var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=6218;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("דף יומי - יתרונות מול חסרונות","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=729")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","64"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","46"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","35")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("6218","0","האם ידעתם שיש מדרש שיצחק אבינו מת בעקדה?","10/01/11 20:18","ה שבט","תשע"א","20:18","דוד שפירא","בגמרא אצלנו כתוב:"שלמא בית מינכרא צורתו אלא מזבח מנא ידעי ...ור' יצחק נפחא אמר אפרו של יצחק ראו שמונח באותו מקום" אומר הרד"ל על פרקי דרבי אליעזר אומר בשם שבלי הלקט שזה אפרו של יצחק כפשוטו","180","","4859","True","True","False","","1690","213.151.58.185","0","0","זבחים|ב ע"א",""),new Message("6221","6218","שאלה","10/01/11 20:44","ה שבט","תשע"א","20:44","משיב מאורות דף היומי","בראשית פרק כב

(יב) וַיֹּאמֶר אַל תִּשְׁלַח יָדְךָ אֶל הַנַּעַר וְאַל תַּעַשׂ לוֹ מְאוּמָה כִּי עַתָּה יָדַעְתִּי כִּי יְרֵא אֱלֹהִים אַתָּה וְלֹא חָשַׂכְתָּ אֶת בִּנְךָ אֶת יְחִידְךָ מִמֶּנִּי:
(יג) וַיִּשָּׂא אַבְרָהָם אֶת עֵינָיו וַיַּרְא וְהִנֵּה אַיִל אַחַר נֶאֱחַז בַּסְּבַךְ בְּקַרְנָיו וַיֵּלֶךְ אַבְרָהָם וַיִּקַּח אֶת הָאַיִל וַיַּעֲלֵהוּ לְעֹלָה תַּחַת בְּנוֹ:","142","","4859","True","True","False","","315","85.130.130.141","0","6218","זבחים|ב ע"א",""),new Message("6226","6218","הקרבת קרבן פסח ואפרו של יצחק ","10/01/11 22:30","ה שבט","תשע"א","22:30","student","שאלה זו נשאל הרה"ג ולדנברג זצ"ל, ה"ציץ אליעזר":
"אם יש מקום להחמיר בזמנינו לצאת מירושלים בערב פסח בזמן הקרבת קרבן פסח כדי להמצא בדרך רחוקה ולא יחול עליו חיוב הקרבת ק"פ.
ע"ד ששאלני אם יש מקום להחמיר בזמנינו לצאת מירושלים בער"פ בזמן הקרבת קרבן פסח כדי שיחול עליו דין נמצא בדרך רחוקה ולא יחול עליו חיוב הקרבת ק"פ."

ממליץ לקרוא את כל התשובה שענה בצורה מקיפה, תוך אזכור של חלק מהסוגיות שאף אנו לומדים עתה. לעניין אפרו של יצחק כתב:

וכמו"כ בהא דר' יצחק נפחא אמר אפרו של יצחק ראו שמונח באותו מקום , יעוין בהגהות יעב"ץ כאן ובתענית ד' ט"ז שכותב דמ"ש של יצחק ר"ל של עקדת יצחק, שנעשה שם אפר ממערכת העצים והאש והאיל, שהרי יצחק לא נשרף ע"ש. ויש להעיר דבב"ר (פרשה צ"ד) לא משמע כן, דשם איתא בלשון רואים אפרו של יצחק כאילו צבור ע"ג המזבח, ומהך לישנא של כאילו צבור משמע שהכוונה באמת לאפרו של יצחק עצמו. שרואים כאילו צבור ע"ג המזבח, והיינו, דמכיון שעקד א"ע, ומצידו היה מוכן לכך, נחשב לו הדבר כמעשה, וזכור על כן תמיד כאילו צבור ע"ג המזבח (ע"ש בפ' אשד הנחלים). ויעוין עוד בפרקי דר"א (פרק ל"א) דאיתא בשם ר' יהודה שבאמת פרחה נשמתו של יצחק כיון שהגיע החרב על צוארו, ורק אח"כ כיון שהשמיע קולו מבין שני הכרובים ויאמר אל תשלח ידך אל הנער חזרה הנפש לגופו והתירו ועמד על רגליו עיי"ש, ולפי"ז מכיון שבפועל כבר פרחה נשמתו של יצחק יתכן שפיר לומר שנחקק במקום כאילו כבר נעשה אפר, ואותו רושם רוחני נשאר קיים ועומד לעולמים. ואין להאריך בכאן יותר].

