var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=60468;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("המלצה לגולשים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=1505")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","69"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","61"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("60468","0","ועכשיו אין אנו בקיאין בבדיקה זו, הלכך...","22/01/19 20:18","טז שבט","תשע"ט","20:18","אליצפן","אנו עסוקים בעשרות דפים ממסכת חולין. דיונים ארוכים בשחיטה וטרפות, ולבסוף כשמגיעים להלכה אנו פוגשים את משפט המחץ: "ועכשיו אין אנו בקיאין בבדיקה זו, הלכך בכל גוונא אסור. "

מתי התחילה התופעה הזו של חוסר הבקיאות?","502","","1928","True","True","False","","647","77.125.47.228","0","0","חולין|נו ע"א",""),new Message("60470","60468","לא רק בטריפות","23/01/19 08:33","יז שבט","תשע"ט","08:33","אבי גרינבלט","כך לגבי התכלת , נידה ומן הסתם עוד.
סביר להניח שמדובר בתהליך שהתפרס על פני תקופה ארוכה שכללה את החורבן וצרות נוספות.","539","","1927","True","True","False","","107","81.218.144.99","0","60468","חולין|נו ע"א",""),new Message("60473","60468","כשתחילו לחרוד מלהפסיק להתאבק בעפר רגליהם","23/01/19 09:42","יז שבט","תשע"ט","09:42","הודו_כי_טוב","של רבותם ולהתעלם מהחידושים הטכנולוגיים
המראים מפורש שיש מצב לטעות

כשהתחילו לסבור שהמדע זה תאוריה בלבד
שלא לוקחים חיסון לילדיהם נגד חצבת כי הכל בידי שמיים
מה הם החיים של יוצאי חלציהם לעומת דברי חז"ל","207","","1927","True","True","False","","192","109.67.38.228","0","60468","חולין|נו ע"א",""),new Message("60476","60470","מהו המקור הקדום ביותר","23/01/19 10:24","יז שבט","תשע"ט","10:24","אליצפן","מהו המקור הקדום ביותר שמתחילים למצוא בו טענה זו?","502","","1927","True","True","False","","146","77.125.47.228","0","60468","חולין|נו ע"א",""),new Message("60475","60473","זו כנראה תשובה, אבל לא לשאלה שלי","23/01/19 10:22","יז שבט","תשע"ט","10:22","אליצפן","","502","","1927","False","True","False","","115","77.125.47.228","0","60468","חולין|נו ע"א",""),new Message("60478","60475","שאלת ממתי , זאת תשובתי","23/01/19 10:35","יז שבט","תשע"ט","10:35","הודו_כי_טוב","להלן קישור לדיון מהסבב הקודם
הרב כוכב טוען שחרדים למחלוקות
כאילו שאין מחלקות בכל מקרה
במקום שיש שני יהודים יש שלוש דעות","207","","1927","True","True","False","","163","109.67.38.228","0","60468","חולין|נו ע"א",""),new Message("60479","60476","מהיכן הציטוט שהבאת ?","23/01/19 10:35","יז שבט","תשע"ט","10:35","אבי גרינבלט","","539","","1927","False","True","False","","99","81.218.144.99","0","60468","חולין|נו ע"א",""),new Message("60481","60478","ראה תשובתי לאבי גרינבלט לעיל","23/01/19 10:42","יז שבט","תשע"ט","10:42","אליצפן","","502","","1927","False","True","False","","128","77.125.47.228","0","60468","חולין|נו ע"א",""),new Message("60480","60479","אחד מעשרות כאלו בשו"ע","23/01/19 10:41","יז שבט","תשע"ט","10:41","אליצפן","","502","","1927","False","True","False","","137","77.125.47.228","0","60468","חולין|נו ע"א",""),new Message("60484","60480","אלו היו בקיאים -->","23/01/19 11:35","יז שבט","תשע"ט","11:35","אבי גרינבלט","רבי יוחנן
טבחי מתא מחסיא (כדוגמא כיוון שהיו עוד בקיאים)
ברש"י כבר מובא הספק בבקיאות","539","","1927","True","True","False","","140","81.218.144.99","0","60468","חולין|נו ע"א",""),new Message("60482","60481","די בטוח שאם הרב יוסף קרו היה חי","23/01/19 10:49","יז שבט","תשע"ט","10:49","הודו_כי_טוב","היה כותב על סמך המדע המודרני","207","","1927","True","True","False","","176","109.67.38.228","0","60468","חולין|נו ע"א",""),new Message("60483","60482","אני לא יורד לסוף דעתך.","23/01/19 11:25","יז שבט","תשע"ט","11:25","אליצפן","אנו רואים בתלמוד דיונים על גבי דיונים בקשר לטרפות לשחיטות (ועוד נראה גם לגבי נידות),

