var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=61481;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("דף יומי - יתרונות מול חסרונות","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=729")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","71"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","64"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","60")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("61481","0","האם לימוד בשוטנשטיין נחשב 'עמל התורה'?","22/05/19 09:05","יז אייר","תשע"ט","09:05","לינקוש",""שתהיו עמלים בתורה" – האם לימוד בגמרא שוטנשטיין נחשב 'עמל התורה'?

ארבעה מגדולי דורינו משיבים בסגנון אחד

שאלה: בפרשת השבוע נאמר ״אם בחקתי תלכו״, ופירש רש׳׳י: שתהיו עמלים בתורה. והנה בדורנו יצאו לאור כמה וכמה מהדורות של גמרות מבוארות, כדוגמת 'שוטנשטיין', 'מתיבתא', ועוד, ובוודאי זכותם גדולה, שהרבה אנשים שקודם לכן לא היו יכולים ללמוד גמרא בכוחות עצמם והיו אומרים מי יראנו טוב, נפתחו בפניהם שערי אורה ויראו את האור כי טוב.

אך מאידך, רבים מן הלומדים שהיו רגילים לייגע את עצמם בהבנת דברי הגמרא והמפרשים, בוחרים ללמוד בגמרות אלו שבהם הפירוש מוגש לפניהם כשלחן הערוך לסעודה, ואינם צריכים להתייגע בהבנת דברי הגמרא. האם ראוי למי שמסוגל ללמוד גמרא בלא ספרי עזר, להימנע משימוש במהדורות אלו או לאו.

תשובה: זכיתי להעלות שאלה זו לפני גאון ישראל הגרי׳׳ש אלישיב זצוק׳׳ל, ואמר לי: אחרי שלומדים את הגמרא בספרים אלו – עדיין יש הרבה במה להתייגע. וכעת זכיתי להיכנס לפני ראש הישיבה הגראי׳׳ל שטינמן (שליט׳׳א) זצ׳׳ל ואמר לי כהאי לישנא: יש מספיק ללמוד גם אחרי הגמרות הללו.

וכדברים אלו שמעתי מהרבה מגדולי דורנו, ה"ה הגאונים הגדולים רבי חיים קניבסקי ורבי נסים קרליץ שליט׳׳א. והגר׳׳נ קרליץ הוסיף, שבאמת רק מי שנעזר בספרים אלו רק בשביל הבנה הראשונה, ואחר כך חוזר ומתבונן ומעיין בעצמו בדברים ומתייגע בהבנתם – רק הוא בכלל עמל בתורה, אבל מי שנשאר בהבנה השטחית הראשונה שהבין בקלות ע׳׳י ספרי העזר, אינו נחשב עמל בתורה.

('נשיח בחוקיך' מתוך 'וישמע משה')

מקור","58","","1807","True","True","False","","922","46.121.45.16","0","0","כללי|",""),new Message("61491","61481","מאחר שזכינו לתשובה, נשאלת השאלה ההפוכה","22/05/19 16:10","יז אייר","תשע"ט","16:10","דוד כוכב","אודות מי שמתקשה בלימוד הגמרא ללא ספרי העזר, האם התאמצותו והזמן שנצרך עד להבנה נחשבים לו לעמל התורה, או רק לעמל מכשירי מצות תלמוד תורה שהרי עד שלא פענח טרם עסק עדין בהגיונות דברי התורה עצמם. או שמא גם למכשירי מצוה אינו נחשב, שהרי יכל להשתמש בספרי העזר ולעסוק מיד בעמל דברי התורה עצמם.","125","","1807","True","True","False","","260","212.76.102.227","0","61481","כללי|",""),new Message("61528","61481","האם לימוד בש"ס וילנא עם רש"י בצד, נחשב?","27/05/19 08:19","כב אייר","תשע"ט","08:19","Almuaddib","מסתמא שאלה זו נשאלה בפורומים השונים באינטרנט, כאשר יצא הדפוס הראשון של התלמוד הבבלי.","107","","1802","True","True","False","","251","87.70.134.59","0","61481","כללי|",""),new Message("61492","61491","לפעמים","22/05/19 17:54","יז אייר","תשע"ט","17:54","עלי","כשאדם עייף או עסוק מאד בדברים אחרים זה עמל רב לפתוח את הגמרא...ולפעמים להוציא את הספר מהארון...","209","","1807","True","True","False","","209","164.138.116.159","0","61481","כללי|",""),new Message("61513","61492","בודאי שתחילה צריך ללמוד בעצמו","26/05/19 08:27","כא אייר","תשע"ט","08:27","איתן","לשאלה האחרונה -
תחילה יש לנסות להבין את הסוגיא בכוחות עצמו. רק כך יכול לשים לב לקשיים ולדקויות. מתוך כך, כשילמד את רש"י יוכל באמת להבין את רש"י ואת הגמרא. אבל אם תחילה יאכל בכפית מה שמגישים לו - ישים לב הרבה פחות לכל הדקויות האלה.
בנוסף, שוטנשטיין כתוב באריכות רבה.
לכן לענ"ד תחילה ללמוד, ואח"כ ספרי העזר.

