var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=61761;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("לוח דף יומי לשימוש באאוטלוק או בג'ימייל","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=21228")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","52"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","49"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","32")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("61761","0","הפלת עובר - האם להלכה יש עמדה ברורה?","23/06/19 20:20","כ סיון","תשע"ט","20:20","אברם העברי","המשנה קובעת ש"האשה שיצאה ליהרג - אין ממתינין לה עד שתלד". כלומר - הורגים אותה יחד עם עוברה.
ההתייחסות הלא-אנושית לעובר מתיישבת עם דין התורה (שמות כא, לפי דין חז"ל) "וְכִי יִנָּצוּ אֲנָשִׁים וְנָגְפוּ אִשָּׁה הָרָה וְיָצְאוּ [=מתו] יְלָדֶיהָ וְלֹא יִהְיֶה אָסוֹן [באשה] עָנוֹשׁ יֵעָנֵשׁ כַּאֲשֶׁר יָשִׁית עָלָיו בַּעַל הָאִשָּׁה וְנָתַן בִּפְלִלִים" - וכך משתמע גם ממשניות אחרות, כמו "האשה שהיא מקשה לילד, מחתכין את הוולד במעיה" (אהלות ו), "תינוק בן יום אחד... ההורגו חייב" (נדה ה - ומכאן שעל עובר לא חייב).

מצד שני, "ברור לכל שישנו איסור להמית את העובר או לגרום להמתתו" כמו שכותב הרב מלמד בדיון בנושא - וכולנו מכירים את פרסומי מכון אפרת ושות' לפיהן "הפלה זה רצח" .
אלא שלא ברור מניין זה ברור לכל? והלא ההלכה לא הכריעה בנושא הזה! (דבר מפליא כשלעצמו)
או אולי יש כאן השפעה של אומות העולם הנוצריות שהקפידו בכך יותר מישראל?","432","","1772","True","True","False","","871","213.151.62.193","0","0","ערכין|ז ע"א",""),new Message("61762","61761","א. הרמב"ם הלכות מלכים ט, ד פוסק:","23/06/19 20:42","כ סיון","תשע"ט","20:42","יהודי_קדום","בֶּן נֹחַ שֶׁהָרַג נֶפֶשׁ אֲפִלּוּ עֻבָּר בִּמְעֵי אִמּוֹ נֶהֱרָג עָלָיו. וְכֵן אִם הָרַג טְרֵפָה אוֹ שֶׁכְּפָתוֹ וּנְתָנוֹ לִפְנֵי אֲרִי אוֹ שֶׁהִנִּיחוֹ בָּרָעָב עַד שֶׁמֵּת. הוֹאִיל וְהֵמִית מִכָּל מָקוֹם נֶהֱרָג. וְכֵן אִם הָרַג רוֹדֵף שֶׁיָּכוֹל לְהַצִּילוֹ בְּאֶחָד מֵאֵיבָרָיו נֶהֱרָג עָלָיו. מַה שֶּׁאֵין כֵּן בְּיִשְׂרָאֵל:


וודאי הוא שהרמב"ם פסק כך - מדאורייתא או מדרבנן - ולא בגלל מה ששיערת "...השפעה של אומות העולם הנוצריות שהקפידו בכך יותר מישראל".

ב.

האם אתה בטוח ש"מצד שני" - "ברור לכל שישנו איסור להמית את העובר או לגרום להמתתו" מדבר גם על האופנים בסוגייתנו?
אולי הוא מדבר רק על אמא ועובר בריאים וכו', ולא על האופנים בסוגייתנו?","233","","1772","True","True","False","","212","79.178.56.167","0","61761","ערכין|ז ע"א",""),new Message("61768","61761","ראה שו"ת שבט הלוי חלק ט סימן רסו","24/06/19 08:35","כא סיון","תשע"ט","08:35","דוד כוכב","","125","","1771","False","True","False","","219","212.76.118.154","0","61761","ערכין|ז ע"א",""),new Message("61771","61761","אין עוררין על איסור הפלה "סתם"","24/06/19 10:33","כא סיון","תשע"ט","10:33","Almuaddib","המחלוקת היא האם מדובר באיסור רציחה מדאוריתא או מדרבנן, או שמא באיסור חובל כלפי האשה ההרה.

ודוקא מהמקורות שהבאת לכיוון שאין איסור, עולה האיסור בפשטות. האשה שהיא מקשה לילד - רק היא - מחתכין את העובר. יש כאן דין רודף, אבל אם לא היתה מקשה לילד - אסור להמיתו.

מדין זה, נגזרו פסיקות שונות לגבי עובר במצב קשה, כשגם בריאותה הנפשית של האם נלקחת בחשבון.



מהסוגיות בבכורות ואצלנו, עולה כי לעובר אין דין של חי לכל דבר ועניין, אלא עובר ירך אמו.
מרגע שיצא ראשו החוצה, הרי יש לו דין של אדם חי, לכל דבר ועניין, נוחל ומנחיל, וכו'.

הוא חלק מגוף האם, ולכן הדין הקשה שהזכרת לגבי המעוברת היוצאת ליהרג.

שני דינים מיוחדים מצאנו עוד בעובר.

הראשון - הצד הממוני, בו יש צד לאביו, למרות שהוא חלק מגוף אמו.

והשני, שברגע שניתק מהרחם - התחלת תהליך הלידה, כבר אינו ירך אמו, למרות שעדיין אינו גוף נפרד.