איך קרה שמה שהיה ידוע וברור לחז"ל, הפך ללא ידוע בשו"ע. מתי החל המהפך?","502","","1927","True","True","False","","181","77.125.47.228","0","60468","חולין|נו ע"א",""),new Message("60485","60483","כבר עניתי לך לפי זוית המבט שלי","23/01/19 11:41","יז שבט","תשע"ט","11:41","הודו_כי_טוב","עברו מראש גדול
למדיניות של ראש קטן
למה ?
לא נראה לי שתמצא תשובה

שני דוגמאות לחרדיות יתר

גדולי ישראל לפני שבעים שנה רצה ללמד בישיבות גם לימודי חול ורק בגלל דעת יחיד של החפץ חיים זה לא קרה

לפני מעל מאה שנה רצו חכמי צפת לחדש את הסמיכה
חכמי ירושלים החרדים התנגדו ואף הלשינו לתורקים
מוסרים

יכולים לחדש את הסנהדרין אך מפחדים

ויש עוד דוגמאות
עשה לך רב ותריב עם השאר","207","","1927","True","True","False","","182","2.53.146.227","0","60468","חולין|נו ע"א",""),new Message("60486","60483","במעבר התורה לאשכנז","23/01/19 11:52","יז שבט","תשע"ט","11:52","אור חדש","נוצר נתק מסויים במסורות בכלל ובכל הנוגע לידע המעשי בפרט, בעוד שאלות עיוניות ניתן היה להשלים ע"י שליחת השאלות לגאונים בבבל את הידע המעשי 'כיצד בודקים' היה הרבה יותר קשה להעביר בעידן שבו צילומי ווידאו לא היו זמינים כ"כ...
ואכן בפסיקה הספרדית ששמרה על קשר רציף יותר עם מרכזי התורה בבבל הטיעון של לא בקיאים לא מצוי כמעט","458","","1927","True","True","False","","137","213.151.55.26","0","60468","חולין|נו ע"א",""),new Message("60497","60484","ברור שעוד לפני רש"י חל המהפך - אבל מתי?","23/01/19 20:20","יז שבט","תשע"ט","20:20","אליצפן","","502","","1927","False","True","False","","139","77.125.47.228","0","60468","חולין|נו ע"א",""),new Message("60496","60485","אני מחפש אסמכתאות לא סברות","23/01/19 20:19","יז שבט","תשע"ט","20:19","אליצפן","","502","","1927","False","True","False","","138","77.125.47.228","0","60468","חולין|נו ע"א",""),new Message("60488","60486","ראה ענין התכלת בפסיקה הספרדית","23/01/19 12:52","יז שבט","תשע"ט","12:52","אבי גרינבלט","","539","","1927","False","True","False","","85","81.218.144.99","0","60468","חולין|נו ע"א",""),new Message("60489","60486","רבי יוסף קארו חיבר את השו"ע באשכנז?!","23/01/19 14:02","יז שבט","תשע"ט","14:02","Almuaddib","אתמהה על דבריך, הסותרים את עצמם.","107","","1927","True","True","False","","171","82.81.160.69","0","60468","חולין|נו ע"א",""),new Message("60495","60486","מאיפה הציטוט הזה?","23/01/19 20:17","יז שבט","תשע"ט","20:17","אליצפן","","502","","1927","False","True","False","","143","77.125.47.228","0","60468","חולין|נו ע"א",""),new Message("60498","60486","ברמב"ם זה רק לגבי עופות וחגבים.","23/01/19 20:33","יז שבט","תשע"ט","20:33","אליצפן","הלכות מאכלות אסורין פרק א'
שמות העופות:
<טו> כָּל מִי שֶׁהוּא בָּקִי בְּמִינִין אֵלּוּ וּבִשְׁמוֹתֵיהֶן - הֲרֵי זֶה אוֹכֵל כָּל עוֹף שֶׁאֵינוֹ מֵהֶן, וְאֵין צָרִיךְ בְּדִיקָה. וְעוֹף טָהוֹר נֶאֱכָל בְּמָסֹרֶת, וְהוּא שֶׁיִּהְיֶה דָּבָר פָּשׁוּט בְּאוֹתוֹ מָקוֹם שֶׁזֶּה עוֹף טָהוֹר. וְנֶאֱמָן צַיָּד לוֹמַר 'עוֹף זֶה הִתִּיר לִי רַבִּי הַצַּיָּד', וְהוּא שֶׁהֻחְזַק אוֹתוֹ צַיָּד שֶׁהוּא בָּקִי בְּמִינִין אֵלּוּ וּבִשְׁמוֹתֵיהֶן.