זה המקום להזכיר לטוב בראש ספרי העזר, לפני שוטנשטיין ומתיבתא, את פורץ הדרך הרב עדין שטיינזלץ. ולפניו פינחס קהתי על המשנה.
גם שטיינזלץ לא היה ממש הראשון, היה לפני כן תלמוד מנוקד, מפוסק, הרב שמעון בן שמן הוציא פירוש לכמה מסכתות, אבל לקהתי ושטיינזלץ היה סייעתא דשמיא, וזה תפס, ואחרי דור גם הגיע לציבור החרדי עם שוטנשטיין (תחילה בארה"ב) ומתיבתא ועוד.","123","","1803","True","True","False","","298","176.12.194.204","0","61481","כללי|",""),new Message("61519","61513","כוונתך בוודאי","26/05/19 09:35","כא אייר","תשע"ט","09:35","אור חדש","למאור הדור הרב הגדול מזכה הרבים הרב רבי פנחס קהתי זצ"ל
(שבין כל ה'גאונים' ומרביצי התורה של הדורות האחרונים מעטים שהגיעו לקרסוליו בהנחלת התורה לרבים כ"כ)
וכמובן שבעובדה שפרנסתו לא היה מהתרה הק' (חלילה) רק מוסיפה לכבודו והכבוד שעשה לתורה","458","","1803","True","True","False","","147","46.116.163.136","0","61481","כללי|",""),new Message("61523","61519","הנחה הקדומה שגויה","26/05/19 23:42","כא אייר","תשע"ט","23:42","אמלתראות","ההנחה שכאילו אלו שמדפיסים חיבורים ופירושים הם המנחילים מדור לדור שגויה לענ"ד.

אלו שהתמסרו בפועל ממש, ודאגו להקמת מוסדות התורה כהגה"ק הרב כהנמן הגה"ק רבי שרגא פייבל מנדלאויטש, ישראל זיסל דבורץ, ר' קלמן כהנא ועוד מאות שמות של גדו"י שהתמסרו בתורה ללמוד וללמד בעשיה פוריה ולאחרונה הקדוש מדרום תל אביב, אלו הם הצריכים לדורנו לחיקוי דחוף!

אלו שיושבים בבני ברק בבנינים של הרב כהנמן, לא חושב שהם הולכים בדרכו, [גם לקחו הבנין שבנה בעד הנחלות מורשת השואה גנבו בשביל התיירה] הוא היה שולח את רובם לפרפריות להתחיל גרעיני תורה כמו שהוא בעצמו עשה.

הגענו למצב של הדפסת ספרים יתר שלא צריכים אותם, אולי צריכים למסכת אחת ומשם היקש בגז"ש לכל המסכתות, במקום שילמדו לשון הקודש מדפיסים הספרים בכל הלשונות... אנחנו במו ידינו מאריכים הגלות ועשות ספרים אין קץ.

רק להרבות בעלי תשובה מתוך כלל ישראל","267","","1803","True","True","False","","196","68.192.20.132","0","61481","כללי|",""),new Message("61529","61523","חשדתני לחינם","27/05/19 09:50","כב אייר","תשע"ט","09:50","אור חדש","אני עצמי כבר לא קונה ספרים מזה שנים ותמהיתי רבה על המוסרים נפשם וממונם על הוצאת ספרים חדשים שכנראה יונחו בתרומת המחבר על מדפים עמוסים של כמה חברים וישיבות כאבן שאין לה הופכין
וכן כתבתי רבות בפורום על הערך העליון שיש לתורת חיים הבאה בע"פ ע"פ תורה שנכלאה במילים על ספר

עם זאת
אין כל אפשרות לחלוק על כך שכמה חיבורים בתושב"ע זכו לעצב לכוון ולחזק את לימודה
בכללם חיבור המשנה ע"י רבי ובית דינו
חיבור התלמוד הבבלי בבתי המדרש בבבל
פירושים על הנ"ל ע"י רש"י
המשנה תורה ע"י הרמב"ם
טור ושו"ע
פירוש על המשנה בידי הרב פנחס קהתי

לולא החיבורים הנ"ל איננו יכולים לדמיין לעצמנו כלל לימוד תורה וגם אם היו בכל דור עשרות מרביצי תורה כהגאונים שציינת אך ללא אותם חיבורים סך התורה בכל הדורות היה יורד פלאים
שהרי גם אם יש לומדים עדיין צריך שיהיה מה ללמוד (וכמובן להפך)
ברשימה שלעיל (+ עוד כמה שניתן לדון בהם לגופם) יש את הבסיס לכל לימוד תושב"ע שעל כל מי שירצה לגדול בתורה להקיף
מכאן והלאה השולחן ערוך וכל שנותר הוא אכן להרבות בסועדים
בלעדי החיבורים הנ"ל היו הרבה סועדים ללא מזון וזה כידוע מתכון לא מוצלח כ"כ","458","","1802","True","True","False","","158","213.151.55.26","0","61481","כללי|",""),new Message("61530","61528","לא מדוייק כלל","27/05/19 09:53","כב אייר","תשע"ט","09:53","אור חדש","הדרשות הארוכות על 'עמלה של תורה' מאוחרות יחסית לדפוס הראשון ובטח גם להוצאת הקונטרים שהתקבלו בכל ישראל באהבה רבה ופשטו בכל ישראל תוך שנים מועטות למרות קשיי ההעתקה והדרכים באותו הזמן","458","","1802","True","True","False","","162","213.151.55.26","0","61481","כללי|",""),new Message("61536","61529","אפשר לומר כשם שקבלתי שכר...","27/05/19 15:56","כב אייר","תשע"ט","15:56","אמלתראות","ח"ו אינני מתכוון אישית, שכל אדם וזמן ומקום שונה.

אבל כחושבני שכשם שהותר לכתוב תורה, כך יש גם לאסור.

הפסד מרובה על השכר, בודאי הכל צריכים למרי חוטי, והכל צריכים זל"ז אבל ב"ה תפסת הרעיון... :)","267","","1802","True","True","False","","189","68.192.20.132","0","61481","כללי|","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);