var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=639;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מינוי מומחים בפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5360")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","53"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","35"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","23")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("639","0",""בונין את הכותל באמצע" - תמיד?","23/08/09 09:45","ג אלול","תשס"ט","09:45","שאינו יודע לשאול","האם גם כאשר - לדוגמא - לאחד יש שטח של 70% מהחצר ולשני יש שטח של 30% מהחצר - בונין באמצע וכל אחד נותן שטח שווה????","48","","5363","True","True","False","","1020","84.229.28.122","0","0","בבא בתרא|ב ע"א",""),new Message("640","639","הרש"ש התייחס לכך","23/08/09 12:18","ג אלול","תשס"ט","12:18","לינקוש","רש"ש בדיבור הראשון במסכת:
לכאורה ה"נ דז"א אלא כשחלקיהן שוין אבל כשחלק א' גדול משל חבירו נותנין לפי הערך שיש לכאו"א חלק בו. ודומה להא דלקמן (ז' ב) דגובין לפי ממון וע"ש בתד"ה לפי קירוב. וזה אשמע לן התנא באמרו באמצע לומר דמיירי בחלקים שוים. אבל לא כן כתב הטוש"ע בסי' קנ"ז ס"ג. ועל ראיות הגר"א ז"ל שם אומר אני ערבך ערבא צריך.","58","","5363","True","True","False","","257","84.229.28.122","0","639","בבא בתרא|ב ע"א",""),new Message("647","639","השאלה לא ממש מתחילה:","23/08/09 22:41","ג אלול","תשס"ט","22:41","חננאל","אם יש לאחד 70%, השותפות היא רק ב 60%. וביחס לחלק השותפות בונים באמצע.","81","","5363","True","True","False","","206","84.228.3.102","0","639","בבא בתרא|ב ע"א",""),new Message("704","639","רש"י התייחס לזה","27/08/09 02:50","ז אלול","תשס"ט","02:50","נפתלי",""באמצע - זה נותן מחלקו חצי מקום עובי הכותל וכן זה"

דייקו מכאן כמה ראשונים (ראו שיטמ"ק) ש"בונין את הכותל באמצע" אין פירושו באמצע החצר דוקא, אלא פירושו שאמצע הקיר יהיה על קו הגבול.

וכפי שציין לינקוש בשם הרש"ש, כך גם נפסק בשו"ע שתמיד כל אחד נותן שטח שווה.","91","","5359","True","True","False","","97","94.159.192.233","0","639","בבא בתרא|ב ע"א",""),new Message("711","639","תליה במחלוקת רב חסדא ורב הונא?","27/08/09 14:50","ז אלול","תשס"ט","14:50","ברוך","עלתה בדעתי האפשרות, שהשאלה אותה שאלת, ושנחלקו בה הפוסקים, תלויה למעשה במחלוקת רב חסדא ורב הונא בדף ו ע"ב:
במציאות בה קרקע של גינה אחת גבוהה מן הקרקע של חברתה, נחלקו רב חסדא ורב הונא האם התחתון צריך לבנות את כל הקיר מלמטה ועד למפלס העליון לבדו, ורק מן המפלס העליון יסייע לו השני, או שמא צריך העליון לסייע כבר מלמטה.
לכאורה, מחלוקתם נעוצה בשאלה אחרת, אשר גם היא כבר הוזכרה כאן - האם הכותל יהיה שייך לשניהם בשותפות, או שהוא יחולק לחצי בקו הגבול.
שאלה זו עצמה, כך נראה לי, נעוצה במחלוקת יסודית עוד יותר, והיא גדר חיוב בניית הכותל - האם חכמים תיקנו חיוב בניה, או שמא החיוב הוא לא להזיק (בראייה) והבניה היא רק היכי תמצי למניעת הנזק.
אם תאמר שיש חיוב בבניה עצמה, וחכמים תיקנו על שני השכנים לבנות ביניהם כותל, הרי שזהו חיוב המוטל על שניהם, ושניהם מקיימים אותו ביחד. ממילא, הכותל שייך לשניהם - ושניהם יתחלקו בהוצאות הבניה לחלוטין.
אם תאמר שאין חיוב בבניה, אלא שזה רק היכי תמצי למניעת הנזק, אין שני השכנים שותפים בכותל, וכל אחד אחראי לבנות כך שלא יזיק. מכיוון שכך, אין סיבה שהתחתון יסייע לעליון.
שיטת הרש"ש, האומרת שהשותפים ישאו בהוצאות הבניה והמקום על פי גודל שטחם, יכולה להיות מובנת רק מתוך נקודת ההנחה שהשכנים אכן נעשים שותפים בכותל, ומתוך הנחה נוספת (אשר יש לה מקום, אך בודאי אינה מוכרחת) שהשותפות בכותל תחולק על פי השותפות היחסית בחצר.
החולקים על הרש"ש, אם כן, יכולים לטעון אחת משתי טענות:
א. חיוב הבניה הוא על מנת לסלק את היזק הראיה, ובעל השטח הקטן יותר חיב בסילוק לא פחות מאשר בעל השטח הגדול.
ב. אמנם נכון שיש תקנת חכמים שיבנו השכנים את הכותל ביחד, אך השותפות בכותל שווה על אף השוני ביחסי השטח בחצר.

