var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=60663;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מעלת הפורום - ע\"פ ר' נחמן מברסלב","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=348")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","52"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","46"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","30")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("60663","0",""בלעתהו חולדה והוציאתו, מהו?" הזוי? לא !","05/02/19 05:46","ל שבט","תשע"ט","05:46","יהודי_קדום","אומרת הגמרא:
בלעתהו חולדה והוציאתו, מהו? הוציאתו, הא אפיקתיה! אלא: בלעתו, והוציאתו, והכניסתו והקיאתו ויצא מאליו, מהו? הדביק שני רחמים, ויצא מזה ונכנס לזה, מהו? דידיה פטר, דלאו דידיה לא פטר, או דלמא דלאו דידיה נמי פטר? תיקו.

המציאות כיום היא שהמדע המודרני מוכיח אפשרויות אלה ע"י הפריה מלאכותית, פונדקאות וכדו' כך ששאלת הגמרא לגמרי מעשית הן בבכור בהמה והן בבכור אדם.
אם נקבל את החולדה כמשל לרופא ולכליו המשמשים אותו בתהליך ההפריה המלאכותית, הפונדקאות וכדו' עד ללידה מהאם הפונדקאית, הרי זה בדיוק "בלעתו, והוציאתו, והכניסתו והקיאתו ויצא מאליו" .
גם הגמרא בדף ע עמוד ב האומרת: "פרה במעי גמל..." - אינה תמוהה יותר!


כאן המקום להביא את הרמב"ם המבין שלעיתים דברי חכמים לא מתקבלים על שכלם של בני האדם והוא מחלק אותם לשלוש כיתות:

"שלוש כיתות בדברי חכמים

כת ראשונה - מקבלים דברי חכמים כפשטם: וזו הכת עניי הדעת, יש להצטער עליהם לסכלותם. הם מאמינים אותם על פשטם, ואין סוברין בהם פירוש נסתר בשום פנים. והנמנעות כולם הם אצלם מחויבות המציאות.

כת שניה - לועגים לדברי חכמים: והיא כת ארורה, לפי שהם משיבים על אנשים גדולים ונשיאים אשר נתבררה חכמתם לחכמים. ושהם, עמי הארץ נִפְתִּים, גרועי השכל, סכלים בכלל המציאות, עד שלא היו משיגים דבר חכמה בשום פנים.

כת שלישית - מבינים שדברי חכמים הם משל : והם אותם בני אדם שנתברר אצלם גדולת החכמים ז"ל וטוב שכלם. ושנתברר גם כן אצלם מניעת הנמנע ומציאות המחויב להימצא. וידעו כי הם עמי הארץ, אינם מדברים היתולים. ונתאמת להם שדבריהם יש לו נגלה ונסתר, וכי הם בכל מה שאומרים מן הדברים הנמנעים, דברו בהם בדרך חידה ומשל, כי הוא זה דרך החכמים הגדולים .וכן ספר איוב בכללו אמרו קצתם משל היה (ב"ב טו ע"ב), ולא פירש לאיזה דבר הושם זה המשל. וכן מתי יחזקאל (סנהדרין נב ע"ב) אמרו קצתם משל הוא, ורבים כאלה".","233","","1910","True","True","False","","912","79.182.114.182","0","0","חולין|ע ע"א",""),new Message("60671","60663","הדיון על מקרים לכאורה-לא-מעשיים","05/02/19 09:34","ל שבט","תשע"ט","09:34","אביגדור","שמוזכרים בגמרא, כבר נידון בפורום זה.
אוסיף על דבריך, שנראה שיש בזה מחלוקת ראשונים, ואולי אפילו בגמרא.
מקורות בקצרה:

א) הצד שהן יכולות לקרות במציאות: כך משמע מתוס' זבחים לא: ד"ה ובטמאים שהקשה כיצד יתכן שתהיה סכין ארוכה כ"כ. וכן מפורש בגמרא (בכורות ז:) שלא דנים על שתיית מי רגליים של סוסים וגמלים כיוון שאנשים לא רגילים לשתותם.
ב) הצד שהן דרוש וקבל שכר ולא יקרו לעולם: תוס' כתובות ד: ד"ה עד. וכן כתבו תוס' מנחות לז. ד"ה או, לגבי המעשה בגמרא שם באדם עם שני ראשים שאין כזה בעולם הזה, אמנם מרבי בגמרא שם שהקפיד על כך, משמע שסובר שאין לדון על מקרים שאינם מעשיים.

