var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=60238;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("דף יומי - יתרונות מול חסרונות","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=729")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","64"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","52"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","38")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("60238","0","מסוכנת ?","03/01/19 12:23","כו טבת","תשע"ט","12:23","עלי","לכאורה, בניגוד לנבילה וטריפה, אין בפשט הכתוב שום זכר והתיחסות לקיומה של 'מסוכנת'. התורה אינה מדברת בפירוש על מצב כזה כלל. פשט הפסוק 'זאת החיה אשר תאכלו מכל הבהמה' וכו' מדבר על חיה במובן של סוג בע"ח בניגוד לעוף וזוחל ( בכוונה לא ציינתי בהמה כי בהמה וחיה הן זו בכלל זו ), ולא על חיה במובן של בריאה או חולה. זה הפשט. דרשת חז"ל עוקרת את הפשט ונועדה להסמיך על הכתוב את המצאתם של חז"ל לפיה יש לא רק נבילה וטריפה - המפורשות כמובן בכתוב - אלא גם מסוכנת. יש המון מציאויות חז"ליות-הלכתיות כאלו שאינן כתובות בתורה, למשל ארבע הרשויות בשבת שאין להן זכר בתורה אבל קיימות בהגדרות של חז"ל.
השאלה המעניינת היא, מדוע נזקקו לכך חז"ל ( על כל הבסיס הדרשני הלכתי הכרוך בהמצאה זו וביסוסה ) ? הרי לכאורה חשיבות העניין היא בעיקר כלכלית כספית שכן אילו הוגדרה המסוכנת כטריפה ( כמתבקש על פי הפשט ), היה נגרם נזק עצום ליהודים רבים שבהמתם היא חלק ניכר מרכושם ומזונם. האם סיבה כלכלית הופכת גם לסיבה 'דתית' ?
מעניין גם אם ההתייחסות של הירושלמי למסוכנת דומה לזו של הבבלי. היש לנו מידע מסודר על זה ?
אפשר כמובן לטעון שבסיס המצאה זו אינו המצאה אלא כבר הלמ"מ ומסורת תושבע"פ לדרוש כך את הכתוב, אולם גם הפסוק מיחזקאל ניכר בו שאינו אלא דרשה כי בפשט לא ברור כלל שמדובר במסוכנת.
אני כותב כך בכוונה לעורר תגובה של הלומדים, כי במבט פשוט כך נראים הדברים ולא ראיתי שום התיחסות לכך.
האמנם ?","209","","1945","True","True","False","","613","194.114.146.227","0","0","חולין|לז ע"א",""),new Message("60239","60238","'' המצאתם של חז"ל''??!! פליטת קולמוס","03/01/19 12:42","כו טבת","תשע"ט","12:42","יהודי_קדום","אני מקווה..","233","","1945","True","True","False","","145","37.26.147.199","0","60238","חולין|לז ע"א",""),new Message("60246","60238","כמה התייחסויות:","03/01/19 14:33","כו טבת","תשע"ט","14:33","Almuaddib","1.
ב"פשט הכתוב" אין התייחסות להרבה מצבי ביניים ולהלכות רבות. לכן יש תושב"ע. "מסוכנת" מפריעה לך יותר מאשר "כרמלית"?

2.
דרשות העוקרות פשט פסוק כל כך נפוצות בתלמוד, שתמהני מדוע המתנת עד סדר קודשים כדי להעיר על כך. שמא נחזור למסכת סנהדרין, ללימוד מנין לעולם הבא מן התורה, מהפסוק "הנך שוכב עם אבותיך - וקם" ?

3.
טענתך כי חשיבות נושא המסוכנת לעומת הטריפה, היא בעיקר כלכלית - טעונה ביסוס כלשהו. אם הנימוקים הם רק כלכליים, אולי היה צריך למצוא דרך שנבילה לא תטמא? שבכלל תותר באכילה? הרי "נזק כלכלי עצום" נגרם גם לאותו יהודי שבהמתו נופחת לפתע את נשמתה.

4.
אי אפשר למצוא התייחסות של הירושלמי, משום שאין בידינו ירושלמי על סדר קודשים כלל וכלל.

5.
אין לי אלא להצטרף למי שמתפלא על השימוש שלך במינוח "המצאה". אם זו בעיניך "המצאה של חז"ל", תמהני איך אינך מחרים את כל המשנה והגמרא - שכולן מתאימות ושכולה - נטולת המצאות כאלו - אין בהן!

הפכת לקראי?","107","","1945","True","True","False","","190","82.81.160.69","0","60238","חולין|לז ע"א",""),new Message("60256","60246","תגובה","03/01/19 17:46","כו טבת","תשע"ט","17:46","עלי","א. האמת היא שהשתמשתי המילה 'המצאה' רק מפני שבעניות דעתי אינני מבין את העניין לאשורו. ברור שבמציאות קיים הבדל בין מסוכנת שאין בה פגם נראה לעין הגורם למצב שעלול להביא למות ( כזקנה וחולי ) לטריפה שיש בה פגם כזה. זה הרי הבסיס לכך שהלכותיהן שונות.
מה שלא הבנתי הוא מדוע את הטריפה כתב הקב"ה בתורה בפירוש בעוד שאת המסוכנת לא ? האם מסוכנת הוא רק מצב ביניים ?
ב. האם אלמואדיב אתה מסכים לדבריי שיש כאן עקירת הפשט ?
ג. אם אתה סבור שהנושא אינו קיים מסיבה כלכלית ( לא העליתי אפשרות זו מפני שכך אני חושב, כי באמת אינני יודע, רק אני תוהה מה באמת הסיבה ) מה הסיבה שבגללה שונה דינה של מסוכנת מטריפה, הרי שתיהן עומדות למות בקרוב ?
ד. האם אין בירושלמי שום דיון בנושאי מסכת חולין ( שחיטה, טריפות ועוד ) במסכתות אחרות ?
ה. אינני קראי ( לכן אני מנסה להבין האם דרשות חז"ל להבאת מקור לדיני מסוכנת הופכים את דיניה לדרבנן בלבד או אסמכתא או בכ"א דאורייתא. רש"ר הירש למשל, מנסה לטעון שבמלה 'החיה' יש התייחסות למשמעות הרחבה של חיים ולכן אעפ"י שנראה כאילו הכוונה רק לסוג בע"ח הכוונה נוגעת גם לרמת חיותו, אבל לא ברור לי שזה פשט הדברים )
בכל אופן האם יש איזשהו מאמר ובו הסבר בסיסי רחב ויסודי בעניין זה ?","209","","1945","True","True","False","","151","212.76.100.73","0","60238","חולין|לז ע"א",""),new Message("60258","60246","ל 4. נזכיר את '' קדשים הירושלמי''","04/01/19 00:30","כז טבת","תשע"ט","00:30","יהודי_קדום","המזוייף...","233","","1944","True","True","False","","163","79.177.84.178","0","60238","חולין|לז ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82611);