זיהוי החגבים
<כב> מִי שֶׁהוּא בָּקִי בָּהֶן וּבִשְׁמוֹתֵיהֶן - אוֹכֵל, וְהַצַּיָּד נֶאֱמָן עֲלֵיהֶן, כָּעוֹף. וּמִי שֶׁאֵינוֹ בָּקִי בָּהֶן - בּוֹדֵק בַּסִּימָנִין. וּשְׁלשָׁה סִימָנִין יֵשׁ בָּהֶן: כָּל שֶׁיֵּשׁ לוֹ אַרְבַּע רַגְלַיִם, וְאַרְבַּע כְּנָפַיִם שֶׁחוֹפוֹת רֹב אֹרֶךְ גּוּפוֹ וְרֹב הֶקֵּף גּוּפוֹ, וְיֵשׁ לוֹ שְׁנֵי כְּרָעַיִם לְנַתֵּר בָּהֶן - הֲרֵי זֶה מִין טָהוֹר; וְאַף עַל פִּי שֶׁרֹאשׁוֹ אָרֹךְ וְיֵשׁ לוֹ זָנָב - אִם הָיָה שְׁמוֹ 'חָגָב', טָהוֹר.

ובשני המקרים הרמב"ם מדבר בלשון כללית ולא מתבטא: "ועכשיו אין אנו בקיאין" - זו איננה המציאות אלא אפשרות במקומות מסוימים.","502","","1927","True","True","False","","175","77.125.47.228","0","60468","חולין|נו ע"א",""),new Message("60490","60488","מה הקשר?","23/01/19 16:02","יז שבט","תשע"ט","16:02","אור חדש","התכלת הילה להעלם (להיות נדירה ויקרה מדי) מהעולם כבר בימי חזל ובימי הגאונים כבר לא היתה מצויה בינהם","458","","1927","True","True","False","","114","213.151.55.26","0","60468","חולין|נו ע"א",""),new Message("60491","60489","תמיהני על תמיהתך","23/01/19 16:03","יז שבט","תשע"ט","16:03","אור חדש","היכן כתבתי משהו על השוע ומקום חיבורו?","458","","1927","True","True","False","","121","213.151.55.26","0","60468","חולין|נו ע"א",""),new Message("60492","60490","קשור בהחלט","23/01/19 16:08","יז שבט","תשע"ט","16:08","אבי גרינבלט","אין הבדל בין "היעלמות" התכלת לחוסר הבקיאות בעניני טריפה , שניהם קשורים בחוסר בקיאות.
התייחסתי לכלל שקבעת לגבי ההבדל בעניני העברת המסורה.","539","","1927","True","True","False","","117","37.26.148.149","0","60468","חולין|נו ע"א",""),new Message("60509","60491","הציטוט למעלה, הוא מהשו"ע...","24/01/19 09:32","יח שבט","תשע"ט","09:32","Almuaddib",".","107","","1926","True","True","False","","158","209.88.198.77","0","60468","חולין|נו ע"א",""),new Message("60493","60492","הבהמות התקיימו בכל מקום","23/01/19 16:12","יז שבט","תשע"ט","16:12","אור חדש","ובכל זמן ורק הידיעה המעשית כיצד לבודקן במקרה ספק נתעלמה מראשונ חכמי אשכנז כיוון שלא היה קשר חי בין מרכז התורה החדש שהחל להווצר שם לבין מקור התורה הקודם בבבל
אין לזה שייכות כ"כ למציאות של תכלת שלא היתה קיימת בעולם ולכן לא עסקו בה בשום מקום וממילא נעלמה לגמרי ידיעתה","458","","1927","True","True","False","","110","213.151.55.26","0","60468","חולין|נו ע"א",""),new Message("60494","60493","גם החילזון קיים","23/01/19 16:16","יז שבט","תשע"ט","16:16","אבי גרינבלט","מהו החילזון , זו כבר שאלה אחרת