הרחבות אפשר למצוא באנציקלופדיה הלכתית רפואית בעריכת הרב פרופ' אברהם שטיינברג, ערך הפלה.","107","","1771","True","True","False","","205","87.70.49.255","0","61761","ערכין|ז ע"א",""),new Message("61774","61761","ועוד ראה ציץ אליעזר חלק יח,לא וחלק יא,מג","24/06/19 17:02","כא סיון","תשע"ט","17:02","אבי גרינבלט","הניסוח בתחילת הדברים לענ"ד לא היה צריך להיכתב כך.","539","","1771","True","True","False","","101","95.86.72.42","0","61761","ערכין|ז ע"א",""),new Message("61793","61761","הבחנה","24/06/19 22:21","כא סיון","תשע"ט","22:21","אור חדש","בהלכה הנורמטיבית עד גיל 40 יום נחשב למיא בעלמא וגם אח"כ נחשב לחלק מגוף האם הנ"ל בהתאם לידע הרפואי של העת העתיקה + הנטיה של התנאים לחתוך הגדרות של שחור/לבן ולא לקבל מצבי בניים אלא כדבר חריג ו'בריה בפנ"ע'- כלומר להיות בריה בפ"ע צריך להיות חריג אך בעובר שדרך העולם הוא לא קיבל סטטוס כזה ולכן נחשב בהגדרה הפשוטה 'ירך אמו הוא' (כך הגישה הפשוטה בחז"ל, ר"מ חלק בפנים מסויימים לעניין בן פקועה ואכמ"ל)
בכ"מ עובר עד החודש ה7 היה נחשב כלא בן חיים כלל ובמידה מסויימת כך גם כל הילודים עד שעבר עליהם 30 יום ויצאו מגדר ספק נפל

ע"כ הגישה הרשמית והלא מפותחת של ה'הלכה', כזו המכירה רק 'חייב- פטור- מותר'

עם הזמן ההלכה הלכה והשתכללה לרמה של התייחסות למצבי בינים גם לא חריגים והחלו לתת הגדרות יותר מעודנות של 'רצוי ולא רצוי ויש להמנע או להשתדל לעשות' למעשים שונים
גם היחס לעוברים זכה לעידון של הכללים וב"ה הגענו למצב שברור לכולנו שעובר אינו עוד 'תוספתן' של האמא","458","","1771","True","True","False","","114","93.172.51.42","0","61761","ערכין|ז ע"א",""),new Message("61794","61761","בשורה התחתונה - אין מקור ברור לאיסור","24/06/19 22:32","כא סיון","תשע"ט","22:32","אברם העברי","אחר מחילת כבוד כל הכותבים ודבריהם הנכונים כשלעצמם, התמונה היא די ברורה: מהתורה, המשנה והגמרא ברור שאין כל איסור להרוג עובר עד שיוציא ראשו. ולגבי הפלה מרצון - ברור גם כאן שאם "...מכין אותה כנגד בית הריון כדי שימות הוולד תחילה" כדי למנוע ניוול (!) מאשה מתה (!) הרי קל וחומר שמותר יהיה להפיל כדי לחסוך מאשה חיה (ומוולדה העתידי) סבל ממושך.
מצד שני, יש את הלימוד העקיף של איסור הפלה בבני נח ו"ליכא מידעם דלישראל שרי ולגוי אסור" (סנה' נט.) ממנו למדו הראשונים שגם לישראל אסור - אלא שלפחות בעלי התוס' שם הניחו שלישראל מותר והקשו מה שהקשו - ורק בשלב די מאוחר נראה שההלכה החמירה וקבעה לכו"ע שלמעשה זה אסור. אלא שכמו חשמל בשבת, יש מחלוקת יסודית בעצם האיסור. כלומר - באיזשהו שלב נהיה ברור לעם היהודי שלא יעלה על הדעת להתיר הפלה, כמו שנהיה ברור שלא יעלה על הדעת להשתמש בחשמל בשבת - ומה שנשאר למצוא זה את היסוד ההלכתי.
____
אין באמור משום קביעת הלכה חלילה, ואוי להופכים חומרות לקוּלות, והלב יודע אם לעקל אם לעקלקלות, וקוּלות תַּעֵב, והמחמיר תע"ב, נאם אברם העברי:)","432","","1771","True","True","False","","101","213.151.62.193","0","61761","ערכין|ז ע"א",""),new Message("61763","61762","הבהרה + שאלה","23/06/19 21:53","כ סיון","תשע"ט","21:53","אברם העברי","לא נראה לי שהבנת את טענתי מ"השפעה של אומות העולם הנוצריות שהקפידו בכך יותר מישראל" - הכוונה שאצלנו הפלה הפכה לאיסור רצח - בניגוד להלכה הפשוטה - בגלל השפעה של אומות העולם.
ויש להוסיף ולהקשות מדברי רב "האשה היוצאה ליהרג מכין אותה כנגד בית הריון כדי שימות הוולד תחילה", והדיון הקודם על היותו של הוולד ממון הבעל וכו'.
בקיצור - עוד נושא למחשבה לקראת "מדינת ההלכה" העתידית :)","432","","1772","True","True","False","","122","213.151.62.193","0","61761","ערכין|ז ע"א",""),new Message("61779","61762","''ליכא מידי דלבן נח אסיר ולישראל שרי ''","24/06/19 17:58","כא סיון","תשע"ט","17:58","אליעזר מ ש","זה כלל שמובא במסכת סנהדרין, ועל פיו מובא בתוספותים ועוד ראשונים, שגם לישראל אסור להרוג עובר במעי אמו, באיסור מן התורה .
*הטעם לכלל הזה ,מובא ב''יד רמ''ה '' על סנהדרין [נ''ט?] שישראל נבחרו במתן תורה להתקדש יותר מכל העמים ולהוסיף להם מצוות .
** יש רק מקרים ספציפיים שבהם הותר לישראל מה שאסור לנכרים , ושם התורה כתבה . [כגון, אשת יפת תואר במלחמה, אפילו אשת איש , של האויב] כי בפשטות אם לא כתוב שהתורה התירה לישראל מנין לנו שלישראל הותר לאחר מתן תורה , מהשהיהאסור להם עד עתה , ככל בני נח?","610","","1771","True","True","False","","162","147.236.31.113","0","61761","ערכין|ז ע"א",""),new Message("61765","61763",""...הפלה הפכה לאיסור רצח בניגוד להלכה"?!","23/06/19 22:32","כ סיון","תשע"ט","22:32","יהודי_קדום","אנא הראה לאיזו "הלכה פשוטה" כוונתך- המתירה הפלה, כדי להבין מה שכתבת:
"שאצלנו הפלה הפכה לאיסור רצח - בניגוד להלכה הפשוטה - בגלל השפעה של אומות העולם.".
להבנתי, מדבריך אלה משתמע שאינך מתכוון שלא במצב של אשה מקשה לילד, סכנה וכו'.
ההבנתי נכון?","233","","1772","True","True","False","","214","79.178.56.167","0","61761","ערכין|ז ע"א",""),new Message("61781","61763","הקושיא של הגמרא ''פשיטא גופא היא''","24/06/19 18:08","כא סיון","תשע"ט","18:08","אליעזר מ ש","מבוארת בתוס' סנהדרין דף פ.ד''ה ''עובר'' , בשם רבינו תם . ומשם מובן שצריך את הטעם הזה, כי יש איסור חמור להרוג עובר, אלמלי הטעם הזה.
** ובשו''ת ''חוות יאיר'' מדייק מזה שהגמרא הוסיפא את המילים ''גופא היא'' ולא כתבה סתם ''פשיטא'', כי יש איסור חמור להרוג העובר , ורק אם התחייבה האשה מיתה בבית דין ,היא נחשבת כמתה .וממילא זה כאילו נגזר הדין גם על העובר . והתשובה ''מהו דתימא ממונא דבעל הוא'' ,משמעה ,לראות מהתורה הסתכלות אחרת, שלא נגזר הדין גם על העובר . ולכן אצטריך לריבוייא(שהורגין גם העובר , בנגזר דין אמו למות) מ''ומתו 'גם' שניהם'' . ואין לך בו אלא חידושו . ולכן, כשעקר העובר לצאת, כבר יש לחלק ולא לומדים לזה . ההסבר מבואר בשו''ת ''אגרות משה'' חושן משפט'' חלק ב' סימן ס''ט, [ועוד שם סימן ע' ].","610","","1771","True","True","False","","152","147.236.31.113","0","61761","ערכין|ז ע"א",""),new Message("61777","61765","ב''אגרות משה'' כתב שזה רצח לפי כל ...","24/06/19 17:52","כא סיון","תשע"ט","17:52","אליעזר מ ש","הראשונים. ראה ''שו''ת אגרות משה'' חושן משפט חלק ב' סימן ס''ט.

