var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=58836;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("זמני היום","http://www.daf-yomi.com/content.aspx?pageid=126")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","64"),new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","45"),new MostViewed("107089","הגהות הגר"א ב"מ סג","אוריאל שלמוני","01/05/24 10:28","605","45")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("58836","0","מקומו של פרק ר' ישמעאל","17/10/18 13:27","ח חשון","תשע"ט","13:27","לינקוש","פוסט של ורד נעם, שהתפרסם בקבוצת "יומי" בפייסבוק:

טרם הערנו כאן על העובדה שפרקנו, פרק רי"ש, הוא העשירי במסכת בכל נוסחי המשנה, ורק בבבלי הוא מופיע כפרק שישי. גם ההיגיון של עריכת המסכת תומך במיקומו המאוחר של הפרק: בשלושת הפרקים הראשונים נשנים פסולי מנחות, בסוף פרק שלישי ופרק רביעי בא הרצף של הדברים המעכבים ואינם מעכבים זא"ז, ופרקים חמישי (כל המנחות באות מצה) ושישי (אלו מנחות נקמצות - לפי הסדר המקורי, שבדפוסיי הבבלי כפי שלפנינו נדחה לפרק שביעי) חוזרים לדיני המנחות הכלליים: אילו מהן טעונות שמן ולבונה, הגשה ותנופה, לכוהנים ולמזבח, אופן ההכנה, מספר החלות וכו'.

העומר, שתי הלחם ולחם הפנים, שהם שלישייה רווחת של מנחות ייחודיות, נידונים יחד לקראת סוף המסכת בפרקים י, יא. פרק י הוא פרקנו העוסק בעומר ופרק יא בשתי הלחם ולחם הפנים, ושני הפרקים האחרונים (יב, יג) הם מעין נספח למסכת בענייני הנודר מנחה, נדרי הקדש ועוד. ראוי לציין שגם סדר הלכות התוספתא תואם את סדר המשניות כפי שהוא בספרי המשנה.

יש דוגמאות נוספות לחילוף סדר בבבלי, כגון פרק בני העיר במגילה, שבבבלי הוא רביעי ובסדר המשנה ובירושלמי שלישי, ופרק חלק שבבבלי הוא אחרון בסנהדרין אבל במשניות ובירושלמי הוא אחד לפני האחרון, לפני אלו הן הנחנקין החותם את המסכת. לרשימה מלאה של חילופים בסדר הפרקים ראו אפשטיין נה"מ עמ' 996. ר' צבי הירש חיות ב"מבוא התלמוד" שלו הביא חילופים כאלה כראיה נוספת לכך שהמשנה לא נכתבה: "ועל כרחך שנשנו בע"פ ולא נכתבו בספר, ומפני זה החליפו את הסדר".

אולם במקרה שלנו (שרצה"ח אכן אינו מביא בין דוגמותיו) אין המדובר בחילוק סדר קדמון בין מסורת א"י ובבל, כי אם בחילוף משני שהתחולל בנתיבי המסירה המאוחרים של הבבלי, שכן ברוב כתבי היד של הבבליי שבידנו נשמר הסדר המקורי. כך נכתב גם בשטמ"ק בסוף המסכת: "בכל הגמרות כ"י שבידי מסודר פרק ר' ישמעאל אחר פרק שתי מידות, וכן בפי' המשניות להרמב"ם". נעלם ממני מתי לראשונה מופיע החילוף ומה סיבתו. היש בכם יודע?","58","","2027","True","True","False","","1114","213.57.88.162","0","0","מנחות|סג ע"ב",""),new Message("58847","58836","ברש"י ובתוס' מוכח כסדר הבבלי","17/10/18 21:43","ח חשון","תשע"ט","21:43","אבי גרינבלט","","539","","2027","False","True","False","","86","95.86.72.42","0","58836","מנחות|סג ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82645);