איך מפיקים תכלת , שאלה נוספת
וכו","539","","1927","True","True","False","","125","37.26.148.149","0","60468","חולין|נו ע"א",""),new Message("60500","60494","אתה באמת טוען","23/01/19 20:52","יז שבט","תשע"ט","20:52","אור חדש","שבאותה מידה בה היו מצויות תרנגולות ובהמות בכל ריכוזי האוכלוסיה היהודית לאורך כל הדורות, באותה מידה גם התקיים בינהם החלזון?!?
זו טעות כ"כ גסה במציאות שאינני יודע כיצד להבין את הערתך","458","","1927","True","True","False","","96","93.172.201.159","0","60468","חולין|נו ע"א",""),new Message("60504","60495","איזה ציטוט?","23/01/19 22:20","יז שבט","תשע"ט","22:20","אור חדש","","458","","1927","False","True","False","","68","93.172.201.159","0","60468","חולין|נו ע"א",""),new Message("60505","60498","נתק במסורת","24/01/19 02:14","יח שבט","תשע"ט","02:14","איתן","א. דברי הרמב"ם על עופות וחגבים לא שייכים לענין, במחכ"ת, אלא זהו דינא דגמרא -ממש בדפים הקרובים - שכדי להתיר עופות וחגבים באכילה אינך יכול להסתפק בסימנים וסברות, כמו שניתן לעשות בבהמה (לפחות מדינא דגמרא) אלא צריך מסורת על זיהוי העוף והחגב המדובר.

ב. "אין אנו בקיאין" - מדובר ככל הנראה על נתק במסורת, מסיבות שונות. לגבי האבחנה בגווני אדום של דם נידה - כבר ראשוני האמוראים אמרו שאינם בקיאים. בטרפות רש"י (לעיל נ,ב ע,א ד"ה בתרי גפי אסור) מצטט א בה"ג, בעל הלכות גדולות, מראשוני הגאונים חי במאה השביעית למניינם, ש"אנחנו לא בקיאים בבדיקות אלו". רש"י עצמו חולק על כך, וסובר שיש מספיק ידע, אך המנהג לפחות אצל האשכנזים נתקבל כדברי בה"ג.","123","","1926","True","True","False","","235","212.76.116.248","0","60468","חולין|נו ע"א",""),new Message("60502","60500","בודאי שלא","23/01/19 20:59","יז שבט","תשע"ט","20:59","אבי גרינבלט","כבר הגמרא אומרת שעלה אחת ל 70 שנה ופשוט שאינו מצוי כשאר אלא שהמסורת לא נשמרה ולכן לא יודעים לזהות את החילזון בצורה ודאית או שלא יודעים דרך צביעתו.
ר"ל , אין שום שייכות למקום לענין מסורת או שכחת המסורת.
דברים היו ידועים ואינם עד לזמן שיוודעו.","539","","1927","True","True","False","","117","95.86.72.42","0","60468","חולין|נו ע"א",""),new Message("60507","60504","מנין לקוחים הדברים שכתבת?","24/01/19 07:30","יח שבט","תשע"ט","07:30","אליצפן","או על סמך מה אתה אומר אותם?","502","","1926","True","True","False","","112","77.125.47.228","0","60468","חולין|נו ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);