*וכן כתוב בשו''ת ''צפנת פענח'' סימן ס''ט שזה גדר שפיכות דמים . וכן בחידושי הגר''ח הלוי על הרמב''ם . ושכך מובן ברמב''ם . וכך הבינו בו הנ''ל , וכן הבינו בו ה''חקרי לב'' ועוד .
**וכן בספר ''משך חכמה'' על התורה פרשת ''ויקהל'', שישראל שהרג עובר במעי אמו, חייב מיתה בידי שמים . וכן ב''חידושי מרן רי''ז הלוי'' על רמב''ם הלכות רוצח ושמירת נפש ,בהתחלה . וכן מפורש בשו''ת: ''נודע ביהודה''[תניינא ,חושן משפט סימן נ''ט] שהשווה הריגת עובר שלא כלו חודשיו ,להריגת טריפה . שהגם שפטור עליו ממיתת בית דין ,יש בזה איסור רציחה .","610","","1771","True","True","False","","161","147.236.31.113","0","61761","ערכין|ז ע"א",""),new Message("61871","61768","וגם ב''שבט הלוי'' במחכ''ת יש דברים ...","26/06/19 17:36","כג סיון","תשע"ט","17:36","אליעזר מ ש","שאינם נראים . [אני מתייחס ל3 תשובות שלו שכתב , גם בחלק ה' ובחלק ז'] *מה שכתב ,שהעובר הוא לא נפש חי , זו טעות בסיסית בהבנת המקורות בגמרא ובראשונים . כי ודאי שהעובר נפש חי ויש בו נשמה , ורק לעניין זה שהוא לא נושם בעצמו ומקבל מזונו וחיותו מאמו , הוא לא נקרא ''נפש'' ,או לא נקרא נפש בפני עצמו, או לא נקרא: ''נפש גמור'' .
**דבריו , שהגמרא בסנהדרין ע''ב לא מסתדרת לפי שיטת הרמב''ם , אין זה כך. כי יש ביאור נכון למהלך הגמרא , ואפילו כמה הסברים, לפי שיטת רמב''ם .
***מה שחולק על ה''נודע ביהודה'' ,שכתב שגם על 'טריפה' נאמר 'ייהרג ואל יעבור '' [והנוב''י השווה לו עובר, ואפילו אם לא כלו חודשיו - כמובן ברור בתשובתו - שו''ת : ''נודע ביהודה'' תניינא חושן משפט סימן נ''ט] וטען מדברי ה''מאירי'', בסיעה של בני אדם שאמרו להם גויים, שיתנו אחד מהם להריגה , ואם לא יהרגו כולם . שמצדד המאירי, שאם יש אחד שהוא 'טריפה' ימסרו להם . ומזה טוען ה''שבט הלוי'' להוכיח שעל 'טריפה' לא נאמר:''יהרג ואל יעבור''. ודבריו אינם נכונים, כי שם מדובר בסיטואציה שהגויים מאיימים שיהרגו את כולם . וגם ,כמו שהעיר נכון הרב סופר שם [ המו''ל של ספרי: ''בית הבחירה'' לרבינו מנחם ברבי שלמה לבית מאיר] שיש הבדל בין למסור להם ללהרוג בידים ] [וגם, יש לציין שזו סיטוציה של דיעבד, כי לכתחילה אנו צריכים להתאחד ,וללחום מלחמת מצוה נגד רשעי הגויים]","610","","1769","True","True","False","","180","213.151.52.130","0","61761","ערכין|ז ע"א",""),new Message("61778","61777","אני מקווה מאוד שהבנת שזהו רצח ולא","24/06/19 17:57","כא סיון","תשע"ט","17:57","יהודי_קדום","כפי שהשתמע מדברי אברם העברי.
תגובתך זו צריכה לבוא למה שכתב הנ''ל ולא לתגובתי המחזיקה בכך שזה רצח עפ''י ההלכה","233","","1771","True","True","False","","184","79.176.122.183","0","61761","ערכין|ז ע"א",""),new Message("61783","61778","אכן באתי לחזק אותך","24/06/19 18:47","כא סיון","תשע"ט","18:47","אליעזר מ ש","ישר כח .","610","","1771","True","True","False","","132","147.236.31.113","0","61761","ערכין|ז ע"א",""),new Message("61780","61779","דבריך מובאים בקישור של העברי","24/06/19 18:00","כא סיון","תשע"ט","18:00","יהודי_קדום","","233","","1771","False","True","False","","139","79.176.122.183","0","61761","ערכין|ז ע"א",""),new Message("61784","61780","אני מוסיף בכללי לעניין לאוו דווקא מדקדק","24/06/19 18:48","כא סיון","תשע"ט","18:48","אליעזר מ ש","בקישור","610","","1771","True","True","False","","129","147.236.31.113","0","61761","ערכין|ז ע"א",""),new Message("61785","61783","גם לך","24/06/19 19:16","כא סיון","תשע"ט","19:16","יהודי_קדום","","233","","1771","False","True","False","","122","79.178.109.248","0","61761","ערכין|ז ע"א",""),new Message("61818","61793","דברי(שם כינוי)'אור חדש' הם דברי הבל","25/06/19 11:08","כב סיון","תשע"ט","11:08","אליעזר מ ש","*מה שכתב, שכאילו בהתחלה התייחסו לעובר באופן מסוים , ועם הזמן ''ההלכה הלכה והשתכללה'' - כלשונו , אלו דברי הבל, וביזוי כבוד חכמים הראשונים.
**עוד הוא כתב:''בכ''מ עובר עד החודש ה7 היה נחשב כלא בן חיים כלל ''. ובכן , אלו דברי הבל ושקר . הרי חכמינו אמרו במפורש שניתנה נשמה בעובר . [מנחות צ''ט , (נשמה נוצרה לארבעים יום)וראה סנהדרין צ''ב(שהסכים רבי לאנטונינוס שנשמה ניתנה מתחילת ההריון) ,[וראה בספר: ''נשמת חיים'' לרב רבי מנשה בן ישראל , המאמר השני ,פרק י''ח , וגם הביא שם עשרה מאמרי רז''ל שהעובר חי ויש בו נשמה] ומאיפה ''אור חדש'' המציא , שכאילו בהתחלה סברו, ש''בכ''מ עובר עד החודש השביעי היה נחשב כלא בן חיים כלל''?
***עוד הוא כתב:(בהמשך לדברים הנ''ל) ''ובמידה מסוימת , כך גם 'כל הילודים' , עד שעבר עליהם 30 יום, ויצאו מגדר ספק נפל''. האם ''אור חדש'' לא יודע לקרוא? דבריו ש''כך גם כל הילודים''הם שקר ובורות . הרי במסכת יבמות דף פ', ששם סוגיית נפלים, כתוב, שמי שנולד לאחר 9 חודשי עבור, הרי הוא ודאי בן קיימא . ואילו לגבי מי שנולד באמצע החודש התשיעי, זה תלוי במחלוקת אם אשה יולדת למקוטעין .ואילו לגבי מי שנולד בחודש השביעי , הרי זה בן קיימא . ולגבי מי שנולד בחודש השמיני , בזה יש דעות:(בתוספתא שבת פרק ט''ז, שהביאה הגמרא) תנא קמא, ורבי, ורשב''ג . ולפי הגמרא שם,ההלכה כרבי ורשב''ג ביחד, במה דשניהם קיימי בחדא שיטתא . **** ובראשונים יש ג' פירושים לדעת רבי ורשב''ג : 1] הרא''ש , מי שנולד בחודש השמיני וגמר בסימניו - בשערו וציפורניו , עד שלושים יום , הרי זה ספק נפל וספק בן קיימא , ולאחר שלושים יום הרי זה בן קיימא ודאי. 2]פי' ראשון ב''נמוקי יוסף'', שמי שנולד בחודש השמיני וגמר בסימניו , הרי זה ודאי בן קיימא לדעת רבי וגם לדעת רשב''ג , שמסכים עמו,שהרי סימנים עדיפי משהיה ,ובא רשב''ג להוסיף , שגם אם לא גמר בסימניו , אם שהה 30 יום הרי זה ודאי בן קיימא . 3] לרבי ודאי בן קיימא ,ולרשב''ג ספק עד 30 יום (בנולד בחודש השמיני , וגמר בסימניו)","610","","1770","True","True","False","","180","213.151.52.130","0","61761","ערכין|ז ע"א",""),new Message("61842","61793","עוד תגובה להודעת א''ח","25/06/19 17:50","כב סיון","תשע"ט","17:50","אליעזר מ ש","כתב:''בהלכה הנורמטיבית עד גיל ארבעים יום נחשב למיא בעלמא. וגם אח''כ נחשב לחלק מגוף האם הנ''ל בהתאם להגדרההרפואית של העת העתיקה'' וכו'

