך פירש,
ואדרבה נראה להציע קצת הפוך:
רבי יוחנן מודה שהרישא זה לאיתויי שמאל ולילה (כתירוצו של רב),
ולכן כעת ניתן לומר לגבי הסיפא ש"בשלמא לרבי יוחנן כל לאיתויי זר", שהרי זר לא בהכרח נלמד מהרישא, כי אולי כאמור הרישא באה לרבות שמאל ולילה.","58","","4851","True","True","False","","157","77.126.74.217","0","6404","זבחים|סח ע"ב",""),new Message("6410","6408","אבל","17/01/11 14:20","יב שבט","תשע"א","14:20","משיב מאורות דף היומי","במשנה כתוב: כל הפסולין שמלקו מליקתן פסולה ואינו מטמא בגדים בבית הבליעה.

אם כן חוזרת קושיית שאי"ל, למה צריך לכתוב עוד הפעם זה הכלל כל שפסולו בקודש וכו' ללמד עוד פעם על מליקת זר שאין מטמאה בגדים.

אולי ת"ש הוא ברייתא, ואולי הגמ' לא גרסה ברישא ואינו מטמא.","142","","4853","True","True","False","","231","85.130.130.141","0","6404","זבחים|סח ע"ב",""),new Message("6411","6408","חוזרני בי","17/01/11 14:52","יב שבט","תשע"א","14:52","עציוני","כתבתי מהר בלי לבדוק, ובעיון נוסף אני רואה שטעיתי.
בדעת רב הגמרא מסבירה "תני והדר מפרש", כלומר: מה שנכתב בקיצור (כל הפסולים) מפורט בהמשך (שמאל ולילה). אולם, לגבי שמאל ולילה כל מה שנאמר במשנה זה שאין מטמאין בגדים בבית הבליעה (ברור שלא צריך לומר שמליקתן פסולה), כלומר: האמירה הכללית "כל הפסולים" מתייחסת ל"אין מטמאין". על כרחינו שגם לרבי יוחנן, הדיוק הוא לא רק על עצם פסול זר אלא גם (ואולי בעיקר) על כך שלא מטמא.
מדוע אם כך יש שני דיוקים?
אולי צריך לומר שכאשר הגמרא אומרת "כל לאתויי..." אין פירושו שהמילה "כל" נכתבה על מנת שנלמד ממנה דין זה (שהרי באמת למדנו אותו כבר מדיוק אחר או ממקור כלשהו). אלא, כאשר המשנה כותבת "כל", זהו כלל שבהכרח כולל משהו שלא נכתב במפורש במשנה, וזה מה שהגמרא מחפשת - מה הכלל מוסיף על מה שמפורש. לכן, אין בעיה שהכלל יבטא את אותו הדבר פעמיים - כל עוד זה לא נכתב במפורש, זה מסביר את הלשון של "כל".
ועדיין השאלה טובה יותר מהתירוץ...","159","","4853","True","True","False","","233","132.70.40.183","0","6404","זבחים|סח ע"ב",""),new Message("6432","6410","נו באמת","19/01/11 12:50","יד שבט","תשע"א","12:50","לינקוש",""אולי ת"ש הוא ברייתא".

כבר שכחת את המשנה שבראש העמוד ובסוף העמוד הקודם?
שתי הקושיות ("תנן"... ת"ש") הם מהמשנה לעיל.","58","","4851","True","True","False","","155","77.126.74.217","0","6404","זבחים|סח ע"ב",""),new Message("6437","6432","צודק","19/01/11 19:52","יד שבט","תשע"א","19:52","משיב מאורות דף היומי","","142","","4851","False","True","False","","186","85.130.130.141","0","6404","זבחים|סח ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82611);