וראו השו"ת - כאן. [חלק יב סימן מז]

ומסיים במילים חודרות הלבבות ומרגשות עד דמעות:
"נסיים איפוא בכמה בתים מדברי השירה הנשגבים והעמוקים משיר היחוד. -
ואיך נעבוד ואין לאל ידינו ולשריפת אש בית מקדשנו. ואיך נעבוד ואין זבח ומנחה כי לא באנו אל המנוחה. ומים אין להעביר זהומה ואנחנו לא נדע מאומה. מזבח אבנה בשברון לבי ואשברה אף רוחי בקרבי. רום לבי אשפיל ואת רום עיני. ואקרע לבבי למען ד'. שברי רוחי הם זבחיך. יעלו לרצון על מזבחיך.
עיני כל נשואות לשמים שירחם כבר במהרה בימינו על הבית הגדול והקדוש שנקרא שמו עליו ויבנהו ויכוננהו על מכונו וזה יהא לנו האות כי אמנם ריחם עלינו ועל נחלתו שהנחיל לנו ושם קץ וסוף לגלותינו ובא תחילה וראש לפדיון נפשינו, ואזי יערה עלינו רוח ממרום, ויזרק עלינו מים טהורים לטהרנו, ומגדולינו עד קטננו נדעהו, ואו אז נדע גם איך לעבדהו בטהרת הגוף הלב והנפש ובנקיון כפים, כי אז תחפוץ זבחי צדק עולה וכליל אז יעלו על מזבחך פרים".","177","","4859","True","True","False","","540","46.120.96.7","0","6218","זבחים|ב ע"א",""),new Message("6235","6218","ובניגוד לרד"ל כתב היעב"ץ בסוגייתנו:","11/01/11 00:05","ו שבט","תשע"א","00:05","הראל","נ"ב ר"ל של עקדת יצחק שנעשה שם אפר ממערכת העצים והאש והאיל.","46","","4858","True","True","False","","267","77.127.84.113","0","6218","זבחים|ב ע"א",""),new Message("6251","6218","על מדרשים ופייטנים אין להקשות מפשט הכתוב","11/01/11 09:40","ו שבט","תשע"א","09:40","Almuaddib","ואחינו בני עדות אשכנז זוכרים גם את הפיוט "מחר יהיה האות הזה", בו נכתב במפורש:

חנון חון עמך אשר לשמך הוא מאמין / סניגור עלי תמנה אשר חטאתי יטמין /

וחובי בשמאל יכמין / זכותי יעלה בימין / ואפר יצחק יזמין...","107","","4858","True","True","False","","218","81.218.141.168","0","6218","זבחים|ב ע"א",""),new Message("6237","6235","גם בזוהר הקדוש","11/01/11 00:57","ו שבט","תשע"א","00:57","המכריע","גם בזוהר הקדוש איתא שנפח נשמתו, ועד אז היה לו נשמתא דנוקבא ולא היה יכול להוליד, ושם קיבל נשמתא דדוכרא. וגם האריז"ל כתב שנקרא יצחק נוטריקון קץ חי, שחי לאחר שהקיץ קיצו ומשם מקור חיותו.","199","","4858","True","True","False","","206","95.86.78.131","0","6218","זבחים|ב ע"א",""),new Message("6258","6251","שאלה","11/01/11 13:46","ו שבט","תשע"א","13:46","משיב מאורות דף היומי","תוספות מסכת תענית דף טו עמוד ב