ובכן: 1] עד גיל 40 יום להריון , אמנם העובר נחשב ל 'מיא בעלמא' לעניין :''טומאת לידה'', שכיון שעדיין לא ניכר צורת אדם, לכן ,המפלת בתוך 40 יום, לא טמאה טומאת לידה. שלא נאמר עליה: 'אשה כי תזריע וילדה זכר' וכו' או 'אם נקבה תלד וטמאה' וכו' . אבל ברור , שאסור לפגוע בעובר גם לפני ארבעים יום להריון. וקל וחומר מאיסור השחתת זרע , וגם, כי התחילה להכנס בו נשמה .
2] אין הבדל בסיסי בין הידע הרפואי של העת העתיקה [זמן רז''ל] לזמנינו . בעניין זה, שידעו, שהעובר חיותו מאמו דרך הטבור, כאז כן היום . ומצד שני, הרי מפורש בחז''ל שיש בו נשמה, והוא חי, רק שחיותו מאמו.(מקבל ממנה מזון וחמצן)[וגם, לא ידוע לי, שבכתבי רופאים החשובים של האומות בימי קדם, היפוקרטס או גלנוס , כתוב משהו שונה . ובכלל, הרי מדברי אנטונינוס לרבי [סנהדרין צ''ב] רואים, שגם חכמי האומות, כגון אנטונינוס ,ידעו האמת, לגבי שהעובר חי במעי אמו . וגם אפשר לשער הדבר.
עוד הוא כתב:''ע''כ הגישה הרשמית והלא מפותחת של ה'הלכה' כזו המכירה רק חייב פטור ומותר ''. וכו' - המשך דבריו שם. ובכן, לא יתכן לומר ,שחלילה לאבותינו וגדולי ישראל, כגון, חוני המעגל, והסופרים ,ונביאים, או גם ראשוני התנאים,או התנאים בכלל, הייתה כביכול ''גישה לא מפותחת של ההלכה''.דבריו אלו של א''ח הם דברי הבל גמורים . כי גם בראשוננו ,יש את המושג, לעשות הטוב והישר. ו'לפנים משורת הדין' ו'משנת חסידים' ועוד . דבריו אלו של המכונה ''אור חדש'' ,הם דברי חושך, וגישה שלילית ומחורבת ושקרית, לכל המסורת של ההלכה .","610","","1770","True","True","False","","154","213.151.52.130","0","61761","ערכין|ז ע"א",""),new Message("61822","61794","האיסור להרוג עובר הוא:''לא תרצח''","25/06/19 11:34","כב סיון","תשע"ט","11:34","אליעזר מ ש","*הסבר: ב''שבע מצוות בני נח'',נצטוו בני נח גם על איסור לרצוח. ובכלל זה איסור להרוג עובר במעי אמו . אחר כך, כשה' נתן תורה לעם ישראל , בדבור: ''לא תרצח'' הוא חזר וכלל כל מה שנאסר מקודם לבני נח באיסור רציחה מן התורה .[כפי שמוכח בבירור מה''מכילתא'' על: ''לא תרצח''- עיין שם .]
**ואחר כך, הקל מעל עם ישראל את העונש במקרים מסויימים, לרוב מעלתם . כגון : שכתוב:'' וכי יזיד איש על רעהו להורגו בעורמה , מעם מזבחי תקחנו למות'' .[בספר שמות בפרשת ''משפטים'']ודרשו חז''ל ב''מכילתא'' : ''רעהו''להוציא את אחרים . שישראל שהרג נכרי , [שאין הוא ''רעהו'' במצוות , שחייב רק בז' מצוות בני נח]פטור עליו ממיתת בית דין . ושם ממשיכה ה''מכילתא'' ומבארת ,שרק העונש הוקל - בבית דין של מטה , אבל האיסור נשאר . [וראה ברמב''ם הלכות רוצח ושמירת נפש פרק ב' הלכה י''א, ושם ב''כסף משנה''] כך גם לגבי הורג: 'נפל' ,או לגבי הורג עובר במעי אמו ,התורה רק פטרה את ישראל, מעונש מיתת בית דין , אבל האיסור נשאר . וזה ברור . וכך גם לגבי הורג את ה''טריפה'' .וכן לגבי הורג על ידי גרמא או על ידי שליח .
***והכלל הוא , שכל המקרים האלו אסורים באיסור רציחה לכל, בין לבני ישראל ובין לבני נח . ואילו לגבי העונש , יש חילוק , שבן נח חייב עליהם מיתת בית דין [אולי לגבי 'נפל' במקרים מסייימים, גם הוא פטור ממיתת בית דין] וישראל פטור עליהם ממיתת בית דין, וחייב בדיני שמים .","610","","1770","True","True","False","","154","213.151.52.130","0","61761","ערכין|ז ע"א",""),new Message("61823","61794","בשורה התחתונה - האיסור ברור לגמרי","25/06/19 11:56","כב סיון","תשע"ט","11:56","Almuaddib",".","107","","1770","True","True","False","","132","87.70.49.255","0","61761","ערכין|ז ע"א",""),new Message("61845","61818","אולי תשובתך לשאלתי הבאה תנחה","25/06/19 18:42","כב סיון","תשע"ט","18:42","יהודי_קדום","אותי כיצד להמשיך לדון בנושא המרתק הזה.