ועכ"פ חשוב להדגיש, שגם אם כדבריך יש השלכה להפריה מלאכותית וכד' (כמו הדביק שני רחמים זה בזה), בוודאי שהראשונים והאמוראים לא הכירו את המציאות הזו. ולכן גם לדבריך אנחנו חוזרים לכך שהם עצמם התכוונו לדון על מציאות שאינה מעשית מבחינתם (והם גם לא התכוונו למשל כדברי הרמבם על אגדות מסוימות), וזה משום שהיה חשוב להם עצם הדיון.
ואתה צודק שבימינו מהדיון התיאורטי שלהם יש נפק"מ מעשית.","571","","1910","True","True","False","","226","31.44.128.91","0","60663","חולין|ע ע"א",""),new Message("60674","60671","הערותיך מבורכות. י''כ. אפשר להוסיף","05/02/19 10:53","ל שבט","תשע"ט","10:53","יהודי_קדום","את ר' יונה בר תחליפא שבגירא היה שוחט עוף במעופו...","233","","1910","True","True","False","","167","79.182.114.182","0","60663","חולין|ע ע"א",""),new Message("60675","60674","הסיפור עם החץ באמת מפליא","05/02/19 11:35","ל שבט","תשע"ט","11:35","אביגדור","אבל שם ממש משמע שמדובר בסיפור אמיתי.
אז אולי לנו ה"עירוניים" זה נראה לא מציאותי ואצלם זה היה מעשי, כמו שקשה לנו להבין שאפשר לצוד עם בומרנג, לפגוע לגולית במצח או לקלוע בתפוח ממרחק 50 צעדים...","571","","1910","True","True","False","","219","31.44.128.91","0","60663","חולין|ע ע"א",""),new Message("60676","60675","ואיך התגבר על חלדה, דריסה בדיקת הסכין","05/02/19 11:41","ל שבט","תשע"ט","11:41","יהודי_קדום","אחרי? אלא גם זה לא סיפור מציאותי והוא בא להשמיענו -
בצורה קיצונית למען נזכור - שדעת רבא ור' יונה שדי בהולכה לשחיטה ואין חובה בהבאה.","233","","1910","True","True","False","","177","79.182.114.182","0","60663","חולין|ע ע"א",""),new Message("60677","60676","לגבי חלדה מפורש שם בגמרא","05/02/19 11:53","ל שבט","תשע"ט","11:53","אביגדור","(ל:-לא.) לגבי בדיקת הסכין אין שום בעיה לבדוק את החץ קודם. גם דריסה לא צריכה להיות.
ע"מ לשבר את האוזן, לפני זמן לא רב היה מי ששבר שיא בתפיסת חץ תוך כדי מעופו במהירות 215 קמ"ש (כשהוא נוסע במכונית). אם זה יכול לקרות, גם שחיטה עם חץ יכולה לקרות...","571","","1910","True","True","False","","267","31.44.128.91","0","60663","חולין|ע ע"א",""),new Message("60678","60677","כמובן, וגם נפתרה בעיית הכנת העפר","05/02/19 13:20","ל שבט","תשע"ט","13:20","יהודי_קדום","לכיסוי הדם (כנראה רק לדם במקום נפילת העוף ובאמת לא יעלה על הדעת שיכוסה דם השחיטה...). מכל הסיבות שהעלת ושכאן יש מקום להגיד שאכן הייתה מציאות כזו. ועדיין יש כאן מכפלה של הסתברויות הנותנת תוצאה הקרובה מאוד לאפס (כשהגמרא מעמידה את ההסתברות על 1)...","233","","1910","True","True","False","","151","37.26.146.173","0","60663","חולין|ע ע"א",""),new Message("60679","60678","אני מסכים שזה מאוד לא מסתבר","05/02/19 14:55","ל שבט","תשע"ט","14:55","אביגדור","אבל הגמרא בעירובין סג. אומרת
"וליטעמיך שמו ושם אביו למה? אלא: שלא תאמר משל היה"ץ כלומר כשיש שמות האמוראים וכד', לא מדובר במשל בעלמא אלא במעשה שהיה באמת.","571","","1910","True","True","False","","236","31.44.128.91","0","60663","חולין|ע ע"א",""),new Message("60681","60679","היוצא מדבריך שאין משלים בדברי אמוראים","05/02/19 16:03","ל שבט","תשע"ט","16:03","יהודי_קדום","כשמוזכר מי אמרם וכל דברי אמורא לא ייתכן שיהיו משל. האם לכך התכוונת?
גם יוצא: או שדבריהם דברי אלוהים חיים או דברי הבאי.
כך הבנתי דבריך.
מה שאמרה הגמרא בעירובין נכונים בהחלט למקומם ולא בהכללה שאתה מסיק. בעירובין מדובר במעשה ובדברי אש של חכמים ובשום אופן לא במשל.
ראה הרב עובדיה יוסף שאמר/גזר על אריק שרון '' יישן ולא יקום'' ומלמעלה קיימו דבריו.","233","","1910","True","True","False","","145","37.26.146.221","0","60663","חולין|ע ע"א",""),new Message("60712","60679","וכן בב"ב טו ע"א: "א"כ שמו ושם עירו למה?"","06/02/19 20:35","א אדר א","תשע"ט","20:35","דוד כוכב","","125","","1909","False","True","False","","182","213.151.63.17","0","60663","חולין|ע ע"א",""),new Message("60684","60681","אם מדובר על אגדות","05/02/19 16:45","ל שבט","תשע"ט","16:45","אביגדור","כגון שרבה בר בר חנה ראה משהו, כמובן שזה לא כפשוטו.
אבל אם כתוב שאמורא עשה משהו, זה שנראה לנו שזה קשה מאוד לקיום, לא שולל שזה היה כפשוטו.
אותה גמרא בעירובין שהבאתי, היא הבניין-אב של הבן יהוידע והמהר"ל שסתם סיפורים שבשס יכולים להיות משל. אני מניח שהבניין אב נכון גם לגבי זה שאם כתוב שמו וכו' אז היה כפשוטו.
כך נראה לי
ואשמח לעוד מקורות אם ישנם","571","","1910","True","True","False","","225","31.44.128.91","0","60663","חולין|ע ע"א",""),new Message("60685","60684","עכשיו צריך להוכיח אם אכן התקבל המעשה","05/02/19 16:49","ל שבט","תשע"ט","16:49","יהודי_קדום","בעירובין כבניין אב. אהיה ליד המחשב אחרי מנחה ואבדוק.
בינתיים חודש טוב ומאוד נעים איתך.","233","","1910","True","True","False","","155","79.182.114.182","0","60663","חולין|ע ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);