ונותנין אפר על גבי כו' - ואותו אפר הוי מעצם אדם שהרי הוא האפר הוי לזכרון העקידה ובעקידה היה עצמות.","142","","4858","True","True","False","","288","85.130.130.141","0","6218","זבחים|ב ע"א",""),new Message("6305","6258","תוספות ידוע ותמוה - ולא נפסק להלכה כן","12/01/11 09:34","ז שבט","תשע"א","09:34","Almuaddib","כך כתב על תוספות זה בעל ה"קרן אורה" (הרב יצחק ב"ר אהרון מינקובסקי (ליטא, לפני כמאה וחמישים שנה. שימש גם כרבה של קרלין):

"וכן כתבו לקמן בד"ה אפר מקלה, ובדברי הרמב"ם ז"ל לא מצאתי מבואר כן, וגם קשה קצת לשרוף עצמות אדם בשביל זה, ואי בעינן אפר מעצמות יותר טוב לשרוף מעצמות איל זכר לאילו של יצחק, ולא מצאתי כעת בשום פוסק חבר לדברי התוספות ז"ל בזה, וצ"ע."


וכן כתב בעל ה"ישמח לבב" (הרב ישועה שמעון חיים עובדיה, מרוקו לפני למעלה ממאה שנים):
"עוד היו דברינו בלשון התוס' תענית דט"ו ע"ב ד"ה ונותנין אפר מקלה ובדף ט"ז ד"ה אפר מקלה שכ' וז"ל, ואותו אפר הוי מעצמות אדם שהרי האפר הוי לזכרון העקידה ובעקידה היו עצמות, עכ"ל.
והוא פלא. ומצאתי בהגהות הגאון יעב"ץ על הש"ס שתמה ע"ד התוס' וז"ל, נ"ב צ"ע אך זר הוא ותמה על עצמך מאיזה עצם אדם יהיה אפר זה ואיה ימצאוהו, וכי ישרפו עצמות אדם דוקא שגם באפר של עצים יש זכרון לאפרו של יצחק, אדרבא משם ראיה שא"צ לאפר של עצם אדם שהרי יצחק לא נשרף אלא אפר של עצם, שנשא לצורך עקידתו ונשרפו ונעשו אפר זהו שקרוי אפרו של יצחק, לכן באפר של שריפת עצים בעלמא יהיה זכירה זו, זה פשוט ומוכרח שלא כהתוס' שהם ודאי זרים מאד גם בלאו הכי כמו שכתבתי לעיל, עכ"ל. אמנם ה' בית דוד על המשניות כ' דצריך למחוק תי' אדם וא"צ רק שיהיה מעצמות, דעצמות העקידה של איל היו, עכ"ד. והרב שושנים לדוד שם כ' על דבריו וז"ל, ולא תאבה לו דבשאר עצמות דעלמא שאינם של אדם אין שום זכר לעקידה, אע"ג דהתם היה איל מ"מ נראה לפניו כאלו הוא יצחק וכדאמרינן אפרו של יצחק צבור ע"ג המזבח והא ודאי לאו דיצחק הוא, ולפי דרכו של הב"ד לא ידעתי למה לא הגיה עצמות של איל במקום אדם, עכ"ל. הרי שדברי התוס' הנז' דשו בהם קמאי ובתראי. זה מה שהשיגה ידי כעת ותו לא מידי. נאום ישמ"ח הי"ו. "","107","","4857","True","True","False","","392","81.218.141.168","0","6218","זבחים|ב ע"א",""),new Message("6314","6305","תודה","12/01/11 15:10","ז שבט","תשע"א","15:10","משיב מאורות דף היומי","","142","","4857","False","True","False","","204","85.130.130.141","0","6218","זבחים|ב ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82598);