לפי חז"ל סיכוייו של ולד בן שמונה חודשים לחיות פחותה מסיכוייו של ולד בן שבעה חודשים, ולפי המציאות העובדה הידועה והברורה כיום - ושאין עוררין עליה גם פוסקי הדורות האחרונים - שסיכוייו של ולד בן שבעה חודשים לחיות קטנים מולד בן שמונה חודשים.

שאלתי:

האם אתה מסכים ומקבל מה שכתבתי כאן?","233","","1770","True","True","False","","161","79.178.109.248","0","61761","ערכין|ז ע"א",""),new Message("61849","61818","לפני התוכן חובה לשנות את הכותרת!!!","25/06/19 21:43","כב סיון","תשע"ט","21:43","אבי גרינבלט","","539","","1770","False","True","False","","84","37.26.146.178","0","61761","ערכין|ז ע"א",""),new Message("61880","61818","רשב"ג אמר דברי הבל? ר"ל!","26/06/19 21:59","כג סיון","תשע"ט","21:59","יהודי_קדום","הנה דברי רשב"ג מהתוספתא מסכת שבת פרק טו הלכה ז :
רבן שמעון בן גמליאל אומ' כל ששהה שלשים יום באדם אינו נפל שנאמ' ופדוייו מבן חדש תפדה.

והנה דברי הרב אור חדש:
במידה מסויימת כך גם כל הילודים עד שעבר עליהם 30 יום ויצאו מגדר ספק נפל