אשמח לשמוע דעות נוספות","86","","5359","True","True","False","","264","77.126.42.65","0","639","בבא בתרא|ב ע"א",""),new Message("641","640","[ללא נושא]","23/08/09 14:03","ג אלול","תשס"ט","14:03","עומר","בס"ד

אני מצטט לך מהשטיינזלץ: (ב. צד ימין, עיונים ד"ה באמצע, אורח ההלכה ד"ה זה).
"היו שרצו להסביר שאין הכוונה שעושים את הכותל תמיד באמצע - אא"כ היו שותפים בחלקים שוווים. אבל אם היה לאחד מהם חלק גדול יותר בחצר המשותפת אף הוא צריך להשתתף בחלק גדול יותר של שטח הכותל ולפי חלקו בחצר (רש"ש).

אבל הרמ"ה כתב וכך נפסק להלכה שאין הכוונה באמצע - באמצע החצר דווקא, אלא בין החלקים השייכים לכל אחד, אבל בשטח הבנייה ובהוצאותיה שניהם משתתפים בשווה."

ועיין בשו"ע חו"מ קנז ג.

שבוע טוב ובהצלחה","59","","5363","True","True","False","","100","79.183.0.85","0","639","בבא בתרא|ב ע"א",""),new Message("652","647","דבריך אינם מובנים","24/08/09 12:12","ד אלול","תשס"ט","12:12","שאינו יודע לשאול","אולי לא הבנת את שאלתי:

לאחד יש 70% מהחצר ולשני יש 30% מהחצר.

יש גבול אחד בלבד שמפריד בין 2 חלקי החצר של 2 השותפים, אלא שלאחד יש מהגדר והלאה שטח גדול מאוד ולשני מהגד והלאה יש שטח קטן.

רוחב הכותל המפריד צריך להיות 4 אמות.

האם זה נותן 2 אמות וזה נותן 2 אמות לכל האורך של החצר או אולי זה נותן 3 אמות וזה אמה (לדוגמא)?","48","","5362","True","True","False","","220","77.127.50.251","0","639","בבא בתרא|ב ע"א",""),new Message("664","652","אכן לא הבנתי את שאלתך. אבל","24/08/09 21:42","ד אלול","תשס"ט","21:42","חננאל","עכשיו שהבנתי:

א. מאיפה הבנת שרוחב הגדר צריך להיות 4 אמות? הגמ' מדברת על גובה הגדר. ואילו רוחב הגדר נתון למנהג המדינה (שלכל היותר כל אחד נותן 3 טפחים)!

ב. תשובה לשאלתך: מעבר למה שכתבו הרמ"ה (שאפשר לערער על חלק מהראיות שהוא מביא) והגר"א (שהובאו לעיל), אפשר להוסיף עוד שני חיזוקים לדעתם:

1. אם מעמידים שמחיצה זה גודא - זאת אומרת, הגמ' לא דנה דווקא בחלוקה שווה ובכל זאת "בונים את הכותל באמצע".

2. האמירה "וכן בגינה" שגם בה בונים את הכותל באמצע, אע"פ שלגבי גינה ודאי שלאו דוקא שגודל הגינות זהה.","81","","5362","True","True","False","","200","84.229.101.86","0","639","בבא בתרא|ב ע"א",""),new Message("665","664","לגבי ה-4 אמות - אכן טעות שלי","24/08/09 22:23","ד אלול","תשס"ט","22:23","שאינו יודע לשאול","שגגת קולמוס.

כמובן שמדובר ב-3/4/5/6 טפחים - תלוי בסוג החומר של הכותל.
["גויל זה נותן ג' טפחים וזה נותן ג' טפחים בגזית זה נותן טפחיים ומחצה וזה נותן טפחיים ומחצה בכפיסין זה נותן טפחיים וזה נותן טפחיים בלבינין זה נותן טפח ומחצה וזה נותן טפח ומחצה"].

לגבי מה שכתבת בסעיף ב - אני לא רואה בכך הוכחות משכנעות:
לגבי ב/1: זה בדיוק השאלה שלי - האם מדובר דווקא בחלוקה שווה ורק אז בונים באמצע וכל אחד נותן חלק שווה.
לגבי ב/2: מאי אולמיה האי מהאי? למה בגינה "ודאי שלאו דוקא שגודל הגינות זהה"?? דברים שאצלך ברורים אצלי מסופקים הם...","48","","5362","True","True","False","","252","77.127.50.251","0","639","בבא בתרא|ב ע"א",""),new Message("670","665","הסבר:","24/08/09 22:47","ד אלול","תשס"ט","22:47","חננאל","1. אם עוסקים במחצה - פלוגתא, הפשט הוא דווקא בחלקים שווים. אך לפי הלישנא שזה גודא - אין שום רמז לכך שהחלקים שווים ואעפ"כ, "המקום והאבנים של שניהם", "בונים את הכותל באמצע.

2. נקודת המוצא היא שחצר משותפת בד"כ משותפת בחלקים שווים. אך גינה - כל אחד במידה מסויימת מחליט מה גודל הגינה שלו (כמות האחוזים מהשטח השייך לו בחצר). ואם המדובר בגינה שמחוץ לעיר (אלא שהיא בתוך התחום להבדיל מבקעה), אז אין שום הכרח שהחלקים שווים.
כמובן שכל זה מבוסס, על גודא.","81","","5362","True","True","False","","210","84.229.101.86","0","639","בבא בתרא|ב ע"א",""),new Message("715","711","שפתיים יישקו","27/08/09 17:36","ז אלול","תשס"ט","17:36","בבא רגל","מזכיר לי את ימי עלומיי בעולם הישיבות... ","51","","5359","True","True","False","","167","77.127.39.129","0","639","בבא בתרא|ב ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);