var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=59275;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("המלצה לגולשים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=1505")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","49"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","43"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","26")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("59275","0","ראיה מסוגיה או בסיס טכסטואלי ?","16/11/18 10:26","ח כסלו","תשע"ט","10:26","עלי","לפני יותר מעשר שנים התפרסם ב'תחומין' המאמר המופיע כאן בפורטל שפרסמתי עם הרב אלבוים שליט"א על המנורה. שום תגובה לא קבלתי על המאמר ורק הנחתי שמאמר שפורסם בבמה נכבדה כזו יזכה באופן בסיסי ליחס חיובי.
ברם במהדורתו המבוארת לספרי במדבר, כתב פרופ' מנחם כהנא ( בחלק ב', בו ניתן פירוש הפסקאות נט-קו בספרי )בפסקא נט בהערה 27 :
"לדיון בשיטות רס"ג, הרמב"ם וראשונים אחרים ראה ע' טל-אור וי"י אלבוים, מנורת המקדש צורתה וכיוון עמידתה, תחומין כו (תשמ"ו) עמ' 489-504 ( להנחה הנועזת של נוסח הספרי המוצעת שם, עמ' 502, אין בסיס טכסטואלי ).
כוונת פרופ' כהנא היא שאין מקור בכתבי היד המצויים תחת ידינו בו מופיע נוסח כמוצע במאמר. אכן, צודק.
אם כן על מה התבססה הצעת שינוי הנוסח, השערה המבוססת על היגיון בלבד ?
לא !
על סוגיה שלימה וערוכה בתלמוד הבבלי במסכת יומא, ממנה עולה הבנה התואמת לנוסח המוצע כאשר הסוגיה 'מדברת לפי תומה' הסבר כזה, התואם לשיטת הרמב"ם ולמעשה מהוה בסיס לשיטתו ( ואין בנמצא בסיס ברור אחר, שהראשונים חפשו ) !
ברם סוגיה זו נידונה במאמר השני שלי המופיע היום בפורטל על מיקום כלי המקדש.
נשאלת אפוא השאלה, מה יותר 'חזק' - תיקון הטכסט של הספרי הנראה כמשובש בעליל, על בסיס מסקנה הגיונית פשוטה הנובעת מסוגיית הבבלי, או אי תיקונו בהעדר מקור בכתבי היד ?
אשמח לקרא מה דעת הקוראים, הן לגבי עצם הצעת התיקון והן בשאלה שהעליתי. כמובן צריך לקרא את שני המאמרים תחילה ולהתמצא היטב בסוגיות...
למיטב זכרוני, החזון אי"ש התנגד מאד להסתמכות יתר על כתבי יד בשל החששות שלו שמא גם כתבי היד שנתגלו בתקופות האחרונות ואפילו מהגניזה, משובשים גם הם...","209","","1990","True","True","False","","661","194.114.146.227","0","0","מנחות|צח ע"א",""),new Message("59276","59275","לגבי החזו"א","16/11/18 16:38","ח כסלו","תשע"ט","16:38","אמלתראות","מאותו סיבה שהעריך מאד את חקר גבולות א"י אבל מנע ידו מלהתעסק בהם [כמובן שצריך לעשות הרבה מחקר באינברסטאות וכו' וגם להסתמך על קפילא ארמאה וכו',] מאותו סיבה גם לא הלך בקו שלו להתעסק בכתבי יד חדשים
ולכן לא רצה שייעשה כאילו התורה לא יצק בבסיסים חזקים ראה לצורך כסייג להסתייג מכת"י חדשים ולעשות פסק חדש על המאירי החדש שמצאו שגרם למשקל פוסקים להקל בענין גדול שכבר דורות פסקו להיפך, ע"כ לא רצה להסתמך

[יתר מזה אצל הג"ר וכטפוגל שניצח בזה את החזו"א והחזו"א לא ענה לו למה במק"א כן סומכים כאשר הב"י בעצמו חוזר בפסקיו עפ"י כת"י חדשים, אלא לפימע"ש למעלה מובן, כי היא צורך הדור שאקדמאים שהורחקו ע"י בעלי מדות ידועות השתמשו בזה לנגח יהודים כשרים, ע"כ הוצרך החזו"א לעמוד לצדם של היהודים הכשרים אחרי שכבר הוחזקו האקדמאים בפסלות]
בניגוד להג"ר קלמן כהנא והג"ר ראובן מרגליות וכדו' שכן הלכו בין הטיפות ונתקבלו באהדה רבה אצלו","267","","1990","True","True","False","","168","74.113.190.218","0","59275","מנחות|צח ע"א",""),new Message("59280","59275","קישור למאמר האמור, יכול לעודד להגיב לך","18/11/18 10:08","י כסלו","תשע"ט","10:08","Almuaddib",".","107","","1988","True","True","False","","168","82.81.160.69","0","59275","מנחות|צח ע"א",""),new Message("59277","59276","אפשר אולי לדעת מה בטוח לא משובש ?","18/11/18 03:47","י כסלו","תשע"ט","03:47","הודו_כי_טוב","","207","","1988","False","True","False","","161","109.65.63.137","0","59275","מנחות|צח ע"א",""),new Message("59283","59280","בבקשה","18/11/18 10:43","י כסלו","תשע"ט","10:43","הודו_כי_טוב","כאן","207","","1988","True","True","False","","163","2.53.141.18","0","59275","מנחות|צח ע"א",""),new Message("59284","59283","תודה - אבל זה לא המאמר הנדרש.","18/11/18 11:02","י כסלו","תשע"ט","11:02","Almuaddib","אין כאן את החלק של הצעת תיקון הטקסט.

לא עליו רוצה המחבר התייחסות?","107","","1988","True","True","False","","152","82.81.160.69","0","59275","מנחות|צח ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82534);