אז עכשיו אמור מי כתב דברי הבל ?","233","","1769","True","True","False","","165","79.182.0.201","0","61761","ערכין|ז ע"א",""),new Message("61868","61845","יש בזה כמה הסברים, ראה בחזו''א","26/06/19 17:21","כג סיון","תשע"ט","17:21","אליעזר מ ש","אבן העזר סימן קנ''ו. כבר הבאתי בזה, וציינתי למאמר של הרב ד''ר הלפרין בזה . ראש מכון שלזינגר, וגיניקולוג בכיר , שמסביר דעת רז''ל . ויש עוד שכתבו בזה . אפשר למצוא: '' הנולד לשבעה ולשמונה'' . ויש עוד שכתבו בזה . בכל אופן , אני התייחסתי לדברי א''ח בהודעתו ,שכאילו לדעת הקדמונים העובר בכלל לא חי עד החודש השביעי . ושזה כאילו הרפואה העתיקה . ועל זה כתבתי שהדברים לא נכונים בהחלט . ולא ייתכן לבלבל את האנשים, ולהגיד להם שכאילו חז''ל סברו שהעובר לא חי, בעוד שמפורש בדבריהם שניתנה נשמה בעובר . וכן עוד דברים שהוא הציג בצורה שקרית את דעת חז''ל. [ כאילו 'כל' הילודים הם בספק בן קיימא ספק נפל, עד שמלאו 30 יום ללידתם . שהצגת הדברים כך היא שקרית ומטעה ומבלבלת את הגולשים .]","610","","1769","True","True","False","","177","213.151.52.130","0","61761","ערכין|ז ע"א",""),new Message("61893","61845","ראה: הגדרה הלכתית ואבחנה רפואית, מבוא","27/06/19 18:13","כד סיון","תשע"ט","18:13","אליעזר מ ש","לסוגיית בן שמונה , הרב מרדכי הלפרין .","610","","1768","True","True","False","","137","213.151.52.130","0","61761","ערכין|ז ע"א",""),new Message("61928","61845","חז''ל דברו על מי שלא גמר בסימניו . אבל .","30/06/19 17:42","כז סיון","תשע"ט","17:42","אליעזר מ ש","אם גמר בסימניו, אמרו שהוא בן קיימא , [או לפחות ספק סביר של בן קיימא, לפי חלק מהפירושים, או השיטות]בין אם נולד בחודש השמיני או בשביעי ללא הבדל . [גמר בסימניו - בשערו וציפורניו]
2] המציאות היום השתנתה, כי פיתחו יותר אמצעים, כגון אינקובטור , להחיות גם מי שלא גמר בסימניו .
3] הסטטיסטיקה שהבאת ,כוללת גם מי שגמר בסימניו , ועוד הרי משתמשים באמצעים הנוספים להחיות . ולכן , אין כאן סתירה לדברי חז''ל.
4] רוב הגדול ,נולדים בסוף החודש התשיעי ומיעוט קטן לפני כן . ובמיעוט הזה , חלק נולדים שלמים וגמרו בסימניהם , ועליהם לא מדובר כאן . כמו כן חלק נולדו לא שלמים, או מתים, או ''פיהקו ומתו'',וגם על אלה לא מדובר כאן.[בגמרא שדנה בנושא] אלא על אלה ששרדו זמן מה לאר הלידה . האם סביר שיהיו בני קיימא ,או לא . ובזה ,ייתכן שלנולדים בשביעי היה יותר סבירות . יתכן להסביר , כי אם הוא היה אמור להגמר בתשיעי , כיון שנולד יותר מוקדם מבחודש השמיני, היה אמור להוולד מת, או למות סמוך ללידה . או להוולד לא שלם בגופו. כי זה הרבה זמן יותר מוקדם, מזמן השלמתו . ולכן , אם נולד שלם בגופו בחודש השביעי ,וגם שרד זמן מה לאחר הלידה , סימן, שלפי קצב התפתחותו היה אמור להגמר לפני החודש התשיעי ולא נולד יותר מדאי מוקדם. כמו כן מוסבר שהיו שני או יותר טיפוסי עוברים. היו טיפוסי ולדות שנגמרו בחודש השביעי. והרוב הגדול ,נגמרו בסוף תשיעי. ולא היו, או כמעט לא היו, שנגמרו בשמיני . אם בימינו חל שינוי טבעים מסוים בזה , אינני יודע ממילא מדובר במיעוט קטן ביותר . ודוגמאות לשינויי טבעים יש בעינייני הטבע והובאו , במקורות . וכגון, בעניין ''יולדת למקוטעין''שזו מחלוקת בתלמוד . אם יש תינוקות שנגמרים באמצע או בתחילת החודש התשיעי . ודברי שמואל שאמר שאשה לא יולדת למקוטעין אמר הריטב''א שנאמר לזמנו ומקומו . נמצא, שעניין זה יכול להשתנות לפי הזמן והמקומות .והם ידעו . ויש במסכת נדה, דברים ,שאנו מבינים כידע מתקדם , בעניין זה .","610","","1765","True","True","False","","169","213.151.52.130","0","61761","ערכין|ז ע"א",""),new Message("61965","61845","דברי חז''ל לגבי 'בן שמונה' נבעו מנתונים","02/07/19 12:00","כט סיון","תשע"ט","12:00","אליעזר מ ש","סטטיסטיים ידועים שהיו בימיהם, והצטברו במשך השנים .
*כדרכו של עולם, כל התינוקות שנולדו קודם הזמן, האמהות היו מטפלות בהם . ובמשך השנים הצטברו הנתונים , שמי שנולד בחודש השמיני ולא גמר בסימניו[ בשערו וציפורניו] לא שרד עד חודש. (מבין אלו שנולדו חייים, ולא מתו מיד לאחר הלידה. שעליהם הדיון במקורות, מה הדין לגבי הלכות יבום ,או האם לטלטל ביום השבת) ומי שנולד בחודש השביעי ולא גמר בסימניו, ולא מת בלידה או סמוך לה , חלק מהם שרדו .
**אמנם, הנתונים הסטטיסטיים שעליהם מדבר ''יהודי קדום''בהודעתו , מדברים על כלל הילודים השוואה בין החודש השמיני לשביעי , כולל אלו שנולדו מתים או מתו מיד לאחר הלידה , וכולל אלו שכשנולדו גמרו בסימניהם. כמו כן , בימינו מכניסים את כל אלו שנולדו קודם הזמן ולא גמרו בסימניהם, או שהם בגודל קטן ,ל'אינקובטור' ,שמבחינה מסוימת , הוא כעין המשך הריון . ולכן, אין לנו אפשרות לבדוק מה היה קורה אם לא היינו מכניסים אותם ל'אינקובטור' ,לגבי היילודים שבסטטיסטיקה של חז''ל ,(הנולדים בשביעי ושמיני ולא גמרו בסימניהם .ושרדו זמן מה לאחר הלידה ,שלא מתו סמוך לה ) האם היינו מקבלים את אותם נתונים, או נתונים שונים . כלומר ,האם יש בימינו ''שינוי טבעים'' מסויים בזה , או לא .
***לפי חלק מהמקורות ,מובן ,שכשלא גמרו בסימניהם אין הבדל בין הנולד החודש השביעי לשמיני . וייתכן ,שזה נובע משינוי בנתונים הסטטיסטיים בין מקומות שונים וזמנים שונים . לפי הגמרא , יתכן להסביר ששינויים כאלו יכולים גם לנבוע מתורשה .","610","","1763","True","True","False","","261","213.151.52.130","0","61761","ערכין|ז ע"א",""),new Message("61850","61849","אני מצטרף למחאה זו!","25/06/19 22:08","כב סיון","תשע"ט","22:08","יהודי_קדום","","233","","1770","False","True","False","","132","79.178.109.248","0","61761","ערכין|ז ע"א",""),new Message("61929","61849","לפעמים ...","30/06/19 17:44","כז סיון","תשע"ט","17:44","אליעזר מ ש","אני נאלץ לכתוב בצורה כזו. כדי להתריע בפני הגולשים שלא יטעו אחרי הודעה לא נכונה.","610","","1765","True","True","False","","157","213.151.52.130","0","61761","ערכין|ז ע"א",""),new Message("61875","61868","לא ביקשתי הסברים! האם אתה אדם הגון?","26/06/19 17:44","כג סיון","תשע"ט","17:44","יהודי_קדום","אם כן ענה לשאלה ששאלתי לעיל.

אני בטוח שהרב אור חדש ברוב חכמתו יודע שלא להתייחס לדבריך שאינם מצביעים על בן תורה.
1. דע לך שעל מה שכתבת שהוא שקרי - הרי זו דעת רשב"ג בתוספתא וברוב חוצפתך וגסות הרוח שלך אתה כותב: " שהוא הציג בצורה שקרית את דעת חז''ל. [ כאילו 'כל' הילודים הם בספק בן קיימא ספק נפל, עד שמלאו 30 יום ללידתם.
הנה דברי רשב"ג מהתוספתא מסכת שבת פרק טו הלכה ז והם דברי הרב אור חדש:
רבן שמעון בן גמליאל אומ' כל ששהה שלשים יום באדם אינו נפל שנאמ' ופדוייו מבן חדש תפדה

אני מקווה שתבקש את סליחת הרב אור חדש למרות בורותך.

2. מה לא בסדר הלכתית באמירה - המשתמעת מדברי הרב אור חדש - שכל עוד שהעובר לא יצא לאויר העולם הרי שאיננו נפש?
ולמה אתה כל כך יוצא נגד אמירה זו?

3. מי שמבזה כבוד חכמים ראשונים זה אתה כשאתה כותב : "הרי דבר פשוט הוא *מה שכתב, שכאילו בהתחלה התייחסו לעובר באופן מסוים , ועם הזמן ''ההלכה הלכה והשתכללה'' - כלשונו , אלו דברי הבל, וביזוי כבוד חכמים הראשונים."
הרי אתה חייב להודות שלפי חז"ל סיכוייו של ולד בן שמונה חודשים לחיות פחותה מסיכוייו של ולד בן שבעה חודשים בניגוד למציאות שהשתכללה ושינתה את ההלכה בנידון.","233","","1769","True","True","False","","161","79.182.0.201","0","61761","ערכין|ז ע"א",""),new Message("64567","61868","תיקון :חזון אי''ש אבן העזר סימן קט''ו","09/12/19 18:40","יא כסלו","תש"פ","18:40","אליעזר מ ש","","610","","1603","False","True","False","","157","213.151.52.130","0","61761","ערכין|ז ע"א",""),new Message("64566","61871","מפורש בגמרא שלעובר יש נשמה","09/12/19 18:38","יא כסלו","תש"פ","18:38","אליעזר מ ש","סנהדרין צ''ב ןמנחות צ''ט","610","","1603","True","True","False","","136","213.151.52.130","0","61761","ערכין|ז ע"א",""),new Message("61891","61875","תגובתי להלן בהודעות נוספות","27/06/19 17:48","כד סיון","תשע"ט","17:48","אליעזר מ ש","","610","","1768","False","True","False","","127","213.151.52.130","0","61761","ערכין|ז ע"א",""),new Message("61890","61880","רשב''ג מדבר על מי שלא כלו חודשיו או ספק.","27/06/19 17:45","כד סיון","תשע"ט","17:45","אליעזר מ ש","בן ח' או בן ט' . אבל , מי שידוע בודאות שכלו חודשיו . שנולד לאחר 9 חודשים, לפי כל הדעות ,הוא נחשב לבן קיימא גמור מיד . ולכן, לא שייך לכתוב על 'כל הילודים' שחז''ל סברו ,שהם במידה מסוימת ספק נפל עד שיעברו ל' יום.[הסבר הדעות בתוספתא , ידוע בכמה מקומות]
2]חז''ל כתבו מפורש, שבעובר ניתנה נשמה , ולכן, לא יתכן לכתוב הודעה שיקרית כאילו הם סברו שהעובר נחשב כלא בן חיים כלל ,עד החודש השביעי . ויש בהודעה זו ,הטעייה חמורה של הגולשים . [שאינם בקיאים מספיק בנושא] כאילו חז''ל 'טעו' כביכול, בעניין חשוב זה .
3] ולגבי היחס לנולד בחודש השמיני , זה עוד עניין ,ולא דובר על זה כאן . וכפי שכתבתי , לדעת רבי ,גם נולד בחודש השמיני,אם גמר בסימניו- בשערו וציפורניו , הרי זה בן קיימא . ויש פי', שגם רשב''ג סובר כך . ויש פירוש ,שהוא סובר שבמקרה זה, הנולד הוא ספק בן קיימא , עד שיעברו ל' יום ואז הוא ודאי בן קיימא . [שני הפירושים מובאים ב'נימוקי יוסף' יבמות (דף פ' בגמרא ) - על הרי''ף] ולכן ,להלכה פסקו כבר התנאים , וכל החכמים שאחריהם, שגם הנולד בחודש השמיני ,אם גמר בסימניו , מחללין עליו את השבת להחיותו . [מטעם ודאי בן קיימא, או ספק] (ויש שיטה, שעל כל ספקות, שודאי לא כלו חודשיהם, לא מחללין השבת . בכל הנושא הזה ,יש דיונים ארוכים בכמה מקומות , ואין כאן המקום להאריך בזה) .
4]וכאן חשוב לציין ,שהלכה למעשה בימינו ,מקובל לחלל השבת להצלת כל הפגים. כי התפתחו אמצעים נוספים להחיות הפגים , כגון : ''אינקובטור'' ,וכגון: זריקה מיוחדת להוצאת מים מהריאות, לנולד בחודש השמיני.[סיבוך שקורה לפעמים] . עוד מקובל, להורות לאחיות בפגיה לחלל שבת להחיות כל הפגים , גם כאלה ,שגם לפי האמצעים בימינו, הרופאים אומרים שאין להם סיכוי סביר שישרדו. כי חוששין שהאחיות ב'פגיה' לא תדענה להבדיל ביניהם. [אם כבר מדברים על הנושא הזה , חשוב גם לציין מה נהוג הלכה למעשה בימינו]
5] ולעניין מה ההסבר לדעת חז''ל לגבי הנולד בחודש השמיני ,וההבדל בינו לבין הנולד בחודש השביעי . קודם כל יש לציין , שלפי חלק מהראשונים, אין הבדל ביניהם. כי מדבריהם משמע [כך גם, יש שפירשו ברמב''ם] שכל הנולד לפני ש'כלו חודשיו' (כלומר, לפני סוף החודש התשיעי ,למאן דאמר שאשה'לא יולדת למקוטעין' .או לפני החודש התשיעי ,למאן דאמר ש'אשה יולדת למקוטעין' . ובעניין זה גם דובר , שהריטב''א כתב ,ששמואל שאמר שאשה לא יולדת למקוטעין, דיבר לפי זמנו ומקומו . ושיכול להיות 'שינוי טבעים' מסויים בעניין . והובא ב'באור הגר''א' על ''שולחן ערוך'' ''אורח חיים'' הלכות שבת סימן של''א ) - אם גמר בסימניו - בשערו וציפורניו , כלומר ,ששערו אינו לקוי וציפורני לא לקויות . הרי זה בן קיימא. או , על כל פנים,ספק בן קיימא, ומחללין עליו את השבת להחיותו . ואם רואים שלא גמר בסימניו, הרי, בין אם נולד בחודש השביעי ,ובין אם נולד בחודש השמיני , מניחין שהוא לא בן קיימא ,או שסיכויו לשרוד קלושים . [ בימיהם, שעדיין לא פיתחו אמצעים ,כגון: 'אינקובטור' או אמצעים נוספים] אמנם, הדעה היותר כתובה, היא, שהנולד בחודש השמיני ודאי, אם לא גמר בסימניו, הרי זה כנפל. ואילו, הנולד בחודש השביעי , גם אם לא גמר בסימניו, אין מתייחסים אליו כאל 'נפל' , אלא כמי שיש לו סיכוי סביר לשרוד , ומחללין עליו את השבת כדי להחיותו . וכאן נשאלת השאלה , מה ההסבר לכך? ועל זה עניתי לך, שה''חזון אי''ש'' מדבר על כך ,ב''אבן העזר''סימן קנ''ו . ובנוסף לזה , יש הרצאה ארוכה בנושא , של הד''ר הרב הלפרין , ראש מכון שלזינגר לרפואה על פי ההלכה [ גיניקולוג בכיר , והיה בעבר בעל תפקיד בכיר במשרד הבריאות ] ובזמנו, מצאתי הרצאתו באינטרנט . ויש עוד מאמר בנושא מעוד ת''ח [ שהיה בעבר קצין גבוה בצה''ל] שכחתי את שמו . [ אולי אפשר למצוא באינטרנט ב- ''הנולד לשבעה ולשמונה'' ]","610","","1768","True","True","False","","161","213.151.52.130","0","61761","ערכין|ז ע"א",""),new Message("61894","61893","חמקן. יותר לא אקרא את דבריך","27/06/19 18:24","כד סיון","תשע"ט","18:24","יהודי_קדום","","233","","1768","False","True","False","","145","79.182.0.201","0","61761","ערכין|ז ע"א",""),new Message("61927","61894","חמקן F35 מטוס קרב משוכלל תודה על המחמאה","30/06/19 17:17","כז סיון","תשע"ט","17:17","אליעזר מ ש","זה כמובן בתור ''דבר צחות'' או ''מילתא דבדיחותא''... ועתה לגופו של עניין..
1] לא התחמקתי מתשובה .
ציינתי לדברים שבהם התשובה לשאלה , במקום להעתיק .
2] אני נמנע מנוסח של שלילה כזה ,אם אין צורך . אולם , במקרה הזה לדעתי היה צורך לנסח שלילה כזו , כדי להתריע בפני הגולשים שלא יטעו מהדברים הלא נכונים שכתובים בהודעה ההיא. וגם זה נושא חשוב . ,","610","","1765","True","True","False","","206","213.151.52.130","0","61761","ערכין|ז ע"א",""),new Message("61933","61929","בסגנון בזה , אף לא פעם אחת !!","30/06/19 18:17","כז סיון","תשע"ט","18:17","אבי גרינבלט","לא מבין מדוע הודעתך לא נמחקה לאלתר","539","","1765","True","True","False","","80","95.86.72.42","0","61761","ערכין|ז ע"א",""),new Message("61955","61933","אינני מבין אותך , הרי כנגד הטעיה חמורה","01/07/19 17:06","כח סיון","תשע"ט","17:06","אליעזר מ ש","ביותר, יש להתריע.
2] וברגע שמישהו כותב, שכביכול, לפי חז''ל ,העובר עד החודש השביעי הוא לא בן חיים כלל , הרי , שגם מציג את חכמינו באופן מסולף כטועים,[ כביכול] בעניין חשוב זה, וגם עלול לגרום לזלזל בחיי העובר עד החודש השביעי .","610","","1764","True","True","False","","288","213.151.52.130","0","61761","ערכין|ז ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);